Le Corbusier – E. Varèse – I. Xenakis: Poème électronique (1958). Fakta, kontexty, interpretace Mgr. Martin Flašar, Ph.D. Předmětem přednášky je interpretace jednoho z prvních komplexních multimediál-ních děl, které důsledně využívá řízení pohybu elektroakustického materiálu v pros-toru. Pro prezentaci firmy Philips sídlící v Eindhovenu toto dílo připravila trojice umělců: Le Corbusier, Edgard Varèse a Iannis Xenakis. Poème électronique budeme chápat v širším smyslu jako souhrnné označení pro soubor všech uměleckých počinů, které s pavilonem Philips na Světové výstavě v Bruselu v roce 1958 souvisely. Pokusíme se předložit výklad projektu Poème électronique jako jedinečného setkání osobních poetik silných uměleckých individualit a zvláštní důraz položíme na zvuko-vou složku tohoto „totálního uměleckého díla“. O důležitosti Poème électronique pro náš dnešní pohled na historii (elektroakustické) hudby a mediálního umění 20. století svědčí v posledních letech a desetiletích nejen rozvětvená cizojazyčná literatura, ale i různé návraty k tomuto projektu ve formě pokusů o jeho fyzickou či virtuální re-konstrukci. Doporučená literatura: COHEN, Jean-Louis. Le Corbusier. Taschen Basic Art, Taschen Verlag, 2006. FLAŠAR, Martin. Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis: Poème électronique (1958) : fakta, kontexty, interpretace [rukopis]. Vedoucí práce prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. Brno : Masarykova univerzita, 2009. s. 212. LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: SHN, 1966. MOTTE-HABER, Helga de la. Die Musik von Edgard Varèse: Studien zu seinen nach 1918 entstandenen Werken. Hofheim/Ts.: Wolke Verlag, 1993. OUELLETTE, Fernand. A biography of Edgard Varèse. Translated from the French by Derek Coltman. New York: Orion Press, 1968. XENAKIS, Iannis. Formalized music: thought and mathematics in composition. Additional material compiled and edited by Sharon Kanach. Stuyvesant, N. Y.: Pendragon Press, 1992. Pozn.:Uvedené tituly jsou dostupné přes katalog ústřední knihovny FF MU.