33400031 Česká vzdělávací soustava 33400031 2 Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání – ISCED 1997 •0 – preprimární vzdělávání (MŠ) •1 – primární vzdělávání (1. stupeň ZŠ) •2 – nižší sekundární vzdělávání (6. – 9. tř.) •3 – vyšší sekundární vzdělávání (10. – 13. tř. SŠ) •4 – nástavbové školy •5 – vyšší odborné školy, bakalářský a magisterský st. VŠ •6 – doktorské studijní programy 33400031 3 Obecné podmínky vzdělávání •Na ZŠ, SŠ a VOŠ začíná školní rok 1. září a končí 31. srpna následujícího roku •Poslední dva měsíce jsou školní prázdniny •Vyučovací hodina trvá 45 minut •Vyučuje se 5 dní v týdnu •Povinná školní docházka –Zavedena v roce 1774 –Trvá devět let –Plní se na základní škole, gymnáziu nebo konzervatoři, zákon umožňuje i individuální vzdělávání bez každodenní návštěvy školy 33400031 4 Stupeň 0 - 3 •Předškolní vzdělávání (0) –Zabezpečují mateřské školy pro děti zpravidla od 3 do 6 let. •Základní vzdělávání (1) –1. stupeň ZŠ, zajišťují základní školy •Základní vzdělávání (2) –2. stupeň ZŠ, zajišťují základní školy, nižší stupeň víceletého gymnázia nebo osmileté konzervatoře –Absolvent má stupeň základní vzdělání – • 33400031 5 Stupeň 3 - střední vzdělávání •Prochází jím většina populace • •Střední vzdělání s maturitou •Střední vzdělání s výučním listem •Střední vzdělání •Konzervatoř 33400031 6 Stupeň 4 - nástavbové studium •Pro absolventy tříletého vzdělávání s výučním listem •Trvá dva roky •Je ukončeno maturitní zkouškou 33400031 7 Stupeň 5 – terciální vzdělávání •Vyšší odborné vzdělávání –Titul DiS. •Bakalářský studijní program –Titul Bc. •Magisterský studijní program –Mgr., Ing., MgA., MUDr.,… • • 33400031 8 Vysokoškolské vzdělávání •Dlouhá tradice •1348 založena v Praze Karlova univerzita – nejstarší ve střední Evropě •Systém transformován na dvoustupňový – bakalářský a navazující magisterský studijní program 33400031 9 Rigorózní zkouška •Absolventi magisterského studijního programu s titulem Mgr. Mohou vykonat v téže oblasti studia státní rigorózní zkoušku, jejíž součástí je obhajoba rigorózní práce. •Po jejím vykonání se udělují tituly jako JUDr., PhDr., RNDr.,… 33400031 10 Stupeň 6 - doktorský studijní program •Určen absolventům magisterských studijních programů •Zaměřen na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v oblasti výzkumu, vývoje nebo tvůrčí činnost v oblasti umění •Studium je ukončeno státní doktorskou zkouškou a obhajobou disertační práce •Uděluje se akademický titul doktor (Ph.D.) 33400031 Školská legislativa 33400031 12 Základní dokumenty •Ústava České republiky •Listina základních práv a svobod 33400031 13 Zákony •Zákon ze dne 24. září 2004 o předškolním, školním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání č. 561/2004. •Zákon ze dne 22. dubna 1998 o vysokých školách a o doplnění dalších zákonů č. 111/1998. •Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů č. 563/2004. 33400031 14 Vyhlášky a nařízení •Nařízením vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 564/2006 Sb. – určování výše platu •Vyhláška č. 410/2005 Sb. – hygienické požadavky na prostory pro výchovu a vzdělávání •Vyhláška č. 317/2005 Sb. – další vzdělávání pedagogických pracovníků •Vyhláška č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání na konzervatoři – podmínky organizace vzdělávání, hodnocení,… 33400031 15 Právní výklady •Přesně a závazně definují to, co je v zákoně nejednoznačně uvedeno •Informace k vyplňování ročníkových vysvědčení v SŠ a v konzervatořích - přesný popis, jak vyplňovat vysvědčení na středních školách a konzervatořích •Právní výklady 3/2006 - mimo jiné, problematika závěrečného hodnocení žáků, kteří byli z některého předmětu „nehodnoceni“ nebo „uvolněni“ 33400031 16 Metodické pokyny •Předpisy, jak postupovat v určitých situacích •Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT •Metodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol… 33400031 Spolupráce rodiny a školy 33400031 18 •Škola a rodina jsou dva rozdílné světy se společným cílem – zajistit optimální vývoj dětí. •Dnes pozorujeme tendence přiblížit školu rodině co nejvíce. 33400031 19 Důvody sbližování rodiny a školy •Vliv rodinného zázemí na školní úspěšnost; •Odbourání handicapů z rodiny; •Rodiče jsou klienty školy; •Možnost podpory školy ze strany rodičů. 33400031 20 Nabídka aktivit pro přiblížení školy rodině •Podpora rodičovství •Komunikace •Dobrovolnictví •Učení doma •Rozhodování •Spolupráce se širší komunitou 33400031 21 Úrovně vztahů rodiny a školy •Platformy pro komunikaci – třídní schůzky – konzultační hodiny •Mikroúroveň – způsob, jakým učitel komunikuje s konkrétními rodiči v různých situacích 33400031 22 Doporučené fáze rozhovoru učitele s rodičem •Příprava •Zahájení rozhovoru •Popis situace •Interpretace situace •Hledání shody •Závěr vyhodnocení 33400031 23 Z čeho studovat •Vzdělávací systém České republiky. Praha: Národní vzdělávací fond, 2006. – Přístupné i na internetu: http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/euroguidance/cz/vzdelavaci_system_2006.pdf • 33400031 24 Úkol č. 6 •VIKTOROVÁ, I. Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí“. Pedagogika, 2004, roč. 4, s. 389-405. • •Sedláček, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1.