V. 2. Filosofické a mamonářské bláznovství vítězí nad přežitím (děj) Žid vytáhne kolík a ze země začne tryskat fontánka ropy. Žid: „Ropa! Černé zlato!“ (ochutná, lehce položí trezor) „Výborný ročník! Jsem boháč!“ Začne křepčit, výskat. Lovkyně: Přátelsky, chce jej zachránit. „Vykašli se na ropu, ty magore, balón už vzlétá!“ Žid: Zastaví se, k Lovkyni. „Copak jsem blázen, abych odešel, když tu mám takové jmění? Jsem boháč! Boháč!“ A opět tančí. (Žid neposlouchá, jako v transu vytahuje plechový hrneček a začne do něj jímat ropu.) Trojka: Obchází rozházené knihy, jednou či dvakrát se shýbne a nějakou otočí. „To né! Nemohu najít svého Prigogina! Kde je?!“ Dvojka: (Poťouchle) „Možná se pro dobro systému sám spálil.“ Jednička: „Nedělejte si legraci, kolego. Tady jde o zachování vysoce hodnotných filosofických myšlenek. Na kolena a hledat!“ Všichni tři skutečně kleknou a po čtyřech lozí kolem knih jako psi. Lovkyně: Už trochu netrpělivě... „Vy tři! Hej, už odlétáme!“ Dvojka: Stále na čtyřech, zastaví se a otočí hlavou směrem k L. „Si na nás bude štěkat jak na psy, bez nás by ta její společnost vůbec nefungovala.“ Jednička: Taky zastaví... „Baže, všechno nám to jen kazí.“ ... a hned hledá dál. Lovkyně: Teď už rozčileně a nekompromisně. „Nastupte, sakra!“ Žid: Teď nějaký jiný taneček než prve. „Jsem boháč! Poslední ropa! Bohatý boháč!“ Až se unaví, tak se usadí u pramene a opilý bohatstvím bude čekat na události budoucí. Trojka: Osudově, procítěně, přímo do diváků. To je vlastně hlavní poselství hry. „Bez nich by se nám dařilo líp!“ (Koukne na rozjařeného Žida) A bez ropy taky!“ Lovkyně: Už zase klidně – nemá smysl se kvůli nim rozčilovat. „… ale k čertu s nima.“ Lovkyně přestává nabízet pomocnou ruku či lano (nebo skáče do balónu, který doposud heroicky držela?) a balón se pouští na cestu z jeviště. Tohle je asi nejnáročnější dramaticko-výtvarný prvek za celou historii našeho divadla, snad se to v tom šibeničním termínu zvládne...