+ CO DÁL? Náboženství a česká společnost na počátku nového tisíciletí sv.vit.jpg astar.jpg CB.jpg + Proměny institucionalizované religiozity na počátku nového tisíciletí n + Proměny na počátku tisíciletí Počty členů v církvích a náboženských společnostech registrovaných dle zákona 168/1992 Sb. Náboženské vyznání 1991(abs.) 1991 ( %) 2001 (abs.) 2001 ( %) Přírůstek /+/ úbytek /-/ proti roku 1991 /abs./ Index 2001/ 1991 v % Církev římskokatolická 4 021 385 39,0 2 740 780 26,8 -1 280 605 68,2 Českobratrská církev evangelická 203 996 2,0 117 212 1,1 -86 784 57,5 Církev československá husitská 178 036 1,7 99 103 1,0 -78 933 55,7 Náb. spol.Svědkové Jehovovi 14 575 0,1 23 162 0,2 8 587 158,9 Pravosl. církev v českých zemích 19 354 0,2 22 968 0,2 3 614 118,7 Slezská církev evangelická a.v. 33 130 0,3 14 020 0,1 -19 110 42,3 Církev bratrská 2 759 0,0 9 931 0,1 7 172 359,9 Církev adventistů sedmého dne 7 674 0,1 9 757 0,1 2 083 127,1 Církev řeckokatolická 7 030 0,1 7 675 0,1 645 109,2 Křesťanské sbory 3 017 0,0 6 927 0,1 3 910 229,6 Apoštolská církev 1 485 0,0 4 565 0,0 3 080 307,4 Bratrská jednota baptistů 2 544 0,0 3 622 0,0 1 078 142,4 Evangelická církev metodistická 2 855 0,0 2 694 0,0 -161 94,4 Starokatolická církev v ČR 2 725 0,0 1 605 0,0 -1 120 58,9 Federace židovských obcí v ČR 1 292 0,0 1 515 0,0 223 117,3 Novoapoštolská církev v ČR 427 0,0 449 0,0 22 105,2 Nábož. spol. českých unitářů 365 0,0 302 0,0 -63 82,7 Ostatní a nepřesně určené 21 085 0,2 221 801 2,2 200 716 1051,9 Pokles členů vybraných náboženských skupin podle údajů ze sčítání lidu v roce 1991 a 2001 + Podíl kategorie „věřící celkem“ v jednotlivých krajích (v %) + Podíl kategorie „věřící celkem“ v jednotlivých krajích (v %) mapa.pdf + Návštěvnost bohoslužeb v letech 1997, 2006 a 2007 (v %) AUFBR 1997 AUFBR 2007 DIN 2006 Alespoň jednou za týden 8,9 6,5 7,6 Alespoň jednou za měsíc 4,7 4,4 7 Několikrát za rok 12,0 8,9 8,8 Méně často 16,7 17,4 37,3 Nikdy 57,7 62,8 47,1 + Návštěvnost bohoslužeb ve vybraných středo- a východoevropských zemích (v %) ČR Slovensko Polsko Bývalá NDR Alespoň jednou za týden 6,5 25,4 52,5 5,9 Alespoň jednou za měsíc 4,4 21,8 21,9 11.2 Několikrát za rok 8,9 7,3 15,0 17,7 Méně často 17,4 17,9 5,9 22,9 Nikdy 62,8 27,5 4,7 41,2 + Důvěra v instituce (v %) Naprostá důvěra Velká důvěra Jistá důvěra Velmi malá důvěra Žádná důvěra Neumí vybrat Parlament 0,8 3,4 22,5 43,6 27,6 1,3 Církve 4,25 9,0 25,8 27,8 28,4 3,7 Soudy a právní systém 0,8 2,9 40,3 31,5 15,1 1,7 Politické strany 0,2 2,3 19,0 39,6 35,6 1,5 Evropský parlament 1,1 8,5 39,6 24,0 16,3 9,2 + Transformující se křesťanství n + Transformující se křesťanství n V rámci křesťanství stále více posilovat „neokřesťanské“ skupiny akceptující pluralitní situaci duchovního tržiště, v jehož rámci jsou tyto skupiny schopny flexibilně reagovat na přání a potřeby potencionálních konvertitů (náboženských zákazníků). + Transformující se křesťanství n Oproti tradičním náboženským skupinám využívají tyto dynamické „neokřesťanské“ skupiny mnohem efektivněji metody a postupy progresivní evangelizace, která získává stále více podobu jakéhosi náboženského marketingu n n n Šíření učení dané skupiny metodou door-to-door, evangelizace v ulicích, osobní kontakt s potencionálními konvertity, používání ikonického vyjadřování apod. + Transformující se křesťanství nTyto „neokřesťanské“ skupiny jsou zároveň schopné nabídnout atraktivní náboženskou službu n n n Intenzivní kontakt s ostatními věřícími, náboženské obřady dávající větší důraz na náboženský prožitek, schopnost léčit pomocí Ducha svatého apod. + Transformující se křesťanství nAlister E. McGrath mluví v této souvislosti o třech tendencích typických pro zmíněné skupiny: n 1.mcdonaldizaci 2.vytváření „církevních buněk“ 3.principu exilové komunity + Transformující se křesťanství nMcdonaldizace: n Princip mcdonaldizace převzal McGrath od amerického sociologa George Ritzera, který tímto pojmem označuje proměnu mnoha sektorů západní společnosti směrem k větší efektivitě, propočítatelnosti, předvídatelnosti a kontrole. Všechny tyto trendy, které nachází McGrath v některých „neokřesťanských“ skupinách, není možné chápat negativně jako projevy zplošťování a jakési despiritualizace křesťanství, ale spíše jako snahu některých skupin o novou komunikační a existenční strategii odpovídající více podmínkám globální postindustriální společnosti + Transformující se křesťanství nVytváření církevních buněk: n Dalším z trendů je vytváření „církevních buněk“, v němž se odráží potřeba současného člověka po větším kontaktu a intenzivnější komunikaci, spojeným se sdílením vlastních zážitků a pocitů. Na rozdíl od tradičních náboženských seskupení fungují mnohé „neokřesťanské“ skupiny na principu malých skupinek věřících, kteří spolu udržují poměrně intenzivní kontakty. Kromě „povinných“ náboženských úkonů (bohoslužeb) spolu vzájemně studují Bibli, posilují se ve víře, ale také si vzájemně pomáhají při řešení každodenních problémů + Transformující se křesťanství nExilová komunita: n Posledním trendem je posilování pocitu „exilové komunity“, kterým McGrath myslí především snahy některých skupin o popis sama sebe jako „čisté“, „autentické“, „pravé křesťanské“ komunity v upadajícím světě, který je možné brát v lepším případě jako nutné zlo, s nímž ale není záhodno uzavírat jakýkoli kompromis. Častěji je vnímán jako nepřátelský a ovládaný ďábelskými silami. V důsledku toho vzniká u daných skupin nejen pocit vlastní výjimečnosti, ale vytváří se také specifický systém hodnot a komunikačních pravidel. + “Spirituální” revoluce v českém kontextu n + Regionální rozdíly a nástup alternativní religiozity nZ hlediska tradičních náboženských skupin, jakými jsou Římskokatolická církev či Církev československá husitská mohou severní Čechy vypadat jako „duchovní poušť“. nZ pohledu malých a alternativních skupin mohou být naopak vnímány jako velmi perspektivní oblast. nMnohá severočeská města jako např. Liberec, Jablonec nad Nisou, Ústí nad Labem, Teplice mají velmi pestrý náboženský život, ve kterém stále významnější roli hrají netradiční a alternativní náboženské skupiny a který vytváří optimální prostředí i pro rozvoj individualizovaných a detradicionalizovaných forem religiozity. n + Regionální rozdíly a nástup alternativní religiozity nPříkladem může být stotisícový Liberec, který v roce 2001 vykázal jeden z nejvyšších počtů „nevěřících“ obyvatel (73,5 %). nNa rozdíl od tradičních náboženských skupin, které zaznamenaly citelný odliv členů, se v tomto městě poměrně pevně uchytila a úspěšně působila celá řada menších a alternativních náboženských skupin počínaje jednou z nejdynamičtějších charismatických církví u nás, Jednotou bratrskou a konče např. Transcendentální meditací, která má v tomto městě dokonce své celorepublikové sídlo. nO této narůstající náboženské pluralitě svědčí rovněž to, že podle výsledků censu z roku 2001 žilo v libereckém okrese z 27 800 věřících 4 650 (16 %) příznivců malých a v našem prostředí netradičních náboženských skupin, z nichž značnou část můžeme řadit mezi tzv. nová náboženská hnutí. n + Regionální rozdíly a nástup alternativní religiozity nPodobná byla situace i v dalších severočeských okresech – v okrese Jablonec nad Nisou šlo o16,6 %, v okrese Ústí nad Labem o 16 % a v okrese Most o 15,2 %. nOproti tomu v okresech se silným postavením tradičních náboženských skupin, jakými jsou zejména moravské okresy, se podíl netradičních náboženských skupin pohyboval výrazně pod 10 % - v okrese Zlín činil jejich podíl 6 %, v okrese Hodonín 4,2 % a v okrese Žďár nad Sázavou 4,5 %. nZajímavá byla z tohoto hlediska situace v největších městech České republiky, Praze, Brně, Ostravě a Plzni. V Praze se podíl netradičních náboženských skupin pohyboval na úrovni 14 %, v Brně dosáhl pouze 10,5 %, v Ostravě 11,7 % a v Plzni 12 %. n Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Neumím vybrat Jsem duchovně založený a žiji podle církevního učení 8,2 17,2 19,1 50.1 3,8 Jsem svým způsobem duchovně založený 13,8 31,8 14,8 35,4 2,7 Nemohu říci, jestli jsem nebo nejsem duchovně založený 6,5 14,8 25,2 40,5 9,8 Nejsem duchovně založený a o tyto věci se nezajímám 27,8 12,5 15,0 36,8 5,0 Reflexe vlastní religiozity (v %) 45,6 19 + Představy o transcendentnu (v %) + Spirituální revoluce v českém kontextu nUvedené údaje nám velmi dobře ukazují plasticitu a mnohovrstevnatost české religiozity na počátku třetího tisíciletí. n n To, co by se dalo označit poněkud zjednodušeně jako „náboženská víra“, se stále více profiluje směrem, který je typický pro tzv. spiritualitu. + Spirituální revoluce v českém kontextu nJde o deinstitucionalizovaný typ religiozity s vysokou tendencí k synkretizaci a tím i detradicionalizaci náboženských představ, jejichž cílem se stále více stává individuální rozvoj a konzumace. nNení proto divu, že v daném kontextu transcendentno nabývá stále více podobu něčeho, co je více „v souladu“ s ostatními diskurzy a naracemi, které se podílejí na vytváření pluralitní pozdně moderní identity. S jistou nadsázkou by se dokonce dalo říci, že s tekutou vírou se tekutým stává i Bůh. n + Spirituální revoluce v českém kontextu nTento trend potvrzují i další údaje týkající se jednotlivých náboženských představ. Relativně malý význam mají tradiční náboženské představy spojované s institucionalizovanou religiozitou jako například víra v nebe, peklo či zmrtvýchvstání. n Ve výzkumech DIN a AUFBRUCH se s nimi ztotožnilo vždy méně než 30 % dotázaných. Oproti tomu takové představy jako léčivá moc amuletů, schopnost předvídat budoucnost či funkčnost horoskopů jsou přijatelné pro více než 40 % dotázaných a v některých případech (možnost předvídat budoucnost) přesáhl počet kladných odpovědí dokonce 50 % dotázaných. n I zde platí, že do popředí se stále výrazněji dostávají představy, které více korespondují se subjektivní spiritualitualitou pozdně moderního konzumenta. + Spirituální revoluce v českém kontextu n S výjimkou několika fundamentalistických skupin, které si budou úzkostlivě střežit svoji „náboženskou čistotu“, se postupně setřou hlavní ideové rozdíly a normální součástí náboženského obrazu světa českého křesťana se stanou takové koncepce jako je převtělování duší, nauka o vesmírné energii, zbožštění přírody či myšlenka náboženské evoluce, v níž bylo vystoupení Ježíše Krista jednou z mnoha dílčích epizod. Koneckonců již dnes téměř 16 % českých křesťanů přijímá myšlenku reinkarnace a více než 20 % je přesvědčeno, že Ježíš Kristus byl především velký učitel a nikoli Boží syn. n