Vzdělávací politika Vzdělávací politika •Principy, priority a metody rozhodování o vzdělávacích institucích. – Strategické cíle rozvoje vzdělávání – Legislativní rámec vzdělávacích institucí – Způsob financování vzdělávání – Stanovení obsahu a cílů vzdělávání – Ovlivňování podmínek činnosti vzdělávacích institucí – Způsob kontroly vzdělávacích zařízení 2 Působnost vzdělávací politiky •Školské instituce – uplatněna legislativně potvrzená moc státního aparátu •Mimoškolské vzdělávací instituce – kulturní, duchovní, tělovýchovné, výrobní a zájmové pro volný čas •Rodina a neformální skupiny 3 Prameny vzdělávací politiky •Je určována –hodnotící analýzou současného a předchozího stavu vzdělání (vzdělanosti), –prognózou dalšího vývoje společnosti v zemi, –existujícím stavem, tj. reálně uskutečněnými přeměnami vzdělávacích institucí a vzdělávacího procesu 4 Předmět vzdělávací politiky •Úloha státu v řízení vzdělávání •Programy rozvoje vzdělávání •Prostředky uplatňování vzdělávací politiky •Subjekty vzdělávací politiky 5 Úloha státu v řízení vzdělávání Dva typy řízení vzdělávání státem: –Centralistický model – plánování a rozhodování provádí ústřední politický orgán, hierarchicky nižší instituce změny realizují (Francie, ČSSR) •Liberalistický model – ústřední politické centrum nemá silný vliv, rozhodování se děje na nižších úrovních – kraje, okresy, obce (Anglie, ČR) • 6 Programy rozvoje vzdělávání •Koncepční dokumenty zpravidla na dlouhodobější časový úsek (i 10 let a více) –Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha z roku 2001) vize rozvoje českého školství s cílovými daty pro změnu v letech 2005 až 2010 (prodlouženo do roku 2015). 7 –Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2007 obsahuje cíle a kritéria vzdělávací politiky doprovázené koncepční, metodickou i finanční podporou v rozvojových programech na státní úrovni. 8 Prostředky uplatňování vzdělávací politiky •Školská legislativa –Zákony, vyhlášky, právní výklady, metodické pokyny •Výkonné orgány státní správy –Ministr školství –Česká školní inspekce –Vedoucí školských úřadů a příslušní úředníci –Ředitelé škol a školských zařízení –Obce (nejsou orgánem státní správy, ale místní samosprávy) 9 Subjekty vzdělávací politiky •Zvolení politici •Školská administrativa •Organizace učitelů •Rodičovská veřejnost •Zaměstnavatelé •Žurnalisté •Pedagogičtí a jiní experti 10 Z čeho studovat •Národní program rozvoje vzdělávání –http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formu je-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-po dnety-k-praci-skol •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky –http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr Úkol č. 9 • •PRÁŠILOVÁ, M.; VAŠŤATKOVÁ, J. Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika, 2006/3, s. 273-284. • •Veselý, A.: Společnost vědění jako společenský koncept. Sociologický časopis 2004/4.