Úvod do studia dějepisu Část III: Metody a metodologie (Mgr. Jiří Němec, Ph.D.) Metodologie nHistorie jako věda nMetoda a metodologie nPřímá a nepřímá metoda, metoda indukce a dedukce nKvantitativní metody nMetody politické historiografie nPrávněhistorické metody nHistorická biografie a biografická metoda nLiterárněhistorické a filologické metody, toponomastika nMetody historické geografie a historické klimatologie nMetody dějin umění a ikonografická metoda Literatura nBERNHEIM, Ernst: Úvod do studia dějepisu. Praha 1931. (něm. Einleitung in die Geschichtswissenschaft. Praha 1985) (tzv. velký Bernheim byl něm. orig. Lehrbuch der historischen Methode und der Geschichtsphilosophie. Berlin 1889 – 1. vydání) nHROCH, Miroslav a kol.: Úvod do studia dějepisu. Praha 1985. nŠINDELÁŘ, Bedřich: Úvod do studia historie. Brno 1981. nBARTOŠ, Josef: Metodika a technika historické práce. Praha 1982. nBŮŽEK Václav a kol.: Úvod do studia historie. České Budějovice 1994. nZWETTLER, Otto – VACULÍK, Jaroslav – ČAPKA, František. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno 1996 (skripta PaedF MU) nBARTL, Július: Úvod do štúdia dějepisu. Bratislava 1997. nJINDRA, Zdeněk (ed.): Úvod do studia hospodářských a sociálních dějin. Sv. 1. O předmětu bádání, genezi a historiografii oboru. Praha 1997. n Časopisy k teorii a metodám dějepisectví Dějiny – teorie – kritika (od 2004) History and theory (od 1960, 48. ročník v roce 2008, USA) obsah viz http://www.historyandtheory.org/ Tradiční popis „etap“ historikovy práce (M. Hroch) n1. stanovení tématu n2. heuristika a kritika n3. analýza a interpretace n4. syntéza a sepsání poznatků v odpovídajícím jazykovém tvaru – v historickém textu n nCharakteristické je trvalé prolínání a návraty mezi heuristikou, kritikou, analýzou a interpretací. nViz problém hermeneutického kruhu. n Postup práce podle Umberta Eca nNejen pro přípravu diplomové či seminární práce čti Ecovu knihu Jak napsat diplomovou práci. n1. stanovení přesného tématu n2. shromáždění existujících podkladů a dostupných dokumentů n3. seřazení a uspořádání shromážděného materiálu n4. ohledání tématu ve světle shromážděného materiálu n5. organické uspořádání všech předchozích teoretických úvah na dané téma n6. uspořádání veškeré látky do textu tak, aby čtenář pochopil myšlenkový záměr práce a aby byl sám schopen vyhledat tytéž materiály a dokumenty, aby se s nimi mohl případně zabývat vlastními silami n Čtyři dobré rady („pravidla“) Umberta Eca nejen pro studenty, kteří to s výsledkem výzkumu myslí vážně a chtějí ho zdárně dokončit n n1. Téma ať (pokud možno) odpovídá Vašim zájmům! n2. Prameny nutné pro zpracování tématu Vám musí být dostupné! n3. Zpracovatelnost všech podkladů a pramenů ať odpovídá Vaší kulturní úrovni. n4. Metodologické předpoklady pro daný výzkum nechť co nejvíce odpovídají Vašim zkušenostem a průpravě. n n „Historie jako věda = historiografie“ nForma vědeckého poznání, zkoumající lidskou společnost v minulosti nVěda zabývající se přednostně diachronními vztahy před vztahy synchronními. nSpolečenská neboli sociální věda nPříbuzné vědy n1. archeologie, dějiny umění, pomocné vědy historické n2. sociologie, ekonomie, politologie, kulturní antropologie (etnologie) n3. přírodní vědy – paleontologie, geologie, klimatologie nJako každá věda pracuje na základě určitých formalizovaných pravidel a specifickými přístupy a metodami nOtázka interdisciplinarity nVěčná otázka o vědeckosti versus literárnosti historie (Aristoteles – historie je literární žánr, H. White – historie podléhá literárním pravidlům vyprávění) n Obory historiografie ndělení podle historických epoch n dějiny starověku n dějiny středověku (medievalistika) n dějiny novověku n soudobé dějiny (Zeitgeschichte) ndělení podle hlavního předmětu zkoumání n politické dějiny n sociální dějiny n hospodářské dějiny n kulturní dějiny n ad. n nprostorové členění univerzální dějiny (světové, obecné, globální) národní (státní) regionální Metoda, metodologie, metodika nMetoda – z řec. meta hodos (cesta kam) nobecně „způsob, jak dosáhnout jistého předem stanoveného cíle; ve vědě – systematický postup při poznávání předmětu zkoumání, který má určitý teoretický základ“ (Filozofický slovník, Olomouc 1995, s. 269) n nMetody jsou jen nástrojem v rukou badatele, jehož vhodné použití může přinést poznání nových historických faktů. n nMetodologie n- teoreticko-filozofická disciplína zabývající se zkoumáním základních principů, cílů, kategorií a metod určitého vědeckého oboru n nMetodika n- souhrn zásad, pravidel, návodů a konkrétních postupů při praktickém použití metod při vědeckém výzkumu Základní metody historiografie n- přímá a nepřímá metoda n- induktivní a deduktivní metoda n- komparativní metoda n- metoda sondy n- modelová analýza n- typologická metoda n- kvantitativní metoda (historická statistika) n- strukturální analýza n- biografická metoda n- metoda orální historie n n Přímá a nepřímá metoda nPřímá metoda n- bezprostřední čerpání informací z jednoho nebo více historických pramenů, prověřených jejich vnější i vnitřní kritikou n- nejběžnější postup tam, kde jde o prostý popis historické skutečnosti nNepřímá metoda n- čerpání informací z pramenů jejich dalším zpracováváním (kombinace pramenů, analogie z obdobného pramene, provádění jednoduchých matematických operací, aplikování znalostí z jiných vědních oborů a PVH,…) n- běžný, ale náročnější postup pro rekonstrukci a porozumění složitějším vztahům, pro otázky po příčinách a důsledcích nObě metody jsou od sebe vzájemně neodlučitelné; lze je používat jednu po druhé, samostatně i paralelně zároveň. nObě dohromady tvoří východisko každého historického výzkumu a předcházejí použití dalších historických metod. Induktivní a deduktivní metoda n- obecné vědecké metody, užívané běžně, samozřejmě a často neuvědoměle nIndukce n- metoda zobecnění = z empiricky z pramenů získaných jednotlivých faktů vyvozuje obecné závěry n- pokud je znám celý soubor – úplná indukce (v historiografii výjimečně); jinak a častěji neúplná indukce (nutno ovšem znát většinovou část zkoumané množiny). nDedukce n- vyvozování závěrů podle pravidel formální logiky z několika premis n- použití pro určení souvislostí různých historických procesů, především pokud je nelze vyčíst z pramenů, a pro orientaci v nashromážděném empirickém faktografickém materiálu n- premisy nejsou nezpochybnitelné axiomy! nutná veliká obezřetnost! n Komparativní metoda n- porovnání dvou a více různých skutečností, které vykazují nejméně jedno (lépe více) srovnatelné kritérium s cílem získat informace o shodách, podobnostech a odlišnostech n- tyto lze využít pro určení shod a rozdílů, klasifikaci, typologizaci, hierarchizaci jevů a především pro výkladovou komparaci - zjištění obecných a vztahových souvislostí jevů, jejich kauzálních stavů a charakteristik n- srovnávat lze snad vše, co lze definovat, např. určitá území, instituce, průběh historických událostí a situací, sociální skupiny, přijímání nebo odmítání idejí, hodnotové řády, právní regule a jejich vývoj, kariéry a strategie n nPravidla – 1. jasně definovat objekt komparace, 2. určit co komparací sledujeme, 3. stanovit kritéria a hlediska, 4. vyjasnit si vztah k chronologii n nKomparaci lze provádět diachronně (v časově různých minulostech na stejném teritoriu, nutné pro periodizací) nebo synchronně (ve stejném minulém čase na různých teritoriích nebo v různých oblastech). n nVytváření analogií – úsudků o pravděpodobné shodě dvou a více jevů v určitém podstatném znaku nebo směru. Strukturální metoda (analýza) n- zaměřuje se na synchronní rozbor historického dění tak, jako by existovalo v relativně stabilním, uzavřeně fungujícím celku - systému, u něhož se abstrahuje od historických proměn n- zájem je koncentrován nikoliv časový vývoj jednotlivých prvků (a málo i na příčinné souvislosti), ale na vzájemné vztahy mezi jednotlivými prvky „systému“. nPodmínka? Historik je nucen více abstrahovat, je závislý na obecně dosažené úrovni základního výzkumu nOmezení? Na ojediněle zachovaných nebo málo zpracovaných pramenech nelze založit strukturální analýzu. nPoužití? Systém fungování politické moci, ekonomický řád, dobová mentalita (dějiny strachu, snů, krásy a estetična, apod.), atd. n Metoda sondy n- neboli metoda „reprezentativního výběru“ nZkoumání obecné skutečnosti na základě jedné konkrétní situace nebo události. nDochází ke zpracování vybraného, reprezentativního vzorku dat, jejichž výsledky jsou generalizovány. nSonda nemá podat ucelený obraz, naopak má záměr zjednodušit, soustředit se jen na jisté vlastnosti a rysy. nVhodné pro výzkum, kde je obrovské množství dat, které z různých důvodů nelze zpracovat (nedostatek času, nákladnost…). Např. historická demografie. n nMetodu sondy lze ovšem použít ještě v jiném smyslu – jako metodu zjištění povahy problému analýzou jeho náhodné části. Výsledky pak nejsou konečnou fází výzkumu, ale jen přípravným, orientačním krokem. nTři možnosti výběru: n - náhodný výběr (pravděpodobnostní) n - systematický výběr n - výběr pomocí nezávislého znaku n nMetodu sondy lze ovšem použít ještě v jiném smyslu – jako metodu zjištění povahy problému analýzou jeho náhodné části. Výsledky pak nejsou konečnou fází výzkumu, ale jen přípravným, orientačním krokem. Modelová analýza n- poměrně nová, stále ještě nepříliš využívaná metoda. n- především v hospodářských a sociálních dějinách. n nVytváří se zjednodušený model určitého složitého a komplexního historického fenoménu. Základní vztahy se v modelu objevují jen ve studovaných souvislostech. Modelové zjednodušení má pomoci objasnit složité souvislosti. n nPostup: n1. stanovení objektu modelování a jeho vyjmutí z komplexu ostatních jevů n2. definování systému a vztahy uvnitř systému n3. formulování hypotézy či hypotéz n4. vytvoření blokového schématu n5. Případná kvantifikace Příklad blokového schématu vytváření tržních okruhů v 18. a první polovině 19. století J. Hroch, Úvod do studia dějepisu, Praha 1985, s. 226. DSCN4702 nJinou formou modelové analýzy může být i vytváření „typického“ zástupce určitého jevu („typický žoldnéř“, „typický obchodník“, „typická bitva“…). Typologická metoda n- nástroj dalšího třídění a kategorizace historických jevů, tedy zpřehlednění a zjednodušení souvislostí. nNavazuje na komparativní metodu, která vytvořila prostor pro určení shod a diferencí mezi zkoumanými jevy. nUmožňuje také srovnávat srovnatelné, přičemž vyniknou jednotlivá specifika. n npodstata: z jednotlivých jevů, jež mají společné určité charakteristické prvky, se vytváří základní vzory s vlastní vypovídající hodnotou. n nUrčení: pro výzkum takových historických jevů, které patřily k jedné části společenské skutečnosti, ale zároveň se v mnohém lišily. Zjednodušeně – jsou si na první pohled podobné, na druhý pohled se ale přece v něčem odlišují. n n n nJak? Při výzkumu upřednostňujeme určité skutečnosti a charakteristiky, které jsou pro vymezený soubor prvků společné, a upřednostníme je před jinými skutečnostmi, které tyto prvky v souboru navzájem odlišují. Nelze ji použít tam, kde nelze souhrn prvků zřetelně vymezit. n nZvláštní forma – ideální typy (Max Weber) n nPeriodizace – zvláštní druh uplatnění typologické metody, aplikované nikoliv synchronně, ale na určitý jev v čase. Nevytváří tradiční typy, ale „chronotypy“, na základě určitých charakteristik definované periody, v časovém kontinuu odděleném „událostními“ mezníky. n Kvantitativní metoda nHavránek, J. – Petráň, J.: Základy statistické metody pro historiky. Praha 1963. n nPopisuje historické procesy pomocí interpretace číselných údajů, tabulek a grafů, vypracovaných matematickou analýzou pramenných údajů. n nKde? Nejčastěji v hospodářských, sociálních, ale i v kulturních dějinách aj. n nPoužití: přednostně tam, kde jsou číselné údaje k dispozici nebo kde lze údaje z pramenů kvantifikovat. n (např. koncentrace majetku, proměna poddanských dávek, daňového zatížení, šíření nových technologií - knihtisku, parního stroje, hospodářská či obchodní závislost, vědecké či umělecké kontakty podle četnosti korespondence nebo uměleckých sbírek, kultur. význam podle četnosti publikací a recenzí) n Historická statistika nViz Kubišův oddíl (Hroch 1985, s. 216-222). nSamostatná disciplína, pracující výhradně kvantitativní metodou. nZaměření: kvantitativní výzkum hromadných jevů s cílem jejich utřídění a sledování souvislostí a příčinností v historickém procesu, příp. definování „zákonitostí“. nPoužití: zpravidla pro období od 18. století, kdy moderní stát začíná sbírat demografické a ekonomické údaje – první záměrné „statistiky“ (např. sčítání lidu). V „předstatistickém období“ jen na základě vytváření dílčích statistik (z urbářů, soupisů poddaných, městských knih, zemské desky, apod.). nPodmínka: Zjištění vzniku a reprezentativnosti údajů cestou kritiky pramene, protože prameny v „předstatistickém“ období odrážejí statistické údaje jen zprostředkovaně, a tudíž nepřesně a neúplně. n n n nPrameny pro historickou statistiku n n1. prameny „statistického typu“, jež jsou již výsledkem statistického šetření (jsou zároveň dílčím zpracováním historické skutečnosti) n2. prameny formalizované, zachycující hromadné jevy institucionálního typu n3. prameny neformalizované, zachycující jednotlivé jevy, u nich je třeba hledat společné kvantifikovatelné charakteristiky n n Historická demografie nViz oddíl E. Maura (Hroch 1985, s. 255-258). nA úvodní oddíly kapitol knihy Dějiny obyvatelstva českých zemí. Praha 1998. nČasopis: Historická demografie (od 80. let) n n- historická disciplína, užívající jako jednu z hlavních metod demografickou statistiku n- na pomezí historie a demografie (odkud teoretická východiska a pojmový aparát) nÚkol: studium historického vývoje počtu, skladby, rozmístění a pohybu obyvatelstva od nejstarších dob až po současnost. nProč? Údaje o proměnách počtu obyvatelstva (narození, úmrtí, hustota, migrace a mobilita – taky sociální mobilita, národnostní, náboženská, sociální skladba, podoba a složení rodiny) pomáhají rozumět širším historickým procesům, událostem a historickým změnám. Možnosti historické demografie v závislosti na pramenech n1) do konce 13. století n jen antropologické a genetické analýzy kosterních pozůstatků, tzv. paleodemografie n2) 13. – konec 15. století n v hrubých obrysech a v lokálním měřítku lze studovat v písemných pramenech (berní knihy, urbáře) např. početnost obyvatelstva, národnost, majetkovou a sociální strukturu n3) 16. – pol. 19. století n první hromadné evidence jevů demografické povahy (katastry, poddanské seznamy, soupisy podle víry, zpovědní seznamy, církevní matriky, sčítání lidu) umožňují (ovšem na základě náročné excerpce) odpovědět na většinu demografických otázek n4) pol. 19. století – současnost n k dispozici je státem připravovaná pravidelná demografická statistika obyvatelstva Příklad 1 DSCN4704 příklad 2 DSCN4705 příklad 3: vystěhování do Vídně v roce 1910 DSCN4706 Geografická metoda nSemotanová, E.: Historická geografie českých zemí. Praha 2002. n- zkoumá historickou problematiku s ohledem na geografické prostředí, v němž historické dění odehrává, nejen jako pasivní jeviště, ale jako nutná podmínka života společnosti n- nejjednodušší technikou je již geografická identifikace a lokalizace dění n- zjištění geografických údajů umožňuje např. vytvořit si představu o osídlení, zemědělské či jiné hospodářské činnosti, o předpokladech vojenského tažení, bitvy či válečnické strategie, o možnostech mobility obyvatelstva, o předpokladech utváření státních hranic apod. n- pramenem, ale i výsledkem geografické metody může být prostorové znázornění dění na mapě či plánku n Historická geografie n- disciplína studující proměny geografického prostoru v čase, prostředkující mezi geografií a historií, případně archeologií osídlení, v podstatě soustavně aplikovaná geografická metoda nCíl? Prozkoumat n1. určitou část Země v daném historickém čase (např. Judea v čase narození Krista, Čechy v době středověké kolonizace) n2. fyziognomických, strukturních a funkčních prostorových jednotek v minulosti (např. proměna říčních systémů mezi středověkem a novověkem, proměny lesa v novověku…) n nPříklad použití historickogeografické metody: F. Braudel, Středomoří a středomořský svět v čase Filipa II. (1949). n Filologická metoda n- metoda využívající jazyk jako hlavní historický pramen n- např. slovní zásoba může podávat cenné svědectví o existenci vztahů, institucí a předmětů, neboť platí, že jazyk má pojmenování jen pro to, co je vnímáno a existuje (např. označení pro dnes již neexistující činnosti a řemesla) n (srov. také dějiny pojmů – Begriffsgeschichte jako kulturní dějiny nebo dějiny myšlení ) -nejčastější použití v onomastice – analýze vlastních jmen, především toponomastika (nauka o jménech zeměpisných: choronyma, toponyma, oronyma, hydronyma, jména traťová) – účinný nástroj studia dějin osídlení, méně antroponomastika (nauka o osobních jménech). n nPodmínka? Vždy vycházet ze všech historicky dochovaných názvů, nikdy však současných. n nOmezení? Výsledky mají hypotetický charakter! Ikonografická metoda nmetoda analyzující obrazové (dvou i trojrozměrné) neboli ikonografické materiály n nOd 60. let 20. století roste její význam nejen pro dějiny umění, ale i pro hospodářské (plány továren, výrobních provozů, zobrazení manufaktur, vyobrazení strojů, mapy zalesnění, železnic), sociální (plány a obrazová výzdoba sídel, domů, kulturních institucí, zobrazení práce, řemesel)a kulturní dějiny, dějiny mentalit a každodennosti (žánrové obrázky, veduty měst, pohlednice, dokumentární a rodinné fotografie, film), nebo i pro politické dějiny (zobrazení symboliky moci a řádu nebo např. politická ideologie ve filmu). n nikonografie (rozbor námětu a přímému významu) nikonologie (rozbor řádu obrazu a symbolů a vnitřního smyslu díla, analýza myšlení, stojícího za daným uspořádáním obrazu) n n Estetická hodnota díla je při analýze druhořadá, rozhodující je intence autora, téma, to, čím konkrétně je téma tvořeno, ale i to, co na obraze schází, tedy jak to odráží myšlenkový svět autora. Kromě toho je důležité i to, co je zobrazeno jaksi mimochodem – jako odraz toho, co bylo přirozené a normální (např. zobrazení výbavy kuchyně na žánrovém obrázku z života na zámku apod.) n Biografická metoda nRomain, J.: Die Biographie. Einfuehrung in ihre Geschichte und ihre Problematik. Bern 1948. nWinkelbauer, T.: Vom Lebenslauf zur Biographie. nDie Autobiographie. Zu Form und Geschichte einer literarischen Gattung. Hrsg. v. Günter Niggl, Darmstadt 1998. nGrundlagen der Biographik. Theorie und Praxis des biographischen Schreibens. Hrsg. v. Ch. Klein, Stuttgart 2002. n nBiografie = řec. životopis n- dnes popisuje individuální historii života, která zahrnuje nejen vnější podmínky, nýbrž také duchovní a duševní vývoj jedince -jako vědecký žánr líčí individuum v historicko-sociálním a kulturním kontextu -dříve hlavně dějiny „velkých“ osobností (vládců, umělců, „géniů“), jež „tvořily“ dějiny, dnes spíše popis a porozumění vzájemného vztahu mezi individuálním a kolektivním, proto také dějiny „malých“ lidí a lidí na okraji společnosti nBiografická iluze? (P. Bourdieu) nSoudobé nástroje biografické analýzy: n socializace, společenské sítě (social network), generace, habitus, působení nProsopographie (kolektivní biografie, analýza kariérních linií): n analýza velkého souboru biografií osobností určitých historických skupin nebo institucí (např. vědecká instituce, městský úřad, spolek apod.) s cílem zjistit obecně platné shody, podobnosti a vztahy v individuálních biografiích n nMetoda orální historie (oral history) n nViz Vaněk, M.- Mücke, P. – Pelikánová, H.: H.: Naslouchat hlasům paměti: Teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha 2007. nhttp://www.coh.usd.cas.cz/cs/oralni-historie n -metoda kvalitativního charakteru, v historiografii používaná výhradně v soudobých dějinách, jakož i v sociologii,etnografii a kulturní antropologii -odvíjí se od techniky záznamu osobního ústního vyprávění a vzpomínek aktérů, svědků a pamětníků minulých událostí a dob -specifikum: využitelná informace (poznatek, fakt) vzniká za aktivního přispění historika – „tazatele“ -, který klade otázky a navozuje téma rozhovoru, a aktéra, pamětníka, svědka událostí – tzv. „narátora“ -, který v osobním rozhovoru (tazatelem zaznamenávaném) odpovídá a bezprostředně a spontánně sděluje své vzpomínky - nCílem: n- získání konkrétních, individuálních a spontánních vzpomínek na historické události, každodenní života v minulosti nebo celkovou souvislost individuálního života ještě žijících pamětníků, které by bez osobního přispění historika-tazatele, byly ztraceny n- doplňuje a za určitých okolností může i nahrazovat informace z nedostatečně dochovaných nebo bádání dosud nezpřístupněných pramenů - - n n