III. Metafyzika 1.Metafyzika jako logika (IV.) 2.Přehled obsahu Metafyziky A.Moderní bádání o jednotě Metafyziky 3.Problémy, pojmy a místo metafyziky v systému věd (III., V., VI.) 4.Knihy VII. – IX.: problém jsoucna 5.XII. kniha – πρῶτον κινοῦν ἀκίνητον • 4. Met. VII. – IX.: problém jsoucna A.Položení problému: τὸ ὄν à οὐσία B.Co je οὐσία? a.Podmět = οὐσία? b.Bytnost = οὐσία? c.Obecno = οὐσία? d.Rod = οὐσία? – C.Οὐσία jako příčina a počátek D.Οὐσία a ὁρισμός E.Jsoucno z hlediska možnosti a skutečnost 4. A. Položení problému: τὸ ὄν à οὐσία •VII, 1: Úvodní stanovení tématu • •Co je jsoucno (τὸ ὄν)? •Různé kategorie. •V prvé řadě (pojmově, z hlediska poznání i časově) – co jest věc (τὸ τί ἐστι) à οὐσία. •Tedy: co je οὐσία? • •„A již odedávna a také v přítomné době stále opakovaná a nikdy dostatečně nerozřešená otázka, co jest jsoucno, neznamená nic jiného, než otázku, co jest οὐσία.“ 4. A. Položení problému: τὸ ὄν à οὐσία •VII, 2: Co kdo považoval za οὐσία? • •Aristotelés: –zvířata, rostliny a jejich části –oheň, voda, země atd. + složeniny –nebe, hvězdy, měsíc, slunce. •Platón: –ideje –matematické předměty –οὐσία smyslových těles •Speusippos: –jedno; čísla; velikosti (tj. geometrické předměty); duše •à Otázky vyvolané tímto přehledem: –Jsou i jiné οὐσίαι než smyslově vnímatelné? (Viz XIII. kniha.) –Je nějaká odloučená (tj. od smyslově vnímatelného) οὐσία? (Viz XII. kniha.) 4. A. Položení problému: τὸ ὄν à οὐσία •VII, 3: Co je kandidátem na οὐσία? a.Podmět (ὑποκείμενον) b.Bytnost (τὸ τί ἦν εἶναι) c.Obecno (καθόλου) d.Rod (γένος) 4. B. a. Podmět = οὐσία? •VII, 3: Zkoumání podmětu • •Podmět = subjekt výpovědi, nikoli objekt à nejspíše bude οὐσία. •Co je podmětem? • i.látka ØZdá se být základem jako poslední podklad vypovídání. Ale – Ønemůže být οὐσία, protože οὐσία má být odloučená a τόδε τι. ii.tvar (εἶδος, μορφή) ØBude dále předmětem zkoumání, je s ním nejvíce problémů. iii.celek z obou ØJe pozdější a neproblematický. •à Tedy: Pro další zkoumání zůstává „tvar“. 4. B. b. Bytnost = οὐσία? •VII, 4 – 5: Bytnost čeho? Kategoriální zkoumání. •„… bytnost je u všech těch věcí, jejichž pojem je výměrem.“ (Viz II. 5. Definice.) •„Nebude tedy bytnost nikde tam, kde nejde o druhy rodu, nýbrž pouze u těchto.“ •„… bytností každé věci je to, o čem se říká, že je o sobě (καθ’ αὑτό).“ •K bytnosti patří jen τί ἐστι, tj. charakteristika v rámci 1. kategorie. –Př.: „být člověkem“ je bytností, „být vzdělaným“ či „být vzdělaným člověkem“ nikoli. •V jistém ohledu však lze hovořit i o bytnosti kvantity, jakosti… àTedy: ØBytnost i výměr náležejí nejspíše, původně a prostě jsoucnosti (οὐσία), odvozeně a „ne prostě“ i jiným kategoriím. ØTj. každá οὐσία je bytností či má bytnost. 4. B. b. Bytnost = οὐσία? •VII, 6: Bytnost = jednotlivina (ἕκαστον)? Ontologické zkoumání. •Zkoumání této otázky vychází ze dvou obecně uznávaných tvrzení: –Jednotlivina není odlišná od své jsoucnosti (οὐσία). –Bytnost je podstatou (οὐσία) každé jednotliviny. •Totožnost bytnosti a jednotliviny platí u toho, co existuje o sobě, např. člověk (v případě existence idejí také dobro, krásno): –„Člověk“ (= jednotlivina) a „být člověkem“ (= bytnost) je totéž. –„Bílé“ však není jednoduše totéž s „být bílým“, protože „bílé“ je vždy na něčem, nikoli o sobě. • •à Tedy: U toho, co je prvotní a o sobě, je bytnost („být jednotlivinou“) a jednotlivina totéž. 4. B. b. Bytnost = οὐσία? •VII, 7: Vznik, tvar (εἶδος), bytnost a οὐσία. „Genetické“ zkoumání. •To, co vzniká od přírody, se nejspíše nazývá οὐσία. •Ovšem dále se uvažuje o lidských artefaktech: •U lidských výtvorů je εἶδος toho, co vzniká, v duši. •Přitom εἶδος = bytnost a πρώτη οὐσία. •Tedy οὐσία je tvar (forma) bez látky. • •à Tedy: Bytnost a οὐσία jsou dány do souvislosti s tvarem, formou. Tím jsou (jen v myšlení ovšem) odloučeny od látky. 4. B. c. Obecno = οὐσία? •VII, 13: Ne, kdepak! • •„… je nemožné, aby οὐσία bylo něco, co se vypovídá obecně.“ –Proč? –„Neboť především je οὐσία každé věci vlastní této věci a nepřísluší jinému, kdežto obecno je společné; neboť obecnem se nazývá, co může příslušet více věcem.“ –Obecné je společné více věcem. Co má jednu οὐσία a bytnost, je jedno. Je-li obecno οὐσία, budou všechna individua druhu (obecného) jedním. –Dále οὐσία se nevypovídá o podmětu, obecné se vždy vypovídá. –Obecné je spíše kvalita – kdyby mělo být οὐσία, předcházela by kvalita před první kategorií a byla odlučitelná, což nejde. • •à Tedy: Nic obecného není οὐσία a τόδε τι. •Ale: 4. B. c. Obecno = οὐσία? •VII, 13: Nebo že by přece? • •Kdyby bylo obecno οὐσία, pak by v individuu (např. v Sókratovi), které samo je οὐσία, byla další οὐσία (ta obecná), takže by bylo dvojí οὐσία, a nemohlo by být jedním. •à Tedy οὐσία nemůže být složena z jiných οὐσίαι ani z obecného à bude nesložená, jednoduchá. •Ale pak ji nelze definovat, neboť definice je složeným pojmem (viz 12. kap.). Přitom však právě οὐσία by měla být v prvé řadě definovatelná. •Definovat nelze individua, nýbrž teprve druhy, tedy něco obecného… •Jde tedy o následující konflikt: •Z ontologického hlediska musí být primární individuum. •Z gnoseologického hlediska předmět vědění musí být nutný a obecný. •Přitom vědění si nárokuje poznat podstatu jsoucího, tj. i jeho individuální základy. 4. B. d. Rod = οὐσία? •Jak tedy? •(VIII, 1: Shrnutí a doplnění úvah z předchozí knihy.) • •„… podstatou není ani obecno, ani rod.“ •Z ontologického hlediska obecné rozhodně nemůže být οὐσία. •Pak pochopitelně ani rod – je přece obecný. • 4. B. Co je οὐσία? •VIII, 1: Shrnutí a doplnění úvah z předchozí knihy. • •Obecno a rod nejsou podstatami. •Jsoucností je bytnost a její pojem (λόγος) je ὁρισμός. •Tedy οὐσία je tvar (εἶδος) v látce. •Bytnost a jednotlivina jsou u πρώτη οὐσία totéž. –πρώτη οὐσία je to, co není obsaženo v jiném jako látkovém podkladu. • •Smyslové οὐσίαι: i.Látka, která je určitou věcí v možnosti – v tomto smyslu je οὐσία. ii.V jiném smyslu je οὐσία věci a podmětem tvar a pojem (εἶδος καὶ μορφή), který jako něco určitého je pojmově odlučitelný. iii.Prostě odlučitelná je složenina látky a tvaru, jíž jediné náleží vznik a zánik. 4. C. Οὐσία jako příčina a počátek •VII, 17: • •Toto hledisko Aristotelés výslovně ohlašuje jako jiný přístup. •Otázka „proč“ znamená otázku „proč něco náleží něčemu jinému?“. –Např. proč nastává zatmění Měsíce? Jinak řečeno: Proč Měsíci náleží zatmění? • •Příčina je bytnost věci. •Jakým způsobem je οὐσία příčinou? 4. C. Οὐσία jako příčina a počátek •VII, 17: • •Při vzniku a zániku (lidských výtvorů) se ptáme na příčinu účelovou. •Při vzniku ale i bytí něčeho hledáme jako příčinu také hybného činitele. •Když však hledáme příčinu látky („proč je toto dům?“), tj. příčinu, jíž je látka něčím určitým (τί ἐστιν), nacházíme εἶδος a to je οὐσία. •Tedy οὐσία je příčinou formální. 4. D. Οὐσία a ὁρισμός •VII, 10 – 11: Definice = tvar bez látky? •Definice jako pojem má části. •Látka je částí οὐσία. •Bude tedy látka částí pojmu οὐσία? •Tři druhy οὐσία : i.látka ii.tvar – v tomto případě látka není částí celku (tímto způsobem je zde chápána οὐσία) iii.celek z nich složený – v tomto případě látka je částí celku •Definice se netýká celku (tj. iii.), nýbrž tvaru (ii.), tj. bytnosti. •Definice, tj. pojem se týká obecného, celek (iii.) obecný není. •Látka (i) je o sobě nepoznatelná. • 4. D. Οὐσία a ὁρισμός •Ale: •Živočich je nutně spojen s tělem, tj. látkou a je vymezen pomocí pohybu, tj. určitého chování svých (tělesných) částí. •Přesto: •Pojem (definice) se netýká látky, která je neurčitá. •Definice se týká πρώτη οὐσία, tj. tvaru (εἶδος). 4. D. Οὐσία a ὁρισμός •VIII, 1, 3, 6: Problém jednoty οὐσία a výměru • •Protože pojem (tj. výměr, vztahující se k bytnosti, tedy οὐσία) má části, je třeba také určit, jaké jsou části οὐσία a zda jsou tytéž, jako části výměru. •Jakým způsobem je zajištěna jednota výměru a οὐσία, jestliže má obsahovat různé části? Např.: –Člověk je živočich dvounohý. •Není tedy člověk nikoli člověkem, nýbrž nějakým podivným spojením živočicha a dvounohosti? •Proč je Sókratés člověkem a nikoli právě živočichem a zároveň dvounohostí? •Co je člověk ve vztahu k živočichovi a dvounohosti? 4. D. Οὐσία a ὁρισμός •VIII, 1, 3, 6: Problém jednoty οὐσία a výměru – řešení • •Jakým způsobem je tedy zajištěna jednota výměru a οὐσία? –Jedno (rod – „živočich“) je látkou a možností, –druhé (rozdíl – „dvounohost“) tvarem a skutečností. • •Vysvětlení: a.Látka je dvojí: i.vnímatelná (αἰσθητή) ii.pomyslná (νοητή) Pak lze říci, že pojem má látku (νοητή), a že tedy jedna jeho část je látkou, možností, druhá skutečností. b.Poslední látka (tj. látka, z níž věc bezprostředně je) a tvar je totéž a jedno – první v možnosti, druhé ve skutečnosti. Jednotlivina je jedno a to, co je v možnosti, je nějakým způsobem jedno s tím, co je ve skutečnosti. ØA právě tím je zajištěna jednota člověka a jeho specifičnost vůči „živočichu“ a „dvounohosti“. c.Co nemá žádnou látku, vnímatelnou ani nevnímatelnou, je bezprostředně jedním a také bezprostředně jsoucím – toto zde, jakost, kolikost atd. (tedy kategorie, nejvyšší rody). 4. E. Jsoucno z hlediska možnosti a skutečnosti •Met. IX: τὸ ὄν, δύναμις, ἐνέργεια • a.Vlastní význam termínu „možnost“ – počátek změny. b.Vztah možného, skutečného a nemožného na pozadí megarského stanoviska. c.Kdy je něco v možnosti něčím? d.Vymezení skutečnosti. e.Skutečnost je dřívější než možnost. f.Skutečnost je lepší než možnost. 4. E. a. Vlastní význam termínu „možnost“ •IX, 1: „Možnost“ jako počátek změny. • •Významy termínu δύναμις : •schopnost působit, •schopnost podléhat působení (trpná schopnost), •schopnost konat něco správně •schopnost odolávat negativnímu vnějšímu vlivu (např. ohýbání, rozbíjení…) • •Ve vlastním významu – počátek změny v činném nebo trpném smyslu. 4. E. b. Možné, skutečné a nemožné. Megarikové •IX, 3-4: • •Megarská škola – Eukleidés z Megar („sókratovská“ škola“). •„Možné je jen to, co se uskutečňuje.“ Např.: –Kdo právě nestaví, není stavitel (který má schopnost, tj. δύναμις stavět). –Kdo právě nevnímá, nemá schopnost vnímat. –Co právě nevzniká, nemůže vzniknout. •Jestliže něco nikdy nebude, není to ani v možnosti. 4. E. c. Kdy je něco v možnosti něčím? •IX, 7: • •Je země v možnosti sochou? •Něčím v možnosti je to, čemu již nic nepřekáží, aby se to tím stalo, tj.: a.u toho, co má počátek mimo sebe (dům): - k čemu nemusí nic dalšího přistupovat nebo od něj odcházet či co se nemusí nijak měnit. b.u toho, co má počátek v sobě: - když nejsou vnější překážky. Proto semeno ještě není v možnosti stromem, protože musí proniknout do jiného a změnit se. •Tedy: země není v možnosti sochou, musí se nejprve změnit na kov. 4. E. d. Vymezení skutečnosti •IX, 6: •„Skutečnost tedy záleží v tom, že jest dána věc, nikoli v tom smyslu, jak se říká, že jest v možnosti.“ •Pouze analogické vysvětlení, protože prý není vždy třeba přesného pojmového vymezení. •Příklady na osvětlení vztahu možnost – skutečnost: –ten, kdo má zavřené oči, ale zrak v pořádku – kdo právě vidí, –spící – bdící, –znalec stavitelsví – kdo staví, –nehotový – hotový, –látka – to, co je z látky vytvořeno. 4. E. e. Skutečnost je dříve než možnost •IX, 8: •Dřívější a pozdější: co do místa, času, jsoucnosti, pojmu, poznání a poznatelnosti. •Z hlediska pojmu. –Stavitel (tj. člověk mající δύναμις) je ten, kdo může stavět (což je činnost, ἐνέργεια). •Z hlediska jsoucnosti. –Jsoucnost a tvar jsou skutečností. Skutečnost je účelem, cílem, možnost je cestou k cíli. Bez cíle není ani cesta k cíli, bez účelu není žádný vznik, žádné dění. Proto je účel (ἐνέργεια) dřívější než možnost (δύναμις) směřovat k cíli. •Z hlediska času. –Sice vše, co vzniká, vzniká z δύναμις, ale δύναμις sama by nemohla vzniknout bez nějaké předchozí ἐνέργεια. Tj. slepice à vejce à slepice. –Na počátku musí být čistá skutečnost – první nehybný hybatel (viz III. 5.). 4. E. f. Skutečnost je lepší než možnost •IX, 9: •Možnost je možností pro oba opaky – co, je v možnosti teplé, je v možnosti i studené. •Tedy možnost je možností pro dobro i pro zlo. •Dobrá skutečnost je proto lepší než možnost. •Špatná skutečnost je však horší.