NÁBOŽENSTVÍ A SPOLEČNOST V OBDOBÍ KOMUNISTICKÉHO REŽIMU Národ odloučený od Boha Struktura přednášky 1.Předehra 2.Střet 3.Oteplení 4.Normalizace ¨ ¨1945 - 1948 PŘEDEHRA Předehra 1.Dopady druhé světové války 2.Pozice jednotlivých náboženských skupin 3.Tesařův výzkum religiozity Předehra doc4 Předehra ¨(1.) Česká společnost si základní parametry svého vztahu k náboženství a náboženským institucím vytvořila již během zhruba prvních deseti let existence nezávislého Československa. ¨(2.) Hlavní reprezentant „politického katolicismu“ lidová strana se stala nedílnou součástí politického establishmentu jak v rámci první republiky, tak i v rámci nových podmínek „omezené politické plurality“. ¨(3.) S výjimkou početně relativně slabého a politicky izolovaného křídla katolických ultrakonzervativců, kteří se zdiskreditovali v období tzv. druhé republiky, vystupovala naprostá většina představitelů katolické církve a dalších křesťanských denominací v době ohrožení republiky a následné okupace velmi statečně a mnozí se dokonce aktivně zapojili do protinacistického odboje Předehra ¨Výzkum Československého ústavu pro výzkum veřejného mínění (Milan Tesař) ¨ ¨V Boha věřilo či připouštělo jeho existenci 80 % české populace, 12 % jeho existenci odmítalo a 8 % o této otázce nepřemýšlelo. ¨Náboženských obřadů se pravidelně účastnilo 20 %, občas 43 %, jen o velkých svátcích 13 % a nikdy nenavštěvovalo bohoslužby 24 % občanů. ¨Za nábožensky snášenlivé se považovalo 67 % dotazovaných. Předehra ¨Největší výhrady byly vůči Židům, kdy 16 % dotazovaných prohlásilo, že k nim cítí nechuť, vůči bezvěrcům (8 %) a katolíkům (7 %). Vůči protestantům projevila nechuť pouze 2 %. ¨V případě otázky týkající se intenzity vlastní zbožnosti v porovnání se zbožností rodičů prohlásilo 48 % respondentů, že jejich rodiče byli zbožnější, 47 % nezaznamenalo žádné větší rozdíly mezi svojí zbožností a zbožností rodičů a jen 5 % tvrdilo, že jejich zbožnost je intenzivnější než zbožnost rodičů. ¨ ¨1948 - 1960 STŘET Střet 1.Příprava konfliktu 2.Institucionalizace konfliktu 3.Perzekuce 4.Výsledky sčítání lidu z roku 1950 5.Náboženství a marxismus 6. Střet doc3 Střet doc5 Výsledky sčítání lidu z roku 1950 Římskokatolická církev Řeckokatolická církev Evangelické církve Pravoslavná církev Církev československá Bez vyznání ČR 76,3 2,1 8,7 0,5 7,7 4,3 Střet Římskokatolická církev Řeckokatolická církev Evangelické církve Pravoslavná církev Církev československá Bez vyznání ČR 80,3 0,1 4,6 0,2 6,6 6,6 Výsledky sčítání lidu z roku 1930 Výsledky sčítání lidu z roku 1950 Střet kraj Římskokatolická církev Evangelické církve Církev československá Bez vyznání Hl. m. Praha 65,0 6,1 16,5 10,2 Pražský kraj 72,2 5,3 13,6 7,9 Českobudějovický kraj 87,4 2,4 7,2 2,0 Plzeňský kraj 77,5 5,3 5,8 9,9 Karlovarský kraj 73,4 8,6 7,4 5,5 Ústecký kraj 63,8 5,9 14,2 12,9 Liberecký kraj 61,9 6,6 19,6 9,6 Hradecký kraj 67,2 4,7 20,4 6,5 Pardubický kraj 73,9 9,3 11,7 4,3 Jihlavský kraj 90,6 3,6 3,8 1,3 Brněnský kraj 87,4 4,0 5,1 2,4 Olomoucký kraj 84,1 2,9 8,8 2,0 Zlínský kraj 89,3 5,9 3,0 1,1 Ostravský kraj 78,0 9,9 7,9 2,9 Střet ¨ (1) Komunistický režim již dostatečně paralyzoval či ovládl strukturu jednotlivých náboženských skupin. ¨ (2) Výsledky sčítání lidu a další šetření ukazovala stále relativně velký vliv náboženství na život lidí ¨ (3) Nový režim si vytkl ambiciózní plán rychlého dosažení „socialistické“ společnosti, v níž nebylo pro náboženství místo. Novou státní ideologií se měl stát marxisticko – leninský ateizmus, který odhaloval náboženství jako důsledek falešného, odcizeného vědomí, jehož prává podstata byla plně odhalena marxismem jakožto „vědeckým světovým názorem Střet ¨(1) [Falešná] Podstata náboženství byla plně a definitivně odhalena, a to jako převrácená, fantastická reflexe vnějšího světa a přírodních elementů v myslích lidí. ¨(2) Jakákoli jiná interpretace náboženství je anti-marxistická a jejím cílem je podporovat náboženství. ¨(3) Jediným správným způsobem, jak studovat náboženství, je ho kritizovat, což nezbytně vede k boji proti náboženství. ¨(4) Každé studium náboženství musí vést k reedukaci lidstva ve smyslu třídního obsahu svobody vědomí. ¨(5) Odmítnutí náboženství skrze vědecký ateizmus je veskrze pozitivní, protože osvobozuje lidstvo od duchovního útlaku nevědeckých a falešných konceptů, a to i v případě, že s sebou přináší nátlak ¨1960 - 1970 OTEPLENÍ Oteplení 1.Příčiny změny 2.Dialog mezi marxismem a křesťanstvím 3.Výzkumy religiozity v 60. letech Oteplení ¨Příčiny změny: 1.Politické oteplení 2.Sociálně-ekonomické změny ve společnosti 3.Pražské jaro Oteplení ¨Dialog marxismu s křesťanstvím/náboženstvím ¨ 1.Milan Machovec 2.Egon Bondy (Zbyněk Fišer) 3.Erika Kadlecová Střet doc3 Oteplení ¨Statistické údaje SÚC z roku 1967: -44 % obyvatel se považuje za členy církví -9,5 % obyvatel se pravidelně účastní bohoslužeb -52 % narozených dětí bylo pokřtěno -30,6 % sňatků bylo církevních -16,8 % žáků ve 2. až 7. třídě navštěvovalo náboženskou výchovu Oteplení doc6 Porovnání “náboženského” života v 50. a 60. letech Oteplení ¨ Erika Kadlecová, Sociologický výzkum religiozity Severomoravského kraje: ¨58 % obyvatel se k nějaké náboženské skupině hlásilo , z čehož 76 % byli katolíci, 15 % tvořili příslušníci protestantských denominací a 7 % se hlásilo k Československé církvi. ¨Výzkum ukázal také větší počet žen mezi věřícími, větší zastoupení starších generací (50 let a výše) a konečně i výraznější zastoupení nízkostatusových povolání. Oteplení ¨Velmi překvapivé byly výsledky týkající se počtu nevěřících. Ty sice potvrdily větší míru „sekularizace“ mladších generací, městského obyvatelstva a vzdělanějších vrstev, ale zároveň přinesly velmi překvapivé zjištění, že pouze 24 % dělníků se deklarovalo za ateisty. ¨ Oteplení ¨Ústav pro výzkum veřejného mínění v roce 1969 (Světový názor občanů): ¨ ¨ Na ní 44 % dotázaných odpovědělo, že se považuje za křesťany ¨ pouze 10 % se označilo za marxisty ¨1970 - 1989 NORMALIZACE Normalizace 1.Další fáze institucionalize střetu s náboženstvím 2.Náboženský disent 3.Výzkumy religiozity v 70. letech 4.Religiozita v období perestrojky Normalizace ¨Další fáze institucionalize střetu s náboženstvím ¨ ¨Posílení restriktivního zaměření SVC MK ¨Vznik Ústavu vědeckého ateizmu v Brně ¨Vznik kolaborantské organizace Sdružení katolického duchovenstva Pacem in terris Normalizace 1.Katolický disent ¨ - Okruh kolem Josefa Zvěřiny ¨ - Skupina Felixe M. Davídka ¨ ¨2. Protestantský disent ¨ Ladislav Hejdánek, Milan Balabán, Jan Novák, Jaromír Dus ¨ Normalizace ¨Výzkumy religiozity v 70. a 80. letech ¨ -Oficiální -Neoficiální Normalizace ¨Oficiální výzkumy religiozity v 70. a 80. letech: -František Křenek: Výzkum religiozity středoškoláků v Jihomoravském kraji (1970) -František Křenek – Helena Pavlincová: Výzkumy religiozity žáků zákl. škol v Jihomoravském kraji (1979) -František Křenek: Od náboženství k ateismu v zemědělských kolektivech (1980) -Josef Blovský: Výzkumná zpráva 89 – 05: Aktuální otázky působení církví (1988) Normalizace ¨Vybrané závěry: -Za nábožensky smýšlející je možné považovat asi 30 % populace -Další asi 40 % populace je nábožensky nevyhraněných -Výrazně poklesla míra účasti na náboženských obřadech Normalizace doc1 Vývoj účastni na bohoslužbách Normalizace ¨Neoficiální výzkumy: ¨Zdeněk Strmiska: Nezávislý průzkum současného smýšlení v Československu (1986) ¨Jiřina Šiklová: Mládež v ČSSR a náboženství (1986) Normalizace Generace nábož. člověk marxista komunista socialista/nemarxista demokrat liberál konzer-vativec odmítám takové označení, jsem prostě člověk starší 10,9 14,1 12,0 30,4 58,7 8,7 2,2 48,9 střední 23,5 1,5 1,5 22,7 62,9 17,4 7,6 43.9 mladší 14,5 0,0 0,85 12,8 42,7 6,8 2,6 62,4 celá společnost 16,9 4,4 4,4 21,6 54,0 11,6 4,7 50,8 Normalizace ¨ Účast na náboženských shromážděních uvedlo jen něco málo přes 10 % respondentů a účast ve výjimečných případech či zájem o tato shromáždění asi 8 % dotázaných. Téměř 80 % oproti tomu uvedlo, že se takových aktivit neúčastní vůbec Normalizace ¨Většina české mládeže je nenáboženská a značně materialisticky orientované, ale přesto je možné pozorovat jisté náboženské oživení, které se ovšem odehrává spíše mimo tradiční náboženské skupiny a často má synkretistický charakter, a to i v případě, že dotyční jedinci sami sebe prohlašují za křesťany. ¨Svoji „náboženskou identitu“ neskrývají tak často jako věřící vycházející z tradičních kruhů. Za rozhodující považují náboženský prožitek a nikoli „dogmatickou čistotu“. Normalizace ¨Druhá polovina 80. let s sebou přinesla i jistou obnovu prestiže tradičních náboženských skupin. ¨Důvodem bylo: ¨ - částečné uvolňování poměrů a s ním spojené postupné rozpadávání systému ¨ - narůstající ekonomické problémy, které začaly ohrožovat konzumní podstatu gulášového socialismu ¨ - větší aktivita náboženských skupin. Normalizace ¨Významnou roli zde sehrála zejména změna postoje představitelů katolické církve v čele s pražským arcibiskupem Tomáškem ¨Významnými akcemi, které měly charakter vystoupení proti režimu a byly spojené s požadavkem změny, byly celonárodní pouť na Velehrad, které se zúčastnilo na sto tisíc lidí, a petice moravských katolíků žádající větší náboženské svobody, pod niž se podepsalo více než šest set tisíc lidí. ¨ Normalizace ¨ Vyvrcholením těchto snah bylo v srpnu 1987 vyhlášení tzv. Desetiletí duchovní obrody na jehož přípravě se podíleli i někteří představitelé skryté církve, např. Tomáš Halík, a kanonizace Anežky Přemyslovny, která předznamenala změny započaté v listopadu 1989. Normalizace ¨ (1988) - Anežka Česká: službu životu. ¨ (1989) - sv. Klement Marii Hofbauer a sv. Jan Nepomuk Neumann: víra v moderním životě ¨ (1990) - sv. Norbert a bl. Jan Sarkander: posvěcování života a harmonický životní styl, ¨ (1991) - bl. Zdislava: rodinný život, ¨ (1992) - sv. Ludmila: výchova, vzdělání a tradice, ¨ (1993) - sv. Jan Nepomucký: pravda a spravedlnost, ¨ (1994) - sv. Václav: práce a společenská odpovědnost, ¨ (1995) - sv. Prokop: duchovní a tělesná kultura osobnosti, ¨ (1996) - sv. Cyril a Metoděj: evangelizace a modlitba ¨ (1997) - sv. Vojtěch: Kristus – Pán dějin a budoucího věku. ¨ Závěry ¨Tradiční nedůvěra vůči náboženským institucím byla výrazně posílena konzumní a individualistickou orientací společnosti. To se odrazilo zejména ve vztahu k tradičním náboženským skupinám a můžeme mluvit dokonce o zásadnějším dopadu než v případě 50. a 60. let. ¨Došlo k dalšímu výraznému poklesu participace na náboženském životě jednotlivých církví a náboženských společností, k ještě hlubšímu rozvrácení infrastruktury a k citelné ztrátě členské základny. Mnohem více přitom byly postiženy největší nekatolické denominace, Církev československá husitská a Českobratrská církev evangelická. V případě Církve československé husitské je možné dokonce mluvit o krizi, kterou další roky pouze potvrdily. ¨ Závěry ¨Na druhou stranu se začaly objevovat i nové formy náboženského chování, které měly potenciál oslovit jistou část poměrně velké skupiny „nevyhraněných“. Šlo především o fenomény spojené s alternativními a často výrazně privatizovanými náboženskými skupinami, jejichž největší devízou se stávala jinakost a schopnost reagovat na potřeby jedince vysoce individualizované společnosti. Ingredience pro polistopadovou náboženskou polévku tak byly připraveny. ¨