Autorky a kurátorky: Romana Macháčková, Andrea Procházková Realizace: pracovníci Muzea Brněnska, p.o. Mediálním partnerem výstavy je Český rozhlas Brno. Za laskavé zapůjčení materiálů a poskytnutí informací náleží poděkování: Etnologickému ústavu AV ČR, v.v.i., pracovišti Brno Krajské knihovně Františka Bartoše, p.o. Loutkovému divadlu Radost v Brně Masarykovu muzeu v Hodoníně, p.o. MAS Boskovicko PLUS MIS Boskovice a IC Boskovicko Moravskému zemskému archivu Moravskému zemskému muzeu Moravské zemské knihovně Brno Muzeu Kroměřížska Muzeu Velké Meziříčí Muzeu v Ivančicích Podhoráckému muzeu Společnosti SanomaMedia Státnímu okresnímu archivu Šumperk Strahovské knihovně Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v.v.i. Vědecké knihovně v Olomouci Vlastivědnému muzeu v Olomouci Evě Kilianové Josefu Kremláčkovi Aloisi Mikulkovi Libuši Šuléřové Doprovodný program - tematické přednášky: 22. září v 16 hodin, Meluzína, Popelka a další pohádkové bytosti v moravské literatuře 18. říjen v 15 hodin, Vypravěč a sběratel lidových pohádek B. M. Kulda Muzeum Brněnska, Památník písemnictví na Moravě, Klášter 1, 664 61 Rajhrad tel.: 547 229 126 email: prohlidky.rajhrad@muzeumbrnenska.cz www.muzeumbrnenska.cz Doprava autobusem z ÚAN Brno přímo ke klášteru nebo vlakem směr Břeclav každou půlhodinu. Pro návštěvníky expozice, historické knihovny a výstav otevřeno každý den mimo pondělí od 9 do 16 hod. Morava vypráví Moravské mýty, pověsti a pohádky Bel tam jeden pán, měl na pece vál. Mám vekládat dál? 8. září 2011 – 1. ledna 2012 Morava vypráví aneb Moravské mýty, pohádky a pověsti Knížky lidového čtení tvoří spojovací článek mezi literaturou předbělohorskou, barokní a obrozenskou – mnohé příběhy byly tradovány po několik staletí a v době národního obrození na ně navázaly počátky moderní české prózy a dramatu. Historie a kroniky o Meluzíně, Jenovéfě, Finettě a Bruncvíkovi patřily spolu s dalšími tituly k oblíbené četbě venkovských lidí, a to téměř po tři staletí. Většina látek se do české literatury dostala v 16. století adaptací německé předlohy a od té doby se jejich znění příliš neměnilo, výraznější zásahy do textů se datují až od poloviny 18. století. Některé příběhy původně vznikly jako četba určená úzkému kruhu šlechtického publika, v 15. století však knihtisk významně přispěl k rozšíření jejich překladů a adaptací. V pobělohorském období byly tištěny hlavně v mimopražských tiskárnách; na Moravě v Jihlavě, Olomouci, Brně, moravské čtenáře hojně zásobovala také tiskárna Škarniclů v Uherské Skalici. Nečetné vystavené tisky z 18. a 19. století ilustrují skutečnost, že tyto knihy patřily mezi běžné, snadno dostupné jarmareční zboží, kterému jeho majitelé nevěnovali větší péči, a proto jsou dnes dochované exempláře v knihovnách vzácností. O dobové tiskařské praxi, podle níž se knížky lidového čtení ve velkých nákladech přetiskovaly ve stejné grafické úpravě i po desetiletí, vypovídají např. dva tisky historie o svaté Jenovéfě z let 1852 a 1862 s totožným titulním dřevořezem nebo kroniky o Štylfrýdovi a Bruncvíkovi z let 1800 (přetisk z roku 1716) a 1857, taktéž s nezměněným titulním listem; vše z tiskárny Škarniclů v Uherské Skalici. Nejstarší vystavené knihy však pocházejí z produkce brněnské tiskárny Emmanuela Svobody: Dvě kratochvílné kroniky, První: O Štylfrýdovi statečným rytíři, knížeti a pánu českém. Druhá: O Bruncvíkovi synu jeho, též knížeti a pánu českém asi z roku 1760 a Velmi pěkná, pohnutedlná a čtení hodná historie, o nevinně soužené svaté falzhraběnce Jenovefě z roku 1772. Knížky lidového čtení byly tolerovány i katolickou cenzurou – neobsahovaly politické narážky a hlavní postavy většinou sdílejí základní křesťanské hodnoty. Příběhy, které se v období baroka dostaly do rukou nevzdělanému lidovému čtenáři, se oproti svým předlohám vyznačovaly zvýrazněním dobrodružného děje a pohádkovosti, omezením kulturního a historického rámce vyprávění na nejmenší možnou míru nutnou pro jejich pochopení a odstraněním úvahových pasáží. Klíčové motivy a jádro příběhu pronikaly také do folklorních vyprávění a pohádek. Některá jména oblíbených postav se ustálila i v lidových rčeních, např. Meluzína a Popelka, jiné jako např. Jenovéfa se staly předlohou pro lidové výtvarné umění – výjevy z jejího života byly malovány na sklo a na výstavě je k vidění jeden z obrázků z počátku 19. století zachycující pohřeb svaté Jenovéfy. Úvodní část výstavy Morava vypráví je proto věnována nejznámějším příběhům knížek lidového čtení, které se postupně staly součástí folkloru, nejen moravského. Lidové próze, moravským sběratelům a zajímavým postavám, které se staly symboly jednotlivých oblastí Moravy, se věnuje část druhá. Přestože se v dávných dobách málo cestovalo, přecházeli od jara do zimy z vesnice do vesnice kramáři, potulní brusiči, kořenářky nebo mlýnští tovaryši. Díky nim se z místa na místo šířily zprávy o tom, co se děje ve světě – o válkách, živelních pohromách, loupežnících, světýlkách a vodnících a další pohádkové příběhy. Můžeme tedy v různých krajích sledovat nápadně podobné motivy v místních obměnách. Pohádková vyprávění se při předávání z generace na generaci upravovala a proměňovala vlivem krajinného rázu jednotlivých oblastí nebo sociálních a hospodářských poměrů zdejšího obyvatelstva. Tak vznikaly také folklorní pověsti, vázané na domácí prostředí. V pohádkách a pověstech se odráží názor lidu na životní hodnoty, je v nich jeho láska, nenávist, obava, radost i trápení. O tajemné příběhy se dělili lidoví vypravěči na sousedských besedách, na přástkách, při draní peří. V ústním podání žily pohádky odpradávna, ale teprve ze 14. století se o nich zachovaly písemné doklady. Ve 40. letech 19. století se prohloubil zájem o sběratelskou činnost i na Moravě. První ukázky lidové prózy z Moravy a Slezska vyšly v díle Matěje Mikšíčka, některé z nich však nelze označit jako texty lidového rázu. Na popud Františka Sušila započal roku 1853 sbírat lidové pohádky a pověsti Beneš Method Kulda v Rožnově pod Radhoštěm v domě č. 120, jehož dnešní podobu nabízí jedna z mnoha fotografií výstavy. Mezi vystavenými exponáty jsou nejen dopisy, předměty osobní povahy, ale také originály rukopisných zápisů lidové prózy, které Kulda zaznamenal přímo z úst místních lidových vypravěčů. Jeho původním záměrem bylo zachytit lidová vyprávění na celé Moravě. Byl ve spojení s dalšími sběrateli, např. Josefem St. Menšíkem, Janem Pleskáčem, Karlem Orlem, Janem Soukopem. Výrazně mu pomáhal také Josef Lucian Ondřej Kramoliš, u něhož v Rožnově bydlel. Kuldovi se jeho záměr podařil jen zčásti. Naštěstí měl a má řadu pokračovatelů z celé Moravy. Výstava přináší osobní zápisy některých z nich, např. rodačky z Velkého Meziříčí Františky Stránecké, rukopisy sběratelky z okolí Šumperka Anežky Šulové, strážnického učitele Martina Práška nebo brněnského etnografa Oldřicha Sirovátky. Spolu se svými spolupracovníky se Sirovátka ve velké míře věnoval i adaptacím jednotlivých textů pro dětského čtenáře. Ostatní osobnosti, které se pohádkám a pověstem vyprávěným na Moravě věnovaly, jsou prezentovány prostřednictvím fotografií a především vydaných děl. Díky jejich úsilí vzniklo obrovské množství zápisů a literárních adaptací, v nichž je zachyceno lidové vyprávění, jež se vlivem změn životního stylu pomalu z paměti lidí vytrá- cí. Výstava zve k pohádkovému putování do povodí řek Odry a Moravy, při němž je možné potkat hanáckého obra, zbojníky Ondráše a Vojtka, vládce hor Praděda, hornické permoníky, krále moravských vodníků nebo polednici, klekánici a vřetenici. Prostřednictvím ilustrací výtvarníků Josefa Kremláčka, Aloise Mikulky a Libuše Šuléřové a loutek se přenesete do pohádkového světa etnografických regionů Moravy a Slezska. Jednotlivé motivy se v nich sice často opakují v různých obměnách, např. motiv spícího vojska nebo čertova kamene, avšak každý kraj má i své specifické látky, postavy. Zatímco pohádky z hornatého Valašska jsou plné černokněžníků, zbojníků a zlatých pokladů, vyprávění z úrodné Hané hýří vtipem a sebeironií a na Vysočině je třeba dát si pozor na divoženky, vodní víly a hejkaly. Snad nejpozoruhodnější je celý cyklus pověstí o Ječmínkovi, jehož příchod Hanáci očekávali a možná dodnes očekávají. Na jižní Moravě se vypráví příběh vážící se k zámeckému sudu v Mikulově a na Těšínsku bylo oblíbené vyprávění o místní černé kněžně. Otvírá se tajemný svět příběhů plných poučení, pohádek, v nichž dobro vítězí nad zlem a které jsou plné naděje. O tom všem a mnohem dalším vypráví Morava…