Òbiologicky – první známky pohlavního zrání (objevení prvních sekundárních pohlavních znaků) a znatelnou akcelerací růstu, na druhé straně dovršením plné pohlavní zralosti (plné reprodukční schopnosti) a dokončení tělesného růstu Òpsychicky – celková emoční labilita, nástup formálně abstraktního myšlení apod. Òsociálně – občanský průkaz, profesionální orientace apod. Ò > ÒObdobí pubescence 11 – 15 let Éprepuberta 10 – 13 let: první známky pohlavního dospívání, obyčejně i vlnové zrychlení v růstové křivce, končí nástupem menarche u dívek, první emisí semene u chlapců Épuberta 13 – 15 let: trvá do dosažení reprodukční schopnosti Ò Období adolescence 15 - 20/22 let Épostupně se dosahuje plné reprodukční zralosti a dokončuje se tělesný růst Étělesný růst není rovnoměrný „samá ruka a samá noha“, Zeller – „druhá proměna tělesné stavby“ Ò > ÒHavighurst uvádí několik vývojových úkolů: ÒPřijetí vlastního těla, fyzických změn, včetně pohlavní zralosti a pohlavní role. ÒKognitivní komplexnost, abstraktní myšlení, schopnost aplikovat intelektový potenciál v běžném životě. ÒUplatnění emocionálního a kognitivního potenciálu ve vrstevnických vztazích, schopnost vytvářet a udržovat vztahy s vrstevníky obojího pohlaví. ÒZměna vztahu k dospělým, zejména rodičům, autonomie, případný respekt a tolerance. ÒZískání představy o ekonomické nezávislosti a směřování k určitým jistotám, volba povolání, profesní kvalifikace. ÒZískání zkušeností v erotickém vztahu, příprava na partnerství, rodinu. ÒRozvoj intelektu, emocionality a interpersonálních dovedností zaměřených ke komunitě a společnosti. ÒPředstava o budoucích prioritách a cílech, o stylu života. ÒUjasnění hierarchie hodnot, reflexe stabilizace vlastního vztahu ke světu a životu. Ò Ò Ò > ÒAdolescence jako bouře a konflikt ÉG. Stanley Hall ÒAdolescence z pohledu psychoanalýzy ÉS. Freud ÒAdolescence z pohledu psychosociální teorie ÉE. H. Erikson ÒAdolescence jako proces učení, poznávání a přijímání rolí Ò > ÒAdolescence jako konceptualizace vlastního životního prostoru Ò ÒAdolescence jako utváření vlastního vývoje Ò ÒAdolescence jako "druhé narození", resp. první obrat do nitra člověka/pubescenta ÉJ. J. Rousseau > Ò Fáze pre-puberty (11-13 u dívek, trochu později u chlapců) Òzahájena prvními projevy sekundárních pohlavních znaků, růstovou vlnou Òk propuknutí puberty je potřeba určitá kritická hmotnost u dívek Þ menarché Ònástupem menarche / emisí semene prepuberta končí Òzměny CNS - EEG – theta nebo sub-theta vlny Þ převaha alfa aktivity se ustavuje definitivně po 16. roce Òskutečná reprodukční zralost 1-2 roky po menarché, růst pohlavních orgánů až k 20. roku, u chlapců ještě po 20. roku růst testes Òpubescence ukončena skutečnou reprodukční schopností - spíše biologická rovina stabilizace ÒAdolescence (15-20/22let): Òpsychická stabilizace Òterciální pohlavní znaky > C:\Documents and Settings\Peťulka\Dokumenty\Škola\VPII\tnismhe_04_img0001.jpg Tělesný růst a dispozice ÒCH: 171cm v 15 letech – 178cm v 18 letech ÒD: 164cm v 15 letech – 165cm v 18 letech ÒHarmonizace proporcí – dospělý vzhled – zřejmé odlišení ženské a mužské postavy ÒMutace – kolem 16. roku ÒZvýšená funkce kožních žláz ÒStředem pozornosti tělo Ò > C:\Documents and Settings\Peťulka\Dokumenty\Škola\VPII\pub_cartoon.gif > ÒVývojové moratorium – dítě odkládá přijetí role dospělého, uchyluje s k zájmům (někdy i nevhodným party, drogy) - někdy těžké odlišit vývojové moratorium od vývoje k poruše osobnosti ÒRozvoj motoriky – kladný vztah ke sportu ÒVnímání: rozvoj vizuálního, souvisí mnohem více s abstraktním myšlením; přesnost, diferencovanost ÒPředstavy: méně živé, fantazírování - denní snění x zároveň se vytrácí eidetická představivost ÒPokračuje vývoj řeči – vytváří se větší slovní zásoba ÒUčení na základě logických souvislostí na rozdíl od memorování Ò > ÒIntelektové schopnosti se blíží maximálnímu výkonu (pružné a tvořivé myšlení) ÒPaměť: zvyšování kvantity i kvality informací uložených v dlouhodobé paměti + účinnější strategie, které usnadňují zapamatování ÒPozornost: lepší exekutivní, vůlí řízená pozornost ÒMyšlení: postupné uvolňování se ze závislosti na konkrétní realitě – formální operace: „vyvozují se soudy o soudech, myslí se o myšlení“, schopnost uvažovat hypoteticky Òtj.: 1) připouštějí variabilitu různých možností É2) dokážou uvažovat systematičtěji > ÒObdobí emoční lability, „období krizí a bouří“ ÒHormonální změna sama o sobě stimuluje změny - nárůst emočního zmatku ÒEmocionální reagování často méně přiměřené podnětu ÒPubescence – negativismus, „fáze druhého vzdoru“ ÒCitové prožitky intenzívní x spíše krátkodobé + proměnlivé Þ těžko předvídatelné ÒZměny vlastních pocitů překvapivé pro samotné nositele ÒKolísání aktivační úrovně – intenzivní aktivitu střídá často apatie a nechuť k čemukoli ÒEmoční egocentrismus Ò > ÒObtíže při koncentraci pozornosti spojené emoční nestálostí často ztěžují soustavné učení ÒNechuť ventilovat své prožitky navenek – ubývá dětinské citové bezprostřednosti a otevřenosti, obávají se nepochopení ÒV příznivém případě největší labilita na počátku dospívání ÒKe konci adolescence – stabilizace emočního prožívání – podstatný vliv má i hormonální vyrovnávání ÒBuduje se citová zralost ÒDiferenciace pocitů a emocí Ò > ÒUvolňování závislosti na rodičích a navazování významnějších vztahů s vrstevníky ÒPro dospívání je klíčový proces osamostatňování a rozšiřování sociálních vztahů pro další vývoj a převzetí pozdějších základních rolí manželství a rodičovství ÒDospívání = období druhého sociálního narození Ò2 důležité sociální mezníky: profesionální zaměření + získání OP Ò > ÒEmancipace od rodiny a vztahy k autoritám: čím hlubší, jistější, méně konfliktní jsou vztahy, které dítě k rodičům navázalo, tím snáze probíhá i celý proces emancipace nutný pro osobní zrání ÒOpozice, vzdorovitost, negativismus - mají pozitivní funkce: Ðčlověk si hledá vztahy a místo ve společnosti Ðtrénink schopností Ðvzpoura jako nutnost oddálit se od rodičů, zbavit se dětské závislosti a možnost růstu k novému zdravému vztahu (viz např. sociální porod dle Chvály, Trapkové) ÒV pozdější adolescenci – fáze stabilizace vztahu k rodičům Ò > ÒVrstevnické skupiny: opora pro vlastní individualitu, prostor pro sociální učení, referenční význam, příprava pro trvalé emoční vztahy v dospělosti ÒSkupinová izosexuální fáze (skupiny z jedinců stejného pohlaví) ÒIndividuální izosexuální fáze (intimní párové přátelství-svěřování kamarádce) ÒHeterosexuální fáze polygamní (první lásky) ÒZamilovanost (hlubší porozumění, trvalé vztahy) Ò Ò > ÒIntenzita – rozmanitost – štěstí i neštěstí – radost i smutek a zoufalství ÒErotika vs. sex ÒRomantika vs. pornografie ÒVývoj v celospolečenských postojích za uplynulých 100 let ÒBiologické vs. sociální „hodiny“ Ò1. sexuální zkušenost vs. začátek a další průběh sexuálního života ÒPolygamní sexualita a flirt ÒI přes první sexuální zkušenosti zůstává masturbace hlavním způsobem uspokojování Ò Homosexualita "z nouze", experimenty... ÒVznik manželství z adolescentních vztahů (výhody/nevýhody?) Ò > Òhttp://www.youtube.com/watch?v=avskID7RlM8&feature=related Òhttp://www.youtube.com/watch?v=4YaG475m_no&feature=related Òhttp://www.youtube.com/watch?v=DUYhjXIC4qI&feature=related Ò > Ò ÒZájmy se ustalují ÒDiskuze, disputace, rozhovory, popovídání si … ÒMédia – kniha … PC … hudba … film ÒTanec, sport, pohyb ÒDramatizace – literární pokusy … divadlo … hudba … fotografie (vs výtvarné umění) - možnost vžívání se do druhých ÒSebevzdělávání, osobní růst a vývoj Ò > ÒDle Kohlberga konvenční morálka s individuálním přesahem do poskonvenční fáze Éadolescenti si sami vybírají hodnoty, které rozhodují o tom, co je či není správné, k nimž chtějí být loajální, tendence svět vnímat černo-bíle, odmítání kompromisů – absolutismus, megalomanie, solidarita, stabilita vs. flexibilita, ideály vs. realizace, aktivita vs. lenost, statečnost vs. nalhávání si Éhodnoty utvořené v adolescenci tvoří základ pro morální hodnoty v dalším životě Ò É Ò > ÒPreference jednoznačných, zásadních a rychlých řešení, intenzivních a absolutních, vedoucích k jistotě ÒDotváření vztahu k výkonu, nezkušenost kompenzována nadšením ÒUtváření životní orientace ÒObdobí filozofování až pseudofilozofování ÒHledání světového názoru ÒSklon k ideologiím Ò > ÒKdo skutečně jsem? Éidentita a její utváření ÉErikson – identita vs. konfuse rolí Ék zamyšlení – podstata identity vs. zjednodušující pojetí: Éhttp://www.youtube.com/watch?v=BGD3krNEsJ4 É ÒHledání identity: 4 fáze dle Josselsonové (1980) Éfáze diferenciace Éfáze experimentace – cca 14-15 let Éfáze postupné stabilizace: 15-16 let Éfáze psychického osamostatnění – vytvoření vlastní identity Ò Ò > ÒDeprese, sebevražedné jednání ÒSebepoškozování ÒRozvoj psychóz – hebefrenní schizofrenie ÒPoruchy chování ÒZávislost na návykových látkách ÒPoruchy příjmu potravy ÒPsychosomatická onemocnění - autonomie x závislost ÒObdobí druhého vzdoru Ò Ò Ò > Òhttp://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=prD3UHDQ-2M Ò >