METAFYZIKA ZÁKLADU VŠEHO VĚDOSLOví J. G. FICHTA RICHARD ZIKA 1. Základ všeho vědoslovíjako metafyzika Termín metafYzika uvedený v titulu lze nahradit či tlumočit termínem onto-theo-logie. Metafyzikouje zde tedy míněno takové zkoumání jsoucnajakojsoucna či jsoucna vjeho bytí - ontologie -, které je vjednotě s tím zkoumáním počátků apříčin jsoucna - aitiologií -, jehož konsekventním završením je zaměření prvního počátku (arché, principium, Grund) či první příčiny (aitia, causa, Ursache) veškerého jsoucna - theologie.1 - Úlohou je stanovit, v jaké podobě je právě Základ všeho vědosloví (Grundlage der gesamten W/Ssenschaftslehre) J. G. Fichta takovýmto zkoumáním. Navenekjím bezpochyby není - stanovení úlohy filosofie jako ve svém založení výzkumu jsoucna (ens) je pro Fichta výsledkem nesprávné interpretace těch nejzákladnějších zkušeností2 - a k nahlédnutí onto-theo-Iogické povahy tematizovaného spisu je proto nutné sledovatjak autorovo vlastní stanovení úlohy filosofie, tak ijeho kritiku tradičního výměru jejího předmětu.3 "Die Sache des Oenkens ist das Seiende als solches, d. i. das Se;n. Dieses zeigt sich in der Wesensart des Grundes. DemgemaR wird die Sache des Denkens, das Se;" als Grund nur dann grGndlich gedacht, wenn der Grund als der erste Grund, prMé arehé, vorgestellt wird." (Heidegger, M., Identitďt und Differenz, Neske, Pfullingen 1957, s.51) 2 Srov. následujíd výklad tzv. praktických dat rozumu. 3 Předkládaná interpretace akcentuje onto-theo-Iogický charakter Fichtova Základu nakolik je to jen možné a nijak neusiluje o vyváženost podání - je tedy jen pokusem o expozici jedné z několika významných vnitřnkh možností tohoto spisu. " 2. Nejvyšší pojem, substance, subjekt První vhled do metafyzického založení Základu poskytuje již konec jeho prvního dílu (Zásady všeho vědosloví), ve kterém jsou vyhledávány či stanovovány základní teze celku vědosloví. Coby nejvyšší pojem pravé, tj. kritické filosofie je zde prezentováno absolutníJá "jako naprosto nepodmíněné a ničím vyšším neurčitelné..."4 Pozoruhodný přitom je charakter onoho nejvyššího pojmu, ukazující se nejnápadněji v jeho vztahu ke zdánlivě protikladnému pojmu Ne-Já: aby mohlo být vůči Já protikladeno Ne-Já, nesmí být toto Já absolutnímJá, nýbrž musí být "sesazeno do nižšího pojmu, tj. pojmu dělitelnosti, aby mohlo být kladeno jako identické s Ne-Já." 5 Jedině identitaJá s Ne-Já, zprostředkovaná dělitelností - a tedy onticky vzato jejich koexistencí v mysli, v Já, jako vzájemně se omezujících _,6 umožňuje jejich protikladenF AbsolutníJá tak stojí nad dělitelným, empirickým Já i nad (vždy dělitelným) Ne-Já - přičemž mu však podle Fichtova vysvětlení jedno ani druhé není protikladné ani s ním není identické. 4 Základ, s. 34; GgW, s. 119. Základ, s. 33 n.; GgW, s. 119. 6 Vjednoduché podobě předvádí Fichte tuto diferenciaci absolutního já do podoby dě· litelné já / Ne·já na začátku druhého dílu Základu (Základ teoretického věděnf): "To, že je já určováno, znamená: je v něm rušena realita. Když tedy do sebe já klade pouze {ást absolutní totality reality, pak Hm v sobě zbytek této totality ruší, a díl reality, který je identický se zrušenou realitou, klade prostřednictvím protikladení a identity kvantity se sebou samou do Ne·já." (Základ, s. 42; GgW, s. 129) 7 K porozumění výkladu v jeho komprimovanosti je nezbytné zohlednit přinejmenšlm trojí: 1) Nejhlubší význam termínu klást (Setzen), jímž je pro Fichta základní aktivi· ta lidského ducha jako taková, - a to právě v jeho nejasnosti, nerozhodnutosti (srov. alespoň Class, W., Soller, A. K., Kommentar zu Fichtes Grundlage der gesamten Wíssen· schatislehre, Fichte-Studien-Supplementa, sv. 19, Rodopi, AmsterdamfNew York 2004, s. 69-76); 2) Fichtovo vymezení výzkumného pole filosofie Úako vědoslovf), koncentrované v zásadě: "já protiklade v já dělitelnému já protikladné Ne·já" (Základ, s. 27; GgW, s. 110); 3) jeho výklad identity ve vyšším pojmu jako podmínky protikladení a protikladnosti v nižším pojmu jako podmínky kladení v identitě - identifikace já a Ne-Já se tak ukazuje být významná právě z toho důvodu, že se neděje ve vyšším pojmu Oá a Ne·já nejsou identifikována v nejvyšším pojmu ens), nýbrž naopak v nižším, vjednotě s jejich protikladením (Základ, s. 33; GgW, s. 118 n.). 10 RICHARD ZIKA Nejvyššímu pojmu filosofie, absoluťnímu Já, tedy rozhodně nenáležívšezahrnujícíjednota a lhostejnost toho nejobecnějšího, vlastní pojmu jsoucna (ens)." Naopak, právě jako nejvyšší pojem, nahrazující pojem jsoucna, má toto Já důstojnost toho, co je onticky (a nikoli jen logicky či ontologicky) nejvyšší, co je absolutně vyvýšeno nade všechno jsoucno.9 Sám Fichte vyjadřuje tuto nelhostejnost "předmětu" nejvyššího pojmu jako absolutní neomezitelnost všekladoucího subjektu: ,Já a Ne-Já, jakmilejsou kladena v identitě a protikladena pojmem vzájemné omezitelnosti, jsou sama něčím (akcidenty) vJájako dělitelné substanci, ato vše se klade mocíJájako absolutně neomezitelného subjektu..."10Já tak zároveň náleží charakterjediné substance veškerého jsoucna a především jako absolutnímu, absolutně kladoucímu Já spolu s tím i přednost prvního počátku jsoucna. Ve Fichtově pojmu absolutníhoJá se tak setkávají - slučují avzájemně modifikují - dvě centrální záležitosti metafyzického myšlení: zvláštníjednotu zde ustavují ontologický a theologický ohled metafyziky.11 Pozoruhodné je rovněž Fichtovo odmítnutí "dogmatického" pojmu jsoucna či věci (ens) jako nejvyššího pojmu: stanovení tohoto pojmujako nejvyššíhoje sice diskvalifikovánojako bezdůvod­ né/2 ale zároveň je charakterizovánojako motivované, a v tomto ohledu smysluplné: "Praktické datum ... vyhánělo dogmatika 8 Srov. Heideggerovu charakteristiku ontologického ohledu záležitosti metafyziky: "Die Metaphysik denkt das Sein des Seienden ... in der ergrundenden Einheit des Allgemeinste)n, d. h. des uberall Gleich-Gíiltigen ..." (Heidegger, M., Identitatund Differenz, c. d., s.49 9 Srov. paralelní Hei~eggerovu charakteristiku theologického ohledu záležitosti metafyzi. ky: "Dle MetaphYSlk denkt das Sein des Seienden ... in der begrundenden Einheit der Allheit, d. h. des Hochsten uber allem." (Tamt.) 10 Základ, s. 34; GgW, s. 119. 11 Nepřehlédnutelný je zde i status jediné substance náležející já jako vědomí já i Ne.já _ díky tomu je já nejen základním pojmem ontologie a racionální theologie, nýbrž coby substance všeho konečného i základním pojmem zbývajících dvou disciplin metafyziky racionální psychologie a kosmologie. ' 12 "Dogmatická je ... ta filosofie, která klade něco jak identické a protikladné ve vztahu k já. o s~bě; a to se děje v pojmu, který má stát výše než pojem věci (ens), jenž je soucasne zcela svévolně stanoven jako absolutně nejvyšší. [ ...] Zacházíme-Ii s dogmatismem podle jeho vlastních zásad ..., pak se ho ptáme, proč přijímá svou věc o sobě METAFYZIKA ZÁKLADU VSEHO VĚDOSLOvl J. G. FICHTA " nad Já, totiž pocit závislosti našeho Já, je-li praktické, na pějakém Ne-Já, jež nijak nestojí pod naším zákonodárstvím, a potud je svobodné. Jiné praktické datum ho však opět nutilo zůstat někde v klidu stát, totiž pocit nutného podřízení a sjednocení veškerého Ne-Já pod praktické zákony Já, kteréžto sjednocení však vůbec není předmětem pojmu, něčím, co tuje, nýbrž předmětem ideje, něčím, co tu být má a co má být námi vytvořeno ..."13 Toto objasnění podnětů k omylu ve stanovení nejvyššího pojmuje zde přínosné především jako pokyn ke zpřesnění a prohloubení porozumění statusu absolutního Já: (a) poukazuje k prvnímu praktickému datu jako ontickému východiskusebekladení Já jako nikoli absolutního, nýbrž dělitelného, konečného, vztaženého k protikladnému Ne-Já; (b) poukazuje ke druhému praktickému datu jako "ozvěně" původního bytí absolutního Jáv situaci koexistence Já a Ne-Já. Další výklad nejvYššího pojmu Fichtovy kritické filosofie proto vyžaduje přechod na půdu praktické části Základu. 3. AbsolutníJá, náraz Nejplastičtějije absolutníJáve své povaze prvního počátku veškeré skutečnosti předvedeno ve druhé části (tzv. genetický výklad) úvodního paragrafu (§ 5) třetího dílu Základu (Základ praktické vědy). - TotoJáje zde charakterizovánojakojsoucí činnost, v níž lze rozlišit dva původní směry, centripetální a centrifugální, jako výrazy dvou původních funkcí, reflektování (na sebe) a bytí (ze sebe), a vystupuje zde tedyjakojednota dvou ohledů: "...jednak pokud je tím, co reflektuje, přičemž směr jeho činnosti je centripetální, - ajednak pokudje tím, na co se reflektuje, přičemž směr jeho činnostije centrifugální. .."14 Jako takovátojsoucí činnostje přitom absolutníJá nekonečné: "Jáje kladeno jako realita - a pobez vyššího důvodu, když se přece u já po vyšším důvodu ptal. Pročpak tato věc platí jako absolutní tam, kde já absolutní být nemělo?" (Základ, s. 34; GgW, s. 120 n.) 13 Základ, s. 35 n.; GgW, s. 120. 14 Základ, s. 156; GgW, s. 274. '12 RICHARD ZIKA kud se reflektuje o tom, zda má realitú, je nutně kladeno jako něco, jako nějaké kvantum; Jáje však kladeno jako veškerá realita, a tedyje nutně kladeno jako nekonečné kvantum, jako kvantum vyplňující nekonečnost."15 Tato nekonečná jsoucí činnost je přitom vnitřní jednotou svých dvou ohledů, v ní samé jsou její směry nerozlišitelné, spadajívjedno: "Centripetální acentrifugální směr jsou tedy založenyv bytnostiJá stejným způsobem, tyto dva směryjsoujedno a totéž a odlišnéjsou pouze potud, pokud se o nich jako odlišných reflektuje."16 AbsolutníJáje tak charakterizováno jako nekonečná jsoucí jednota činnostní povahy, v níž lze Oen) při reflexi zvenčí rozlišit centrifugální a centripetální směr. Fichtovu absolutnímu Já náleží tudíž předně důstojnost toho, co je vnitřně jednotné, je v silném smyslu jedno (to hen, unum). Dále a v jednotě s tím mu náleží charakter toho, co je bytostně činné, či přesněji, co je čistou činností a ničím dalším; náleží mu přednost toho, co je ve svém bytí ze sebe (causa sui). A konečně ve svém ohledu centrifugality-reflexe vykazuje absolutní Já i charakter toho, co je pro sebe, nese v sobě vnitřní možnost být vědomím sebe sama (conscientia, cogitatio sui). - Ve svém poslednímjmenovaném charakteruje však toto Já zároveň bytostně deficientní - vnitřní jednota jeho dvou směrů skutečnou (aktuální, účinnou) reflexi neumožňuje, absolutníJá si není ajako takové nemůže býtvědomo sebe sama: "...přepokládejme, že se má objasnit sebevědomí Boha. To není možné jinak než za předpokladu, že Bůh reflektuje o svém vlastním bytí. Protože by však v Bohu bylo reflektované vše v jednom a jedno ve všem a reflektující rovněž vše v jednom a jedno ve všem, nebylo by v něm možné rozlišit reflektované a reflektující, vědomí samo a jeho předmět, a sebevědomí Boha by tedy nebylo vysvětleno; a pro veškerý konečný rozum, tj. rozum, který je vázaný na zákon určení toho, o čem se reflektuje, zůstane toto sebevědomí provždy 15 Tamt. 16 Tamt. METAFYZIKA ZÁKLADU VSEHO VĚDOSLOvf j, G. FICHTA 13 III nevysvětlitelné a nepochopitelné."17 Fichtovo absolutníJá samo o sobě tedy není Bohem (pro konečný rozum o sobě nevysvětlitelným, a tedy přísně vzato nemožným) - není absolutní, nekonečnou činností zjednávající primárně sebe samu a v absolutní jednotě stím si sebe samé i vědomou. A toto Já není samozřejmě Bohem ani v ohledu zjednávání, "tvoření" veškerého konečného jsoucna. Geneze konečného jsoucna je podle Fichtova výkladu neoddělitelně spojena s aktualizací sebevědomí (účinné reflexe), a tedy vědomí jako takového (není přece ničím jiným než vyvstáním tohoto jsoucna pro Já,jeho vstupem do vědomí) - a to je podmíněno zánikem absolutního Já právě v jeho absolutnosti. - Jako účinnou podmínku vynoření se Já vědomého si sebe sama - tj. skutečného, aktuálního Já - stanovuje Fichte náraz (Anstoss):"Nyní však má být do nekonečna směřující činnostJáv nějakém bodu vystavena nárazu a hnána zpět do sebe, aJá tedy nemá vyplňovat nekonečnost. To, že se to děje jako faktum, nelze nikterak odvodit zJá, lze ovšem dokázat, že se to dít musí, když má být možné vědomí."18 Náraz absolutníJá dekomprimuje v jeho původní nekonečné hustotě,'9 ustavuje v něm rozdíl jako vnitřní možnost reflexe (a jako absolutníje ruší): "Podle požadavku absolutníhoJá ... měla jeho (potud centrifugální) činnost směřovat do nekonečna. Tato činnost je však reflektována v C, a stává se tedy centripetální - a nyní je, díky vztažení k původnímu požadavku centrifugálního směru směřujícího do nekonečna, rozlišení možné - to, co má být rozlišeno, musí býtvztaženo k něčemu třetímu -, protože nyní v reflexi nalézán centrifugální směr, jenž onomu požadavku odpovídá, a centripetální směr (druhý, reflektovaný nárazem), který mu od- 17 Základ, s. 156 n.; GgW, s. 275. 18 Základ, s. 157; GgW, s. 275. 19 Využitf Sartrovy terminologie zde není nahodilé: fichtovské absolutní Já vykazuje cliarakter, který podle Sartra náleží neuskutečnitelnému "ideálu bytt (či "ideálu jsoucna"), jimž je jednota bytl v sobě (v jeho nekonečné kompresi, "hustotě") a bytí pro sebe, tj. vědomf (vjeho vztaženosti ksobě samému, a potud vnitřní diferenciaci), - jen s výše zmiňovanou absencí aktuálnrho sebevědomí. Srov. Sartre, J.-P., Bytía nieota, přel. O. Kuba, OIKOYMENH, Praha 2006, s. 23-35. 14 RICHARD ZIKA poruje."20 Základem vynoření se (kon~čného) Já ve světě je tak zrušení primární deficience Já (deficience Já jako absolutního) a nastolení jeho nové deficience (deficience Jájako konečného), jíž je v základu nerovnováha mezi nekonečností centripetality a konečností centrifugality poměřovaná absolutností, nekonečností původního požadavkuJá. Absolutní Já v čisté podobě tak vlastně vůbec není (není přece samo o sobě nikdy proJá, pro sebe...). V podobě původního požadavku však orientuje (sebe)konstituci Já: jen pod vedením požadavku po nekonečnosti transcendujeJá svou konečnost, což znamená, že se konstituuje do podoby skutečného (konečného) Já avjednotě stím vůči sobě nechává - ato cobybylé absolutníJá ze sebe! - vyvstatveškeré konečné jsoucnojako výraz zpracování prvního praktického data, zadržení vlastní činnosti v důsledku nárazu (konečné jsoucno jako konkretizaci, a v tomto ohledu transcendenci Ne-Já vůbec). A v této podobě vládne i v konečnémJá, ato nejenjako přetrvávající první praktické datum (pocit závislosti na Ne-Já), nýbrž ijako druhé praktické datum, tj. požadavek podřízení a sjednocení veškerého zkušenostního jsoucna pod vlastní praktické zákony. Absolutní Jáje tak alfou (vždy již bylou) a zároveň omegou (vždy jen budoucí)21 konečného Já či konečné rozumové bytosti ivšeho Oen vůči ní smysluplného) NeJá: ,,A takje tedy vyčerpána celá bytnost konečných rozumových bytostí. Původní idea našeho absolutního bytí; snaha o reflexi o nás samých podle této ideje; omezení - protikladným principem, tj. Ne-Já, či obecně naší konečností - nikoli tohoto usilování, nýbrž naší skutečnéexistence, kladené až díky tomuto omezení, a zvláště vědomí našeho praktického usilování; podle toho určení našich představ (nesvobodně i svobodně); skrze ně určení našich jednání - určení směru naší skutečné smyslové schopnosti; neustálé rozšiřování našich hranic do nekonečna."22 Absolutní 20 Základ, s. 157; GgW, s. 275 n. 21 Aktualizace požadavku po podřízení veškerého Ne-Já, tj. světa, pod praktické zákony Já je přece myslitelná jen jako nikdy neukončitelný postup jeho zmáháni, podřizování. 22 Základ, s. 159; GgW, s. 278. METAFYZIKA ZÁKLADU VŠEHO VĚDOSLOvl J. G. FICHTA 15 Já je stále působným počátkem veškerého jsoucna Oako jsoucna vždy jen pro Já), a to jak imanentním počátkem jeho matérie (veškerá realita je jen výsledkem sebediferenciace Já iniciované nárazem), tak i počátkem jeho formy (nejzákladněji v diferenci Já / Ne-Já)." 4. Počátek, realita Absolutní Já je tudíž jednotou prvního počátku všeho jsoucna a předmětu nejvyššího pojmu zcela konsekventně. - (a) Jako první počátekje toto Já počátkem ve významu sebediferencující totality veškeré reality jako na jedné straně překonávající újmu způsobenou nárazem (újmu jakožto nenaplnění požadavku po nekonečnosti) a na druhé straně až takto parciálně aktualizující svůj charakter (sebe)vědomí. Náraz má přitom sice povahu jakéhosi druhého počátku, totiž počátku veškeré negativity, avšak pozitivní rysy poskytuje této negativitě až určující, konstituující aktivita Já (coby "agenta" absolutního Já) - od sebekonstituce samotného Já a paralelní konstituce nejáského jsoucna jako takového až po podřizování světa pod jáské (morální) zákony. (b) Jako předmět nejvyššího pojmu je toto Já realitou vůbec. Náraz je sice negativním principem diferenciace - a tedy v logickém a ontologickém ohledu specifikace - veškerého jsoucna, avšak pozitivitu - a tedy bytí, realitu - všech diferencí a "druhů" v sobě nese samo (původně absolutní) Já. 23 Přes celkově odlišný důraz své interpretace vystihuje tuto univerzalitu Já jako počátku výstižně Miklos Veto: IILe Non-moi ne s'oppose pas au Mai du dehors mais du dedans. En effet, iI serail plus exacte de díre qu'en et cl travers fe Non-moi, ('est le Mai qui s'oppose alui-meme," (Veto, M., Fichte. De I'adion tl I'image, L. Harmattan, Paris 2001, s.31) 16 RICHARD ZIKA