Úvod do uměnovědných studií Co je masová kultura? Opakování (autentická) lidová kultura Populární kultura Masová kultura Lokální transformaceLokální Spjatá se životem Ústní tradice Nerozdělené role Bachtin: karnevalová (smíchová) kultura středověku transformace Urbanizace Technologie Media Konfrontace s „vyšší“ kulturou Nelokální – masová Zprostředkovaná medii Homogenizovaná Literatura v češtině Učebnice: McQuail, Denis: Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999. DeFleur, Melvin L. – Ballová-Rokeachová, Sandra J.: Teorie masové komunikace. Praha 1966.J.: Teorie masové komunikace. Praha 1966. Primární texty: McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím. Praha1991. Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995. Bell, Daniel: Kulturní rozpory kapitalismu. Praha 1999. Dvě tradice diskursu o masové kultuře communication science kulturologie Masová kultura Převážně pejorativní označení pro kulturu ovládanou zbožním principem, jež je považována ze neautentickou, manipulativní a esteticky podřadnou.esteticky podřadnou. Stojí proti autentické lidové kultuře a vysoké kultuře. Klíčové pojmy masa masová komunikace masové publikummasové publikum masová kultura Masa velký soubor není diferencovaná převážně záporná podobapřevážně záporná podoba postrádá pořádek je projevem masové společnosti Masová komunikace velký rozsah jednosměrný tok asymetrieasymetrie neosobní a anonymní propočítaný vztah standardizovaný obsah Masové publikum početné velmi rozptýlené neinteraktivní a anonymníneinteraktivní a anonymní heterogenní neorganizované a neschopné samostatné akce Masová kultura není tradiční není elitní je produkována masověje produkována masově je populární (popular) je komercionalizovaná je homogenizovaná Tradice kritiky masové kultury diskuse o technice a umění ve 20. letech vesměs optimistická, ve 30. letech střízlivění kritika zprava – konzervativní kulturní kritika předchůdcem Matthew Arnold (1822-1888), Culturepředchůdcem Matthew Arnold (1822-1888), Culture and Anarchy (1869) – culture – „the best which has been thought and said in the world“ Frank Raymond Leavis (1895-1978) – 30.-50. léta v Británii – literární kritika, Mass Civilisation and Minority Culture (1930) kritika zleva – varianty marxismu 30. léta – frankfurtská škola Dwight Macdonald A Theory of Mass Culture, in: Rosenberg, B. and White, D. W. (eds.): Mass Culture: The popular arts in America, New York 1957. Against the American Grain. New York 1962. Tradiční kultura – lidová a vysoká, aristokratická,Tradiční kultura – lidová a vysoká, aristokratická, paralelní, nikoliv konkurenční Moderní kultura masová kultura (Masscult) vysoká – do 30. let buď akademismus (snaží se konkurovat napodobováním) nebo avantgarda, jež konkurenci vzdala Midcult – Middlebrow Culture – vzniká korupcí vysoké kultury Kulturní průmysl Zdání Demokratičnost Realita Autoritářství Individualizmus Diverzita Konformismus Standardizace Masová kultura = masový podvod Adorno – Horkheimer: Dialektika osvícenství “Zábava je pokračováním práce v pozdním kapitalismu. Je vyhledávánapozdním kapitalismu. Je vyhledávána tím, kdo se chce vyhnout mechanizovanému pracovnímu procesu, aby se na něj znovu připravil.“ Adorno-Horkheimer(1989: 156) Kulturní průmysl a umění autonomie umění auratický charakter umění – fetišový charakter (W. Benjamin T. Adorno) Modely struktury publika homogenní: nejnižší společný jmenovatel (kulturní kritika) heterogenní: diference jako indikátorheterogenní: diference jako indikátor nerovnosti (teorie kulturního kapitálu) heterogenní: technologický pokrok jako překonání nerovnosti (postmoderní teorie segmentace trhu) Úvod do uměnovědných studií Co je postmoderní kultura? Postmoderna a umění Hodnota uměleckého díla – historicky a společensky podmíněné preference Nerozlišitelnost umění a popkultury (sbližování)(sbližování) Styl a obsah Reference, odkazování, koláž Interpretace – nehledá pravdu