• • •PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE • • • • > •DNEŠNÍ TÉMATA: • •Poradenská psychologie(dále PPS) jako odborná profesní činnost • •Vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám • •Poradenský proces a jeho průběh > • •Poradenství funguje od nepaměti (rady starších, atp.) – jen dříve nebylo institucionalizováno. • • •PPS začala vznikat na přelomu století – kliničtí psychologové nejdříve v USA (Witmer) a posléze i v Evropě (Adler) začali zakládat první poradny. • • • * > • •1910 byl zřízen Pedologický ústav Hl. města Prahy. • •Na jeho vzniku se podílel významný představitel české psychologie počátku 20. století – František Čáda, který založil Sdružení pro studium dítěte. Čáda, F. > •Zkoumal problematiku řeči, dětských her, kreseb, rozumové, mravního a estetického vývoje. • •Dobro je podle něho tam, kde se obohacuje, rozvíjí a prohlubuje život. Největší význam mají jeho díla "Studium řeči dětské" a "Rozpravy z psychologie dítěte". > • •Po 1. Sv. válce byla činnost této instituce obnovena pod názvem Ústav pro výzkum dítěte a dorůstající mládeže. • •V roce 1930 do něj byla včleněna Poradna pro mládež úchylnou, která byla zřízena v rámci činnosti spolku po péči o slabomyslné. > • • • Jedno ze 4 oddělení bylo pedopsychologické, později jej vedl prof. Stejskal, který formuloval koncepci poradenství a kladl důraz na týmovou práci. * > • •1935 zřídilo zemské ústředí péče o mládež v Čechách Zemský pedologický ústav – jako sběrnou, diagnostickou a třídící stanici. > • • •Tento ústav byl obnoven po válce v r. 1946 jako Zemská třídící stanice, která byla později přejmenována na Sociodiagnostický ústav. • • > • • Toto pracoviště se stalo kolébkou Z. Matějčka a J. Langmaiera. • • V roce 1953 bylo po sjednocení zdravotnictví přeměněno na Krajskou pedopsychiatrickou poradnu. * > • • • • V Brně se dětskému poradenství věnovali prof. Švancara a prof. Konečný. * > • • •PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE • •JAKO ODBORNÁ A • •PROFESNÍ ČINNOST: * * > • Poradenští psychologové pracují převážně s: • •dětmi předškolního věku • •žáky základních škol • •studenty středních škol • > • •PŘEHLED NEJČASTĚJI ŘEŠENÝCH PORADENSKÝCH PROBLÉMŮ: • • •předškolní věk: • •zpoždění, nebo nerovnoměrnost ve vývoji, intelektové opoždění, nadané děti, školní zralost, lateralita, • •sociální opatření (NRP), • • • * > •výchovné obtíže, • •příjem potravy, • •poruchy spánku, • •úzkost, • •sourozenecké vztahy, aj. * > • •mladší školní věk: • •adaptace na školu, prospěch, • •neklid, nesoustředěnost, poruchy učení, • •ctižádost, motivace ke studiu aj. • • > •starší školní věk: • •neurózy, poruchy příjmu potravy, • •sebepojetí, sebehodnocení, • •sexualita, • •vztahové problémy, krize autorit, • •volba povolání aj. * > • • •VZTAH PORADENSKÉ PSYCHOLOGIE • •K JINÝM PSYCHOLOGICKÝM • •DISCIPLÍNÁM * * > •k psychoterapii: • •poradenský psycholog se zaměřuje více na problémy přizpůsobení než na duševní poruchy a často je zaměřen na specifické oblasti • • (studijní, manželské, nebo rodinné poradenství) • > •poradenství je předstupňem terapie. • •méně zasahuje do života klientů, • •řeší spíše lehčí a akutní problémy, • •nemá ambice měnit hluboké vrstvy osobnosti klienta a • •je zaměřeno spíše na zvládnutí aktuální situace. * > • •veškerá intervence probíhá v rámci 2-3 návštěv, po čase přichází klient na kontrolu • •PPP musí ze zákona přijmout každého, kdo se objedná (nemá omezený počet klientů jako v terapii) * > •k psychiatrii: • • PPP často zachytí patologii klient je odeslán a jemu i event. rodičům je poskytnuta podpora • •k neurologii: • • Řada poradenských problémů může mít neurologický základ. • • > •ke klinické psychologii: • •k pediatrii: • • perinatologie, psychosomatika, obezita, genetika, psychické dopady somatických onemocnění • > •k vývojové psychologii: • •ke speciální pedagogice: • •ke školní psychologii (pedagogické psychologii): • •k logopedii, foniatrii: • •k orgánům péče o dítě, policii, soudům, střediskům výchovné péče… * > [USEMAP] %2FFotoCache%2Fsmall%2F9788073674762 Poradenství [USEMAP] Zobrazit obrázek v plné velikosti PORADENSKÝ PROCES JEHO CÍLE A PRŮBĚH • • * * •Většina západních psychologů chápe poradenský proces jako terapeutický vztah mezi poradcem a klientem. • • •Tento vztah má svou vnitřní dynamiku a organicky prochází několika fázemi. [USEMAP] Zobrazit obrázek v plné velikosti > • •Jeho účelem je pomoci klientovi, aby pochopil a vyřešil své problémy a dosáhl dlouhodobého psychického růstu • •…soustřeďuje se na klientovu přítomnost, ale ovlivňuje i jeho budoucí vývoj... * > • •CÍLE • •PORADENSKÉHO PROCESU: • •profylaktický stimulace klientova osobního růstu • •korektivní funkce poradenství řešení již existujících problémů • > 1)prohloubit sebepoznání – sebepřijetí 2) 2)předat informace potřebné pro závažná rozhodnutí – volba povolání objevit hlavní problém klienta a jeho příčiny 3) 3)formulovat realistické plány k řešení problému 4) > 4) 4) 4)osvojit schopnost dělat produktivní rozhodnutí 5) 5)rozvíjet osobnost ve vztahu k sobě i druhým 6) > • •NEJČASTĚJŠÍ OČEKÁVÁNÍ • •KLIENTŮ V PPS: • •předělat dítě • •potvrdit si vlastní názor • •nechat si poradit • •ujistit se, že je vše „v pořádku“ • •zdánlivě nechtějí nic • •svěřit se * * > •OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: • •Současný stav psychoterapie dětí a jejich rodičů v ČR a v zahraničí (včetně významných osobností) • •Systemická a rodinná terapie – její vznik a rozvoj v ČR a v zahraničí (včetně významných osobností) • •Aktuální trendy v poradenské psychologii • •Pregraduální a postgraduální vzdělávání v poradenské psychologii v ČR – stavovské společnosti • • > http://rudolfkohoutek.blog.cz/0811/pocatky-poradenske-a-skolni-psychologie http://www.poradnaprorodinu.cz/tags/poradensk%C3%BD+proces/ •DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST • •A PŘEJI VÁM HEZKÝ DEN • •J >