n nVLASTNOSTI PORADENSKÉHO PROCESU: n •terapeutická atmosféra • •záruka klientovy svobody • •klientova cesta k zodpovědnosti • •záruka přijetí klienta poradcem • •záruka důvěrnosti poradenského procesu n n > n nFÁZE PORADENSKÉHO PROCESU: n n •navázání vztahu, vytvoření terapeutické atmosféry a zjištění skutečného důvodu klientova příchodu • •diagnóza klientova problému • •řešení problému – zásadní cíl a alternativy • •klientovo konečné rozhodnutí, závěr poradenského procesu n > n nSTANDARDNÍ PRŮBĚH PORADENSKÉHO PROCESU: • •žádost • •úvodní rozhovor • •anamnéza • •stanovení dalšího postupu 5s > § nŽÁDOST O PSYCHODIAGNOSTICKÉ n n VYŠETŘENÍ PŘICHÁZÍ PP NEJČASTĚJI OD: •škol • •příbuzného klienta • •praktického obvodního lékaře • •psychiatra • •orgánů vyšetřování n •klienta samotného n n n n > n n ŽÁDOUCÍ OSOBNOSTNÍ CHARAKTERISTIKY PORADCE: n n n* inteligence * otevřenost * flexibilita * optimismus * životní energie * životní zralost * vnitřní poctivost * respekt pro lidská práva * pevná hodnotová struktura * snaha pomoci * n n n…přesně pochopit smysl klientových výroků i neverbálních signálů n (objektivní obsah výroků i jejich emotivní zabarvení) n 1) > • •aktivně naslouchat • •shrnout obsah klientových výroků a opatrně interpretovat jejich smysl • •taktně klientovi oponovat • •dávat klientovi přesné a srozumitelné informace • •zahajovat a končit poradenské rozhovory a stimulovat klienta ke spolupráci • n Drapela, 1983 > n n PSYCHODIAGNOSTIKA v PPS: n •diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí • • • •vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu n 9small19listopad08-(8)_tm > n nDiagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí: n § nNEJČASTĚJŠÍ TYPY DIAGNÓZ: n •poruchy psychického vývoje •poruchy chování a emocí •neurotické poruchy •behaviorální syndromy (fyziol.+somat. faktory) •mentální retardace n > n nNEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ PSYCHICKÉ JEVY: n •školské schopnosti • •psychický vývoj • •intelekt • •paměť •vnímání • •osobnost • •neuropsychologické jevy • •patologie osobnosti • •nadání a tvořivost n Děti ve škole > n n nTYPY POUŽÍVANÝCH nPSDG METOD: n •výkonové testy •projektivní metody •dotazníky •posuzovací škály D18F89E7-CCCE-0F3B-84C0A496AFF54B00 > n n NEJPOUŽÍVANĚJŠÍ PSDG METODY: n ointeligenční testy •Raven •PDW •IST •T-M n 9small19listopad08-(10)_tm > § ovývojové škály o •Gesellova vývojová škála (Gesell a Amatruda, 1941, 1947; originální vydání poslední revize v roce 1980). Metoda je určena pro vyšetření dětí od 4 týdnů do 36 měsíců věku. Vývoj je hodnocen v pěti širších oblastech: adaptivní chování, hrubá a jemná motorika, řeč a sociální chování. • •Škály N. Bayleyové, Bayley Scales of Infant Development (BSID) (Bayley, 1983). Metodu lze použít k vyšetření dětí od 1 měsíce věku do 3,5 let. Obsahuje mentální škálu, motorickou škálu a záznam o chování dítěte. • § § § § § n > ospecializované testy schopností • •školní zralost •lateralita •kognice • •Edfeldův Reverzní test •test obkreslování •test zrakové percepce • •úroveň čtení •Kern-Jiráskův test n > o oprojektivní testy •kresba postavy •Baum test • •kresba rodiny a začarované rodiny •Lúscheruv barevný test •semiprojektivní test Antony-Bene •projektivní interview • •Test nedokončených vět •Scénotest n > § ozjišťování patologie: •CMAS •CDI •Beckova škála deprese •MMPI § oorganicita: •Bender Gestalt test •Grassiho test organicity n > ointerpersonální vztahy: § •Anthony-Bene test amerických autorů pro měření citového vztahu dítěte k členům rodiny. Dítě si v jeho rámci sestaví z figurek širokou rodinu a do schránky u každé figurky vkládá lístky se vzkazy •ICL • •ADOR • •CATO • •Začarovaná rodina •Dotazník stylů výchovy n Děti > n nPORADENSTVÍ OD NAROZENÍ n nAŽ PO UKONČENÍ n nŠKOLNÍ DOCHÁZKY n 9small19listopad08-(12)_tm > n nOBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NEONATÁLNÍ n •S touto životní etapou se v poradnách, nebo speciálněpedagogických centrech setkáváme pouze zprostředkovaně – pomocí anamnézy. • •V diagnostických úvahách je třeba zvážit všechny významné faktory ovlivňující průběh těhotenství (včetně vzájemného ovlivnění matka-plod). n n n > •Důležitý je nejen fyzický, ale i psychický stav matky v těhotenství • •Z anamnézy poznáváme rovněž průběh neonatálního období, které lze hodnotit dle příslušných vývojových škál: n škála chování novorozence, hodnocení nedonošeného dítěte, atpod. n > n n DĚTI V KOJENECKÉM VĚKU n •Rovněž o průběhu tohoto vývojového období získáváme informace převážně od rodičů. • •U dětí s odchylkami ve vývoji v tak časném věku probíráme s rodiči kromě anamnézy také otázky přijetí dítěte – jak se vyrovnávali se složitou situací, jaké kroky podnikli a jaká opatření učinili (odborná vyšetření, rehabilitační postupy, aj.), co se jim osvědčilo a jaké mají zkušenosti. n n n n n n n Davídek 3.2.2009 > nKOJENCI – děti od narození do 1 roku věku n n3 měsíce n n n6 měsíců n n n9 měsíců n n BUDU NÁMOŘNÍK (Kubíček 3 měsíce) půlroční Davídek Jakoubek kramaří (8,5měsíce) > nV průběhu prvního roku života dělá dítě velký vývojový pokrok: n •rozvíjí se řeč od prvního broukání až k prvním slovům • •koncem kojeneckého období zvládne první krůčky (čímž významně rozšíří své teritorium) • •naučí se počátečním dovednostem ruky • •vytváří si vztah k nejbližším lidem (první projevy separační úzkosti) n > n n n Vývoj v prvním roce života dítěte rodiče obvykle pečlivě sledují a proto jestliže mají pocit, že vývoj jejich dítěte je odlišný (v motorických projevech, nebo chování), přichází zpravidla již koncem kojeneckého období za dětským lékařem. n n n n n n n n n n n n n > n Odlišnost od „normy“v kojeneckém věku může být podmíněna nejrůznějšími vlivy: n •motorické poruchy ve smyslu dětských mozkových obrn, • •či odlišnostmi způsobenými nedostatky ve sluchovém, nebo zrakovém vnímání. n > nVĚK BATOLETE n •S dětmi v batolecím věku se setkáváme ve speciálněpedag. centrech i poradnách, základ vyšetření spočívá v pohovoru s rodiči (probereme schopnosti, dovednosti a projevy chování dítěte v nejrůznějších situacích) • •Ke zpřesnění diagnostiky lze využít příslušné vývojové škály (Gessel, Bayleová), pozorování a hru. n n > nBATOLATA – děti ve věku od 1 do 3 let n n1 rok n n n2 roky n n n3 roky Jakoubek slavil 1rok Dorotka v poli Adélka na skluzavce dítě holka skluzavka > n VÝVOJOVÁ DIAGNOSTIKA RANNÉHO VĚKU n •Má specifické rysy, spočívající v tendenci zjišťovat obvyklé, běžné, každodenní formy chování v situacích, které jsou dětem známé nezjišťují se maximální výkony • •Vyšetřující podněcuje děti většinou k určitým formám hry a stimuluje i jejich věkově typické chování • n n n n n IMGP4931 (3) > n Testy pro malé děti mají převážně behaviorální charakter – z vnějšího chování usuzujeme na vnitřní pochody: •testy obecné – zjišťují úroveň celého komplexu chování, •testy speciální – zjišťují jen určité stránky celkového chování. n n n Řeč jako prostředku ke zjištění celkové úrovně vývoje dítěte lze použít jen v omezené míře. n n > n Vývojové testy musí umožnit vyšetření v krátkém čase – doba vyšetření nesmí překročit jednu hodinu n n Optimální doba vyšetření: n •půlroční kojenec – 20-40 min • •roční dítě – 40-90 minut • •dvouleté dítě – maximálně 2 hodiny • •tříleté dítě – maximálně 2,5 hodiny n n n > nCELKOVÉ OPOŽDĚNÍ VÝVOJE n oVývoj dítěte se opožďuje rovnoměrně ve všech složkách (nejčastěji mentální retardace) n n Zde je zapotřebí zejména: n •pozorně sledovat vývojový trend (opakovat vyšetření po 3 měs, po půl roce) • •probrat s rodiči různé formy stimulace dítěte v jednotlivých oblastech n > •předat dítě do péče speciálněpedag. centra – individuální plán Portage a jiné. • • n Uvedený problém se týká nejčastěji osvojených dětí, dětí v pěstounské péči, dětí svěřených do ústavní výchovy, dětí ze slabých sociokulturních podmínek. n oVývoj dítěte se opožďuje nerovnoměrně – významně výrazně nejčastěji zejména v jedné ze složek. n > nOPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI, MOTORIKY, ČI SOCIALIZACE n oVývoji se vymyká pouze některá z výše uvedených složek – uvažujeme o pervazivních vývojových poruchách. n n Individuální rozdíly mezi dětmi mohou být velmi výrazné – opožděný, či odlišný vývoj může v budoucnu doznat změn a dítě se může vrstevníkům vyrovnat. n n n n n n > n NEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ VÝCHOVNÉ OBTÍŽE: n •problémy okolo jídla • •spaní a usínání • •udržování tělesné čistoty (enuréza, enkopréza) • •zvládání období vzdoru n n n > n n Průběh návštěvy v poradně má nejčastěji podobu konzultace, při které s rodiči probíráme situace, které s dítětem zažívají a následně se snažíme hledat možné přístupy k dítěti, které mohou rodiče zvolit. n > n nPŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ n •V tomto věku je dítě zpravidla poprvé zařazeno do výchovy ve školské instituci – MŠ. • •Poslední rok před nástupem ŠD je pobyt v MŠ považován za natolik důležitý, že zákon ukládá obcím povinnost zajistit pro dítě v MŠ místo. • •Významný je především rozvoj dovedností a schopností, které bude dítě potřebovat pro zvládnutí školy. n > n Práce s dětmi předškolního věku má své specifické rysy: n •dítě se dokáže soustředit a pracovat kratší dobu, • •snáze se unaví, • • •je zapotřebí používat odpovídající slovní výrazy. n n n n n n Motorická cvičení > nŠKOLNÍ OBDOBÍ n n nmladší školní věk starší školní věk n n n n Předškolní období i školní období řeší na úrovni odpovídající věku dítěte ještě některé další shodné dg. kategorie: n Práce se skupinou školáků > n n ODLIŠNOSTI VE VÝVOJI PSYCHICKÉM pervazivní vývojové poruchy n •DĚTSKÝ AUTISMUS • •ATYPICKÝ AUTISMUS • •RETTŮV SYNDROM • •ASPERGERŮV SYNDROM • •SCHIZOIDNÍ PORUCHA V DĚTSTVÍ > n nÚZKOSTNÉ PORUCHY V DĚTSTVÍ q nstrach (konkrétní) x úzkost (nemá určitý podnět) q •Separační úzkostná porucha v dětství • •Fobická úzkostná porucha v dětství (školní fobie) • •Sociální úzkostná porucha v dětství n n > n Pro vyšetření je velmi důležitý pohovor s rodiči, ve kterém se spolu s nimi snažíme přesně postihnout a popsat situace, které v dítěti vyvolávají nepříjemné prožívání. n n Zjišťujeme jak se problém projevuje doma, jak u prarodičů, jak ve škole a mezi kamarády. Je-li možnost, využijeme informace jiných osob. n n n n n n PSDG: rozhovor s dítětem, pozorování, projektivní metody: tématická kresba, ROR, Scénotest n Motorická cvičení > ADOLESCENCE profesní orientace, sebepojetí, sebehodnocení, identita, sexualita, sourozenecké vztahy, rodinné vztahy, poruchy příjmu potravy aj… poradenstviIPSVyskov4_M_290 > OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: nVývoj řeči a poruchy řeči. n •Narušení článkování řeči – dyslálie, dysartrie •Narušení fluence řeči – koktavost, breptavost •Poruchy vývoje řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mutismus •Další poruchy řeči – afázie, symptomatické poruchy řeči n n > n n nDĚKUJI VÁM ZA POZORNOST n nA PŘEJI n nHEZKÝ DEN n nJ > n > n > n tel. 554 717 737 fax. 554 714 724 e-mail: info@pppbruntal.cz Aktualizováno: 23. 9. 2009 Počet přístupů: Poskytované službyKontaktyMetodik prevence Na odborné témaSyndrom "CAN"ŠikanaSyndrom "PAS"Školní zralostSpeciální vzděláváníNadaní žáciADHD, ADDLogopedie Poskytování infoZprávy o činnostiLegislativaSměrnice, pokyny Školní rokSlovník pojmůLiteraturaPomůcky Dokumenty Kniha návštěvMapa stránek webmaster Miroslav Piňos ilustrace © Jakub Soldán nPřejeme hezký den a vítáme Vás na webu www.pppbruntal.cz nPedagogicko-psychologická poradna, Bruntál, příspěvková organizace je zřizována Moravskoslezským krajem a poskytuje psychologickou a speciálně-pedagogickou péči dětem, žákům, studentům (ve věku od tří let do ukončení vzdělávání na střední škole), jejich zákonným zástupcům a školám a školským zařízením. nPoradenské služby uvedené v příloze č. 1 vyhlášky č. 72/2005 Sb. jsou na žádost žáků, jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení poskytovány bezplatně. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas žáka, v případě nezletilého žáka písemný souhlas jeho zákonného zástupce. nJsme partnerem projektu ROZVOJ PODPORY ROVNÝCH VZDĚLÁVACÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ ŽÁKŮ V MS KRAJI ROZŠÍŘENÍM A ZDOKONALENÍM PORADENSKÝCH SLUŽEB V PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÝCH PORADNÁCH MS KRAJE nPROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Podrobné info ZDE nSTANDARDNÍ SLUŽBY nStandardní činnosti pedagogicko-psychologické poradny jsou vymezeny vyhláškou č. 72/2005 Sb. a přílohou č. 1 této vyhlášky nPsychologická a speciálně pedagogická diagnostika (školní zralosti, dětí předškolního věku z důvodů nerovnoměrného vývoje, specifických poruch učení a chování - SPUCH a žáků s výukovými problémy, mimořádného nadání žáků). nDiagnostika jako podklad pro integraci žáků se SPUCH nebo pro specializovanou péči. nDiagnostika pro pomoc žákům v případech komplikací při volbě další školy či povolání, při reorientaci a přestupu na jinou střední školu, žáků s osobnostními nebo sociálně-vztahovými problémy. nDiagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu nápravných programů. nKrátkodobá reedukace žáků se SPUCH, vyžadujích odborně mimořádně náročnou péči. nKrátkodobá individuální práce se žáky osobními problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání. nKariérové poradenství. nKrátkodobé poradenské nebo terapeutické vedení rodin (v případech problémů negativně ovlivňujících vzdělávání). nPoradenské konzultace a krátkodobé vedení pedagogických pracovníků a zákonných zástupců žáků, kterým je poskytována diagnostická a intervenční péče poradny. nMetodické vedení práce výchovných poradců a školních metodiků prevence. nVÍKENDOVÝ ADAPTAČNÍ KURZ PRO UČITELE n6. až 8. 6 2008 Malá Morávka Více a foto ZDE nPříprava podkladů pro inidividuální a skupinovou integraci žáků se SPUCH. nPoskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům, vto. pomoci s vytvářením a naplňováním individuálních vzdělávacích plánů. nMetodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol. nSpolupráce se středisky výchovné péče (žáci se specifickými poruchami chování). nREALIZUJEME, PŘIPRAVUJEME nPoradenský servis pro klienty (každé pondělí od 1300 do 1630 možno bez objednání předem). nVe spolupráci s Citadela Bruntál programy specifické primární prevence sociálně patologických jevů na školách. nOdborné semináře pro rodičovskou i pedagogickou veřejnost se zaměřením na témata předškolní výchovy, vývojových poruch učení a chování, sociálně patologických jevů atd. nČinnost přednášková, školící a osvětová. nAnketa 5 Mají dle Vás školy odpovídající podmínky pro vzdělávání žáků s vývojovými poruchami učení a chování? Minulé ankety nAktualBox nNepřehlédněte!Novinky v sekci legislativa (9/09) Informace k organizaci školního roku (8/09) OMPA informuje (12/08) Výroční zpráva 2007/2008 (11/08) Aktualizace sekce dokumenty (2/08) nOptimalizováno pro Internet Explorer 7 a rozlišení 1024x768. © 2001 - 2008 Pedagogicko-psychologická poradna Bruntál > n nSYSTÉMOVĚ-INTERAKČNÍ PŘÍSTUP vznik rodinné terapie základní koncepty a pojmy n §Rodinná terapie se začala zvolna vyvíjet po 2. světové válce § §Výzkumní i kliničtí psychologové si více všímali významu současné pacientovy rodiny při utváření a udržování jejich psychických poruch § § > § §K tomuto rozvoji přispělo zkoumání vlivu rodiny na vývoj schizofrenie § §na počátku 50. let se mu intenzivně věnoval antropolog G. Bateson a skupina z Palo Alto § §kteří zkoumali patogenní vliv dvojné vazby ve vztazích dítěte k rodičům > §T. Lidz a jeho spolupracovníci na Yale zkoumali malé skupiny mladých schizofreniků. § §Povšimli si nezralosti rodičů, která vedla u dítěte k pocitům nejistoty a následnému obtížnějšímu odpoutávání. § §Nezralost rodičů zkoumal v této souvislosti i M. Bowen v Bethesdě, který si povšiml emočního odstupu mezi rodiči schizofreniků. > § §Jeho nástupce L. Wynne se zabýval vytvářením identity jednotlivých členů rodiny a souběžné rozvíjením obecné teorie systémů L. von Bertalanffyho. n > n nKontext systemických terapií tvoří předpoklad, že jedince je možné pochopit pouze v sociálním kontextu, v němž žije. n n nAbychom pochopili fungování celého organismu, musíme se zabývat nejen jeho jednotlivými částmi, ale i vztahy mezi nimi. > nRodinný systém tedy netvoří jen jeho členové a jejich vzájemné vztahy, ale i celý rodinný kontext a pravidla rodiny. n nRodinné systémy mají vlastní mechanismy, jejichž primárním cílem je udržení přijatelné rovnováhy uvnitř rodiny. n nFunkční rodiny vykazují stabilní míru slovních interakcí (Reiss, 1977) nVysoce interakční rodiny udržují vysoký podíl mluvení v průběhu terapeutického sezení. n > nV návaznosti na výzkumy schizofrenních rodin se začala rozvíjet i praktická terapeutická práce s rodinami n §S. Minuchin – se zaměřoval na rodinné subsystémy a zdůrazňoval jejich hranice § §jasně definovaná rodinná struktura, která je pružná a kohezivní x rušivé rigidní koalice tzv. Strukturální terapie rodiny z chudinských čtvrtí New Yorku ohrožené disociálním vývojem synů § § n n > §Do praxe poradenských psychologů začaly pronikat klinické zkušenosti psychoanalytiků § §N. Ackerman kladl důraz na získání náhledu na opakování nevyřešených problémů z dětství n > §Výrazný vliv na poradenskou práci měly i přístupy zdůrazňující kladnou emotivitu a její projevování § §V. Satirová definovala 4 nesprávné rigidní vzorce v komunikaci členů rodiny: §obviňující, §usmiřující za každou cenu, §chladně racionální a §nevěcnou-rušivou. § > §Rovněž behaviorální přístup významně ovlivnil práci poradenských psychologů § §R. Liberman se zaměřil na trénování otevřené a pozitivní komunikace a na racionální řešení problémů § § n > §M. Bowen považoval za těžiště poradenské práce skutečnost, že cílem terapeutické práce je dosažení diferenciace každého člena rodiny, jehož představa o sobě není závislá na mínění rodiny – tzv. Terapie rodinných systémů n n nSystémové myšlení nzdůrazňuje cirkulární kauzalitu > nVývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. n nPervazivní vývojové poruchy. Dětský autismus. Rettův syndrom. Aspergerův syndrom a schizoidní porucha v dětství. n nEmoční poruchy v dětství a v dospívání. Zejm.: Nadměrná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Školní fobie. Separační úzkost. Sociální úzkostná porucha. n n >