IVA BUREŠOVÁ PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV MASARYKOVY UNIVERZITY NEGATIVNÍ ASPEKTY VÝLUČNOSTI C:\Users\Iva Burešová\Desktop\logo PSú.jpg — — —„NADANÁ OSOBNOST NENÍ JEN NOSITELKOU MIMOŘÁDNÝCH KVALIT… STEJNĚ TAK MŮŽE BÝT NOSITELKOU MIMOŘÁDNÝCH PROBLÉMŮ“ — —Dočkal, 1987, s. 157 ČASTÉ MÝTY O NADANÝCH DĚTECH: TYPY NADANÝCH DĚTÍ (Betts,G.,T., Neihart,M, 1988) ÚSPĚŠNÝ TYP TVOŘIVÝ TYP UNDERGROUND (MASKOVANÝ, SKRYTÝ) ODPADLÍK DVAKRÁT VYJÍMEČNÝ NADANÝ AUTONOMNÍ TYP NĚKTERÉ NEGATIVNÍ ASPEKTY VÝLUČNOSTI — — —MIMOŘÁDNĚ NADANÉ DÍTĚ NENÍ VŽDY TOTÉŽ CO CHYTRÝ, BYSTRÝ A HODNÝ ŽÁK ČASTÉ JSOU KONFLIKTY S AUTORITOU… — — — —NADÁNÍ V URČITÉ OBLASTI BÝVÁ VELMI ČASTO SPOJENO S NENADÁNÍM V OBLASTI JINÉ (MOTORIKA aj.) — — — — — —VYJÍMEČNÉ NENÍ ANI SPOJENÍ NADÁNÍ SE SPU, ADHD, ČI SOCIÁLNÍ NEZRALOSTÍ — — — —OBTÍŽE VZNIKAJÍ I V OBLASTI MOTIVACE KE ŠKOLNÍ PRÁCI (35-50% PROBÍRANÉ LÁTKY DÍTĚ VĚTŠINOU ZNÁ) … PODVÝKONNOST — — — — —SPOLÉHÁNÍ NA NADÁNÍ S SEBOU VELMI ČASTO NESE CHYBĚJÍCÍ NÁVYK K UČENÍ — — — — — — —NADANÉ DĚTI JSOU ZPRAVIDLA VELMI CITLIVÉ — NEGATIVNÍ DOPADY NA OSOBNOST DÍTĚTE NADANÝ VERSUS VRSTEVNICKÁ SKUPINA Clasen, D., Clasen, R. (1985): VYBRANÉ VÝSLEDKY VÝZKUMŮ V TÉTO OBLASTI: — — —VYJÍMEČNOST SNÁŠÍ OBVYKLE HŮŘE: — — DÍVKY — —JEDINCI S VERBÁLNÍM NADÁNÍM — — — —BYSTRÉ DÍTĚ X NADANÉ DÍTĚ Portešová, Š., www.nadanedeti.cz EFEKTIVNÍ PŘÍSTUP K VÝUCE NADANÝCH: — — —Své mimořádné nadání uplatní 2-3% populace. Odborníci se však domnívají, že výrazně talentovaných je ve skutečnosti až 10x více… …jen nedostali příležitost… ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA ZÁKLADNÍ OTÁZKA PÉČE O MIMOŘÁDNĚ NADANÉ: Zdroje: — —Campbell, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Portál 2001. —Dvořáková, J., Portešová, Š., Budínová, L., Tyrlík, M. Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků. Čs. Psychologie 2006, roč. L, č. 6. —Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Portál 2004. —Konečná, V., Portešová, Š. Sebepojetí rozumově nadaných dětí. Čs. Psychologie 2007, roč. LI, č. 2. —Kramulová, D.: Rodina a škola, 9/2005 —Talentům je třeba pomoci. PSYCHOLOGIE DNES 2/2002 —Vendel, Š.: Nadani a ich osobité problémy. Prehľadová štúdia. Katedra psychológie Filozofickej fakulty v Prešove, 1995.