http://farm4.staticflickr.com/3196/2671536366_6fd5b72cb0_b.jpg ¡Analýzy webů ¡Analýzy sociálních sítí ¡Bibliometrické studie ¡Benchmarking ¡… http://vimeo.com/23853719 http://vimeo.com/23720446 http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/asi.21282/asset/image_n/nfig003.jpg?v=1&t=gvepyz1p&s=b 1f19e2589df89bb34aac71ab32360a8c643bc21 ¡Jak současná je citovaná literatura? ¡Jak „vědecká“ je citovaná literatura? ¡Jak je literatura inter/multi/trans –disciplinární? ¡Jak využívají autoři/autorky literaturu (zdroje)? ¡Jaký vliv má autor(ka) na obor? ¡Jaké nové výzkumné oblasti (obory) se objevují? ¡Jaké jsou vztahy mezi autory(kami)? ¡ http://well-formed.eigenfactor.org/img/shots/radial_06.png Základní předpoklady: 1.Sémantická souvislost 2.Souvislost počtu citací a významnosti Zdroj: Chitake R.V. et al. (2008). Citation Analysis of Theses in Library and Information Science Submitted to University of Pune: A Pilot Study Library Philosophy and Practice, http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/chikate-patil.htm http://farm1.staticflickr.com/178/439440670_1ce492e610_b.jpg Impact factor Většinový způsob hodnocení vědy ¡Kolikrát byly články z daného časopisu publikované v dvou předchozích letech citovány jinými sledovanými časopisy v daném roce (A) ¡kolik v něm vyšlo v období dvou předchozích let článků celkem (B) • •impakt faktor daného časopisu = A/B ¡ 52.28 ANNU REV IMMUNOL 37.65 ANNU REV BIOCHEM 36.83 PHYSIOL REV 35.04 NAT REV MOL CELL BIO 34.83 New England Journal of Medicine 30.98 Nature 30.55 Nature Medicine 29.78 Science 28.18 NAT IMMUNOL 28.17 REV MOD PHYS Rank 2009 Impact Factor 1 MIS Quarterly (4.49) 2 J. American Medical Informatics Association (3.97) 3 Journal of Computer-Mediated Communication (3.64) 4 Journal of Informetrics (3.38) 5 Annual Review of Information Science & Technology (2.93) 6 Int. J. Computer-Supported Collaborative Learning (2.69) 7 J. American Society for Information Sci. & Technology (2.30) 8 Information & Management (2.28) 9 J. of the Association for Information Systems (2.25) 10 Scientometrics (2.17) §Pouze cca polovina sledovaných článků (ISI) je citována §IF neplatí pro jednotlivé články, ani pro autory §Používání citačních rejstříků ovlivňuje citační chování §Publikační zvyklosti a citační chování autorů v různých oborech se liší – problematické je interdisciplinární porovnávání §Cca třetinu všech citací tvoří autocitace §Časopis je dobře hodnocen, protože má kvalitní články, ne nutně naopak ¡ http://cyberbrethren.com/wp-content/uploads/2009/09/matthew.jpg Kdo má, tomu bude dáno a bude mít ještě víc, kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má. Mat. 13,12 ¡Většího uznání se dostává vědcům s větší reputací ¡Vliv prestižního ocenění ¡Vliv instituce a spolupráce s kapacitami na kariéru vědce ¡ ¡Sociálně dané ¡Institucionální normy vědy (Merton 1957) ¡15 důvodů pro citování (Garfield 1965) ¡Profesní motivace vs. propojení (Vinkler 1987) ¡Sociální vědy vs. přírodní (Garfield 1989) ¡Osy relevance (relevance-redundance, negativní-pozitivní) ¡Proměny citačního chování s nástupem online zdrojů ¡ ¡ ¡Silné stránky ¡opakovatelná měření à vyšší „objektivita“ ¡praktická využitelnost výsledků ¡ ¡Limity metody ¡výsledky jsou validní pouze pokud přijmeme předpoklad, že citace jsou dostatečným výrazem vztahů mezi dokumenty ¡praktické problémy (interdisciplinarita) ¡předpoklad = 100% fungování etiky ¡bibliometrie sama nestačí – nutná interpretace (citační chování, informační chování) • ¡ http://www.inflow.cz/jak-se-blokovalo-v-dubnu http://asiasociety.org/files/benchmarking.jpg ¡Nástroj strategického managementu ¡ nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace se srovnatelnými ukazateli jiných organizací ¡Komparativní analýza vybraných indikátorů ¡Analýza trendů ¡Cíl: definovat cíle zlepšení vlastních aktivit http://1.bp.blogspot.com/_aOkruTJBVh8/TSS1NrZM22I/AAAAAAAAAPw/lTgeLmRWkT0/s1600/comparing-apples-an d-oranges.jpg ¡Převážně kvantitativní způsoby měření ¡Předem definované indikátory ¡Homogenní skupina jednotek http://www.lfs.bsb-muenchen.de/uploads/pics/07_bix_04.gif ¡Identifikuje silné a slabé stránky knihovny ¡Odhaluje úroveň poskytovaných služeb ¡Upozorňuje na oblasti, ve kterých knihovna zaostává ¡Iniciuje kritické uvažování o vnitřních procesech v chodu knihovny ¡Inspiruje knihovny při plánování změn a budoucích aktivit ¡Je aktuálně nejdostupnější sdílenou metodou pro srovnávání knihoven ¡Pomáhá rozvíjet spolupráci mezi institucemi ¡Indikátory mohou být vázány na neovlivnitelné podmínky v daném kontextu (např. plocha knihovny) ¡Nezohledňuje specifika jednotlivých knihoven, čímž omezuje vypovídací hodnotu zjištění ¡Výstupy mohou být chybně interpretovány ¡Knihovně se nemusí vždy podařit najít srovnatelné a inspirativní partnery ¡Pouze kvantitativní ukazatele ¡Podmínky pro činnost knihoven ▪Podíl financování knihovny na rozpočtu obce ▪Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel ▪% obnovy knižního fondu ▪Objem přírůstků na 1000 obyvatel ▪Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel ▪Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel ▪Počet studijních míst na 1000 obyvatel ▪Počet internetových stanic na 1000 obyvatel ▪Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel ▪Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů ▪Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků ▪Počet hodin pro veřejnost týdně ¡Uživatelé, služby ▪Registrovaní čtenáři - % z obsluhované populace ▪Registrovaní čtenáři do 15 let - % z obsluhované populace mládeže do 14 let ▪Počet návštěv na jednoho obyvatele ▪% návštěvníků internetu z celkového počtu návštěvníků ▪Počet výpůjček na registrovaného čtenáře ▪Obrat knihovního fondu ▪Kulturní akce na 1000 obyvatel ▪Vzdělávací akce (semináře, kurzy.) na 1000 obyvatel ▪Internetové služby: webová stránka, OPAC, viz Hodnocení internetových služeb ¡Financování, výdaje, efektivita ▪Celkové provozní náklady v přepočtu na jednoho obyvatele ▪Náklady na pořízení knihovního fondu v přepočtu na jednoho obyvatele ▪Náklady na nákup licencí na el. inf. zdroje v přepočtu na jednoho obyvatele ▪Náklady na pořízení knihovního fondu na výpůjčku ▪% čistých provozních nákladů z celkových provozních nákladů ▪% nákladů na pořízení knihovního fondu z celkových provozních nákladů z celkových provozních nákladů ▪% osobních nákladů z celkových provozních nákladů ▪% získaných dotací, grantů, vlastních příjmů na celkovém rozpočtu knihovny z celkových příjmů na provoz ¡Hodnocení internetových služeb ▪Má knihovna webovou stránku? ▪Je webová stránka přístupná přes WAP? ▪Máte na webové stránce přístup do svého online katalogu? ▪Nabízíte uživatelům na webu vlastní specializované databáze? ▪Nabízíte uživatelům licencované el. informační zdroje? ▪Kolik přes přístup pouze v knihovně? Uveďte počet: ▪Kolik přes přístup mimo knihovnu? Uveďte počet: ▪Nabízíte virtuální informační službu - Ptejte se knihovny? ▪Umožňujete komunikaci s uživateli emailem? ▪Umožňujete komunikaci s uživateli pomocí SMS? ▪Zasíláte uživatelům emailem aktuality o službách a aktivitách knihovny? ▪Umožňujete nahlížení do uživatelského konta? ▪Umožňujete uživatelům objednávání přes webové rozhraní? ▪Umožňujete uživatelům prolongace přes webové rozhraní? Srovnání pomocí známkování Silné stránky: ·Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel ·Objem přírůstků na 1000 obyvatel ·Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů ·Počet hodin pro veřejnost týdně ·Počet výpůjček na registrovaného čtenáře Slabé stránky: ·% obnovy knižního fondu ·Počet internetových stanic na 1000 obyvatel ·Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel ·Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel ·Obrat knihovního fondu ·Registrovaní čtenáři - % z Příležitosti: ·Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel ·Počet internetových stanic na 1000 obyvatel ·Registrovaní čtenáři do 15 let ·z celkových příjmů na provoz Hrozby: ·% obnovy knižního fondu ·Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel ·Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků ·% výdajů na knihovnu z celkových výdajů zřizovatele ¡ http://farm4.staticflickr.com/3150/2746543200_16fff51115_b.jpg ¡ http://farm6.staticflickr.com/5285/5260080903_5e801ed091_b.jpg ¡ http://farm7.staticflickr.com/6033/6306252931_8a82be416a_z.jpg Výzkum – kritické myšlení •jiná optika na každodenní pravdy •v ISK stále nedůsledný •nezanedbatelná role teorie ¡ http://www.bivingsreport.com/wp-content/uploads/2011/06/librarian.jpg Různé přístupy – metateorie/paradigmata •paradigma určuje optiku, metodologii, jazyk, označuje problém ¡ http://farm1.staticflickr.com/52/136999467_eb39ee563e_z.jpg?zz=1 The formulation of a problem is often more essential than its solution.“ (Selltiz, in Powell, 1997, p. 19) http://farm1.static.flickr.com/218/504844510_11ef5c2ee7_b.jpg 10 kroků empirického výzkumu 1.volba výzkumného problému 2.formulace výzkumných otázek 3.dekompozice problému 4.volba výzkumné strategie 5.rozhodnutí o vzorku 6.rozhodnutí o technikách sběru dat 7.konstrukce výzkumného nástroje 8.pilotáž výzkumného nástroje a jeho úprava 9.sběr dat 10.analýza dat 11.psaní výzkumné zprávy ¡Kvantitativní §Dotazník §Bibliometrické/citační analýzy §Analýzy sociálních sítí §Benchmarking ¡Kvalitativní §Rozhovory §Pozorování ¡Focus groups, analýzy webu … Porovnávání Porovnávání Porovnávání Vzorkování Vzorkování Vzorkování ßPředpoklady àTeorie ¡ http://farm3.static.flickr.com/2178/1856809204_d5a71c25f4_b.jpg Reprezentativní výběry Nereprezentativní výběry Pravděpodobnostní výběry Nepravděpodobnostní výběry Prostý náhodný výběr Kvótní výběr Snowball technika Systematický výběr Teoretický výběr Náhodný stratifikovaný výběr Výběr typických případů Vícestupňový náhodný výběr Výběr kritických případů Účelový výběr ¡KISK WIKI – kap. 1-8 http://www.najmo.cz/img/picture/613/jak_se_vyrabi_sociologicka_znalost_karolinum.jpg http://www.november.cz/i/imgs/980/254980.jpg ¡Obrázky: Thomas Hawk ¡http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.21282/full ¡http://well-formed.eigenfactor.org/img/shots/radial_06.png ¡Schloegl, C., Stock, W. G. (2004), Impact and relevance of LIS journals: A scientometric analysis of international and German language LIS journals-citation analysis versus readers survey. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 55 (13): 1155–1168. ¡http://www.flickr.com/photos/revdancatt/439440670 ¡