II. Logika 1.Přehled logických spisů. 2.Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. 3.Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. 4.Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. 5.Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. 6.Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. A.Paralela k dialektice – rétorika. B.Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. 7.Mezi logikou a metafyzikou. 4. Sylogismus – První analytiky. A.Téma spisu. Základní pojmy B.Sylogismy C.Sylogismus a poznání 4. A. Téma spisu. Základní pojmy •Téma: důkaz (ἀπόδειξις) a toto téma patří dokazovací vědě (ἐπιστήμη ἀποδεικτική). •Pojmy: –Premisa (πρότασις): výrok, který něco o něčem tvrdí nebo popírá. •obecná („Všichni lidé jsou spravedliví.“) •částečná („Někteří lidé jsou spravedliví.“) •neurčitá („Lidé jsou spravedliví.“) –Termín (ὅρος): základní složka premisy, tj. predikát a subjekt. –Sylogismus (συλλογισμός): „řeč, v níž, je-li něco dáno, nutně něco jiného, různého od toho, co je dáno, vyplývá právě tím, že dané jest.“ 4. B. Sylogismy •Logický čtverec: •Výklad J. Raclavského: http://www.phil.muni.cz/fil/logika/pl.php •Výklad M. Duží: http://www.cs.vsb.cz/duzi/PresentaceLogika7-06.ppt •4 druhy premis: –Obecná kladná: „Všichni lidé jsou spravedliví.“ (SaP) –Částečná kladná: „Někteří lidé jsou spravedliví.“ (SiP) –Obecná záporná: „Žádný člověk není spravedlivý.“ (SeP) –Částečná záporná: „Některý člověk není spravedlivý.“ (SoP) •Důležité obraty: –SiP ↔ PiS: „Někteří cyklisté jsou běžci.“↔ „Někteří běžci jsou cyklisté.“ –SeP ↔ PeS: „Žádný maratónec není vzpěrač.“↔ „Žádný vzpěrač není maratónec.“ –SaP → PiS: „Všichni maratónci jsou sportovci.“→ „Někteří sportovci jsou maratónci.“ 4. B. Sylogismy •Složky: •2 premisy (ve tvaru S je P) → závěr (také S je P). •Premisy musejí obsahovat společný termín – „střední termín“. –„Vyšší premisa“ – obsahuje střední a vyšší (tj. predikát závěru) termín. Uvádí se na prvním místě. –„Nižší premisa“ – obsahuje střední a nižší (tj. subjekt závěru) termín. Uvádí se na druhém místě. –Sylogismus tedy obsahuje právě 3 termíny. •Střední termín zprostředkovává spojení obou zbývajících, „krajních termínů“. 4. B. Sylogismy •Schéma – aristotelské figury (σχήματα): •M je P P je M M je P S je M S je M M je S → S je P → S je P → S je P •Každá z premis i závěr musí být jedním z typů a, i, e, o. •→ Různé módy sylogismů, vyjádřené posloupností samohlásek. –a, a, a (barbara), a, i, i (darii), e, a, e (cesare). –Ne všechny kombinace představují korektní úsudek (tj. skutečné vyvození) – viz opět výklad M. Duží: http://www.cs.vsb.cz/duzi/PresentaceLogika7-06.ppt – 4. B. Sylogismy •Schémata a obraty: •Díky obratům premis lze jednotlivé módy, a dokonce i figury vzájemně převádět. •Všechny lze převést na 2 módy první figury: a, a, a (barbara), e, a, e (celarent). •Prosylogismy (problém zdrojů poznání): •B je C A je B → A je C •Ale jak získáme premisy B je C a A je B? •Např. z předchozích sylogismů („prosylogismů“), třeba: –D je C E je B B je D A je E → B je C → A je B 4. C. Sylogismus a poznání •„Cesta je tedy všude tatáž, ve filosofii i v kterémkoli umění a vědě.“ •Charakter sylogismu (vědecký, dialektický, rétorický) v různých oblastech se liší v závislosti na charakteru počátků! • •Problém počátků: •Pomocí prosylogismů nelze jít „dozadu“ donekonečna. •Vedle toho, co se poznává na základě něčeho jiného (prostřednictvím sylogismu), musí existovat něco, co je známé či poznatelné samo sebou. •Počátky (tj. první, výchozí premisy) podává zkušenost. •Důkazy byly nalezeny až tehdy, kdy byly dostatečně uchopeny/pochopeny jevy. •Dokazování nastupuje tehdy, až je vyzkoumáno vše, co věci náleží (τὰ ὑπάρχοντα). 4. C. Sylogismus a poznání •Sylogismus a pravdivost: •Z pravdivých premis nelze vyvodit nepravdivý závěr. •Z nepravdivých premis lze vyvodit závěr pravdivý, nebude však ukázáno, proč je pravdivý: –Každý kámen je živočich. Každý člověk je kámen. →Každý člověk je živočich. –Žádný člověk není živočich. Každý kámen je člověk. →Žádný kámen není živočich. –Všechno bílé je živočichem. Každá labuť je bílá. →Každá labuť je živočich. 4. C. Sylogismus a poznání •Sylogismus a indukce: •Sylogismus – je dáno B je C a A je B a vyvodí se A je C. –Př.: Co nemá žluč, žije dlouho. Člověk, kůň, mezek nemají žluč. → Člověk, kůň, mezek žijí dlouho. •Indukce – dokazuje se příslušnost středního termínu termínu krajnímu. –Př.: Člověk, kůň a mezek žijí dlouho. (Žádný) Člověk, kůň a mezek nemají žluč. ↔ Co nemá žluč, je právě člověk, kůň, mezek. → Co nemá žluč, žije dlouho. –Úplná indukce, „obrácený sylogismus“. II. Logika 1.Přehled logických spisů. 2.Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. 3.Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. 4.Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. 5.Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. 6.Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. A.Paralela k dialektice – rétorika. B.Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. 7.Mezi logikou a metafyzikou. 5. Vědění a sylogismus – Druhé analytiky • A.Charakteristika vědění B.Vědění a mínění, vědění a vnímání, indukce C.Obsah vědy D.Důkaz E.Počátky vědění F.Shrnutí celého procesu získávání vědění 5. A. Charakteristika vědění •i. znalost příčiny • •Vědění „že“ (vychází z indukce nebo vnímání): –Planety (S) nekmitají (M). Co nekmitá (M), je blízko (P). à Planety jsou blízko. •Vědění „proč“. –Planety (S) jsou blízko (M). Co je blízko (M), nekmitá (P). à Planety (protože jsou blízko – M jako příčina) nekmitají. •à Druhy a hierarchie věd: –harmonie (nauka o hudbě – „že“) – aritmetika („proč“) „astronomie“ (τὰ φαινόμενα – „že“) – „kosmologie“ (ἀστρολογική – O nebi) –nauka o duze („že“– fyzika) – optika („že“) – geometrie („proč“) 5. A. Charakteristika vědění •ii. získává se důkazem, tj. (určitým) sylogismem •Příklad vyjádření příčiny v sylogismu: –Jestliže se Země postaví mezi Slunce a Měsíc (M), nastává zatmění (P). –Měsíci (S) náleží, že se mezi něj a Slunce staví Země (M). –à Měsíc (S) se zatmívá (P). •iii. nemůže být jinak, je nutné (tj. nutně pravdivé) •iv. proto vědecký sylogismus musí vycházet z premis, které jsou: •pravdivé (nutně pravdivé) •první a bezprostřední (aby nebylo nutno dokazovat i je) •známější a dřívější –„naprosto“ – ἁπλῶς = obecné –„pro nás“ – πρὸς ἡμᾶς = jednotlivé, smyslově vnímatelné •příčinou závěru 5. B. Vědění a mínění, vědění a vnímání, indukce •Vědění x mínění: •je odlišné od mínění a liší se i jejich předměty –vědění je nutně pravdivé (např. „člověk je dvounohý živočich“) –mínění se týká toho, co může být jinak (např. „člověk sedí“) –není možné, aby totéž bylo nutné a zároveň mohlo být jinak •vnímáním nelze získat vědění –vnímání se vztahuje k jednotlivému –vědění však musí být dokazatelné –důkaz musí být obecný –obecné nelze vnímat – •Ale také – bez vnímání nelze nabýt vědění: •vědění se získává indukcí nebo důkazem –indukce vychází z jednotlivých případů, tj. z vnímání jednotlivin –vědění, důkaz pracuje s obecným, ale ani k obecnému nelze dospět jinak než indukcí • 5. C. Obsah vědy •rod (předmět), např.: –číslo – aritmetika –body, čáry, plochy – geometrie –pohyby nebeských těles – astronomie či kosmologie (ἀστρολογία) •axiómy (počátky, hypotézy) = výchozí tvrzení, teze –jejich platnost (existence obsahu) se přijímá bez důkazu •přijímané vlastnosti („primitivní pojmy“) –např. liché, sudé, nesouměřitelné, sbíhavé… –je třeba jim rozumět – definice –ovšem už jsou předmětem důkazu 5. D. Důkaz •obecný –důkaz, sylogismus má platit nutně, tj. nezávisle na čase, je věčný –podmínka platí i pro jevy, které sice netrvají bez ustání, ale jsou pravidelné (např. zatmění Měsíce) –ovšem – nelze dokázat nahodilé: není totiž nutné, ani se neděje většinou •omezený, konečný –jeden z projevů Aristotelova odporu k nekonečnu, neomezenu –argument: nekonečný počet kroků důkazu by nebylo možné v myšlenkách projít, a tudíž bychom vůbec žádné vědění nemohli získat –není-li důkaz nekonečný, musejí existovat první, nedokazatelné premisy – počátky (axiómy) •hodnocení různých typů důkazů –lepší je obecný než částečný –lepší je kladný než záporný –přímý je lepší než nepřímý (důkaz sporem) •v nepřímém totiž závěr musí být známější než premisa, ovšem u důkazu mají být premisy dřívější –nejlepší je barbara (tedy 1. figura s kladnými obecnými premisami i závěrem) 5. E. Počátky vědění – problém •Důkaz nutně předpokládá: premisy (tvrzení), termíny (obecné pojmy). •Nemůže být nekonečný à počátky: –první premisy (axiómy), –primitivní termíny (definice). •Nezbytné vlastnosti počátků (axiómů) vědeckého důkazu: •nedokazatelné – axiómy, hypotézy •nutné o sobě, tj. platné o dané oblasti jsoucen à ontologicky prvotní •vlastní dané věci (společné počátky à první filosofie) •obecné (mají-li být důkaz a vědění obecné) • •Ale: •Jak můžeme poznat nedokazatelné a smyslově nevnímatelné (neboť obecné) počátky poznání a vědění? 5. E. Počátky vědění – smysly •Druhé analytiky II, 19 •Vědění počátků nemáme předem. Musíme tedy mít určitou schopnost, kterou lze počátky poznat. •Touto schopností je smyslové vnímání. –„… první počátky nutně poznáváme indukcí. Vždyť touto cestou i smyslové vnímání nám vtiskuje obecné.“ •Vnímání à paměť à zkušenost. –„Ze zkušenosti však nebo z každého obecného, které se v duši ustálí – které tvoří jedno vedle mnoha věcí a které jako jedno je v nich všech a je s nimi totožné – – pochází počátek umění a vědění, umění, jde-li o dění, vědění, jde-li o bytí.“ • •Ale: Jak se to v nás skutečně děje? 5. E. Počátky vědění – νοῠς •Druhé analytiky II, 19 •Jak se to děje na psychologické úrovni? •Když se všichni vojáci v bitvě obrátí na útěk, a pak se jeden zastaví, pak další a další, nakonec se obnoví původní pořádek à první obecné, např. druh člověk. •Další práce s těmito prvními obecnými pojmy à rody à kategorie. •Pojmy pak lze definovat (à „primitivní pojmy“) a navzájem je predikovat (à axiómy). •„Kdo“ to dělá? – Νοῦς. •Některé cesty vedou vždy k pravdě, jiné mohou vést i k omylu (mínění, rozvažování). •K pravdě vždy vede vědění a rozum. •Nic není jistějšího než rozum, pouze rozum může podat pravdivější poznání než vědění. •Počátky musejí být známější než závěry důkazů. •Vědění se získává důkazem z počátků, tedy vědění nemůže poznat (dokázat) počátky (důkazu). •à Počátky poznáváme rozumem. •Jak to νοῦς dělá? •Spis O duši III, 5 – νοῠς παθητικός a νοῦς ποιητικός. 5. F. Shrnutí – proces získávání vědění 1. 1.Mnoho smyslových vjemů à obecné druhy v duši. 2.Práce s obecnými druhy à obecné rody à kategorie. 3.Uchopení obecných pojmů – definice „primitivních pojmů“. 4.Vztahy mezi obecnými pojmy – hypotézy à axiómy. 5.Sylogistická dedukce z axiómů.