IPVV, IP A KNIHOVNY Informační politika 18.11. 2011 Informační gramotnost • „Schopnost jednotlivce prostřednictvím dostupných informačních metod a technologií vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace." (TDKIV) • Zastřešení gramotnosti funkční a počítačové • PC gramotnost: schopnost a dovednost efektivně využívat ICT • Funkční gramotnost odvozená od povahy vyhledávaných informací, složky: • Literární - čtení i psaní odborných textů, odborný styl apod. • Dokumentová - formuláře, práce s IZ, citace apod. • Numerická - grafy, tabulky, výpočty apod. • Jazyková - schopnost použít cizí jazyk a stylistika ve vlastním Potřebnost IG • IG dnes klíčová pro profesní úspěch i prospěch celé společnosti Klíčové vlivy: • exponenciální nárůst informací, informačních médií, kanálů a služeb • nárůst technologií, nástrojů a aplikací pro vyhledávání a rozšiřování informací • nárůst změn v komunikačních vzorcích a chování • Dle některých názorů IG jiné předpoklady i podoba u různých generací => několik různých dělení, vždy orientační a řádové Informační generace (dle Badwena) Generace Nar. Sociální podmínky Kom. Vlastnosti a informační chování Veteráni 1915-1945 Světová válka, ekonom, problémy Rádio, kino, knihy Až 70 % neví, co je internet, nesourodá generace Boomers 1945-1965 Dětství v ekonom, stabilitě TV, knihy, desky, telefon Více se učí novému, ochotni učit se novým technologiím X 1965-1980 Studená válka, nejistá kariéra Počítače, stereo, CD, MTV Náchylní ke změnám, často se rekvalifikují, pesimisté, preferují anonymitu, wiki, umí využívat technologií, ale nejsou jí opojeni Y, Millennial 1980-1995 E-svět, poslední znající nejdřív školu, pak internet Web, mobil, PC hry Optimisté, ICT část života, necítí nedostatek informací, tvůrci informací, nerespektují autorská práva, rádi dělají vše sami - raději Google než sofistikované nástroje Z, Google gen. Po 1995 Neznají svět bez e-informace a spojení do sítí SNS, SMS, iPady Multitasking, špatná koncentrace, málo hluboké přemýšlení, mylně si myslí, že ICT perfektně zvládají, učí se raději na síti než sami, raději obrázky, zvuky a video než text, rychlost především, mýty o odlišnosti od předchozích gen. Otázky • Jaké tři nejlepší služby by měly knihovny a informační pracovníci nabízet jednotlivým generacím? • Mohou knihovny soupeřit s Googlem? • Stanou se z knih elektronické knihy a blogy? Jaké služby pak budou poskytovat knihovny? • Mohou knihovny nějak využít potřeb sociálních sítí mladé generace? Informační gramotnost • Hlavní překážky růstu IG dle české vlády: • Nedostatečná motivace a nízké povědomí o možnostech ICT • Obava z prvních začátečnických kroků • Nízká dostupnost ICT produktů a služeb (cena) • Omezená dostupnost získání a udržení IG • Nedostatek IG => digital divide - možný boj jen podporou LLL • Školství - klíčové, nutné dát základy IG všem absolventům, ale i dospělým pomocí kurzů • Knihovny - zajištění rovného přístupu k informacím a technologiím Strategické dokumenty IP v ČR a vzdělávání • 1999: Státní informační politika - základ pro SIPvV • 2004: e-Česko 2006 - informační vzdělanost 1 ze 4 priorit, cíl rozšíření základní PC gramotnosti během 4 let alespoň na Ví populace • 2005: Národní Lisabonský program 2005-2008 - priority pro vzdělávání: • Kurikulární reforma • Rozšířit přístup k vyššímu odbornému a VŠ vzdělání, podporovat prostupnost v rámci terciárního vzdělávání • Zlepšit propojení systému počátečního a dalšího vzdělávání • Podporovat spolupráci zaměstnavatelů, zaměstnanců a vzdělávacích a odborně profesních institucí a další vzdělávání ve firmách • Zvýšit informační vzdělanost Koncepce SIPvV • Základ 2000 ► Rada vlády pro státní informační politiku (už neexistuje) ► Primárně 2 oblasti zájmu: • Zajištění informační infrastruktury v celé vzdělávací soustavě, vč. dalšího a LLL • Vytvoření rámce pro integraci ICT do kurikulí na všech stupních (zvyšování informační a funkční gramotnosti) ► „Nejde o nic menšího, než je vzdělávání 10 milionů obyvatel ČR a budoucnost této země." (Koncepce SIPvV) ■ 2003-2006 realizace SIPVZ s hlavními úkoly: • Informační gramotnost pedagogických pracovníků i žáků • Přístup k on-line a offline zdrojům • Infrastruktura Koncepce SIPvV 2003 výzkum vybavenosti škol: z celkového počtu 11 505 škol připojeno k internetu dle MŠMT 82 %, průměr 4,7 počítačů na 100 žáků Připojování škol k internetu, PIK + vybavenost vzdělávacích institucí ICT, IZ a vzdělávacím SW IG, integrace ICT do výuky Koordinátoři ICT na školách LLL (pedagogové, knihovníci...) Všechny stupně a typy vzdělávání, vč. neformálního Koncepce SIPvV a knihovny • Uznána nezastupitelná role knihoven • Knihovny - soustředěny informace i lidé schopní při jejich vyhledávání a zpracování kvalifikovaně poradit • Nelze podceňovat vzdělávací roli knihoven • Knihovní infrastruktura => „aby každý občan bez ohledu na věk, pohlaví, národnost, rasu, náboženskou příslušnost, jazyk, odborné a společenské postavení a bez ohledu na místo, v němž se nachází, měl otevřený přístup ke vzdělávání a informacím." (koncepce SIPvV) N PPG • 2003-2006 • Cílem umožnit začátečníkům osvojit si základní dovednosti při práci s PC v rámci LLL • 2-hodinové kurzy pro veřejnost v doprovodu lektorů • Cena 100 Kč, Ml ČR přispívalo 417 Kč na každou osobu • Ml ČR - celkové náklady 30 mil./rok • Většina účastníků starší než 40 let, nejvíce 51-60, mnoho přihlásil zaměstnavatel => zaměstnatelnost • Nutná návaznost pro vyšší úrovně a objektivní hodnocení PC gramotnosti => certifikace ECDL NPPG- obsah kurzů Ovládání PC (zapínání, vypínání, myš, práce se soubory, složkami, okny...) Texty v PC (editor, formátování, tisk) Internet (připojení, základy vyhledávání, e-pošta) Zvláštní kurzy pro zdravotně postižené = NPPG Handicap => eAccessibility a zaměstnatelnost, individuální přístup Občan, úředník a PVS (řešení běžných životních situací, vyhledávání v zákonech, stránky úřadů a e-podpis) NPPG a knihovny ► Více než 200 školících míst v ČR, celkem 190 000 proškolených ► Naprostá většina realizátorů kurzů komerční subjekty ► Chyběly knihovny ► Měly by zajišťovat takovéto služby? ► Jaké jsou účely/úloha veřejných knihoven v "informační společnosti" ? Informační gramotnost a školství • Školy omezené vybavení => problém účastnit se projektů i využít e-výukové materiály; rychlost připojení byla pouze 64 kbps na školu • INDOŠ - viz dále • MŠMT zveřejnilo v 2008 plán na realizaci Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 -2013 „Škola pro 21.století" => 2009-2013 více než 3 mld. Kč na nákup počítačů, připojení, vzdělávání učitelů v oblasti ICT a výuku informatiky INDOŠ INDOŠ (neaktualizované) Součást vládních podpůrných opatření v 1. etapě SIPVZ 2001-2005, zapojilo se 3 620 škol vybraných MŠMT Spolupráce Český Telecom + AutoCont Finanční a materiální podpora státu v oblasti vybavování škol ICT a připojováním k Internetu Nedošlo na všechny školy Infogram • Portál pro informační gramotnost • Vznik za podpory MŠMT ČR • Výsledek centralizovaného rozvojového projektu Informační vzdělávání bez bariér: webový portál pro rozvoj informační gramotnosti a podporu celoživotního vzdělávání Další projekty pro rozvoj IG a školství ICT ve vzdělávání Pro IG na VŠ komise Informačního vzdělávání na vysokých školách Jednota školských informatiků • Založena 12.4. 2002 Důvod vzniku: dlouholeté potřeby a požadavky pedagogů zabývajících se ICT ve vzdělávání a správců školních počítačových sítí, nutnost organizovat se a společně postupovat při informatizaci našeho školství Škola online • Provozuje CCA group • Diskuse k článkům, přeposílání zpráv, hlasování, soutěže, poradenství apod. Partneři ve vzdělávání (Partners in Learning) • Iniciovalo Microsoft • Primárně pro ZŠ, SŠ a učiliště • Nejen české, ale v jiných státech jiná zaměření RVP PIK • Začal 2004 • Prodloužen do konce roku 2007 • Novelizace knihovního zákona • Možná ztráta nároku na dotace • Více než 6000 veřejných knihoven • Knihovnám hrazeno vysokorychlostní připojení na 36 měsíců, pak musí pokračovat • Důraz na bezpečnost připojení • CPU = centrální podpora uživatelů - pomoc při řešení problémů (tel. linka, e-mail) Financováno z VISK 3 (ICEKNI) PIK - podmínky účasti: • Veřejná knihovna dle knihovního zákona • Nutno podat žádost, na účast není právní nárok, rozhodovalo Ml ČR • Knihovna musela mít připravenu techniku a SW (PC se síťovou kartou, vč. antivirové ochrany) • Žadatel musel zajistit vyškolení obsluhy PC s internetem do 3 měsíců od instalace Přístup pro veřejnost nejméně v rozsahu provozní doby • Za neoprávněné využívání (např. komerční účely) sankce => nelze požadovat poplatky za přístup k internetu KONCEPCE ROZVOJE KNIHOVEN Koncepce rozvoje knihoven 2004-2010 -hl. cíl • Prostřednictvím systému knihoven umožnit občanům rovný přístup k publikovaným dokumentům a dalším informačním zdrojům v jakékoliv formě • Vytvářet informační infrastrukturu pro • Výchovu a celoživotní vzdělávání • Uspokojování kulturních zájmů občanů • Výzkumnou a vývojovou činnost • Podílet se na ekonomických aktivitách a nezávislém rozhodování jednotlivce Koncepce rozvoje knihoven (1) A. Formování knihovního systému • Spolupráce: souborné katalogy, sdílená katalogizace, konsorcia pro EIZ, spolupráce specializovaných knihoven • Zlepšit právní zakotvení systému knihoven • Unifikace a standardizace knihovních činností, metodická a poradenská činnost (NKP, MZK, krajské knihovny) B. Rovný přístup k VKIS • Rovný přístup a zároveň ochrana duševního vlastnictví • Kvalitativní parametry činnosti (např. benchmarking) • Internetizace, vybavení ICT a zlepšení infrastruktury • Úloha v LLL, informační vzdělávání • Sdílení IZ • Využití knihoven pro e-government • Komunitní role knihoven Koncepce rozvoje knihoven (2) C. Tvorba a zpracování knihovních fondů a IZ • Finance pro nákup a obohacení fondů • Kontinuita EIZ pro výzkum, vývoj • Převod lístkových katalogů do e-podoby • E-souborné katalogy a informační brány D. Ochrana a zpřístupnění kulturního dědictví • Zkvalitnění průběžné i retrospektivní bibliografie; šedá lit. • Koncepce trvalého uchování tradičních i e-dokumentů • Postupná digitalizace starých a ohrožených tisků E. Rozvoj lidských zdrojů • LLL knihovníků, ICT + jazyky • Lepší mzdové ohodnocení Podpora zahraničních stáží knihovníků a účastí na konferencích Koncepce rozvoje knihoven CR 2011-2014 • Předkladatel Ministerstvo kultury, zatím nenalezena finální verze, ale pracovní různých skupin Ústřední knihovnické rady + Knihovní institut NK • Vznik z formálních důvodů (konec předchozí koncepce), ale i obsahové změny • Nutné zohlednit změny společnosti a ICT (internet = konkurence knihoven, rozvoj e-dokumentů...) Pracovní skupiny ► Klient - služby - dr. Tomáš Řehák MKP ► Procesy a legislativa - ing. Martin Lhoták, KAV ČR ► Fondy, informační zdroje - Ing. Martin Svoboda, NTK ► Pracovníci a jejich rozvoj - Mgr. Zlata Housková, NK ČR ► Financování - dr. Vít Richter NK ČR Idea - Klient říká: > „V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně > rychle obsloužen příjemným, kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem > nebo z pohodlí domova > bez ohledu na národnost či handicap, > v kteroukoliv denní či noční dobu > získám bezplatně požadovanou kvalitní službu" Silný portál - základní stavební kámen • Zajištění přístupu do celého systému knihoven • Využití • Pro knihovny => individuální služby klientům (např. sdílená katalogizace) • Pro samostatného uživatele (např. vyhledávání, objednávání) • Pro sdílení (indexaci) obsahu globálními vyhledávacími nástroji • Všechny typy dokumentů v knihovnách (fyzické, digitalizované, placené EIZ, e-born...), vč. informací o nich (obsahy, obálky, citace v ISO formátu, anotace, ověření dostupnosti, prolinkování do dalších systémů, posouzení relevance vzhledem k dotazu...) • Informace o knihovnách (geografická identifikace, otevírací doba, akce, dle specializace, další služby...) Další cíle • Vybudovat rychlý a spolehlivý systém dodávání dokumentů - MVS, EDD • MVS odkudkoliv, cokoliv, kamkoliv • Služby nad e-dokumenty jako nad fyzickými (jiné autorskoprávní aspekty) • Stanovit závazná pravidla pro sdílení služeb mezi knihovnami • Sdílení uživatelských identit • Společné průkazky • Přenos primární registrace (registrující ručí za správnost údajů) • Ochrana osobních údajů řešená Knihovním zákonem • On-line platby za služby • Mikroplatby (OpenCard, PayPal, PaySec) • Finanční vyrovnávání mezi knihovnami • Rychlé zpracování nových dokumentů na trhu • Záznam musí být k dispozici, dokud je kniha uváděna na trh • Kratší lhůta pro nakladatele (dnes je 30 dnů) a zlepšení vymahatelnosti zákona Co je ve strategii nového? • Využití všech možností, které nabízí ICT • Masová digitalizace - dlouhodobá archivace • Integrace a propojení všech existujících zdrojů • Myšlenka centrálních služeb • Každá knihovna vstupem do systému a nabízí jeho služby • Kvalitativně nová úroveň spolupráce • Katalogizace, sdílení služeb MVS, EDD • Stanovení odpovědností Otázky • Jak hodnotíte projekty INDOS, PIK, NPPG? • Které instituce by měly mít jakou roli v rozvoji IG? • Jak hodnotíte dosavadní činnosti knihoven? • Co víte, že knihovny (veřejné/akademické) nabízí • A co by podle Vás měly? • Jaké znáte aktivity knihoven? • ... pokračování v referátu H. Selucké (2.12.) Zdroje • Bláhová, Kateřina: Informační politika a informační systémy veřejné správy ČR • Bowden: přednáška Information Generations, 2009. • Brunovská, Ivana: Spolupráce EU a ČR v oblasti vzdělávání pro informační společnost • Fišrová, Kateřina: Vývoj a proměny informační politiky EU • Koncepce rozvoje knihoven 2004-2010 • Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011-2014 • Pitner, Tomáš. Státní informační politika ve vzdělávání - cíle a postupy : Co pro realizaci SIPVZ nabízí Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně? Příspěvek přednesený na semináři „Příprava škol na státní informační politiku ve vzdělávání" Znojmo, 23.11.2000 • SIKP Kapitola IX, i. gramotnost