Proseminář k buddhismu I., Mgr. Silvie Kotherová Rozprava o roztočení kola Zákona/Nauky Dharmačakrapravatanasútra, Dhammačakkappavattanasutta Dharmačakrapravatanasútra • Je klíčovou rozpravou, nezahrnuje však celé Buddhovo učení. • Hlásí se k ní všechny směry a odnože buddhismu. • Je praktickým návodem jak se vymanit z nekonečného řetězce/koloběhu znovuzrozování (sansára). Teorie implicitně obsažené v rozpravě Teorie podmíněného vznikání (S.Pratítjasamutpáda, P. Patiččasamuppáda) V upanišadách v podobě brahmačakra, v buddh. kontextu termín bhavačakra (P.bhavačakka) -kolo života/bytí. Učení o čtyřech lpěních/lnutích Lnutí k potěšení, k názoru, ke ctnostné kázni, k učení o duši. Buddha poukazuje na falešná učení jako je hinduismus a přílišná askeze. Kritika učení o duši (S. átman, P. attan). Pojem džíva (životní princip, duše) a šaríra (tělo) –jsou dvě krajnosti (anta). Osvícení předpokládá Přijetí trojího vědění (S.vidja, P.vidždža) Pochopení podstaty řetězce podmíněného vznikání (S.pratítjassamutpáda, P.patiččasamuppáda) Pochopení čtyř vznešených pravd (S.Árjasatja, P.Arijasačča) Pochopení způsobu/ metody (S.Árjáštángamárga, P. Arijatthangikamagga) Zařazení Rozpravy v rámci Buddhova života: Dvanáct skutků Buddhových • 1. sestup z nebes Tušita • 2. vstup do matčina lůna • 3. narození • 4. předvádění mistrovství • 5. potěšení žen v harému • 6. odmítnutí světského života • 7. podstoupení fyzickým útrapám • 8. meditace pod stromem Bódhi • 9. překonání sil zla (Mára) • 10. dosažení stavu buddhovství • 11. roztočení kola zákona • 12. vstup do stavu nirvány Brahma Sahampati a kritika védského obřadnictví Antilopí háj a „pět šťastných“ n Buddha přichází do Antilopího háje (S. Ršipatana, P.Isipatana, dnešní Sárnáth). n Skupina pěti asketů: Bhadrika, Vášpa, Ašvadžit a Mahánáman a Ádžňáta (celé jméno je S.Ádžňáta Kaudinja, P.Aňňata Kondaňňa), první arhat po Buddhovi. n Buddha se představuje jako Tathágata („ten, jenž došel pravdy“). PRVNÍ ROZPRAVA=ROZTOČENÍ KOLA NAUKY Dharmačakra mudra Původní zobrazování Buddhy Zobrazení Buddhy Přítomnost dévů Kondaňňa se stává arhatem Založení sanghy Po Kondaňňově vstoupení do proudu vzniká mnišská obec bhikkhu-sangha. Laická obec upásaka-sangha byla založena první dvěma cestujícími obchodníky: Tapussa a Bhalluka. Trojí roztočení kola Zákona První roztočení při Dharmačakrapravatanasútrě, založení théravády (hínajány). Druhé roztočení při Lotosové sútře, vznik mahájány. Třetí roztočení pomocí Mahávairočana sútry/tantry, ustanovení vadžrajány/tantrického buddhismu.