Sociální média - teorie a pracce (VIKMB25) - part I. Mgr. Adam Zbiejczuk li 8 M 1 You 1 Tuhej /vru 1^1 +420 736 779 9^0 adamib.zbieiczuk.com Monday, October 17, 11 Proč se zajímat o sociální sítě? Monday, October 17, 11 Protože je to změna, která se nás týká Welcome to the Bienvenu REVOLUTION M H') 0:14/4:26 P 360p II Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Definice □ Lon Safko (The Sociál Media Bible): □ Sociální média zahrnují aktivity, postupy a chování lidí v komunitách, kteří se potkávají online, aby sdíleli informace, vědomosti a názory prostřednictvím konverzačních médií. Konverzační média jsou na Webu zalomené aplikace, které umocňují vytvářet a jednoduše předávat obsah v podobě slov, obrázků, videa a audia. □ Jim Sterne (Sociál Media Metrics): □ Sociální média jsou to, co umožňuje komukoliv komunikovat s kýmkoliv. Jinými slovy, obsah vytvořený spotřebitelem distribuovaný pomocí jednoduše dostupných online nástrojů. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11 New Media / Digital Media n Všechna média byla jednou nová (TV, počítač) □ Lev Manovich: navrhuje pět základních principů, které odlišují nová média od starých. Jsou jimi: numerická reprezentace (numerical representation), modularita (modularity), automatizace (automation), variabilita (variability) a konverze (transcoding). Nová média ovlivňují "stará média" - princip remediace (Bolter): xxxx □ Pokud se chcete blýsknout a uvádět McLuhana, nečerpejte z výpisků a skutečně si přečtěte jeho knihy - je to hodně těžký autor. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Změna komunikačního modelu Vin Crosbie a metafora pohybu jako popis tří typů komunikace car i Souš = one to one, možné i bez techniky (ta pomáhá) Moře = one to many, možné i bez techniky, ale ta to naprosto mění Vzduch = many to many, bez techniky nemožné Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Změna komunikačního modelu J. L Bordewijk a B. Van Kaam Projev - konverzace - konzultace - registrace _£ r 3 C - L - Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Web 2.0 □ Tim O'Reilly - marketingový buzzword od začátku n Web 2.0 je revoluce podnikání v počítačovém průmyslu způsobená přesunem k chápání webu jako platformy a pokus porozumět pravidlům vedoucím k úspěchu na této nové platformě. Klíčovým mezi těmito pravidly je toto: tvořte aplikace, které budou díky síťovému efektu s přibývajícím počtem uživatelů stále lepší." □ Web 1.0 □ Web 2.0 □ Čtení n Psaní □ Reklama Word of Mouth □ Projev Konverzace □ Webové stránky Webové služby □ Profesionálové Amatéři □ Vlastnění Sdílení Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Web 2.0 n Smiřme se s neuchopitelností termínu, kterýsi lze představit jako tag cloud - v němž se bez rozlišení může objevit vlastnost, objekt, idea nebo funkce. Focus on Simplicity Wikls Joy of Use Foiksonomy Usability AJAX Recommendation Social Software The Long Tail rloö, m Participation r"M»1 Economy Affiliation Web2.0 Audl° Convergence o™.,«,« „o ^Design Video 'otočíš Video :ococ«*-: Mobility'^* Remixability .^"T,0l.~~.i..i Rss ^ Standardization OpenAPIs CSS-Design DataDriven «jn*. mccbss»xlitw Web Standards Microformats Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Web 2.0 n Několik rysů (jaké další vidíte vy)? Nárůst publika ► Nárůst objemu dat ► Setření hranice mezi konzumentem a autorem ► Individualizace prožitku ► Kolaborace / sdílení ► Reputační systémy ► Mash-up / remixová kultura Desktop -> Cloud / Internet technologické faktory (AJAX, HTML 5) považuji rozhodně za velký přínos, nicméně pouze nástroj, ani cíl, ani příčinu... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Nárůst publika 2000 1500 1000 500 Number of users on the Internet - 1995 to Present (Millions of users) j s«ŕ J J f f j j j ŕ -ŕ ŕ ŕ -ŕ Počet uživatelů je podstatným faktorem: dříve jsme na internetu hledali cizí lidi se stejnými zálibami - dnes tam jsou všichni naši známí a tak primárně udržujeme vazby s nimi Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Nárůst objemu dat In 1993, total Internet traffic amounted to approximately 100 TB for the year. As of June 2008, Cisco Systems estimated Internet traffic at 160 TB/s. V roce 1998 jsem stahoval hudbu a odnášel si ji domu na disketách. Dnes běžně streamujeme seriály a filmy - kdo by je stahoval a k čemu? Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Setření hranice mezi konzumentem a autorem Producers Media Consumers Explicit Metadata Implicit Creators (Hollywood & podcasters) Enthusiasts (fans & critics) Original media Production metadata Descriptive metadata Remixers Consumers (playlists & mash-ups) (casual viewers & listeners) Attention metadata Remixed media Usage metadata Už nejsou jen autoři a čtenáři, hranice se rozmlžila, nástroje pro tvorbu jsou široce dostupné a mezi profíkem a amatérem je jen tenká hranice... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Individualizace prožitku Below you can edit the interests and inferred demographics that Google has associated with your cookie: Category Arts & Entertainment - Music & Audio - Dance & Electronic Music Remove Arts & Entertainment • TV & Video • Online Video Remove Computers & Electronics Remove Finance Remove Finance • Credit & Lending Remove Games Remove Games - Computer & Video Games Remove Games - Computer & Video Games • Simulation Games Remove Jobs & Education - Education Remove Reference - General Reference • Dictionaries & Encyclopedias Remove Science - Physics Demographics - Age - 25-34 Remove Demographics • Gender • Male ® Rflmgye n Každý máme "vlastní" internet a ten můj není jako ten váš. A není to jen možnost customizace, je to třeba i Google, který vám ukazuje reklamy, které jsou pro vás jako dělané... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Kolaborace / sdílení Crowdsourcing není jen teoretický koncept - viz Threadle Fundlt a další projekty. Přečtěte si Wisdom of Crowds (Surowiecki)! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (Stu No Me UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Mash-up / remix culture Home Videos /// .v. ..... .. .v. .v. ■ "III ..t«.. Kutirrwjn mixes You Tube ALL FUNK CHORDS 01. THI 1 '^i'AliT!^ or 5n? Share % Favorit«^: Playlist* Views: ž ?7 3,592,713 i$ Fi more Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11 Pokračování příště! e-mail pro vaše dotazy: zbiejczuk@gmail.com posterous: http://vikmb25.posterous.com/ StuNoMe: http://www.facebook.com/stunome StuNoMe posterous: http://stunome-adam.posterous.com Najdete mě také tady: |f3| ^ Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Monday, October 17, 11