SHK08 Kapitoly z dějin hudby středověku a renesance

Ostatní ukázky - hudba

Ukázky k prezentaci:

De spineto nata Rosa

 

Dunstable: Quam Pulchra es

 
 

Guillaume Dufay: L´Homme Armé

(Ensemble Clément Janequin & Dominique Visse, CD Pierre de la Rue: Missa "L´Homme Armé", Harmonia Mundi, 2006)
 

Josquin Desprez (cca 1450-1521)

  Pocházel ze severní Francie, působil především v Itálii na papežském dvoře a ve Ferraře na dvoře Sforzů, odkud odešel před morem, kterému tam podlehl mimo jiné J. Obrecht. Od roku 1505 působil jako vysoký církevní hodnostář na pomezí dnešní Francie a Belgie až do své smrti. Svými současníky byl uznáván jako nejvýznamnější soudobý skladatel. 

Ukázka: Absolon

 

John Dowland (1562-1625)

Nejznámější písňovou sbírkou jsou The First Booke of Songs or Ayres (1597), primárně pro zpěv s doprovodem loutny (nebo čtyřhlas – vokální / instrumentální). Dowland procestoval značnou část Evropy, působil jako dvorní loutnista dánského krále Kristiána IV.

 

"In darkness let me dwell, the ground shall Sorrow be;
the roof Despair to bar all cheerful light from me,
the walls of marble black the moisten´d still shall weep;
my music hellish jarring sounds to banish friendly sleep.
Thus wedded to my woes and bedded to my tomb,
O let me living die, till death do come."

In darkness let me dwell

(Andreas Scholl, CD A Musicall Banquet, Decca Import, 2000)
 
 

Luca Marenzio (1553-1599)

  Považován za největšího mistra madrigalu. Narozen v italském městě Brescia, působil převážně jako hudebník a kapelník kardinálů a později samotného papeže. V 90. letech 16. století (1595-1598) zastával funkci kapelníka polského krále.

"Tekuté slzy jí vylil Amor z očí,
jako odměnu za mé zapálení,
ach, jak mne bolí srdce, jež je od většího ohně zapálené,
když už jen ta první bolest by mne stačila přivést v náručí smrti." 

Liquide Perle:

(Concerto Italiano, CD Marenzio: Madrigali, Opus 111, 2001)