Úvod do uměnovědných studií Co je věda? Dnešní přednáška 1. Věda jako (společenský) jev. 2. Co je to věda?2. Co je to věda? 3. Je sociální věda vědou? 4. Vývoj vědy. Věda angl. SCIENCE něm. DIE WISSENSCHAFTněm. DIE WISSENSCHAFT pol. NAUKA Věda jako sociální jev Instituce Organizace Součást kulturySoučást kultury Součást ekonomiky Součást politiky Požadavky na vědce Vysoká úroveň podstatných (meritorních) poznatků EtikaEtika Metodologie Důležité rozdíly Filozofie – Empirická věda Přírodní vědy – Společenské vědy Empirická věda a filosofie Reálné či empirické vědy se odlišují od jiného druhu vědeckého poznání, filozofie, v několika podstatných rysech: 1) jsou "empirické", tedy vysvětlují empirické empirickým.[1] 2) jsou tematicky redukované.[2] 3) jsou metodicky abstraktní.[3] Zatímco empirické vědy se pohybují v oblasti faktů, které jsou dány člověku veZatímco empirické vědy se pohybují v oblasti faktů, které jsou dány člověku ve zkušenosti, filozofie zkoumá podmínky možnosti této zkušenosti. [1] To znamená, že nevysvětlují empirické transcendentním (např. "bůh", "absolutní duch", "idea", "samopohyb"). [2] Resignují na zodpovězení řady otázek typu:"Proč jsme na světě?", "Jaký je rozdíl mezi dobrem a zlem?", "Je sebevražda ospravedlnitelná jako řešení životní situace?". [3] Používají pro různé jednotlivé případy výzkumných metod, které jsou do značné míry univerzální. Ve vědě není každý jednotlivý případ zpracováván specifickým přístupem, nýbrž je užíváno typizovaných či "normovaných" postupů. Jednotlivý případ není předmětem zájmu sám o sobě, ale jako prvek celé třídy jevů, jako reprezentant druhu, typu. Od jeho individuálních vlastností se "abstrahuje", pokud je není možné "zobecnit" na množinu jevù". Definice vědy… Racionálně zdůvodnitelné a konzistentní výpovědi Formulované v přijatém jazyku (vědy)Formulované v přijatém jazyku (vědy) Jsou ověřitelné Věda tvoří a produkuje vědění (nutnost důkazu a to i v oblasti každodennosti) Předběžná definice vědy V odborné literatuře je možné nalézt nepřeberné množství definic vědy. Dále uvádíme několik typických příkladů: "Věda je systém poznatků budovaný na základě systematických metod bádání."systematických metod bádání." "Věda je organizovaný dynamický komplex faktů, principů, teorií a hypotéz." "Věda je činnost, která přináší systematickou informaci o světě." "Věda je systém výpovědí, jejichž pomocí si vytváříme pojem o určitém předmětu, resp. o celé oblasti skutečnosti.“ Naše základní otázka Jsou sociální vědy (vědy o společnosti) vědecké??? Častý omyl: více vědecký = více exaktní a normotvorný Dělení věd novokantovci – Windelband, Rickert Vědy nomotetické (nomos = z řečtiny: zákon) Vědy idiografické (idios = z řečtiny: zvláštní, dílčí; grafé = z řečtiny: zaznamenávám, píši;)dílčí; grafé = z řečtiny: zaznamenávám, píši;) v anglosaském prostřední podobná polarita mezi sciences humanities Max Weber (1864-1920) historik, právník, ekonom, sociolog historik Heinrich von Treitschke, Theodor Mommsen, Wilhelm Dilthey Studium v Heidelbergu a Berlíně 1892 habilitace v Berlíně na právnické fakultě 1894 profesor národního hospodářství ve Freiburgu, 1895 Heidelberg katedra hospodářství 1898 nervové zhorucení – konec vysokoškolské kariéry, 1902 krátce obnovil. Dílo Vliv Heinrich Rickert, Wilhelm Windelband a Wilhelm Dilthey, německý historismus Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus 1904/1905Kapitalismus 1904/1905 Die „Objektivität“ sozialwissenschaftlicher und sozialpolitischer Erkenntnis 1904 Der Sinn der „wertfreiheit“ der soziologischen und ökonomischen Wissenschaften 1917 Die rationalen und soziologischen Grundlagen der Musik 1921 posmrtně Weberovo pojetí empirické vědy Nikdy nemůže být úkolem zkušenostní vědy zjišťovat závazné normy a ideály, aby z nich mohla vyvozovat recepty pro praxi.praxi. Empirická věda není s to nikoho naučit, co má, nýbrž pouze to, co může a – podle okolností – to, co chce. Vztah k hodnotám Empirická věda: vztahování k hodnotám versus hodnoceníversus hodnocení Neexistuje žádná naprosto „objektivní“ vědecká analýza kulturního života (...), který by byla nezávislou na zvláštních a „jednostranných“ hlediscích, podle nichž se – výslovně nebo mlčky, vědomě nebo nevědomě – konstituují, analyzují a výkladově člení tyto jevy jako objekt výzkumu. (Objektivita, s. 27) Základní metodologická otázka hodnotová neutralita (pozitivismus, empirické vědy) hodnocení a kritika (frankfurtská škola,hodnocení a kritika (frankfurtská škola, marxismus, feminismus) Objektivita ...„pokud má na půdě sociálních věd metodicky korektní vědecké dokazování plnit svůj účel, musí být i Číňanem uznáno za správné; anebo, lépe řečeno, vědeckésprávné; anebo, lépe řečeno, vědecké dokazování musí o tento cíl v každém případě rozhodně usilovat, jakkoli nemusí být pro nedostatek materiálu vždy zcela dosažitelný.“ (Objektivita, s. 15) Metodologie vědy Systematičnost Přesnost KontrolovatelnostKontrolovatelnost Ověřitelnost Možnost zobecnění Pokrok hodnotově neutrální pojem pokroku pokrok jako růst diferenciace a integrace, postup od homogenního k heterogennímupostup od homogenního k heterogennímu (Herbert Spencer) pokrok racionality – sociologie tónových systémů Vývoj vědy Pozitivistický přístup (indukce) Karel Popper (falizifikace)Karel Popper (falizifikace) Thomas S. Kuhn (paradigma) Paradigma Thomas S. Kuhn Struktura vědeckých revolucí, 1962 (česky 1997)(česky 1997) Normální věda Řešení hádanek Anomálie Krize Nové paradigma