Milí mladí kolegové! Je mi líto, ztratila jsem řeč, což je pro výuku dosti vážná překážka. A koukat na sebe navzájem nebo si ukazovat nemá smysl. Proto udělám(e) náhradní řešení, úkoly „na doma“ a já si zaopravuju (i když je to, což ještě netušíte, dost otravná činnost). ÚKOLY jsou dva, abyste si nestěžovali, že se neučí. Výsledek – náhradní práci/práce za výuku 1.11. – prosím odevzdat (podepsanou) v papírové podobě 8. 11., abych Vám do ní mohla každému napsat individuální komentář. Elektronicky to nechci, protože bych si to sama musela tisknout. Obecnější problémy, které z Vašich řešení vyplynou, rozebereme 15.11. na počátku semináře. l. Nestihneme projít ve výuce uspořádání obsahu rukopisu práce, které jsme minule sotva nakousli. Pokuste se je udělat samostatně a dát mi výsledek písemně, společně si to projdeme. Nakonec – při práci je vždy každý sám a musí sám bojovat. 2. Následující text nikdy nespatřil světlo světa v tištěné podobě, je pro nás pouze cvičným materiálem. Autora neprozradím, není to však nikdo, koho byste znali nebo mohli znát. Text by Vám neměl dělat věcné potíže, protože představu o tom, jak by měla učebnice a její úvod vypadat, máte ze zkušenosti. Pokuste se (a) o opravu směřující ke kultivovanému vyjádření, (b) o zkrácení na rozsah do 1200 znaků. Slovo k vyučujícím: Předkládanou učebnicí vám chceme pomoci při jazykové výchově a vzdělávání vašich studentů. Na střední školy přichází mládež z různých škol z rozdílnou úrovní vyučovaná podle různých učebnic; proto jsme do nové učebnice začlenili rozsáhlé opakování, aby jste s mohli se svými studenty vytvořit společné předpoklady pro další úspěšnou činnost. Kapitola Opakování není předložena k „probrání“ na začátku prvého ročníku, ale můžete s ní pracovat podle potřeby po celý rok a v letech dalších. Učebnice vás i vaše studenty uvede do jazyka v komunikaci se zřením k dalším oblastem jejího užití. Hlavním záměrem je přispět k praktickému zvládnutí různých komunikačních situací v rozmanitých komunikačních sférách, v nichž se studenti pohybují nebo budou pohybovat i jako budoucí profesionálové. Z těchto důvodů převažuje (řízená) činnost studentů nad výklady učiva. Výklady jsou pojaty jako předeslané instruktáže k následujícím komunikačním činnostem žáků. Už v rámci deduktivních výkladů jsou začleňovány otázky (označené **) v místech, kde předpokládáme určité zkušenosti studentů;tím je zapojujeme do vyvozování nových poznatků. Vážení kolegové češtináři, Sjednoťme společně své úsilí k tomu, aby středoškoláci nejen nezapomněli to, co si osvojili na základní škole, ale přispějeme k zdokonalení jejich řeči a prohloubení jejich jazykového vzdělání, aby ze střední školy odcházela kultivovaná mládež. Uvědomme si, že střední škola,a tedy hlavně její profesoři, nese podstatnou tíhu odpovědnosti za úroveň jazykového vzdělání a řeči absolventů, protože střední školou končí institucionalizované školní vzdělání naprosté většiny budoucí inteligence. Je třeba vzít v úvahu, že i absolventi vysokých škol (inženýři, vědci, manažeři,…) vycházejí ve své komunikaci i v postojích k jazyku právě z toho, s čím opustili střední školu. Slovo ke studentům Milí studenti, pokud jste si přečetli Slovo k vyučujícím, dozvěděli jste se, jak náročný úkol před nimi stojí. Mohou ho splnit jen za podmínky, že vy, jimž je učebnice určena, jim budete v jejich úsilí pomáhat. Bez vaší pevné vůle, aktivity a pracovního úsilí by nedosáhli cíle. Doufáme, že v učebnici najdete pro sebe i zajímavá, a hlavně praktická témata a že cvičení budou pro vás přitažlivá. Věříme, že každý z vás ve skrytu duše chce být úspěšný v životě, ale součastně dobrý člověk, a vy zase věřte, že právě kultivovaným slovem můžete právě sobě a svému okolí prospět, naopak nekultivovaností můžete docílit zcela opačnému efektu. Pravé slovo na pravém místě může dát věcem správný význam a směr. Ztratíte-li za někoho dobré slovo, prospějete mu, obratnou výpovědí můžete i ublížit nebo způsobit nedorozumění. Proto je potřeba „vážit slova na lékárnických vahách“, vyhněte se příliš silný slovům, ale také slovům nabubřelým, předstírajícím vznešené myšlenky nebo city, ovšem v podstatě prázdným… Učebnice, kterou jste právě otevřeli, vám chce naznačit cestu a vést vás po ní tak, abyste dokázali výstižně a kultivovaně ústně i písemně vyjádřit, vysvětlit postatu myšlenky, kterou chcete prosadit, citlivě taktně reagovat na argumenty oponentů atd. Abyste toho dosáhli, musíte „se prokousat taji češtiny“ a jejich vyjadřovacích možností. Vaše rodná řeč se vám potom za vaše úsilí odmění.