Informační politika VIKMA10 Bc. Helena Selucká - 110829 Mu_logo.png kisk_final_color_text.png ÒŠedé myši v pláštích a trepkách? ÒPracovní náplní „čtení“? ÒKnihovny a školy? ÒInformační vzdělávání? Ò ÒInformační gramotnost je schopnost jednotlivce prostřednictvím dostupných informačních metod a technologií vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace. (TDKIV) Ò ÒFunkční gramotnost je schopnost člověka aktivně participovat na světě informací. (SIALS) Ò Ò ÒInformační gramotnost v sobě zahrnuje funkční gramotnost, kterou doplňuje o ICT gramotnost, etický přístup a morální povědomí k využívání informací. (IVIG) ÒZískávat informace v beletristických, populárně – naučných, odborných textech a návodech, postupech… ÒAnalyzovat a posoudit text (zhodnocení) ÒZískávat informace v cizích jazycích (včetně jazyků technologických) ÒZnalosti převést v dovednosti a postoje Ò2009 dotazníkové šetření ve veřejných knihovnách (MZK, Mgr. J. Nejezchlebová) ÒKrajské, pověřené a profesionální knihovny ÒVšechny se hlásí k informačnímu vzdělávání, nejčastěji ve formě orientace v knihovním fondu, informačním aparátu knihy… ÒFormou přednášky, exkurze nebo praktické ukázky ÒNejvíce pro 1. stupeň ZŠ ÒNejvíce otázek k IV žáků SŠ ÒChybí vzdělávání na toto téma ÒSamotná terminologie (informační lekce, informační výuka, informatické lekce, bibliografické lekce, exkurze…) ÒOddělení informačního vzdělávání od tematických lekcí ÒPočítačové gramotnost ÒChybí pružně reagující prostředí ÒVybavenost knihoven ÒProvozní otázky (personální, finanční) ÒPracovní vytížení ÒRole IV není vnímána jako prioritní Ò ÒSdružení knihoven – Sekce pro informační vzdělávání uživatelů (SDRUK IVU) ÒTři pracovní skupiny: ÉČtenářská gramotnost ÉKnihovna – zdroj informací ÉInformační zdroje – tištěné, elektronické, audiovizuální É ÒUkotvení terminologie ÒMetodická podpora (semináře, web, materiály) ÒPraktické ukázky ÒSemináře, pracovní porady ÒSpolupráce s dalšími organizacemi (zaměřenými na IV vysokoškolských studentů apod.) ÒOdborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách (IVIG) ÒStandardy informační gramotnosti VŠ studenta Éhttp://www.ivig.cz/standardy-student.html ÒVýzkumy vzdělávacích aktivit VŠ knihoven v ČR ÒSeminář Informační vzdělávání a informační gramotnost v praxi vzdělávacích institucí ÒNárodní klastr informačního vzdělávání ÒPartnerská síť informačních profesionálů Ò ÒSdílení zkušeností, navázání spolupráce, portály, kurzy, semináře, workshopy… ÒSDRUK IVU Ò Ò Ò Ò Ò ÒIVIG ÒNAKLIV ÒPARTSIP ÒMetody kritického myšlení ÒStanovení cílů, kompetencí – provázanost celým programem ÒVýstavba lekce: ÉEvokace ÉUvědomění si významu Éreflexe ÒMŠ, 1. třída Ò ÒCo děláme ráno, odpoledne, večer, ve škole, doma, v létě nebo v zimě? A co naopak šikovný bobr nedělá? Hravé seznámení s režimem dne. Ò ÒVzdělávací oblasti: ÉJazyk a jazyková komunikace ÉČlověk a jeho svět É ÒPrůřezová témata: ÉOsobnostní a sociální výchova É ÒKlíčové kompetence: ÉK učení ÉKomunikativní ÉSociální a personální ÉK řešení problémů Ò Bc. Helena Selucká - 110829 ÒLANDOVÁ, H. – CIVÍNOVÁ, Z.: Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání : vývoj v letech 2006 – 2010 na vysokých školách v ČR. ProInflow [online]. 2010, roč. 2., č. 2. [cit.2011-11-14]. Dostupný z : pro.inflow.cz/aktivity-vysokoskolskych-knihoven-v-oblasti-informacniho-vzdelavani-vyvoj-v-letech-20 06-2010-na-vere. ISSN 1804–2406. Ò ÒMATĚJŮ, P.: SIALS: Druhý mezinárodní výzkum funkční gramotnosti dospělých [online]. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 1998. c2011. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.piaac.cz/sials Ò ÒČeská terminologická databáze knihovnictví a informační vědy [databáze online]. Praha : Národní knihovna, 2009. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/5AVMMFQAC4YIQ3UX7MSUU9MG74DIRAJJ24KP8I9INDL6J6SD68-00453?func=file&file_name= find-b&local_base=KTD Ò ÒInformační gramotnost. [online]. c2006-2011. Poslední aktaulizace 8. 10. 2010.. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.techlib.cz/cs/283-informacni-gramotnost-citovani/ Ò ÒKnihovní zákon. Zákon ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) [online]. c2004 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=03_Leg/01_LegPod/Zakon257.htm Ò ÒKonference informační gramotnost. [online]. 21. 11. 2011. c2007 - 2011 [cit. 2011-11- 25]. Dostupné z: http://www.inflow.cz/konference-informacni-gramotnost Ò ÒKurzy základní informační gramotnosti [online]. c2011 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=04_Vzd/03_OV_Akce/02_pripravovane.htm Ò ÒMetodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelů. [online]. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://dum.rvp.cz/index.html Ò ÒO projektu. PARTSIP. [online]. c2011 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.partsip.cz/ Ò ÒPoužití definic informační gramotnosti v práci komise IVIG. [online]. Poslední aktualizace 16. 11. 2010. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.ivig.cz/pouziti-informacni-gramotnosti.html Ò ÒProjekt NAKLIV. [online]. c2011 [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://nakliv.cz/ Ò ÒStandardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta. [online]. c2007. Poslední aktualizace 16. 11. 2010. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.ivig.cz/standardy-student.html Ò ÒUkázkové lekce s metodami KM. [online]. 23. 1. 2001. [cit. 2011-11- 14]. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=lekce Ò ÒZápis z 1. zasedání sekce SDRUK pro informační vzdělávání uživatelů : Okruhy témat informačního vzdělávání uživatelů (IVU). [online]. 22. 9. 2009. [cit. 2011-11-20]. Dostupné z: http://www.svkos.cz/sdruk/odborne-sekce/sekce-pro-informacni-technologie/clanek/priloha-3/ Ò ÒZápis z 2. zasedání Sekce pro informační vzdělávání uživatelů. [online]. 8. – 9. 2. 2010 [cit. 2011-11-20]. Dostupné z: http://www.svkos.cz/sdruk/odborne-sekce/sekce-pro-informacni-vzdelavani-uzivatelu/clanek/zapis-z-2- zasedani-sekce-pro-informacni-vzdelavani-uzivatelu/ Ò