PhDr.Adam Horálek, Ph.D. a.horalek@seznam.cz Brno 2011 GEOGRAFIE ČÍNY HOSPODÁŘSTVÍ PRIMÉR Základní údaje  zaměstnává cca. 38 % EAO  produkuje cca. 11 % HDP (2009)  cca. 15 % území tvoří orné půdy  zavlažováno území Francie 545 960 km2  hlavní produkce: obiloviny, zelenina, ovoce Adam Horálek, Brno 20113 Zaměstnanostv sektorech Adam Horálek, Brno 20114 Adam Horálek, Brno 20115 Rostlinnáprodukce 2009  Největší potravinový producent světa  Zároveň největší spotřebitel potravin světa  hlavní produkce (mil. t):  rýže: 1. ČLR 195, 2. Indie 129, 3. Indonésie 54  pšenice: 1. ČLR 115, 2. Indie 72, 3. USA 57  ovoce: 1. Indie 47, 2. USA 26 3. ČLR 20,5  zelenina: 1. ČLR 475, ... 2. Indie 81, 3. USA 39  bavlna: 1. ČLR 6,38 , 2. USA 5,2 , 3. Indie 4,1  čaj: 1. ČLR 1,36 , 2. Indie 0,83 , 3. Sri Lanka 0,31 Adam Horálek, Brno 20116 Rozsah pěstování hlavních plodin Adam Horálek, Brno 20117 Masná produkce  založena hlavně na chovu prasat (440 mil. ks)  významný též chov drůbeže (3 mld. ks)  největší produkce vajec  skot je chován převážně jateční  značná absence dojnic a mléčné produkce  mléčnou produkci zajišťují pastevecké oblasti  jehněčí, velbloudí atd. (nejpestřejší masná kuchyně)  chov ryb v umělých sádkách – až 30t ryb/ha (ČR 0,5 t/ha) Adam Horálek, Brno 20118 Vývoj rostlinnéprodukce 1990-2006 50 250 450 650 850 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 index(1990=100) rýže pšenice kukuřice sója ovoce bavlna maso zelenina Adam Horálek, Brno 20119 Soběstačnostpotravin  Čína je v produkci základních potravin zcela soběstačná  hlavními zemědělskými vývozními artikly jsou zelenina a polotovary (nikoli obilniny)  Čína je však od roku 2004 pasivní v obchodní bilanci s potravinami – dovoz drahých luxusních potravin (pasivní hodnotově, nikoli objemově)  významnou část tvoří produkce GM potravin – přes 50 mil. t (2. po USA) Adam Horálek, Brno 201110 Trendyv zemědělství  boom mléčné výroby  (2004-2009: nárůst: 58 %; 38 mil. l)  rozvoj pestré stravy:  stagnace základních potravin (např. rýže: 8 % nárůst)  nárůst produkce zeleniny, ovoce a produkce masa (cca 30-60 %)  upřednostňuje se masná výroba před rostlinnou (jídlo chudých)  spory rybářů a zemědělců  v souvislosti s rozvojem společnosti nárůst potravinových odpadů Adam Horálek, Brno 201111 SEKUNDÉR ÚVODNÍ INFORMACE  1976 – úmrtí Mao Zedonga  1978 – nástup Deng Xiaopinga a počátek ekonomických reforem  Přebytkový trh  Otevření se světu  Lákání (zahraničních) investorů  Vytvoření ekonomických zón (Shenzhen, Hangzhou,Tianjin, Shanghai, Ningbo, Xiamen, Fuzhou,…)  Dohoda o předání HK a Macaa a nastartování přeshraniční spolupráce (Hongkong – Shenzhen, Macao-Zhuhai) Adam Horálek, Brno 201113 C. TĚŽBA NEROSTNÝCH SUROVIN CA. těžba energetických surovin CB. těžba ostatních nerostných surovin  Čína patří k největším těžařům nerostných surovin na světě:  samotná těžba se podílí na tvorbě HDP z 1/10 (9-12 %)  největší producent i největší spotřebitel  ekologické dopady těžby  značná bezpečnostní rizika těžby Adam Horálek, Brno 201114 ENERGETICKÉ SUROVINY 0 200 400 600 800 1000 1200 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Mtoe/rok 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% podílnasvětovétěžbě spotřeba produkce podíl na světové těžbě Uhlí – nejvýznamnější zdroj energie pro Čínu – Těžba uhlí velice nebezpečná: 4500 úmrtí/rok Adam Horálek, Brno 2011 15 Čínské energetické zdroje Adam Horálek, Brno 2011 16  Ropa  druhý nejvýznamnější zdroj energie pro Čínu  čistým dovozcem ropy od roku 1993  speciální teritoriální struktura dovozu 0 50 100 150 200 250 300 350 1965 1967 1969 1971 1973 1975 1977 1979 1981 1983 1985 1987 1989 1991 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 mil.t/rok 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% podílnasvětovétěžbě produkce spotřeba podíl na světové těžbě Adam Horálek, Brno 2011 17  Zemní plyn  zatím stále marginální oblast energetických zdrojů, ale velmi dynamicky rozvíjena 0 10 20 30 40 50 1965 1967 1969 1971 1973 1975 1977 1979 1981 1983 1985 1987 1989 1991 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 Mtoe/rok 0,0% 0,4% 0,8% 1,2% 1,6% 2,0% podílnasvětovétěžbě spotřeba produkce podíl na světové těžběAdam Horálek, Brno 2011 18 OSTATNÍ NEROSTNÉ SUROVINY ? Adam Horálek, Brno 201119  Měď – 2,04 mil. t  Hliník – 7,12 mil. t  Olovo – 1,79 mil. t  Zinek – 2,08 mil. t  Nikl – 66 tis. t  Cín – 63,4 tis. t  Železná ruda – 880 mil. t  Obchod neželezných kovů:  export:62,9 mld. RMB  Import: 45,4 mld. RMB Adam Horálek, Brno 201120 D. ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL DA. potravinářský, tabákový DB. textilní a oděvní DC. obuvnický DD. dřevařský DE. papírnický a polygrafický DF. těžký chemický – rafinérský, jaderný, výroba koksu DG. lehký chemický – farmaceutický apod. DH. plastové výrobky DI. nekovové minerální produkty DJ. těžký hutnický – základní kovy DK. strojírenský DL. elektronický a elektrotechnický DM. dopravní – automobilový DN. zpracovatelský – recyklace, nábytkářskýAdam Horálek, Brno 201121 Potravinářskýa tabákový  Zemědělská produkce největší na světě  Největší vývozce ovoce a zeleniny světa  Rozvoj masného a mlékařského průmyslu  Těžištěm jsou provincie Vnitřní Číny, zejména jižní  Tabákový průmysl:  Monopol státu – 100 % zisku jde do státní kasy  Největší na světě – 64 % mužů a 6 % žen kuřáci Adam Horálek, Brno 201122 Textilní,oděvní aobuvnický  Největší na světě  Zdroj ekonomického boomu Číny – „low road“  Dnes již i „high road“ (Hongkong-Shenzhen)  Skupování plastových odpadů světa – umělá vlákna  Hedvábí: Suzhou, Chengdu  Největší producent bavlny a bavlněných výrobků  Továrna světa:  Většina v provincii Guangdong – problém s odlivem 20 milionů pracujících v důsledku krize  Dongguan – světová továrna OBUVI – 80 %  Humen, Changping – světová továrna textilu – 60 % Adam Horálek, Brno 201123 Dřevařskýprůmysl  Velmi významný a velký rozvoj, ale:  Čína nemá vlastní základnu pro těžbu dřeva (15 %, 20 % povrchu)  Kácení sibiřských lesů Ruska  Soupeření s Japonskem  Dřevěné výrobky symbolem bohatství (sukové, kořenové výrobky)  Každoročně 80 mld. dřevěných hůlek Adam Horálek, Brno 201124 Papírnickýa polygrafický  Nejstarší tradice na světě  V kvalitě nedostačující  Nedostatek surovin – nekvalitní papír; cena  Papírny: severní provincie a provincie Yunnan a Sichuan  Polygrafie:  Jako celek největší na světě  Produkce knižních titulů 2.-3. největší na světě  Problémy s autorskými právy Adam Horálek, Brno 201125 Těžkýchemický, jaderný  Těžký chemický velmi rozsáhlý v pobřežních provinciích a v Xinjiangu  Rafinerie:  Rozsáhlé rafinerie v Guangdongu, Jiangsu, Zhejiangu, Tianjinu, Shandongu, Xinjiangu- Karamay  Ropné společnosti:  Sinopec, PetroChina  Jaderný průmysl:  Rozvoj po roce 1995  Uran těžen v Xinjiangu, úprava se dělá na východě  Těžiště jaderných elektráren je v Guangdongu Adam Horálek, Brno 201126 Lehkýchemický – farmaciea plasty  Farmaceutický:  V úzké spolupráci se západními firmami – oboustranná spolupráce!  V licencích vyráběné čínské verze léků  Významné lokality: Chengdu, Shanghai, Guangzhou, Wuhan, Nanjing aj.  Plastických hmot:  Produkce umělých vláken  Plastových domácích potřeb  Umělá hnojiva z fosfátů: Sichuan, Yunnan,Wuhan  Plastových hraček – Shenzhen (1/3 světa) Adam Horálek, Brno 201127 Hutnictví nekovových minerálů  Betonářský průmysl:  Největší na světě  Čína vyprodukuje POLOVINU betonu na světě  Čína téměř celou produkci spotřebuje – největší staveniště světa  Čína vyprodukuje 1 204 000 000 000 tun cementu za rok (2006)  Čína vyveze „pouze“ 36 130 000 tun cementu  Po celé zemi, hlavně na jihu: Guangxi, Guangdong, Fujian, Guizhou, Yunnan, ale též Hebei, Liaoning Adam Horálek, Brno 201128 Hutnictví kovů  Čína těží nejvíce kovů na světě, přičemž:  Železná ruda:  1/3 světové produkce a ještě skupuje šrot z celého světa  V roce 2007 vyprodukovala 350 000 000 tun oceli  Za Velkého skoku: katastrofa s ocelářskou doktrínou  Zlato:  Ročně vyprodukuje 250 tun zlata, tj. 1/10 světa  Wolfram:  77 % produkce i spotřeby světa  Cín:  Významná produkce na jihu země, 13 %  Mangan  Bauxit:  Nedostačující a dováží se z Austrálie  Aj. Adam Horálek, Brno 201129 Strojírenský, elektronickýaelektrotechnický  Strojírenský – má základ v severočínských provinciích, výrazný proces revitalizace starých strojírenských parků  Výroba elektroniky a elektrotechniky soustředěna do ekonomických zón, využívá levnou pracovní sílu a investičních pobídek: Shanghai, Shenzhen, Tianjin, Xiamen, Fuzhou, Hangzhou, Ningbo  Lehké strojírenství, přesná elektronika – výroba v továrnách zahraničních firem  Vzniká povědomí o čínských „top brand“ Adam Horálek, Brno 201130 Automobilový  Ještě v roce 1991 bylo v Číně 2,7 mil. aut  V roce 2007 dosahoval jejich počet 55 mil.  Rok 2000 velká změna: legislativa umožňuje nákup soukromých aut a dovoz ojetých osobních automobilů – záchrana pro zahraniční společnosti  Od roku 2000 velké investice do čínského automobilového průmyslu: z Německa, USA i ČR  Zahraniční značky vyrábějící v Číně: GM, Ford, VW, Mercedes, Škoda (Shanghai) aj.  2009: 13,64 mil. prodaných aut, celkem: 76,2 mil. Adam Horálek, Brno 201131 Adam Horálek, Brno 201132 E. ENERGETICKÝ PRŮMYSL 40. výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepelné energie 41. shromažďování, úprava a rozvod vody Adam Horálek, Brno 201133  Nárůst spotřeby PEZ v ČLR a ve světě mezi lety 1990-2005/2010 vzrostla spotřeba PEZ na (vyjádřeno indexem, 1990=100)*  uhlí 205/ x 130  ropa 295 x 120  zemní plyn 315 x 145  hydroenergie 320 x 140  jaderná energie 405 x 120 *u jaderné energie 1995-2005; 1995=100 Adam Horálek, Brno 2011 34 Spotřebaenergetickýchsurovin 2000-2009 ČLR 08-09 Svět 08-09 SP ´08 SP ´09 uhlí 112,2% 102,2% 42,7% 46,9% ropa 117,6% 96,6% 8,6% 10,4% zemní plyn 123,0% 105,7% 2,7% 3,2% Adam Horálek, Brno 2011 35 500 750 1000 1250 1500 1750 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Celkováenergetickáspotřeba(Mtoe) 88% 90% 93% 95% 98% 100% Podílvlastníprodukce uhlí ropa zemní plyn hydroenergie jaderná energie podíl vlastní produkceAdam Horálek, Brno 2011 36 0 20 40 60 80 100 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Podílnaprodukcienergie(%) hydroenergie zemní plyn ropa uhlí 0% 20% 40% 60% 80% 100% Čína ´91 Čína ´04 USA ´04 Japonsko ´04 Svět ´04 ropa zemní plyn uhlí jaderná energie hydroenergie aj. Srovnání struktury spotřeby PEZ Vývoj struktury PEZ při výrobě energie Adam Horálek, Brno 2011 37 Výrobaelektrickéenergie  Čína má celkový výkon elektráren okolo 600 GW (=300 JET)  Ročně zprovozní elektrárny o celkovém výkonu do 50 GW (=25 JET)  Složení výroby elektrické energie (2007):  Tepelné elektrárny: 73 % sever, po celé zemi  Vodní elektrárny: 22 % jihozápad  Jaderné elektrárny: 5 % jih  Ostatní typy: do 1 % severozápad Adam Horálek, Brno 201138 Doprava PEZ  Ropa: vlastní zdroje nedostačující,problém dovozu a struktury dovozu  Nedostatečná síť plynovodů a ropovodů  Potřeba vybudovat dvě hlavní osy dopravy PEZ (ropy a zem.plynu):  SJ – Heilongjiang-Shanghai-Guangdong  VZ – Xinjiang-Shaanxi-Hubei-Shanghai Adam Horálek, Brno 201139 Ropnécestydo Číny Adam Horálek, Brno 201140 F. STAVEBNÍ PRŮMYSL  Největší na světě (viz beton)  Nejvýznamnější výstavba na světě – denně se v Číně DOSTAVÍ víc jak 7 mrakodrapů (40+ pater)  Největší staveniště: Guangzhou, Shenzhen, Shanghai, Beijing, Chongqing aj. Adam Horálek, Brno 201141 DOPRAVA Preference typů dopravy doprava/ vzdálenost krátká střední Dlouhá Železniční x x Silniční x Vodní x x Letecká x Potrubní x x x Adam Horálek, Brno 2011 43 I. VODNÍ DOPRAVA  v Číně představuje jednu z nejdůležitějších nákladních doprav  Jedna z nejvýznamnějších námořních i říčních doprav světa  výhody:  ekologická, velkoobjemová, levná  nevýhody:  pomalá, limitovaná Adam Horálek, Brno 201144 I.A. NÁMOŘNÍ DOPRAVA  Čínská námořní doprava je převážně EXPORTNÍ!  cena kontejnerů při exportu je až 10x vyšší než při importu  Celková kapacita čínských přístavů je okolo 120 mil. kontejnerů, což představuje největší kapacitu světa  Čína jako „továrna“ světa je též největším dopravcem světa  námořní doprava je směřována na všechny kontinenty, přímo do více jak 400 námořních přístavů mimo Čínu  130 z 2000 námořních přístavů je mezinárodních Adam Horálek, Brno 201145 Kontejnerové přístavy 2010  největší přístavy světa dle počtu kontejnerů: 1) Shanghai – 29,069 mil. kontejnerů (od r. 2010!) 2)Singapore – 28,431 mil. kontejnerů 3)Hongkong – 23,699 mil. 4)Shenzhen – 22,510 mil. další: Pusan (14), Ningbo (13), Guangzhou (12,5), Qingdao (12), Dubai (11,6), Rotterdam (11 mil.) Adam Horálek, Brno 201146 Největší přístavy v metrických tunách (mil.t) přístav 2009 2008 2007 2006 1.Shanghai 505,7 508,0 561,5 537,0 2.Singapur 472,3 515,4 483,6 448,5 3.Rotterdam 387,0 421,1 401,2 378,4 4.Tianjin 381,1 365,2 309,5 257,6 5.Ningbo 371,5 361,9 471,6 309,7 6.Guangzhou 364,0 347,0 341,4 302,8 Adam Horálek, Brno 201147 I.B. ŘÍČNÍ DOPRAVA  jedna z největších na světě  nejhustší síť říčních cest a plavebních kanálů na světě (ve Vnitřní Číně)  nejdelší říční dopravní tepna světa – Chang Jiang  jedna z nejvýkonnějších nákladních dopravních sítí světa Adam Horálek, Brno 201148 Síť řek a kanálů  počátky kanálů již ve starověku  hlavní plavební osy jsou tři horizontální a jedna vertikální  Huang He, Chang Jiang, Xi Jiang  Velký kanál rozšířený a spojující Chang Jiang a Huang He  viz též plán na propojení severu a jihu kanály pro přepravu vody Adam Horálek, Brno 201149 Chang Jiang  795 mil. tun přepraveného materiálu za rok 2005  až 3 000 km řeky splavné pro velkotonážní lodě;  Chongqing: nejvnitrozemštější město Číny  dostupný pro lodě s výtlakem do 50 000 BRT Adam Horálek, Brno 201150 II. ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA  celková délka 91 000 km (2010) x 78 000 km (2007)  čínská železnice je druhá nejdelší, ale nejvýkonnější železnice na světě  železniční síť nejvyspělejší v okolí velkoměst  6 238 km železnice s rychlostí nad 250 km/h (2010)  20 000 km železnice elektrifikováno  roční výstavba: 1 500 km železničních tras Adam Horálek, Brno 201151 Rozvoj železniční sítě (tis. km) neelektrifikovaná elektrifikovaná Adam Horálek, Brno 201152 Adam Horálek, Brno 201153 délka (km) Max. rychlost (km/h) celkové náklady (mld. RMB) Jednotková cena (mil. RMB/km) Qinshen PDL 404 250 15,7 38,9 Hening PDL 166 250 25 150,6 Jiaoji PDL 364 250 11 30,21 Shitai PDL 190 250 17,075 89,87 Hewu PDL 351 250 16,8 47,86 Yongtaiwen 268 250 16,28 60,75 Wenfu PFL 298 250 18 60,4 Fuxia PFL 275 250 15,259 55,49 Chengguan 65 250 13,3 204,62 Changjiu ICL 131 250 5,832 44,52 Changji ICL 111 250 9,6 86,49 Hainan ER ICL 308 250 20,2 65,58 Jingjin ICL 115 350 21,5 186,96 Wuguang PDL 968 350 116,6 120 Zhengxi PDL 455 350 35,31 77,6 Huning HSR 301 350 50 166,11 Huhang PDL 150 350 29,29 195,27 Jinghu HSR 1318 350 220,9 167,6 Adam Horálek, Brno 201154 Tibetsko-Qinghaiská železnice  nejvýše položená železnice světa  nejvyšší průsmyk v 5 072 m n.m.  unikátní inženýrské dílo  chlazené pilíře  tunelování Adam Horálek, Brno 201155 III. SILNIČNÍ DOPRAVA  nejmasovější rozvoj silniční dopravy na světě  2. nejdelší silniční síť na světě  cca 3,3 mil. km asfaltových silnic (2010)  každoročně se vystaví cca 50 000 km asfaltových/betonových silnic  cca 5 000 km dálnic (14 km/den!)  Celkem: 74 000 km dálnic (2010)  9 816 km/rok 2010 = 26,9 km/den Adam Horálek, Brno 201156 „7918“  „7“ – radiál z Pekingu  spojení s městy:  Shanghai  Taibei  HK  Kunming  Lhasa  Urumqi  Harbin  „9“ – severojižních spojek  „18“ – východozápadních spojek  do roku 2035 postavit 85 000 km dálnic národní úrovně Adam Horálek, Brno 201157 Adam Horálek, Brno 201158 Nárůst počtu vozů: 2009:79mil.aut,37/1000obyv. Osobní vozy Nákladní vozy Adam Horálek, Brno 201159 Roční nárůst počtu majitelůvozů Osobní vozy Nákladní vozy Adam Horálek, Brno 201160 Růst železniční a silniční sítě (tis. km) Železniční síť Dálniční síť Dálniční síť USA 2008 Adam Horálek, Brno 201161 IV. LETECKÁ DOPRAVA  jeden z největších boomů na světě:  ročně roste její výkon až o 40 %  kromě Pekingu, Shanghaie a Hongkongu jsou ostatní letiště před zahraničními aeroliniemi uzavřena  počet „velkých“ letišť dosáhl 140  celková délka čínských leteckých tras: 1,75 mil. km Adam Horálek, Brno 201162 Charakteristika:  Velká trojka aerolinií:  China Southern Airlines (50 mil. pasažérů)  Air China (32) (x neplést s China Air)  China Eastern Airlines (35)  Velká trojka letišť:  Peking  Shanghai  Hongkong Adam Horálek, Brno 201163 V. POTRUBNÍ DOPRAVA  čínská síť nedostačující, ale velmi intenzivně se dostavuje  plynovody: 26 344 km (2007)  ropovody: 17 240 km (2007) Adam Horálek, Brno 201164 Srovnání nákladní dopravy (2007): Objem mil. tun Výkon mld. tkm Vzdálenost (km) Letectví 2,72 7,1 2615 Vodní 1 794 4 041,0 2250 Železniční 2 178 1 827,3 840 Silniční 12 136 762,1 63 Adam Horálek, Brno 2011 65 Srovnání osobní dopravy (2007): Objem mil. lidí Výkon mld. oskm Vzdálenost (km) Letectví 121 178,3 1475 Vodní 181 6,6 55 Železniční 1 260 550,0 510 Silniční 16 289 871,9 54 Adam Horálek, Brno 2011 66 TERCIÉR MAKROEKONOMICKÁ CHARAKTERISTIKA A PŘÍMÉ ZAHRANIČNÍ INVESTICE Makroekonomickácharakteristika  2010 nominální HDP 5 878 mld. USD (IMF)  USA: 14 526/Indie 1 632/Japonsko 5 459/Německo 3 286  Je druhou největší ekonomikou světa  Nominální HDP/obyvatele : 4 290 USD  HDP PPP: 7 554 USD/obyv (= 10 349 mld. USD)  Roční růst se po krizi 1997-2003 vrátil na hladinu nad 10 % pa  2008-2009 hosp. růst klesl pod 10 % Adam Horálek, Brno 201168 Hospodářskýrůst 0 5000 10000 15000 20000 25000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 GDP(mld.RMB) 7 8 9 10 11 12 Hospodářskýrůst(%) Adam Horálek, Brno 201169 Adam Horálek, Brno 201170 Adam Horálek, Brno 201171 Adam Horálek, Brno 201172 Příjmyv urbánnícha rurálníchoblastech 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 1985 1989 1990 1995 1997 1999 2003 2004 2005 příjmy(RMB/rok/osoba) urban ruralAdam Horálek, Brno 201173 Sektorovástruktura HDP  Výrazně posiluje terciér  Přestože zaměstnává 30 % populace, vytváří 40 % HDP  Naopak zemědělství rapidně klesá v podílu i zaměstnanosti:  zaměstnává cca 40 % EAO, tvoří jen cca 10 % HDP  Průmysl si své dominantní místo drží  Zaměstnává cca ¼ EAO, ale tvoří téměř ½ HDP Adam Horálek, Brno 201174 Sektorovástruktura HDP 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1978 1980 1982 1984 1986 1988 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 III II I Adam Horálek, Brno 201175 Pracovnísíladlesektorů 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 III II I Adam Horálek, Brno 201176 FDI = PZI  Přímé zahraniční investice  Jsou jedním z opěrných pilířů ekonomické transformace  Jejich lokalizace ovlivňuje celý region  Jsou značně nerovnoměrné jak místně, tak i časově  Přinášejí kromě kapitálu též know-how či přístup na zahraniční trhy Adam Horálek, Brno 201177 Vývoj FDI; 2010: 105,7 mld. USD 0 10 20 30 40 50 60 70 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 FDI(mld.USD) Adam Horálek, Brno 201178 Adam Horálek, Brno 2011 79 Adam Horálek, Brno 201180 Odvětvovástruktura FDI průmyslová výroba obchodní služby nemovitosti zemědělství IT Pohostinství Doprava a telefonní služby Stavebnictví Energetika ostatní Celkem: 60,63 mld. USDAdam Horálek, Brno 201181 Původ FDI 0 10 20 30 40 50 60 70 80 2003 2004 2005 2006 FDI(mld.USD) ostatní USA Jižní Korea Japonsko Panenské ostrovy HK Adam Horálek, Brno 201182 QFDI – kvalifikované PZI  investice s know-how  kvalitní, objemné a dlouhodobé investice  největší investoři (2006): mil. USD  UBS Ltd. 800  Nomura Securities Co., Ltd. 350  Citigroup Global Markets Ltd. 550  Morgan Stanley & Co. Intl. Ltd. 400  Goldman Sachs & Co. 300  Stanford University 500  Deutsche Bank, ING, ... ...... Adam Horálek, Brno 201183 Obchod Čínys USA 0 50000 100000 150000 200000 250000 300000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 obchod(mil.USD) import z USA export do USAAdam Horálek, Brno 201184 Finančnictví a bankovnictví  Velmi rychlý vzestup  „Velká pětka“ – pětice největších čínských bank  Čínské banky drží největší depozity na světě  Problémy čínských bank:  Vlastněné (částečně) státem  Těžkopádné, nepružné  Korupce  netransparentní Adam Horálek, Brno 201185 Rezervy zahraničních měn 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 1975 1977 1979 1981 1983 1985 1987 1989 1991 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 rezervy(mld.USD) Adam Horálek, Brno 201186 Rezervy zahraničních měn Q3 2011 STÁT Rezervy mld. USD Rezervy USD/obyv. ČLR 3 201 2 350 Japonsko 1 138 9 000 Rusko 516 3 500 Saúdská Arábie 484 19 400 Taiwan 400 17 000 Brazílie 352 1 800 Indie 320 270 Adam Horálek, Brno 201187 Největší banky Číny (2009) aktiva půjčky deposita čistý zisk Industrial and Commercial Bank of China Ltd. 5670,5 3705,3 5060,7 2,311 Agricultural Bank of China 4013,8 2590,1 3491,5 2,003 China Construction Bank Corp. 3904,8 2225,6 3455,5 48,388 Bank of China Ltd. 4270,4 2146,5 3342,5 20,932 Bank of Communications 1145,5 640,1 1029,9 1,604 China Merchants Bank Co. Ltd. 586,7 375,9 508,5 3,241 China CITIC Bank 514,8 316,7 433,9 0,318 Adam Horálek, Brno 2011 88 Bankovní deposita 0 5 10 15 20 25 2000 2001 2002 2003 2004 úspory(bil.RMB) ostatní zemědělské vládní firemní finanční spořící: Adam Horálek, Brno 201189 Burzy 2010  největšími obchodovanými firmami jsou:  ICBC (Industrial and Commercial Bank of China)  PetroChina  HSBC  ChinaMobile  Bank of China SP Město Burza Tržní kap. (mld. USD) Ob. hodnota (mld. USD) 1-2 New York NYSE-NASDAQ 20 901 33 252 3 Tokyo TSE 3 827 3 787 4 London LSE 3 613 2 741 6 Shanghai SHSE 2 717 4 496 7 Hongkong HKSE 2 711 1 496 9 Mumbai BSE 1 631 258 13 Frankfurt DB 1 429 1 628 14 Shenzhen SZSE 1 311 3 572 Adam Horálek, Brno 201190 Pojišťovnictví  rozvíjeno na tržním systému  Velmi rozsáhlé a soukromé, pouze se státním dohledem  Významný terciérní subjekt  individuální pojišťování Adam Horálek, Brno 201191 FDI do realit  V roce 2006 bylo celkem investováno do 2398 projektů  Celkový objem investic přesáhnul 20 mld.USD  Stavebnictví a obchod s investicemi rostou meziročně až o 20 % Adam Horálek, Brno 201192 Ceny nemovitostí RMB/m2 2003 2004 2005 2006 Beijing 4737 5053 6274 8792 Shanghai 5881 6385 6698 7038 Guangzhou 3888 4993 5529 6545 Shenzhen 6215 6531 7040 9384 Shenyang 2916 3183 3332 3420 Harbin 2348 2497 2640 2620 Chongqing 2103 2303 2587 2697 Chengdu 2096 2804 3173 3680 Kunming 2217 2473 2582 2975 Adam Horálek, Brno 2011 93 IT, SW, HW  Obchod s SW a HW dosahuje více jak 50 mld. USD ročně  Jen finanční sektor vydá za SW HW přes 23 mld. RMB (2005)  Čína přechází k high-road, k „knowledge“ ekonomice,proto IT představuje obří trh Adam Horálek, Brno 201194 Interneta média  Vyhledávače:  Baidu: 55,2 % trhu vs. Google: 21,7 %  V Číně je přes 130 000 internetových kaváren  Počet uživatelů internetu:  2007: 170 mil.  2008: 200 mil.  2010: 457 mil. (ročně +73 mil.)  Lidé do 30 let představují 71 % uživatelů internetu  Ostatní média:  2 000 novin  9 000 magazínů  287 TV kanálů  250 milionů bloggerů Adam Horálek, Brno 201195 Telekomunikace  „Telefonizace“:  Mobilní telefony:  480 140 000 (2006, roční růst o 150 mil.)  900 000 000 (2011)  Pevné linky: 184 350 000 (pokles o více jak 10 mil.)  V Číně se ročně vyrobí 600 mil. mobilních telefonů, z nichž 400 mil. ks jde na export Adam Horálek, Brno 201196 Cestovní ruch Rok/ mld. USD Zahraniční Domácí 2001 17,79 35,22 2002 20,38 38,78 2003 17,41 34,42 2004 25,73 47,10 2005 29,30 52,85 2006 33,60 75,70 Adam Horálek, Brno 2011 97 Turisté  V roce 2006:  124 mil. Aktivní TR  34,5 mil. Pasivní TR  Ročně přicestuje do Číny až 25 mil. cizinců  Jižní Korea, Japonsko, Rusko, USA, Malajsie, Singapur, Filipíny, Mongolsko, Thajsko, UK  Číňané nejčastěji vycestovávají do:  HK, Singapur, Bali, Maledivy, Jižní Korea, Thajsko (Phuket), Kambodža, Francie (Paříž), Japonsko (Tokyo) Adam Horálek, Brno 201198