http://farm4.static.flickr.com/3029/3097124543_f37e93f688_b.jpg Kvalitativní výzkum Metodologie v ISK, 11/11/2011 ¡„Beletrie psaná pod přísahou“ (MacDonald, Švaříček a Šeďová 2007) ¡KV umožňuje pozorovat sociální fenomény a procesy v jejich přirozeném prostředí. Tento typ výzkumu tak umožňuje hluboké pochopení sociálního života, neboť umožňuje zjistit významy, které aktéři sociálního života těmto fenoménům a procesům připisují (Hancock, Beverley, 1998, Rabušic) ¡ ¡ http://www.banksyunmasked.co.uk/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=580&g2_serial Number=1 Jak? Proč? Jakým způsobem? Jaký význam? ¡Před rokem 1980 téměř chybí (do roku 1985 pouze 1,65 % výzkumů) – zaměření výzkumů spíše na organizační, než individuální úroveň (Järvelin & Vakkari, 1993) ¡ ¡ISK si vypůjčuje teoretické rámce a metody z jiných disciplín (sociologie, antropologie, pedagogika, komunikační studia) (Afzal, 2006) ¡ Menší zájem o kvalitativní výzkum lze vysvětlovat i samotnou povahou oboru Kvalitativní metody mohou vést k lepšímu pochopení ¡Westbrook (1994) ¡Holistický přístup, ale v ISK opomíjený ¡Příklady: Mellon (1986), Chatman, Kulthau ¡ Porovnávání Porovnávání Porovnávání Vzorkování Vzorkování Vzorkování ßPředpoklady àTeorie ¡ http://farm2.static.flickr.com/1110/1474738120_35a19d6e81_b.jpg Příprava kvalitativního výzkumu Projekt výzkumu – zadání: http://kisk.phil.muni.cz/wiki/Kisk:Metodologie_pro_informa%C4%8Dn%C3%AD_studia_a_knihovnictv%C3%AD/ projekt-vyzkumu#Projekt_v_p.C5.99.C3.ADpad.C4.9B_kvalitativn.C3.ADho_v.C3.BDzkumu ¡Výzkumník obvykle sbírá data v přirozeném prostředí – sám se stává výzkumným nástrojem – intenzivní a dlouhodobý kontakt ¡Zaměření na aktivitu/proces, nikoliv na výsledky ¡Sesbíraná data jsou obvykle textová, nikoliv numerická ¡Otevřenost k novým cestám zkoumání ¡Usilování o co nejplastičtější obraz problému ¡Snaha o pochopení (ne jen popis) ¡Nestandardizované/nestandardizovatelné postupy ¡Etika ¡Subjektivita vs. kritická reflexe (otázka objektivity) ¡ ¡Fenomenologický výzkum ¡Etnografický výzkum ¡Zakotvená teorie ¡Biografický design ¡(…) ¡ http://farm1.static.flickr.com/133/348708208_5032aafeca_b.jpg Constance Mellon: Library Anxiety (příklady výzkumných designů) ¡Otázky: co? Kdy? Jak často? Kde? ¡ ¡Výsledky: §Jaké typy úzkosti? §Jaká frekvence? §Jaké jsou nejčastější příčiny? ¡ ¡Ale co to znamená pro samotné student(k)y? ¡ ¡Fenomenologie = studium fenoménů (událostí, zkušeností, konceptů, situací) ¡Snaha porozumět povaze strachu pociťovaného studenty ¡Co strach způsobuje? Jaký má dopad na život/studium? Jaký význam mu příkládají informanti? ¡Malá skupina (5-8 lidí), ale hloubkové zkoumání ¡ ¡Etnografie – základ v antropologii ¡Soustředění na detailní, přesný popis (spíše než vysvětlení) – realitu je potřeba pozorovat a popsat „taková, jaká je“ (naturalistická tradice) ¡Extenzivní výzkum v terénu, zúčastněné pozorování, život v komunitě ¡Analýza – z perspektivy zkoumané populace (včetně jazyka) ¡Spolupráce s „informátory“ – zvyšování validity před prezentací závěrů ¡à je potřeba větší skupina (15-20), výzkum probíhá v přirozeném prostředí, interakce s dalšími skupinami (referenční knihovníci) ¡ ¡Zakotvená teorie = propojení pozitivistické a interakcionistické tradice §Glaser, Strauss, 1967 §Strauss, Corbin, 1990 ¡Pokus o vytvoření nové teorie na základě sběru dat o studovaném fenoménu – ale vysvětluje výzkumník, nikoliv aktér ¡3 hlavní zásady: ¡(Objektivní) odstup od problému (vstup do terénu bez prekoncepcí) – zeptej se: Co se tam dějě? Je má domněnka o tom, co se děje, ve shodě s daty? ¡Skeptický duch: Vysvětlení pocházejí z literatury či zkušeností. Chápej všechna vysvětlení jako prozatimní. Neustále je konfrontuj s daty. ¡Drž se výzkumných procedur ¡Teorie je vyvíjena přímo z existujících dat ¡Theoretical sampling – současně probíhá sběr dat, analýza, výběr vzorku, až dojde k teoretické saturaci ¡Metoda konstantního srovnávání – metodologie není vytvořena předem, ale během výzkumu Sběr dat Kódování Poznámkování ¡Popis sociálních a psychologických procesů, kterými respondenti procházejí v knihovně ¡Opět větší skupina (15-20 lidí) složená nejen ze studentů, ale širší palety respondentů ¡ ¡ ¡Striktně daná pravidla kódování a zpracování výzkumu (datové úryvky – kódy – kategorie) ¡ http://achieveemotionalfreedom.com/wp-content/uploads/2011/07/bigstock_Stressed_Student_Doing_Her_H om_8244451.jpg Výběr vzorku Sběr dat ¡Kvalifikovaný zaměřený výběr §Znalost kontextu x diskutabilní reprezentativita ¡Snowball technika §Specifické ne-známé soubory §Reprezentativita pole ¡Cenzovní výběry §Malé komunity ¡Dobrovolné výběry ¡ http://www.experiment-resources.com/images/exponential-non-discriminative-snowball-sampling.jpg ¡Nestandardizované, polostandardizované, standardizované ¡Typy rozhovorů: §Neformální (komunikace, vztah s respondentem, otázka etiky, složitá analýza) §Narativní (volné vyprávění respondenta, výzkumník spíše stimuluje) §Fenomenologický (historie života, zkušenosti a reflexe zkušeností) ¡Úvod rozhovoru: objasnění účelu, etika, anonymita, neexistují dobré a špatné odpovědi ¡Pořadí otázek: §nejprve současnost, minulost §bezproblémové, popisné otázky na úvod §poté složitější otázky vyžadující interpretaci §demografické otázky na konci, nenápadně v průběhu ¡ ¡Pozor na neverbální komunikaci ¡Pozor na sociálně vhodné odpovědi ¡Nahrávání rozhovoru ¡Psané poznámky ¡Rovnocenná komunikace ¡ ¡ ¡Doslovná transkripce ¡Redukce: §Vypouštění podobných výpovědí §Kódování §Třídění, klasifikace ¡ ¡Software: Atlas.ti, Trancriber, Transana, AnSWR, Etnograph, … ¡ ¡Skryté zúčastněné pozorování §Přirozené prostředí §Účastníci nevědí o pozorování §Pozor na etiku ¡Otevřené zúčastněné pozorování §Přirozené prostředí §Účastníci vědí, že jsou pozorováni ¡Nezúčastněné pozorování ¡Obvykle 7-10 lidí ¡Skupinová dynamika, interakce ¡Vysoké nároky na moderátora ¡Prakticky nemožnost generalizace ¡Využitelné i pro plánování dalších metod http://www.youtube.com/watch?v=L_iuAkJHqOk&feature=related ¡N=1 ¡Případ: osoba, instituce, skupina, rodina, knihovna… ¡Komplexní popis a interpretace ¡Zdroje dat: §Autobiografie, deníky, životopis, korespondence, rozhovory, dokumentace, pozorování… ¡Kvalitativní §Narativní, diskurzivní, sémiotická (…) ¡Kvantitativní §Vysoká míra ověřitelnosti, strukturovanosti §Sleduje výskyty jednotek (slov, slovních spojení atd.) http://ped.muni.cz/wlib/neweb/soubory/lodka-noviny(1).gif ¡Triangulace (kombinace s dalšími výzkumnými metodami, ideálně kvanti) ¡Interní validita (důvěryhodnost, autenticita) §Odpovídají pozorování badatele teoriím, které vyvinul? ¡Peer debriefing / peer auditing (kontrola kvality od kolegů-vědců) ¡Ověřování (u informantů) ¡Koherence, zápisky, field notes ¡ ¡Techniky k zajištění přenositelnosti §Reflexe subjektivity (jaké postoje máme k problematice? Jak jsme dospěli k závěrům? §Dodatečná validizace §Popis limitů výzkumu §Pozice výzkumníka (standpoint theory) ¡Techniky k zajištění spolehlivosti §Konzistence otázek (jak klademe otázku různým informantům? Jak jí rozumí?) §Přepis nahrávek, field notes §Konzistence při kódování §Dvojité kódování ¡Zachování důvěrnosti a anonymity ¡Poučený souhlas ¡Zpřístupnění práce účastníkům výzkumu ¡Humpreys, 1970 http://4.bp.blogspot.com/_G1Cwujngifo/TJeiXcHpZ4I/AAAAAAAAADE/_qJAKzQXgRE/s1600/tearoom+trade.jpg ¡Vězeňský experiment (Philip Zimbardo, 1971) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Zimbardo.JPG/220px-Zimbardo.JPG ¡Milgramův experiment (učení a paměť) http://psychologie.cz/s/uploads/milgram1.jpg http://psychologie.cz/s/uploads/milgramm.jpg ¡Obrázky: §Amir Kuckovic, darling.clandestine Urban Art Association, Banksy, http://www.cogsci.unitn.it/ecn2009, http://www.ethnosnacker.com/2009_09_01_archive.html