UZB 002 Základy pedagogiky PS 2011 Vyučující: Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. a Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Cíl předmětu Předmět "Základy pedagogiky" se bude zabývat metodami, cíli, formami a obsahem výchovně-vzdělávacího působení na žáka. Poskytne přehled o základních tématech školní pedagogiky. V úvodních částech kurzu bude věnována pozornost teoretickým tématům pedagogiky a postupně se přejde k tématům úzce souvisejícím s denní praxí škol, např. pedagogické komunikaci, postavení učitele a žáka, kurikulu, systému současného školství v ČR a nejnovějším trendům a problémům pedagogiky. Důraz bude kladen na formy aktivního a otevřeného učení. Přednášky a semináře Přenáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články (viz Čítanka) uložené ve Studijních materiálech v IS, a diskutovat o nich během seminární výuky. Témata přednášek a čítanka textů 1. Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny.  ŠTECH, Stanislav. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, 44, č. 4, s. 310-320.  JARKOVSKÁ, Lucie, LIŠKOVÁ, Kateřina. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. 2. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti.  ŠVAŘÍČEK, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 335- 355. ISBN 978-80-7367-313-0.  GAVORA, Peter. Učiteľovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 2008, č. 3, s. 222-235. 3. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika.  STRAKOVÁ, Jana. Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000. Pedagogika, 2010, č. 1. 4. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák.  BENDL, Stanislav. Které charakteristiky učitele podporují kázeň žáků. Pedagogika, 2002, roč. LII, s. 346 - 357. ISSN 3330-3815.  MAREŠ, Jiří. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, 4 310-335. 5. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem.  ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, MAKOVSKÁ, Zuzana, ZOUNEK, Jiří. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 2011, roč. 61, č. 1, s. 13-33. 6. Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, spolupráce rodiny a školy.  VIKTOROVÁ, Ida. Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí“. Pedagogika, 2004, 4 389-405  SEDLÁČEK, Martin. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1. 7. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi.  Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupný online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/PDF/RVPG_2007_06_final.pdf  BERAN, Jan, MAREŠ, Jan, JEŽEK, Stanislav. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111– 131. Dostupný online: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_1_09.pdf 8. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práci učitele a školy.  HAVLÍNOVÁ, Miluše. Jak vypadá naše dnešní škola: jako dříve nebo se mění? Pedagogika, 1993, roč. 43, č. 2, s. 137-148. 9. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.  PRÁŠILOVÁ, M.; VAŠŤATKOVÁ, Jana. Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika, 2006, roč. 3, s. 273-284.  VESELÝ, Arnošt. Společnost vědění jako společenský koncept. Sociologický časopis 2004, roč. 4. Podmínky pro ukončení kurzu Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 50 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 33 bodů. Předpokladem je znalost přednášek, textů z čítanky a povinné literatury. Ilustrativní příklady testových otázek 1. Vysvětlete, co znamená koncept self-efficacy. 2. Vysvětlete dva termíny speciální pedagogiky: Co to je inkluze? Co to je integrace? 3. Popište alespoň 6 nedostatků RVP a navrhněte, jak by se dal každý z nedostatků napravit. Povinná literatura PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál. Doporučená literatura AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. FISCHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál,1997. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál. PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogické časopisy Moderní vyučování, Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica.