II. Logika 1.Přehled logických spisů. 2.Význam jednotlivých druhů slov – Kategorie. 3.Spojování slov (soudy) – O vyjadřování. 4.Sylogismus jako nástroj usuzování, tj. získávání poznatků – První analytiky. 5.Vědecký sylogismus jako cesta k vědění – Druhé analytiky. 6.Dialektický sylogismus jako prostředek k tomu, o čem nelze mít vědění – Topiky a O sofistických důkazech. A.Paralela k dialektice – rétorika. B.Spis Poetika – tématická souvislost s Rétorikou. 7.Mezi logikou a metafyzikou. 7. Mezi logikou a metafyzikou A.Stručné připomenutí – Kategorie. B.Definice (ὁρισμός) a.Definice definice (L) b.Definice v dokazovací vědě – definice a sylogismus (L) c.Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) (L) d.Předmět definice z hlediska kategorií (M) e.Definice a οὐσία (M) 7. A. Kategorie mezi logikou a metafyzikou •Jednotlivé kategorie – „slovní druhy“ (druhy predikátů) nebo úrovně jsoucna? •Οὐσία – podmět všech výpovědí, ale také (a především) základ vší jsoucnosti. 7. B. a. Definice definice •Druhé analytiky II, 10: i.„… definice je řeč, která udává, co to je, … co znamená jméno…“ ØNominální definice, vysvětlení termínu. Př.: Trojúhelník je plošný útvar, který má tři vnitřní úhly o součtu dvou pravých. ii.„… řeč, která objasňuje, proč něco je.“ ØSoučást důkazu, osvětluje příčinu jevu. Př.: Hrom je rachot, který vzniká, když v mraku vyhasíná oheň. iii.„… závěr důkazu, co věc je.“ ØOsvětluje podstatu, tedy bytnost jevu. Př.: Hrom je rachot v mracích. iv.„Definice bezprostředních termínů je nedokazatelný výraz toho, co to je.“ ØZavedení termínů, taková definice může fungovat jako axióm. Př.: Přímka je nejkratší spojení dvou bodů. 7. B. b. Definice v dokazovací vědě – definice a sylogismus i.Definice jako předpoklad a počátek sylogismu: • 1.Mnoho smyslových vjemů à obecné druhy v duši. 2.Práce s obecnými druhy à obecné rody à kategorie. 3.Uchopení obecných pojmů – definice „primitivních pojmů“. 4.Vztahy mezi obecnými pojmy – hypotézy à axiómy (také definice?). 5.Sylogistická dedukce z axiómů. 7. B. b. Definice v dokazovací vědě – definice a sylogismus ii.Definice jako součást sylogismu: ØVědění je věděním příčin, tedy sylogismus odhaluje příčinu. ØPříčinou je střední termín (M). ØJednou z příčin je τὸ τί ἦν εἶναι. ØJak může být definice příčinou? •Otázka τί ἐστιν (definice): Co je zatmění Měsíce? Odpověď: Odnětí světla Měsíci tím, že jej Země zaclání. •Otázka διὰ τί (příčina): Proč nastává zatmění či proč se Měsíc zatmívá? Odpověď: Protože postrádá světlo tím, že se Země staví před něj. •Odpovědi jsou v podstatě totožné, tedy definice vyjadřuje příčinu. ØV následujícím sylogismu pak je definice (zatmění) zřetelně obsažena: •Jestliže se Země postaví mezi Slunce a Měsíc (M), nastává zatmění (P). •Měsíci (S) náleží, že se mezi něj a Slunce staví Země (M). •à Měsíc (S) se zatmívá (P). 7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) •Připomenutí role definice v rámci dialektiky: • •III. S čím dialektika pracuje (Top. I, 4-5)? • •Argumenty: vystavěny na „dialektických propozicích“ = zjišťovací otázky, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka?“ •Dialektické sylogismy: vystavěny na „problémech“, např.: „Je ‚na souši chodící dvounohý živočich‘ určením člověka, nebo ne?“ (Top. 101b30-33) •Obecný obsah, obecné prvky jak propozic tak problémů (Top. 101b11-28): •rod (γένος) •zvláštní vlastnost (ἴδιον) •nahodilá vlastnost (συμβεβηκός) •určení (definice nebo definiens – ὅρος) 7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) •Topiky I, 5: •„Určení je řeč, která označuje bytnost.“ • •Schéma: A =df B • •A („definiendum“) •jméno („čára“) nebo složený výraz („přímá čára“) •B („definiens“) •musí určovat právě a jedině A (podmínka rovnosti) •musí vyjadřovat „bytnost“ (tj. podmínka rovnosti není dostačující) •konkrétnější schéma: druh =df nejbližší vyšší rod + druhový rozdíl • •Co je ale ta „bytnost“? 7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) •Co znamená „bytnost“? • •ὅπερ γάρ τί ἐστι τὸ τί ἦν εἶναι· Neboť bytnost je právě to, co věc je... •Met. 1030a3 • •ἐπιστήμη τε γὰρ ἑκάστου ἔστιν ὅταν τὸ τί ἦν ἐκείνῳ εἶναι γνῶμεν… Neboť vědění jednotlivé věci máme tehdy, když známe její bytnost. •Met. 1031b6-7 • •… ἐστὶν ὁ ὁρισμὸς ὁ τοῦ τί ἦν εἶναι λόγος … δῆλον. Je tedy zřejmé, že výměr je pojmem bytnosti… •Met. 1031a11-14 • •Tuto bytnost je třeba uchopit pomocí uvedeného schématu, má-li být definice správná. 7. B. c. Definice v dialektice – hledání bytnosti (τὸ τί ἦν εἶναι, τὸ τί ἐστι) •Správnost a nesprávnost definice: i.Určení je udáváno nesprávně, tj. po formální stránce: Ønejasné vyjádření Øredundantní definiens ii.Definiens je širší než definovaný druh. iii.Definiendum není podřazeno pod odpovídající rod: „Při určování totiž to, čeho určení se udává, musí být zařazeno nejprve do rodu a pak se musí připojit druhové rozdíly, neboť ze všech složek určení především patrně rod vyjadřuje podstatu toho, co je určováno.“ iv.Definiens nevyjadřuje zvláštní vlastnost. v.Definiens nevyjadřuje bytnost definienda. • •Chyby ii. – v. představují věcné, obsahové nedostatky. i. 7. B. d. Předmět definice z hlediska kategorií •Předmětem definice nejsou naše myšlenkové výtvory, ale přirozené druhy (např. člověk, kůň, hrom, zatmění). •„Druhy“ (a rody) najdeme v rámci každé kategorie – např. červené, bílé… v rámci kategorie kvality. •Aristotelés však tvrdí, že definovat lze pouze (nebo především) druhy v rámci první kategorie, tedy οὐσία. Proč? •Protože druhy jiných kategorií nelze definovat samy o sobě, nýbrž jedině s „přidáním“ – např. bílý člověk, liché číslo („liché číslo =df číslo, které není dělitelné dvěma“). •„Bílé“ ani „liché“ totiž není o sobě. •Předmětem definice je především οὐσία. è • 7. B. e. Definice a οὐσία – Met. VII •Co je τὸ ὄν? V prvé řadě οὐσία. •Co je οὐσία? Nejspíše τὸ τί ἦν εἶναι, tj. bytnost. •Definice je vyjádřením bytnosti. • •Jenže: •„… jednotlivá věc o sobě a bytnost jest totéž, nikoli mimochodem, a to i proto, že míti vědění o jednotlivé věci jest tolik, co znáti její bytnost…“ (kap. 6, 1031b19-21) • •„Zdá se totiž, že je nemožné, aby οὐσία bylo něco, co se vypovídá obecně. Neboť především je οὐσία každé věci vlastní této věci a nepřísluší jinému, kdežto obecno je společné; neboť obecnem se nazývá, co může příslušet více věcem.“ (kap. 13, 1038b8-11) • •X • •„Definice se totiž týká obecného a druhu.“ (kap. 11, 1036a28-29) •„Proto také definice ani důkaz se nevztahují na jednotlivé smyslové οὐσίαι, neboť obsahují látku, jejíž přirozenost je taková, že může být i nebýt…“ (kap. 15, 1039b27-30)