EGOVERNMENT, E-ZDRAVOTNICTVÍ, E-ARCHIVNICTVÍ Informační politika 14.10. 2011 Spojení témat •Veřejné služby občanům •Podpora informační společnosti •Nové možnosti a nástroje využití klíčových služeb •Snaha o důvěryhodnost, bohatost… příliš vysoké cíle, nedaří se naplnit •Dílčí oblasti (některé) fungují, vše zatím ne •Stále probíhá vývoj •Podpora státu (legislativa, projekty, financování…) •eGovernment základní téma, e-zdravotnictví a e-archivnictví důležitá témata, ale primárně pro jiné obory (informační specialisté dílčí či koordinační role) EGOVERNMENT Pojetí eGovernmentu •„představuje transformaci vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy. Jejím cílem je pak rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům.“ (Archiv stránek bývalého Ministerstva informatiky) •Definice OSN: "Trvalá povinnost veřejné správy zlepšovat vztah mezi občany a veřejným sektorem poskytováním levných a efektivních služeb, informací a znalostí. Praktická realizace toho nejlepšího, co může veřejná správa nabídnout.“ (Slámová, 2009) •Dalším cílem vymezení činnosti správních úřadů a souvisejících funkcí IS a zabezpečení dat dle práv a povinností stanovených zákony •Klíčová účelná elektronizace vnitřních agend ve veřejné správě – umožní volbu lokality a způsobu komunikace, ale velmi složitá Témata v eGovernmentu •Informační systémy veřejné správy (ISVS) – jindy •Bezpečnost kompletního IS – metatéma •E-komunikace – snaha o ulehčení občanovi – ideálně jedno místo, jedno rozhraní – KIVS (viz dále) •E-podpis, e-značka – jindy •Ochrana OÚ, implementace biometrických údajů – jindy •Informační audit, bezpečnost a ochrana utajovaných informací (viz jiné předměty – Matula, Kovářová, zde jen částečně) •E-podání (viz dále CzechPOINT) Témata v eGovernmentu (2) •Elektronické veřejné zakázky – elektronicky celý proces: vyhlášení zakázky (e-tržiště tk. e-procurement), poskytování zadávací informace, příjem nabídek, hodnocení, informace o výsledcích, uzavření smlouvy a realizace •eCommerce - e-shopy, e-platby, e-marketing, e-sběry dat, e-fakturace… •Dlouhodobé uchovávání elektronických dokumentů (viz dále) •Konverze dokumentů – zrovnoprávněny papírová a e-verze (nutné mj. zajištění e-podpisu, spolehlivosti zdroje datových zpráv, jejich autenticity, apod.), pro převod potřeba potvrzení shody obsahu a časové razítko Dobré mravy eGovernmentu (Slámová, 2009) •občan má právo zvolit si úřad •zvolit si formu komunikace (osobně, telefonicky, písemně, elektronicky…) •poskytovat své informace pouze jedenkrát (státní správa má nejprve čerpat ze svých zdrojů, teprve tehdy, když je nemá, pak je má žádat po občanovi) •elektronická i papírová verze dokumentu má být rovnocenná eGON (eGON jako symbol eGovernmentu) •Komplexní projekt elektronizace VS, hlavním cílem usnadnění života občanům a zvýšení efektivity VS důmyslným využití IT •Zahájen 2006 •V přeneseném významu živý organizmus, vše souvisí se vším •Složky: •Prsty: CzechPOINT – soustava snadno dostupných kontaktních míst (2007) •Oběhová soustava: KIVS – Komunikační infrastruktura veřejné správy zajišťující bezpečný přenos dat (rozvoj od 2009 – dat. schránky) •Srdce: Zákon o eGovernmentu – zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi č. 300/2008 Sb. •Mozek: Základní registry veřejné správy – bezpečné a aktuální databáze dat o občanech a státních i nestátních subjektech •+ Portál veřejné správy •„eGON je, stejně jako eGovernment, vstřícný, jednoduchý a funkční“ (eGON jako symbol eGovernmentu) CzechPoint •Český Podací Ověřovací a Informační Národní Terminál •Místo pro komunikaci s VS, poskytující ověřené údaje vedené v centrálních registrech (rejstřík trestů, obchodní rejstřík, registr živnostenského podnikání…) •Cílem zrychlit a zpřístupnit služby občanům •Snaha soustředit na jedno místo všechny agendy vyžadující práci s písemnými dokumenty – nutná široká síť •Cílem, aby „obíhala data, ne občan“ •Pilotní spuštění březen 2007, plné spuštění 1.1. 2008 •V současnosti na více než 6600 obecních a krajských úřadech, vybraných pracovištích České pošty (návaznost na tradiční služby), zastupitelských úřadech, kancelářích Hospodářské komory (pomoc podnikatelům) a také v kancelářích notářů •Asistované místo – pomoc občanům Czech POINT – služby •Výpis z Katastru nemovitostí •Výpis z Obchodního rejstříku •Výpis z Živnostenského rejstříku •Výpis z Rejstříku trestů •Přijetí podání podle živnostenského zákona (§ 72) •Žádost o výpis nebo opis z Rejstříku trestů podle zákona č. 124/2008 Sb •Výpis z bodového hodnocení řidiče •Vydání ověřeného výstupu ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů •Podání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH •Výpis z insolvenčního rejstříku •Datové schránky •Autorizovaná konverze dokumentů •Centrální úložiště ověřovacích doložek •Úschovna systému Czech POINT •CzechPOINT@office •Czech POINT E-SHOP - výpisy poštou Co je KIVS (dříve KI ISVS)? •V 90. letech začaly instituce VS nezávisle vytvářet vlastní IS, brzy potřeba propojení •Zrušit stávající IS a vytvořit jednotný systém nebylo prosazeno, místo toho snaha jen upravit stávající IS, hl. propojením •Nadstavbou referenční sdílené a bezpečné rozhraní •KIVS (Komunikační Infrastruktura Veřejné Správy, dříve „Intranet veřejné správy“) je „jednotný systém technické, síťové, aplikační, bezpečnostní a organizační struktury související s hlasovou i datovou komunikací všech orgánů veřejné moci, ale i dalších subjektů mimo ni“ (Jemelka, 2007) •Základ eGovernmentu - bez kvalitní infrastruktury nemožná rychlá a efektivní výměna dat •Vláda v 2001 podepsala smlouvu s Českým Telecomem,a.s (dnes Telefonica O2) o poskytování služeb komunikační infrastruktury ISVS - cílem do dvou let propojit všechny orgány VS a zajistit bezpečnou a ekonomickou komunikaci • Zákon o eGovernmentu •Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (zákon o eGovernmentu, eGovernment Act) nabyl účinnosti 1. července 2009 •Cílem vytvoření optimálních podmínek pro e-komunikaci G2C i G2G + umožní vedení e-spisů ve správních řízeních •Klíčové pro e-komunikaci s VS datové schránky a autorizovaná konverze dokumentů (převod + potvrzení shody obsahu) Legislativa – cesta k eGov Act •Z.č. 106/1999 Sb., o SPI: poskytování inf., i elektronicky + nařízení vlády č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací + vyhláška č. 442/2006 Sb. (viz jindy) •Z.č. 365/2000 Sb., o ISVS + vyhlášky č. 469/2006 Sb., 528/2006 Sb., 529/2006 Sb., 530/2006 Sb., 53/2007 Sb.: práva a povinnosti různých subjektů při budování a provozu ISVS, klíčové nyní vytvoření základních registrů (viz jindy) •Z.č. 227/2000 Sb., o e-podpisu + Nařízení vlády č. 495/2004 Sb., které provádí z. o e-podpisu + Vyhlášky č. 496/2004 Sb., 378/2006 Sb. (viz jindy) •Z.č. 480/2004 Sb., o některých službách inf. spol. (viz jindy) •Z.č. 127/2005 Sb., o e-komunikacích •Zákon č. 300/2008 o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů (od 1.7.2009), tzv. eGov. Act Zákon o e-komunikacích •Účinnost od 1.5. 2005 •Implementace práva ES •Nová pravidla regulace trhu telekomunikačních služeb •TV vysílání •Zjednodušuje získání oprávnění pro poskytování e-služeb •Univerzální služba – nepříliš výdělečné veřejné služby •Všichni operátoři přispívají na účet univerzální služby •Poté výběrové řízení na konkrétní služby •Vítěz získá peníze z účtu •Kritériem výběru nejnižší cena •Telekomunikační služby pro zdravotně postižené hradí stát •Český telekomunikační úřad – regulátor pro oblast telekomunikačních služeb •Musí provádět pravidelné analýzy trhů •Zasahování ČTÚ jen tam, kde služby nejsou zajišťovány díky tržnímu/konkurenčnímu prostředí •Cílem vždy volné konkurenč.prostředí • Registry VS •Zaznamenané elektronické informace pro VS v ISVS, resp. v registrech VS, musí být správné, aktuální, úplné, spolehlivě vedené, a tedy věrohodné •Proto vytvořeny, zabezpečeny a celou veřejnou správou společně využívány informace v registrech VS – aktuální a hodnověrné referenční datové zdroje pro jiné registry a ostatní IS •Zatím se na nich pracuje (plán nedodržen) •Základní registry VS: •Registr obyvatel (ROB) – základní údaje o občanech a cizincích s povolením k pobytu, údaje : jméno a příjmení, datum a místo narození a úmrtí a státní občanství •Registr práv a povinností (RPP) – referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci, mj. oprávnění k přístupu k jednotlivým údajům, informace o změnách provedených v těchto údajích ap.; garance bezpečné správy dat občanů a subjektů v registrech •Registr osob (ROS) – údaje o PO, podnikajících FO, orgánech veřejné moci i o nekomerčních subjektech, jako občanská sdružení a církve •Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN) – údaje o základních územních a správních prvcích Klaudie – nový symbol eGovernmentu •eGon už není osamocený •Cíl Klaudie: „Má jako nová partnerka eGONa symbolizující prostředky cloud computingu zajistit, aby byly ICT projekty nejen efektivnější a levnější, ale aby také umožnily přechod od současného stavu blížícího se správě majetku k modelu poskytování a odebírání služeb.“ (Ministerstvo vnitra představilo Klaudii, nový symbol eGovernmentu) •Chcete se pobavit na svatbě? (navazuje překlad pro informatiky) •Snaha o efektivitu a funkčnost se snižujícím se rozpočtem Klaudie E-ARCHIVNICTVÍ Archivnictví •Zákon č. 499/2004 Sb. •Vyhláška 645/2004, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů •Vyhláška 646/2004 o podrobnostech výkonu spisové služby •Archiválie může být v analogové i digitální podobě •S rozvojem e-dokumentů a jejich zrovnoprávněním otázky spojené s dlouhodobým uchováním, zajištěním čitelnosti, apod. => nutné úpravy archivního zákona a nalezení řešení problémů •Klíčová autenticita (souvisí s e-podpisem) – každou změnou (nejen obsahovou) mizí + možnost prolomení šifrování •Problém s datovou náročností (audio či audiovizuální dokumenty) •http://www.cnz.cz (Co po nás zbude) Zákon č. 499/2004 Sb. •Zákon rozlišuje dokument a archiválii •Z dokumentů je prováděn výběr => archiválie •„archiválií [se rozumí] takový záznam, který byl vzhledem k době vzniku, obsahu, původu, vnějším znakům a trvalé hodnotě dané politickým, hospodářským, právním, historickým, kulturním, vědeckým nebo informačním významem vybrán ve veřejném zájmu k trvalému uchování a byl vzat do evidence archiválií; (…) i pečetidla, razítka a jiné hmotné předměty“ •Archivní fond = „soubor archiválií, který vznikl výběrem z dokumentů vytvořených činností urč. FO/PO, organizační složky státu nebo územního samosprávného celku“ •Archivní sbírka = „soubor archiválií navzájem propojených jedním nebo několika společnými znaky“ •Výkon spisové služby = „zajištění odborné správy dokumentů došlých a vzešlých z činnosti původce (…) zahrnující jejich řádný příjem, evidenci, rozdělování, oběh, vyřizování, vyhotovování, podepisování, odesílání, ukládání a vyřazování ve skartačním řízení, a to včetně kontroly těchto činností“ Zákon č. 499/2004 Sb. (2) •„Povinnost uchovávat dokumenty a umožnit výběr archiválií mají (…) •veřejnoprávní původci •Soukromoprávní původci“ •„Kritériem výběru archiválií je trvalá hodnota dokumentu vzhledem k •Době vzniku •Obsahu •Původu •Vnějším znakům“ •Výběr archiválií provádí příslušný archiv •Mimo ČR se archiválie mohou vyvážet jen se souhlasem MV, vždy jen na dobu určitou a z důvodu: vystavování, konzervování, restaurování, vědec.zkoumání •Do archiválií uložených v archivech lze nahlížet jen na základě žádosti •Přístupné jsou k nahlížení pouze archiválie starší 30 let (vyjma archiválií vzniklých z činnosti st. Orgánů před r. 1990) Soustava archivů •Veřejné archivy; soukromé archivy •Veřejné archivy •Národní archiv •Státní oblastní archivy (pod nimi pak státní okresní archivy) •Moravský zemský archiv v Brně •Státní oblastní archiv v Litoměřicích •Státní oblastní archiv v Plzni •Státní oblastní archiv v Praze •Státní oblastní archiv v Třeboni •Státní oblastní archiv v Zámrsku •Zemský archiv v Opavě •Specializované archivy •Bezpečnostní archivy •Archivy územních samosprávných celků •MV = dozorčím a kontrolním orgánem E-archivnictví •Hlavní oblasti e-archivnictví spolu propojené: •Elektronická spisová služba •Archivace e-dokumentů •Týká se born digital i digitalizovaných dokumentů •I u e-archivnictví jde o relevanci, selekci a stanovení skartačních znaků, ale selekce náročnější •Problémy e-archivace = daň za krátkou trvanlivost e-nosičů a za příliš rychlý vývoj ICT •Dlouhodobá archivace = nekončící finanční i časové náklady •E-prostředí = nové pole k „dobývání“ pro komerční sféru (vývoj a dodávání ISů, zabezpečení, neustálé změny a upgrady, BOJ O STANDARDY) • Problémy e-archivace •Nelze uchovávat HW - stárnutí součástek nelze zastavit => Muzeum výpočetní techniky pro uchování dat nesmysl •Média uchovávající data lze zařadit k HW => problémy s čtením nutné řešit migrací na média morálně novější •Na HW závislý OS počítače a na něm zase aplikace => nejsložitější problém [USEMAP] Principy e-archivace •Emulace: vývoj emulátorů starších systémů (HW/SW konfigurací) na systémech nových generací, aby byl starý SW spustitelný; předpokládá archivaci původního SW, stále nutné migrovat data na nová používaná média •Migrace: periodický přenos dat z jedné HW/SW konfigurace na jinou (novou), průvodním jevem zajištění uchování a využívání e-dokumentů bez původního SW •Virtualizace: spojuje prvky migrace i emulace pro vybrané datové formáty (JPEG, PDF); vytvoření interpretační struktury, UVC - Universal Virtual Computer, používá Královská knihovna a Národní archiv Haag •Upřednostňována migrace - perspektivy emulace nejisté Projekt digitálního archivu •Zadáno veřejnou soutěží •Vycházelo ze zahraničních zkušeností, klasické předarchivní péče, výzkumu MV (Archivní správy) a průzkumu e-dokumentů u původců •Základní principy zadání: •Konceptuální model OAIS (Open Archival Information System) •Jako součást digitálního archivu „chráněné úložiště/spisovna“ •Podpora širokého spektra dokumentů (ze systémů spisové služby EDMS/ERMS, audio, video, databáze, rastrová a vektorová grafika) •Testovací pracoviště jako součást projektu •DC a MoReq jako základ metadatového modelu SIP/AIP •Přírůstek 10-15 TB ročně ve střednědobém horizontu •Paralelní umístění na dvou místech vzdálených od sebe •Dvě technologie pro ukládací médium •Zadání obecnou formou, ale s komentáři (např. upřednostnění migrace, ale s možností ostatní metody navrhnout) Národní digitální archiv versus Národní digitální knihovna? •Není důvod konkurovat: •Rozdílná úloha archivů a knihoven (jiná „sběrná oblast“) •Důraz na jiné problémy dlouhodobého ukládání •Rozdílná metadata Archiv Knihovna Ochrana dat Ochrana dat Bezpečnost Zpřístupnění Právní relevance Autorskoprávní problematika Přejímání od původce, výběr Automatizované akvizice, všechno E-ZDRAVOTNICTVÍ e-Zdravotnictví •Lepší a efektivnější zdravotní péče •Propojení a spolupráce zdravotnických zařízení: •Koordinace aktivit při ohrožení zdraví obyvatel, •Sdílení dat mezi zdravotnickými organizacemi •Místo průkazů pojištěnců čipové karty •Prevence: informace o zdravém životním stylu (Systém poskytování veřejných zdravotnických informací), telekonzultace •Upraveno zákonem č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu (od 1990 51x novelizován) •Zdroje: •Národní referenční centrum + Jak se kde léčí •Národní zdravotnický IS – upraven §67c, z.č. 20/1966, provozován Ústavem zdravotnických informací a statistiky, zatím nefunguje (nutný další zákon) § 23 poučení nemocného o zákrocích a jeho souhlas •Lékař musí vhodně poučit pacienta, popř. členy rodiny, aby se mohli stát aktivními spolupracovníky •Léčebné výkony se provádějí se souhlasem pacienta, nebo lze-li souhlas předpokládat •Pokud pacient odmítá přes náležité vysvětlení péči, vyžádá si lékař revers § 67b zdravotnická dokumentace •Zápisy do ZD nutné vždy opatřit podpisem •E-verze musí být opatřena e-podpisem, jinak nutné zápis vytisknout a podepsat vlastnoručně •Nikdy nelze zničit již existující papírovou ZD, i když už existuje i v e-podobě •Další dokumentace může být vedena jen v e-podobě, ale opět jen za předpokladu e-podpisu, archivace a zaručení čitelnosti i v budoucnu •§ 67b, odst. 12: Pacient má právo na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve ZD o jeho osobě; přitom se nesmí dozvědět informace o třetí osobě •Sporné s poskytováním kopií ZD – lékaři raději volí ústní podání •Neumožňuje rodinným příslušníkům nahlížet do ZD po smrti pacienta, Občanský zákoník ano (www.otevrete.cz) Zdroje •Archivace digitálních dokumentů •Co poskytuje Czech POINT •eGON jako symbol eGovernmentu - moderního, přátelského a efektivního úřadu •e-Government •E-Government – Jak je to s legislativou? •E-Government – KIVS •Klaudie – od správy majetku k modelu poskytování a odebírání služeb •Ministerstvo vnitra představilo Klaudii, nový symbol eGovernmentu •SIKP Přednáška X a, e-Government (Slámová, 2009)