Úvod do psychologie 31.10.2011 Pavel Ugwitz Výzkum morálních dilemat http://www.buzzle.com/img/articleImages/510506-33510-39.jpg Psychologické otázky –Jaký je člověk ze své podstaty? – -zlý - nejstarší (člověk je hříšný); Sigmund Freud – lidé jsou bezmocní, ovládáni vlastními pudy - -neutrální – John Locke (tabula rasa), záleží na tom, „co do něj vložíme“ - -dobrý – Carl Rogers – „jestliže člověku poskytnu vhodné prostředí, začne se sám směrovat ke hledání toho dobrého v sobě…“ Philip Zimbardo: Stanfordský vězeňský experiment -ze 75 kalifornských studentů vybráno 21 zcela vyrovnaných a zdravých studentů -Náhodně vybráno 10 „vězňů“ a 11 „dozorců“; dozorci dostali plat a uniformy -Dozorci se řídili pravidly tehdejšího kalifornského vězeňského řádu, nicméně měli jenom základní stanovená pravidla: Philip Zimbardo: Stanfordský vězeňský experiment • •mlčet při jídle, po zhasnutí, oslovování dozorců, vězni označeni čísly • -experiment ukončen po 6. dnech (původní plán 14 dní) – ačkoliv i samotní výzkumníci ztratili odstup -Docházelo k fyzickému i psychickému týrání, dokonce i k sexuálnímu ponižování Philip Zimbardo: Stanfordský vězeňský experiment • -2x zfilmováno, ovšem s „uměleckou licencí“ – 2001 Německo, 2010 USA -Původní experiment 1971; od té doby mnohokrát zopakován a modifikován -Kolem experimentu je spousta dezinformací - dobře demonstruje to, jak je důležité najít si přímo zdroj a nespokojit se s interpretací Stanley Milgram: Milgramův experiment -skupina dobrovolníků rozdělena na žáky a učitele -instrukce, že se účastní experimentu, který zkoumá vliv trestů na učení -učitelé měli každou špatnou odpověď žáka potrestat ránou elektrickým proudem se zvyšujícím se napětím - -30 tlačítek 15V až 450V -ve skutečnosti byli dobrovolníci pouze učitelé, žáci byli placení herci -téměř 65% účastníků, povzbuzovaných výzkumníkem, bylo ochotno pustit do žáka maximální napětí - přenesená zodpovědnost Stanley Milgram: Milgramův experiment Stanley Milgram: Fenomén „malého světa“ • •Každý náhodně vybraný člověk je vztahově propojen s dalším takto vybraným člověkem přes maximálně šest osob • •Zasílání dopisů člověku z Bostonu • Bibb Latane a John Darley: Efekt přihlížejícího •reakce na vraždu ženy, které „přihlíželo“ téměř 40 osob, ale teprve po 35 minutách někdo zavolal policii • •Série experimentů: –Kouř v místnosti –Pád a naříkající žena –Krádeže v obchodě –Diskuze bez přímého kontaktu – – Bibb Latane a John Darley: Efekt přihlížejícího • •Závěr: čím větší skupina lidí, tím větší nezájem a neochota pomoci (sdílená odpovědnost) • •Jak byste se zachovali v takové situaci? Psychologické otázky • •Jsou naše vlastnosti vrozené, nebo je získáváme až v rámci vývoje? • •Nakolik naše chování ovlivňují vnější podmínky a nakolik jsme ve svém chování svobodni? • -všechno je už předem „vepsáno v genech“, nelze „překonat“ sám sebe - -genetické dispozice jsou pouze výbava, kterou lze rozvíjet - -všechno jde přeučit, rozvíjet apod. • • Psychologické otázky Albert Bandura: Observační učení •děti z mateřské školky byly po jednom odvedeny do hrací místnosti; posadili je ke stolu, aby si malovaly •V protější části místnosti seděl dospělý, který si hrál s panenkou – po chvíli s ní začal mlátit o zem, kroutit jí končetinami a přitom nadával •děti, které seděly v místnosti s takovým dospělým, potom v další místnosti samy daleko více napodobovaly jeho chování než skupina dětí, která to neviděla - Robert Rosenthal a Lenore Jacobson: Pygmaliónský ef. •Zjišťovali vliv očekávání experimentátora na výkon žáka •Učitelům bylo řečeno, jací žáci jsou na tom intelektově dobře a kteří jsou naopak podprůměrní •Ti se pak k žákům začali podle toho chovat a odrazilo se to v celkových výsledcích žáků •Sebenaplňující předpověď Solomon Asch: Aschův experiment •123 zkoumaných osob – mužů; každý byl zařazen do skupiny 5 – 7 „zkoumaných osob“ •Dostali nejprve dvě „zácvikové karty“, na kterých byly různě dlouhá čáry – úkolem ZO bylo označit stejně dlouhé čáry •Při třetí situaci „naostro“ všichni ostatní dávali stejnou špatnou odpověď – z osmnácti úkolů měli dvanáct říct špatně http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Asch_experiment.png/270px-Asch_experiment. png Solomon Asch: Aschův experiment •Asch předpokládal, že se většina lidí nenechá ovlivnit, ale … •To se stalo pouze ve 25% případů •Dalších 75% ZO odpovídalo konformně alespoň v jednom případě •5% z nich odpovídalo konformně ve všech úlohách •http://www.youtube.com/watch?v=o0DDWG6fk5s • • Solomon Asch: Aschův experiment David Rosenhah: Rosenhahův experiment •Poukazuje na nebezpečí spojené s diagnostikováním pacientů •R. poslal 8 kolegů (3 ženy a 5 mužů) do dvanácti psychiatrických léčeben s tím, že mají předstírat jednoduchou sluchovou halucinaci – ve všech případech je přijali •Při následná hospitalizaci měli jeho kolegové tvrdit, že už jsou v pořádku – zdravotníci na to nebrali zřetel, vnímali to jako progresi onemocnění David Rosenhah: Rosenhahův experiment •Experiment vzbudil velkou kritiku a jedna klinika ho vyzvala, aby poslal podobné pacienty k nim •R. neposlal nikoho – nicméně v léčebně ze 195 přijímaných pacientů „odhalili“ 41 případů a u dalších 42 případů měli „vážné pochyby“ •Cvičení ve větších skupinách: • •Hledejte další otázky, na které se psychologie pokouší odpovědět…