Kurz Základy pedagogiky UZB002 – podzim 2011 2. úterý 17:30 – 19:00, K22 3. úterý 19:10 – 20:40, K21 4. středa 17:30 – 19:00, K21 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D korcova@phil.muni.cz Konzultace po výuce, po předchozí domluvě e-mailem i před výukou. Témata a texty z čítanky 1. týden: 20., 21. září * Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. o Štech, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, 44, č. 4, s. 310-320. o Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. 2. týden: 27., 28. září (svátek) * Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. o Švaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 335-355. ISBN 978-80-7367-313-0. o Gavora, Peter. Učiteľovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 2008, č. 3, s. 222-235. 3. týden: 4., 5. října * Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. * STRAKOVÁ, J. Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000. Pedagogika, 2010, č. 1. 4. týden: 11., 12. října * Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. * BENDL, Stanislav. Které charakteristiky učitele podporují kázeň žáků. Pedagogika, 2002, roč. LII, s. 346 - 357. ISSN 3330-3815. o Mareš, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, 4 310-335. 5. týden: 18., 19. října * Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. * ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, MAKOVSKÁ, Zuzana, ZOUNEK, Jiří. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 2011, roč. 61, č. 1, s. 13-33. 6. týden: 25., 26. října (26. 10. výuka odpadá) * Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, spolupráce rodiny a školy. * VIKTOROVÁ, I. Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí“. Pedagogika, 2004, 4 389-405 o Sedláček, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1. 7. týden: 1., 2. listopadu * Výuka odpadá 8. týden: 8., 9. listopadu * Výuka odpadá 9. týden: 15., 16. listopadu * Týden vědy – výuka pravděpodobně odpadá 10. týden: 22., 23. listopadu * Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. o Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupný online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/PDF/RVPG_2007_06_final.pdf o Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111–131. (on-line) 11. týden: 29., 30. listopadu * Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. Havlínová, Miluše. Jak vypadá naše dnešní škola: jako dříve nebo se mění? Pedagogika, 1993, roč 43, č. 2, s. 137-148. ISSN 0031-7217. 12. týden: 6., 7. prosince * Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. o PRÁŠILOVÁ, M.; VAŠŤATKOVÁ, J. Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika, 2006, 3 273-284. o Veselý, A.: Společnost vědění jako společenský koncept. Sociologický časopis 2004/4. 13. týden: 13., 14. prosince * Závěrečný test Podmínky pro ukončení kurzu Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 50 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 33 bodů. Předpokladem je znalost přednášek, textů z čítanky a povinné literatury. Ilustrativní příklady testových otázek 1. Vysvětlete, co znamená koncept self-efficacy. 2. Vysvětlete dva termíny speciální pedagogiky: Co to je inkluze? Co to je integrace? 3. Popište alespoň 6 nedostatků RVP a navrhněte, jak by se dal každý z nedostatků napravit. Povinná literatura * PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál. Doporučená literatura * AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. * CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006. * FISCHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. * FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. * HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. * HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. * JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. * Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia * PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novější vydání). * PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. * Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. * VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogické časopisy Moderní vyučování, Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica, Orbis scholae, Pedagogická revue