II. Logika 1.Přehled logických spisů. 2.Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. 3.Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. 4.Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. 5.Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. 6.Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. A.Paralela k dialektice – rétorika. B.Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. 7.Mezi logikou a metafyzikou. 6. Dialektika – Topiky A.„Dějiny dialektiky“ – Aristotelova dialektika v kontextu B.Hodnocení Aristotelova pojetí dialektiky C.Spis Topiky a.Obsah b.Podstata a metoda dialektiky D.Spis O sofistických důkazech E. E.Ukázky dialektiky (a eristiky) v Platónových dialozích 6. A. „Dějiny dialektiky“ •DK 29 A10 (DL XIII 57, 1-2): „Aristotelés říká v Sofistovi, že Empedoklés první nalezl rétoriku, Zénón dialektiku.“ •Platónovo pojetí dialektiky – nejvyšší, nejpřesnější věda •Aristotelés – dialektika jako dialogické řešení problémů, návrat k Sókratovi, blíže k Zénónovi než k Platónovi 6. B. Hodnocení Aristotelovy dialektiky •Guthrie (A History of Greek Philosophy VI): •Topiky (a spis O sofistických důkazech) jsou spíše příručkou pro myšlenkové slovní zápasy než výkladem o filosofických aspektech. Dialektika může filosofii pouze napomáhat, neboť v nejlepším případě ji lze pojmout jako kritiku domnělého vědění. Podstatou filosofie však je získávání (skutečného) vědění. •Reale (Historia filozofii starožytnej): •Dialektika není pouze technikou vedení diskuse, nýbrž pomáhá také stanovit první tvrzení, jež nelze dokázat sylogisticky, ale která představují východiska sylogismů. 6. C. Topiky • •Τόποι – „místa“, obecná pravidla, obecná hlediska týkající se metod a postupů v dialektické diskusi. •Např. (Top. VI, 2): Jestliže podáváme definici, musíme dávat pozor na to, zda definiendum (jeden topos) nebo definiens (druhý topos) neobsahuje stejnojmenné (homónymní) výrazy – definice by pak platila pouze pro jeden význam, zatímco protivník by ji mohl napadnout z hlediska druhého významu. 6. C. a. Topiky – obsah •I. kniha: •Vymezení tématu, vysvětlení podstaty a smyslu dialektiky (kap. 1-3). •Obecná analýza předmětu dialektiky na základní prvky (rod, zvláštní vlastnost, nahodilá vlastnost, definice či určení), metody, postupy (kap. 4-18). • •II. – III. kniha: Topoi týkající se nahodilé vlastnosti v predikátu. • •IV. kniha: Topoi týkající se rodu (rodového pojmu) v predikátu. • •V. kniha: Topoi týkající se zvláštní vlastnosti v predikátu. • •VI. – VII. kniha: Topoi týkající se určení v predikátu, tj. problematika používání definic v dialektické diskusi. • •VIII. kniha: Pravidla, postupy, cíle dialektické diskuse. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •I. Co je dialektika z metodologického hlediska (Top. I, 1)? •Předmět metody (μέθοδος) – obecně přijímaná mínění, nikoli dokazatelné nebo nutně pravdivé teze: „Dialektický je však sylogismus, který vyvozuje závěry z toho, co je ἔνδοξον [endoxon].“ (Top. 100a 29-30.) –Viz také An. Pr. II, 27 a An. Post. I, 19. •Dialektický sylogismus X „vědecký“ sylogismus (ἀπόδειξις) = vyvození z pravdivých a prvotních premis. •Co je „ἔνδοξον“? „ἔνδοξον je to, co se zdá pravdivým buď všem nebo většině nebo moudrým, a těmto zase buď všem nebo většině anebo těm, kteří jsou největšími znalci a jejichž mínění má největší vážnost.“ •Dialektický sylogismus X sofistický, eristický sylogismus. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •II. K čemu je dialektika (Top. I, 2)? •pro cvičení •pro rozmlouvání •pro filosofické vědy •a pro poznání počátků každé jednotlivé vědy 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •III. S čím dialektika pracuje (Top. I, 4-5)? • •Argumenty: vystavěny na „dialektických propozicích“ = zjišťovací otázky, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka?“ •Dialektické sylogismy: vystavěny na „problémech“, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka, nebo ne?“ (Top. 101b30-33) •Obecný obsah, obecné prvky jak propozic tak problémů (Top. 101b11-28): •rod (γένος) •zvláštní vlastnost (ἴδιον) •nahodilá vlastnost (συμβεβηκός) •určení (definice nebo definiens – ὅρος) •Knihy II. – VII. – rozbor „obecných hledisek“ (τόποι), které se týkají těchto jednotlivých „predikábilií“. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? • •Příklad – Platónovy dialogy, zvláště Prótagorás, Euthydémos, Gorgiás, Parmenidés, Sofistés. •Umění vést zkoumající rozhovor o určitém problému. •Dva muži proti sobě – tazatel a odpovídající, kolem kruh zvědavých diváků, hozená rukavice – teze, předmět hovoru. •Cíl: –Tazatel chce vyvrátit tezi (tj. vyvodit z ní protiklad či nějaký nepřijatelný důsledek). –Odpovídající nechce připustit vyvrácení teze. – •Pravidla – propracovaná a poměrně striktní è 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? • •Pravidla dialektického souboje •Pro tazatele: •Pouze zjišťovací otázky (tj. typu ano/ne). •Volí směr úvahy. •Měl by dodržovat logický postup tázání. •Pro odpovídajícího: •Může jen odpovídat ano/ne, nemá právo zasahovat do postupu úvahy a výběru otázek. •V zásadě by neměl dělat potížet a měl by s předkládanými tezemi souhlasit, aby umožnil dosažení závěru. Přesto může: •Upozornit na nepravděpodobnost premisy. •Upozornit na její blízkost tazatelovu cíli. •Upozornit na logickou chybu. •Požádat o vysvětlení nejasné otázky. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? • •Jaká strategie vede k cíli? • •Výchozí situace: Dva muži, kruh posluchačů, teze hájená odpovídajícím. •Obecný postup: i.zvolit vhodné hledisko (τόπος) pro argumentaci, ii.zformulovat podle tohoto hlediska otázky a určit jejich pořadí, iii.položit otázky druhému. •Filosof X dialektik = i. X ii. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? •Jaká strategie vede k cíli – v případě dialektika? •Oddalování posledních, nutných premis s cílem získat co nejvíce přípravných, podpůrných, „užitečných“ premis. •Premisy pro závěrečný argument se mají získávat střídavě, aby odpovídajícímu nebylo jasné, k jakému závěru se směřuje. –Př.: Jsou-li k vyvození závěru Z potřebné premisy A, B, C, které je třeba opět dokázat pomocí dalších, užitečných či přípravných premis A1, A2, A3, B1, B2, B3, C1, C2, C3, pak se má tazatel snažit o souhlas s premisami např. v pořadí: A1, B1, C1, A2, B2… •Přitom se má tazatel ptát nikoli na A, B, C, nýbrž na A1, A2… •Je třeba se tázat tak, aby odpovídají netušil, zda chce tazatel dosáhnout potvrzení nebo odmítnutí teze. •Tazatel má sám sobě klást námitky, protože tím budí dojem nestrannosti à odpovídající se nebude obávat úskoků a snadněji připustí potřebné teze. •Tazatel nemá projevovat „velkou horlivost“ ani u toho, co je naprosto nezbytné – horlivý totiž spíše narazí na odpor. •Je vhodné být rozvláčný a činit vsuvky, protože tím se zastře, co je důležité, a odpovídající to snáze jakoby mimochodem připustí. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •IV. Jaká je praktická forma dialektiky (VIII)? • •Jaká strategie vede k cíli – v případě filosofa? • •Věcná správnost argumentace z obou stran. •„Vyhrát“ mohou oba. •Výsledek – prozkoumání výchozí problematické, pouze pravděpodobné teze. •Příklad – druhá část Platónova Parmenida. 6. C. b. Topiky - podstata a metoda dialektiky •V. A znovu – k čemu je dialektika (Top. VIII 5, 14)? •Pro cvičení: Znalost postupu – sylogismu, vyvracení, premisy, námitky, posouzení správnosti či nesprávnosti tázání a jejich příčin. •Pro učení: Snad výklad pomocí návodných otázek ve smyslu maieutiky z Theaitéta? •Pro filosofii: Prozkoumání problému z obou stran, z různých hledisek (Sókratés). •Pro poznání počátků věd: Stanovení (v procesu kritického posuzování, upřesňování) nedokazatelných počátků, axiómů, např. definic. • 6. D. O sofistických důkazech •„Sylogismus totiž spočívá na něčem, co je dáno, a to tak, že něco jiného, různého od toho, co je dáno, právě z tohoto daného nutně vyplývá...“ •Sofistické (eristické) důkazy či sylogismy: zdánlivě něco vyvracejí, avšak ve skutečnosti nikoli – obsahují logickou chybu –jazykovou (např. záměnu významů slova) –věcně logickou (např. vycházejí od předpokládaného závěru) •Proto se vlastně nejedná o důkazy, nýbrž o paralogismy. 6. D. O sofistických důkazech •Proč se vůbec něco takového děje? •Takový způsob argumentace se hodí těm, kdo se spíše chtějí zdát moudrými, než jimi být, ale nezdát se takovými. Tedy i moudrost je zdánlivá či skutečná. •Toho lze dosáhnout úspěchem v diskusi – tj. v konfrontaci různých stanovisek. •Moudrý totiž věc zná a dokáže u ní odhalit omyly druhých. •Tedy ten, kdo dokáže vyvracet tvrzení druhých a obhajovat vlastní, bude budit dojem moudrého. •Jde o sofisty: „... sofista je člověk, kterému plyne peněžitý zisk ze zdánlivé moudrosti, nikoli z moudrosti opravdové.“ 6. E. Ukázky dialektiky (a eristiky) 1.Dialetické vyvracení – Prótagorás 332c-333b 2.Správný postup tázání – Gorgias 462a-e 3.Práva odpovídajícího: poukaz na logickou chybu - Prótagorás 349a-351b 4.Eristika – Euthydémos 275d-276b 5.Práva odpovídajícího: „ano“, „ne“ – Euthydémos 295a-296d