Specifické problémy a potřeby žáků Žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák 2 Speciální pedagogika •zabývá se podporou jedinců se speciálními potřebami •jedna z pedagogických disciplín, •věda o zákonitostech speciální výchovy, vzdělávání osob, které pro své znevýhodnění vyžadují speciální přístup, podporu při uplatnění v životě. •Orientuje se na: –výchovu a vzdělávání, –pracovní a společenské uplatnění –rozvoj osobnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob, tedy osob postižených, handicapovaných. Z hlediska vzdělávání jde o děti, mládež (osoby) se speciálními vzdělávacími potřebami •Zabývá se podporou osob od narození po stáří. 3 Cílem speciální pedagogiky je: • •maximální rozvoj osobnosti znevýhodněné osoby •dosažení optimálního stupně socializace (integrace, inkluze). • • Socializace jedinců se zdravotním postižením má několik stupňů od úplné integrace, inkluze až po segregaci. 4 Základní pojmy •Integrace / inkluze je chápána jako úplné splynutí se společností. •Segregace je situace, kdy společnost vyčleňuje znevýhodněné osoby nebo se ony samy vyčleňují. •Pedagogická integrace znamená vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami spolu s ostatními v běžných školských zařízeních, nikoliv ve speciálních školách. 5 Dělení speciální pedagogiky •somatopedie (osoby s tělesným postižením, nemocné) •oftalmopedie (osoby zrakově postižené) •surdopedie (osoby sluchově postižené) •logopedie (osoby s narušenou komunikační schopností) •psychopedie (osoby s rozumovým postižením) •etopedie (osoby s poruchami chování) •speciální pedagogika osob s více vadami (kombinované postižení) •speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky (specifické poruchy učení aj.) 6 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami •žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, specifickými poruchami učení nebo chování). •žáci se zdravotním znevýhodněním – zdravotně oslabení dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami (vedou k poruchám učení a chování) •žáci se sociálním znevýhodněním (z rodin s nízkým sociokulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, žáci s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) •žáci nadaní a mimořádně nadaní. 7 Odhalení a podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami •školní poradenské pracoviště (psycholog, speciální pedagog, výchovný poradce) •pedagogicko – psychologické poradny (PPP) a speciálně pedagogická centra (SPC) zajišťují odbornou poradenskou péči, mimo jiné vypracovávají doporučení k integraci žáka nebo jeho zařazení do jiné formy vzdělávání •Zařazování dítěte (žáka) do určitého typu školského zařízení podléhá rozhodnutí zákonných zástupců žáka (více vyhláška č. 72/2005 Sb.) •střediska výchovné péče (SVP) se zabývají řešením poruch chování dle zák. 109/2002 Sb.. •Na základě doporučení školského poradenského zařízení (PPP, SVP, SPC) může ředitel školy povolit vypracování individuálního vzdělávacího plánu (vyhláška č. 73/2005 Sb.) mimořádně nadanému žákovi, žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami a ve středním nebo vyšším odborném vzdělávání i z jiných závažných důvodů. 8 Podmínky vzdělávání žáků se svp •Škola vytváří takové podmínky, aby bylo naplňováno jejich právo na vzdělání •Právo užívat při vzdělávání bezplatně speciální učebnice, speciální didaktické a kompenzační pomůcky, které jim poskytuje škola. •Pro žáky s těžkým zrakovým postižením se umožňuje vzdělávání s využitím Braillova hmatového písma. •Žáci, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí mají právo se vzdělávat prostřednictvím náhradních způsobů dorozumívání (např. znakový jazyk). •Pro žáky (studenty) se zdravotním postižením je možno zřizovat školy, třídy v rámci školy, oddělení, studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy. •Žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami či s autismem mají právo se vzdělávat v základní škole speciální. •V pravomoci ředitele školy je zřídit funkci asistenta pedagoga ve třídě v níž se vzdělává žák se svp. •K uplatnění uvedených práv žáka se speciálními vzdělávacími potřebami je nutné vyjádření školského poradenského zařízení (PPP, SPC, SVP). 9 Žáci se speciálními potřebami ve střední škole •Krizové faktory vyplývající z bouřlivé proměny těla, objevování nových horizontů mimo rodinu,… prožívá i mladý člověk se zdravotním postižením nebo zdravotním oslabením a vše ještě intenzivněji, rozporuplněji. •Jsou tu problémy související s vzhledem, sníženou možností osamostatnění i potíže mladého člověka, který není viditelně postižený, ale nemůže dosáhnout vytčených cílů například proto, že trpí specifickými poruchami učení či poruchami komunikace, byť částečně kompenzovanými. •S žáky (studenty) se specifickými poruchami učení se setkáte v středních školách nejčastěji. 10 Specifické poruchy učení 1 •Dyslexie: –porucha schopnosti číst. Žák nerozpoznává písmena , nezapamatuje si je, zaměňuje podoby písmen, těžko rozlišuje hlásky a, o, e, b, p, dokáže vyhláskovat písmena ve slově, ale nedokáže je spojit dohromady v jedno slovo, čte velmi pomalu a často nepochopí text. •Dysgrafie: –porucha schopnosti psát. Žák má problémy napodobovat, rozlišovat tvary písmen, nedokáže řadit písmena do slov, písmo je těžkopádné, nedodržuje výšku, sklon písmen, píše pomalu a namáhavě, špatně drží tužku, soustředí se na písmo, ale ne na gramatiku. •Dysortografie: –Porucha pravopisu. Znemožňuje žákovi rozlišovat správné pořadí písmen ve slově, délku samohlásek, měkké a tvrdé souhlásky, žák má problémy s háčky nad písmeny, vynechává písmena, zaměňuje tvary, má problémy s pravolevou orientací… 11 Ukázka 12 Specifické poruchy učení 2 •Dyskalkulie: –Je to porucha matematických schopností, která se dále rozpadá na několik typických poruch. •Dyspinxie: –Porucha týkající se kreslení – nízká úroveň kresby. Žák má problém překreslit věci z 3D do 2D, špatně zachází s tužkou, v geometrii nenakreslí 3D obrazce. •Dysmúzie: –Porucha hudebních schopností. Žák není schopný vnímat a reprodukovat hudbu, má problémy s rozlišováním tónů, nepamatuje si melodii, má problém s psaním a čtením not. •Dyspraxie: –Porucha obratnosti. Žák není schopen vykonávat složitější činnosti, je méně manuálně zručný. 13 Diagnostika SPU u studentů •1. Psychologické vyšetření – stanovení intelektových schopností studenta – ústně prezentovaný test – Wechslerův soubor pro dospělé – WAIS-R. •2. Speciálně pedagogické vyšetření – analogické zkoušky používané u dělí na ZŠ, rozdíl je v jejich vyšší náročnosti. –Ve zkoušce čtení se zadává text Krtek a Latyš. Je třeba vzít v úvahu kvantitativní i kvalitativní úroveň čtení ve vztahu k úrovni školy. Specifické normy pro jednotlivé typy škol nám pomohou objasnit pozici studenta v konkrétním konkurenčním prostředí dané školy. –Diktátem či přepisem textu se zjišťuje celková únosnost psaného projevu, chyby se vyhodnocují kvalitativně i kvantitativně pro danou skupinu. –Při zjišťování senzomotorické koordinace je důležité se ptát na vztah ke sportovním aktivitám apod. –Důležité je také posouzení laterality a logopedické vyšetření včetně zjištění úrovně jazykového citu. –Pro vyšetření sluchové percepce je sestavena náročnější verze než se běžně používá u dětí. –K posouzení zrakové percepce se používá subtestu z BTZS (Baterie testů základních schopností), které primárně měří korektorskou schopnost, tj. schopnost postihnout drobné detaily na slovním nebo číslicovém materiálu, schopnost vyhnout se chybám percepčního charakteru a odhalit rozdíly mezi originálem a kopií. 14 Žáci (studenti) s poruchami chování •kázeňsky problémové žáky dělíme na dvě základní skupiny: –žáky s problémy v chování –žáky s poruchami chování •Mezi těmito skupinami jsou tři základní rozdíly: –v záměru jedince při uplatňování způsobu chování –v časové dimenzi nežádoucích způsobů chování –v nápravě, reedukaci, kompenzaci 15 Důvody označení žáka za problémového •v oblasti školního prospěchu (má horší výsledky v prospěchu než by se dalo očekávat s ohledem na jeho schopnosti – intelekt) •v oblasti chování (žák, student se projevuje nápadnostmi v chování, chová se jinak než ostatní žáci, narušuje normy školy, může se lišit nápadným zevnějškem) •v oblasti citového prožívání (obvykle je to žák, student citově labilní, úzkostný, bázlivý, jehož projevy přímo nenarušují normy, ale upoutávají pozornost a ovlivňují výkon žáka ve vyučování). 16 Žák s poruchou chování •žák se zdravotním oslabením •Zatímco ostatním jedincům se zdravotním oslabením (tělesným, smyslovým) se projevuje účast, snaha pomoci, žáci s poruchami chování v okolí spíše vyvolávají negativní reakce, odmítání. •Hledá se viník za něhož jsou ve škole považováni rodiče i když se na rozvoji poruch chování dítěte často podílí i škola. •Bylo zjištěno, že dítě může přijít na svět s určitou dispozicí k poruše chování, na její rozvoj však mají významný vliv vnější faktory a sociální prostředí. 17 Zdravotně znevýhodnění žáci se zdravotním oslabením, chronickým onemocněním •alergická a astmatická onemocnění (alergický rýma, astma bronchiale) •kožní onemocnění (atopický ekzém, lupenka) •záchvatová onemocnění (epilepsie) •metabolická onemocnění (cukrovka, dna, onemocnění jater). •také žáci otylí, postižení nervovými poruchami, poruchami psychiky. http://www.rvp.cz/clanek/460/17 18 Nadaní žáci •"... jsou to děti, které jsou identifikovány profesionálně kvalifikovanými osobami jako děti s přednostmi význačnými pro schopnost vysokého výkonu. Tyto děti vyžadují diferencované vzdělávací programy a služby nad rámec běžně poskytovaných klasickým vzdělávacím programem k tomu, aby mohly přispět ke svému prospěchu i užitku společnosti. Děti schopné vysokého výkonu zahrnují ty, které demonstrují prospěch anebo potenciál v jakékoliv jedné či více z těchto oblastí: •všeobecné intelektové schopnosti, •specifická/jednotlivá akademická způsobilost, •kreativní a produktivní myšlení, •schopnosti vůdcovství, •výtvarné umění, •psychomotorické schopnosti." (Davis, Rimm, 1998). http://www.rvp.cz/clanek/460/17 19 Nadaní žáci pozitivní pohled 1/2 •Jsou extrémně vyspělí v jakékoliv oblasti učení a výkonu. •Vykazují asynchronní vývoj. Mohou být významně napřed v některých oblastech a v jiných oblastech vykazovat věkově adekvátní nebo dokonce opožděný vývoj (např. dokáží číst již ve třech letech, ale ještě v pěti letech si nedokáží zavázat tkaničky u bot). •Mají na svůj věk širokou slovní zásobu a vyspělý verbální projev. •Mají neuvěřitelnou paměť. •Některé věci se naučí neobyčejně rychle a bez pomoci druhých. •Zvládají složitější myšlenkové operace než jejich vrstevníci. •Vykazují schopnost práce s abstraktními myšlenkami, s minimem konkrétní zkušenosti pro pochopení. •Vidí jasně vztahy příčiny a následku. •Vidí vzorce, vztahy a souvislosti, které jiní nevidí. •Vždy přicházejí s "lepšími způsoby" řešení věcí. Navrhují je spolužákům, učitelům a dalším dospělým - ne vždy vhodným způsobem. •Dávají přednost komplexním a náročným úkolům. •Jsou schopni přenášet své vědomosti do nových situací a řešení problémů. http://www.rvp.cz/clanek/460/17 20 Nadaní žáci pozitivní pohled 2/2 •Chtějí se podělit o vše, co vědí. •Jsou zvědaví ve všem, co se děje okolo nich a kladou nekonečné otázky. •Jsou nadšení a ostražití pozorovatelé. •Jsou horliví, někdy extrémně citliví či vznětliví. Dokáží být zcela pohlceni aktivitami či myšlenkami. •Mají často mnoho (neobvyklých) zájmů, koníčků a sbírek. •Jsou silně motivováni dělat věci, které je zajímají. Tyto věci dělají vlastním, osobitým způsobem. Raději pracují nezávisle, někteří dokonce samostatně. •Mají ohromnou míru energie. •Mají cit pro krásno a lidské pocity, emoce a očekávání. •Mívají zvýšený smysl pro spravedlnost, morálku a fair play. Zajímají se a vnímají osobně globální problémy. •Mají sofistikovaný smysl pro humor. •Rádi jsou ve vedení, mohou být přirozenou autoritou. • http://www.rvp.cz/clanek/460/17 21 Nadaní žáci negativní pohled •Odmítají práci nebo pracují nedbale. •Jsou nervózní při tempu práce třídy, které považují za nedostatečně aktivní nebo když nevidí jasný pokrok práce. •Protestují proti rutinní a předvídatelné práci. •Ptají se na choulostivé otázky. Vyžadují zdůvodnění, proč se mají věci dělat určitým způsobem. •Odmítají určování práce a příkazy. •Sní v průběhu dne. •Ovládají třídní diskuse. •Bývají panovační k učitelům i spolužákům. •Jsou netolerantní k nedokonalosti vůči sobě i ostatním. •Jsou přecitlivělí vůči kritice, snadno se rozpláčí. •Odmítají se podřídit. •Odmítají kooperativní učení. •"Hrají divadlo" a ruší spolužáky. •Mohou se stát "třídním šaškem". 22 Žáci s speciálními vzdělávacími potřebami •Každé postižení s sebou nese určité omezené možnosti zvládnout konkrétní vzdělávací činnosti, které je třeba kompenzovat. •Postižení žáci mohou být zvýšeně unavení a mohou některými svými projevy působit rušivě na okolí. •Každý učitel by měl být obeznámen se zdravotním stavem svých žáků a v rámci možností se snažit přizpůsobovat výuku tak, aby se žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohli začlenit do běžného vzdělávacího procesu. 23 Z čeho studovat •MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních: materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8 • •JUCIVIČOVÁ, Drahomíra, ŽÁČKOVÁ, Hana, SOVOVÁ, Hana. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: D + H, 2001. • •POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 2001. • •Cokoli, co se týká speciální pedagogiky 24 Úkol č. 4 •BENDL, Stanislav. Které charakteristiky učitele podporují kázeň žáků. Pedagogika, 2002, roč. LII, s. 346 - 357. ISSN 3330-3815. •Mareš, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, 4 310-335. •