E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Komunikace ve škole Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 2 James Eicher •„Jeden ze základních komunikačních zákonů praví, že každé chování v přítomnosti druhé osoby má informační hodnotu. Všechno, co děláme – způsob sezení, spojování rukou, změna hlasového tónu – je komunikační podobou a podléhá jejím pravidlům.“ E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 3 Základní pojmy 1/2 •Sociální interakce –Vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt vyvolává svým jednáním změnu v jednání druhého subjektu (Hartl, Psychologický slovník, 1994) •Pedagogická interakce –Vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu (Šikulová) E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 4 Základní pojmy 2/2 •Sociální komunikace –Sdělování, tj. výměna informací (Mareš, Křivohlavý, Komunikace ve škole, 1995) •Pedagogická komunikace –Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům (Gavora, Pedagogická komunikácia v základnej škole, 1988) E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Mareš, Křivohlavý, 1995 5 Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu 1/2 •zprostředkovává společnou činnost účastníků nebo jednotlivých pracovních skupin; •zprostředkovává vzájemné působení účastníků v nejširším smyslu včetně výměny informací, zkušeností, ale i motivů, postojů, emocí; •zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Mareš, Křivohlavý, 1995 6 Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu 2/2 •formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména pak osobnost žáků; •je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání, neboť cíl, učivo, metody atd. nemohou vystupovat v pedagogickém procesu přímo, ale ve slovní či mimoslovní podobě; •konstituuje každý výchovně vzdělávací systém, neboť tvoří jednu z jeho hlavních složek zajišťuje jeho fungování, vnáší do něj pohyb, vývoj, dynamiku, udržuje jeho stabilitu. E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 7 Podoby pedagogické komunikace •Detailně připravená –Promyšlená, připravená předem •Rámcově připravená –Vedení komunikace na základě předchozích zkušeností •Nepřipravená –Jedinečné, nepřipravené situace, které se nedají předvídat –(více viz Pařízek, Učitel v nezvyklých školních situacích, 1990) E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 8 Obsah pedagogické komunikace •Informace •Postoje •Emocionální stavy •Sebepojetí •Pravidla další komunikace E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 9 Druhy informací •Regulativní –Navozování, organizace a regulace činností vedoucích ke splnění výukového cíle •Afektivní –Zaměřené na rozvoj emocionální a volní oblasti žáků •Kognitivní –Informace, které jsou pro žáky nové, neznámé E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 10 Pravidla pedagogické komunikace •Částečně jsou formulovaná školou (školní řád), částečně společností (obecná pravidla chování) a část je výsledkem vztahu mezi učiteli a žáky. • •Závisí na koncepci výuky! E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Gavora, 2005 11 Demokratická komunikační pravidla •Žák může odpovídat také v sedě, nemusí vstávat •Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď •Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný •Žák může určit, kdo má odpovídat •Žák může „odložit“ odpověď s tím, že příští hodinu si připraví něco navíc •Žák může klást učiteli i třídě otázky •Žák se může obrátit o pomoc při řešení problémů na učitele a spolužáky (žádost není chápána jako projev slabosti) •Žák může samostatně vést úsek komunikace, stát se moderátorem třídy •Žáci si mohou volit témata učiva, a to na základě dohody s učitelem nebo diskuse s ním E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Gavora, 1988 12 Příklad – tradiční frontální výuka 1/2 •Učitel má ve výuce právo: –kdykoliv si vzít slovo, přerušit žáka, –mluvit, s kým chce (s jednotlivcem, se skupinou, s celou třídou), –mluvit, o čem chce, tj. rozhoduje o tématu komunikace, –mluvit v rámci výuky, jak dlouho chce (někdy nerespektuje ani zvonění) – mluvit v rámci učebny, kde chce (u tabule, u okna, za stolem, …) –mluvit v pozici, kterou považuje za vhodnou (vsedě, v chůzi, zády k žákům, …). E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Gavora, 1988 13 Příklad – tradiční frontální výuka 2/2 •Žák má ve výuce právo –mluvit jen tehdy, když mu učitel udělí slovo, –mluvit jen s tím, kdo mu byl určen, –mluvit jen o tom, co mu bylo určeno, –mluvit jen tak dlouho, jak mu bylo určeno, –mluvit jen na místě, které mu bylo určeno, –mluvit v pozici, která mu byla stanovena. E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 14 •Pokud chce učitel využívat jiných organizačních forem výuky než frontální, pak musí promyslet i změnu pravidel pedagogické komunikace tak, aby vyučování bylo funkční! E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 15 Verbální komunikace •Verbální komunikace v sobě zahrnuje jak zvukovou, tak i písemnou, popř. jinou grafickou podobu řeči. •Řeč je nejsrozumitelnějším prostředkem komunikace, neboť při přenosu informací prostřednictvím řeči se nejméně ztrácí smysl sdělení, může být prezentováno jasné vyjádření obsahu i vztahu. E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 16 Paralingvistické projevy •Intenzita hlasového projevu •Tónová výška hlasu •Barva hlasu •Délka projevu •Rychlost projevu •Přestávky v řeči •Akustická náplň přestávek •Přesnost projevu •Způsob předávání slova E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 17 Úkol •Zkuste říci tuto větu s různými úmysly: „Mami, já ti chci něco říct!“: • –Chcete se s něčím pochlubit –Chcete sdělit tajemství –Chcete si postěžovat –Chcete se přiznat k nějakému přestupku E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 18 Čeho se vystříhat při komunikaci •Nemluvte mnoho, hlavně když jde o závažné jednání, ve společenské komunikaci dejte šanci i druhým •Nepoučujte druhé •Nemluvte příliš o sobě •Nestěžujte si •Nebuďte náladoví •Nenuďte rozvláčností a podrobnostmi •Neměňte často téma hovoru •Nehádejte se E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 19 Neverbální komunikace •Taková komunikace, která ke sdělování informací nepoužívá slov E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG Mareš, Křivohlavý, 1995 20 Prostředky neverbální komunikace •Pohled •Výraz obličeje •Pohyb •Fyzický postoj •Gesta •Dotyk •Vzájemné přiblížení či oddálení •Úprava zevnějšku • •Viz např. D. Lewis, Tajná řeč těla, 1989 nebo A. Pease, Řeč těla, 2001 E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 21 Doporučení pro neverbální komunikaci •Buďte uvolnění •Omezte rušivá gesta •Průběžně udržujte oční kontakt •Pokyvujte hlavou, usmívejte se •Dívejte se na druhou osobu přímo •Uvolněte ruce, paže i ramena, mírně se naklánějte k druhému, neseďte na židli strnule •Gest používejte umírněně, vyvarujte se příliš dramatického mávání rukou, hraní si s tužkou, nebo příliš osobních doteků komunikačních partnerů E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 22 Bariéry v komunikaci •Obava z neúspěchu •Problémy osobního rázu •Neochota respektovat odlišnou komunikační úroveň partnera •Xenofobie, neúcta •Skákání do řeči •Fyzické nepohodlí •Nesoustředěnost na komunikaci •Stereotypizace •Nezvyklé prostředí •Vyrušování třetí osobou •Hluk, vizuální rozptylování E:\WEB\IMAGES\MISC\QCU50070.JPG 23 Z čeho studovat •MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. •PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. •GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.