Informační průmysl 2011 Petr Šmejkal 43262@mail.muni.cz For information on applying this template onto existing presentations, refer to the notes on slide 2 of this presentation. The Input area of the Beam can be customized to reflect the content of the presentation. The Input area is an AutoShape with a picture fill. To change this, ensure you have the image you wish to use (ideally a .jpg or a .png file) in an accessible folder. The image should have a ratio of 1:1 to ensure it does not appear distorted. Acceptable images for importing into the Input area of the Beam are the three approved graphics (lines), and black and white photography or illustrations which follow the principles laid out on The Branding Zone. Color images should never be imported into this area. To create a thank you slide with a picture in the Input area of the Beam, duplicate this master slide and create a new master slide. If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide. Customize the Input area of the Beam as described below. •Click on the View tab from the menu bar and select Master>Slide Master •Right-click on the Input graphic and select Format AutoShape •From the Fill menu, under the Color and Lines tab, click on the drop-down arrow next to Color and select the Fill Effects menu •From the Picture tab, click on Select Picture. Navigate to the folder containing the image you wish to insert in the Input area. Highlight the image and tick the Lock picture aspect ratio box. Click on OK. •You can now preview the image before continuing. If you are happy with how it looks, click Ok to continue. Otherwise, repeat the process until you are happy with your selected image •To exit from Master View, click on View>Normal. The change you made to the Input graphic should now be visible on the title slide Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl - obsah ■Zaměření a obsah IP ■Informační management ■Firemní informace ■Research – výzkum ■Analýza a syntéza informací ■Základy analýzy informací ■Analytický postup ■Druhy analýz ■SWOT, BCG a další ■Prognózy ■Shrnutí metod ■Předávání a sdílení informací a znalostí ■Competitive Intelligence It is possible to apply this template to exiting presentations. •Have the latest presentation template open •Click on the View tab and select Normal •Delete all unwanted slides •Click on the Insert tab from the menu bar and select Slides from Files •Click on Browse. Navigate to the presentation you wish to update with the new template. Highlight the presentation and click Open •Wait for the slides from the presentation to load and click on Insert All. Then click Close •Check the inserted slides to ensure that the most appropriate master slide has been used on each slide •To change the master applied to a slide select the slide you wish to apply a different master to then click on the Format tab from the menu bar and select Slide Design •From the Used in This Presentation section choose the master you wish to apply to the slide and hover over it to reveal a drop-down arrow. Click on the arrow and select Apply to Selected Slides It is important to thoroughly check the presentation to ensure that no further formatting is needed. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz ANALYTICKÝ POSTUP ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Strukturování analytických problémů ■Dekompozice ■Rozložení problému na komponenty ■Nejsme často schopni si uvědomit celek ■Externalizace ■Přenesení dekomponovaného problému na externí médium (papír, monitor) ■Omezení mysli ■Vše co má části, má i strukturu Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza dat ■Sledujeme trendy – nárůst, průměr, odchylky, časové osy, rozptyly ■hledáme vzory a zákonitosti ■posuzujeme vliv externích faktorů, sezónních obměn, náhodných událostí a cyklických trendů ■Statistické metody ■průměr – součet položek v sadě/počtem položek ■medián - hodnota, jež dělí řadu podle velikosti seřazených výsledků na dvě stejně početné poloviny ■modus – nejčastěji se vyskytující hodnota v sadě dat ■odchylky - rozsah – rozdíl mezi největší a nejmenší hodnotou; standardní odchylka – ke zjištění odchylky od průměru Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza dat ■Korelace ■vzájemný vztah mezi znaky či veličinami ■korelační koeficient může nabývat hodnot od −1 až po +1 ■perfektní korelace je rovna +1 ■čím bližší vztah dvou veličin, tím vyšší míra korelace ■Časová osa ■sledujeme pohyb a vývoj veličin v závislosti na čase ■důležité při odhalování: ■trendů ■sezónností ■klíčových momentů ■amplitud Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Prezentace výsledků analýzy ■Vizualizace ■grafy: ■plošné – spider, koláče, mapy, … ■sloupcové – poměry, průměry, … ■diagramy ■tabulky Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz DRUHY ANALÝZ ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analytické metody ■Použití při CI: ■Competitor profiles: 88.9% ■Financial analysis: 72.1% ■SWOT analysis: 55.2% ■Scenario development: 53.8% ■Win/loss analysis: 40.4% ■War gaming: 27.5% ■Cojoint analysis: 25.5% ■Simulation/modeling: 25% Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SWOT ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SWOT ■nejčastěji užívaná metoda, jedna z nejefektivnějších ■strengths, weaknesses, opportunities, threats ■požaduje nadhled a objektivitu Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SW část - interní prostředí firmy Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz OT část - externí prostředí ■vztah investorů ke stavební firmě a jejich reakce na akviziční činnost ■pozice vůči konkurenci ■image a goodwill firmy směrem k investorům a širšímu okolí ■dynamika a struktura investic ve vztahu k ekonomickému vývoji národního hospodářství Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SWOT Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Plnění SWOT matice ■V každém sektoru ideálně 10-25 bodů ■Interní i externí informační zdroje ■Určení aktuální pozice i určení hlavních trendů ■V externích zdrojích hledáme: ■Hrozby ohrožující danou oblast podnikání ■Hlavní konkurenční síly ■Faktory vytvářející dynamiku změn ■Faktory prostředí klíčové pro úspěch ■Atraktivita oboru ■Interní zdroje: ■Náklady a finanční zdroje ■Lidské a výrobní kapacity Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Závěrečná fáze SWOT - uplatnění ■Formulovat problém aby: ■Silná stránka byla zachována ■Slabá stránka eliminována ■Příležitosti efektivně využity ■Ohrožení odraženo nebo mu bylo předejito ■V dalším kroku se stanový způsob jak problém řešit Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Příklad Cesta k řešení Problém Záznam ve SWOT -Realizovat „Program péče o pracovníky“ -Zavést racionální výcvik pracovníků -Zavést plánování lidských zdrojů -Zavést účinné hodnocení pracovníků Kvalita výroby S - Dobrá kvalita výroby - Stabilizovaná struktura pracovníků a stabilní zaměstnanecké vztahy -Koncepce odměňování a mzdového vývoje Fluktuace Relativně nízký průměrný věk pracovnic -Realizovat „Program péče o pracovníky“ … (viz výše) Kvalita výroby O -Možnost získání a zaškolení nekvalifikovaných pracovníků -Koncepce odměňování a mzdového vývoje Fluktuace - Možnost zvýšení produkce dvousměnným provozem Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Rozšířená SWOT ■nabízí 4 východiska pro tvorbu strategií Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz TOWS ■rozšíření SWOT, více zaměřena na externality ■rozdíl v pohledu na problematiku ■aby bylo možné vyhnout se klíčových hrozbám a nepromarnit významné příležitosti ■zabraňuje přílišné zaměření se na interní situaci Hrozby (T) objektivní trendy a změny, které ohrožují nebo budou ohrožovat dosažení cílů v dané oblasti a daném území. Příležitosti (O) objektivní trendy a změny, které je možné nebo bude možné využít k lepšímu dosažení cílů v dané oblasti a daném území. Slabé stránky (W) věcné, kapacitní, znalostní atp. slabiny daného územního celku, ohrožující obranu proti hrozbám nebo využití příležitostí. Silné stránky (S) věcné, kapacitní, znalostní atp. přednosti daného územního celku, které ohrožují obranu proti hrozbám nebo využití příležitostí. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG analýza ■zavedla Boston Consulting Group ■nejpopulárnější analytická technika evaluace celkového portfolia diverzifikovaných skupin jednotek ■je založena na tvorbě dvourozměrného grafického obrazu umístění jednotlivých aktivit ■osami jsou: ■míra růstu odvětví ■relativní tržní podíl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG analýza ■každá aktivita se objevuje jako „bublina“ ve čtyřbuněčné matici, přičemž rozměr každé bubliny koresponduje s procentem výnosu, které reprezentuje v celkovém portfoliu ■čtyři buňky: ■Problémové děti / otazníky ■Hvězdy ■Dojné krávy ■Bídní psi §obecně je BCG trochu kritizována, bere do úvahy jen strategii nízkých nákladů Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz BCG analýza Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz DALŠÍ ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Matice přežití ■Prodejní a nákadová pozice firmy ■Význam polí: 1.Předpokládané přežití 2.Pravděpodobně přežije, nutno snižovat náklady 3.Pravděpodobně přežije, nutno zlepšit pozici na trhu 4.Silný tlak na zrušení 5.Tlaky na zrušení i když trh je životaschoný 6.Tlaky na zrušení i když náklady jsou životaschoné Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních hypotéz ■Hypotéza – předpověď budoucího stavu ■vždy několik vzájemně konkurenčních ■Vybrat jen klíčové důkazy ■Vylučovat hypotézy !!! ■Nikoliv ověřovat !!! ■Pro vyloučení stačí jeden důkaz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Kroky analýzy ■Určit hypotézy ■Sestavit seznam zdrojů ■Sestavit seznam argumentů pro a proti ■Připravit matici s hypotézami a důkazy ■Sestavit předběžné závěry ■Analyzovat citlivost závěrů vůči důkazům ■Podat zprávu o závěrech ■Stanovit milníky pro následné sledování Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních hypotéz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Analýza konkurenčních hypotéz Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Kontrola ■Analýza citlivosti ■Vliv výsledku na vstupní parametry ■Přepočet vah a vstupů ■=> ■Jak můžu ovlivňovat váhy než se změní výsledek? Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz PROGNÓZY ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Prognózy / forecasting ■Vytváření skupin (focus / user groups) ■Delfská metoda – oslovování špičkových expertů na problematiku ■Panelové přehledy – po čase se vypracuje stejná analýza znovu a porovnávají se ■Technika scénáře Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Technika scénáře ■Pro předvídání budoucnosti, uvážit co nejvíce alternativ budoucího vývoje ■Využití pokud: vysoká míra nejistoty okolí; v minulosti se čelilo nákladnému překvapení; zvažujeme dlouhodobou investici; odvětví prochází změnami; rozdílné názory managementu;… ■Max. 5 scénářů ■popisující odlišné stavy okolí ■reálné Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Scénáře - postup ■Stage 1 ■Identify key drivers within your organization. This will require brainstorming with key management personnel. ■Stage 2 ■Study the competitive universe to isolate possible scenarios. This may result in a real need to develop competitive intelligence for filling in certain unknowns. ■Stage 3 ■Create three to five different scenarios and try to assign a probability on the likelihood that the scenario will happen. ■Stage 4 ■Conduct a series of strategic meetings to build a set of strategies for addressing different scenarios. ■Stage 5 ■Establish and monitor a set of indicators for each scenario. You will need to assign responsibilities to different people for researching and analyzing these indicators. ■When a threat or opportunity becomes real, take appropriate action. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Postup vytváření scénářů 1.Vymezení rozsahu – časové období, jak rozsáhlou oblast - podle minulých událostí 2.Identifikace stran – hlavní zájmové skupiny a jak budou ovlivněny 3.Stanovení základních trendů – hlavní politické, ekonomické, společenské, technologické či odvětvové trendy 4.Identifikace faktorů nejistoty – určit nejistoty budoucího vývoje 5.Příprava základních scénářů – určit extrémní situace 6.Kontrola scénářů – konzistence a věrohodnost 7.Studijní scénáře – dávají pohled na budoucnost 8.Výzkum a vývoj – pracujeme na nedostatcích podle studijních scénářů 9.Příprava kvalitativních modelů – matematické modely a kvantitativní odhad 10.Scénáře pro rozhodování – pravdivost, konzistenci ->strategické rozhodování Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Delfská metoda ■Intuitivní prognostická metoda ■Postupně zjišťujeme a porovnáváme názory odborníků na dané téma ■Je zajištěna vzájemná anonymita, řízená zpětná vazba a statistická identifikace shody názorů ■Anonymita vylučuje tři hlavní nevýhody přímého kontaktu: ■Konsensus – všeobecný souhlas všech – přirozený pud konformismu ■Uznávání dominantního postavení silného člena ■Nevýznamnou komunikaci ve skupině Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Brainstorming ■Tvořivé kolektivní myšlení - asociace myšlenek ■Intuitivní vs. Destruktivní charakter ■Základní pravidla: ■Zákaz kritiky ■Uvolnění fantazie ■Co největší počet nápadů ■Vzájemná inspirace ■Úplná rovnost účastníků ■Následná analýza obsahuje tyto operace: ■Stanovení kritérií pro hodnocení návrhu ■Seřazení návrhů do podobných skupin ■Výběr nejvýznamnějších návrhů pro další zpracování Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz SHRNUTÍ ANALYTICKÝCH METOD ■Informační průmysl Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz Vhodnost použití ■K různým účelům různé metody - FAROUT Rating Systém ■Např. není vhodné vybrat metodu scénáře pro rychlou, levnou, analýzu orientovanou na krátkodobý výhled. Informační průmysl 2011 Page ‹#› Petr Šmejkal, 43262@muni.cz