Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe (VIKMB25) - part II. Mgr. Adam Zbiejczuk Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální sítě a marketing... Fakta o Facebooku Osobní profil vs. stránka (vs. skupina) Naplnění stránky vhodným obsahem Využití dalších funkcí stránky, doplňkové aplikace Placená reklama na Facebooku Statistiky a optimalizace Příklady z praxe Závěrečná doporučení pro úspěšnou propagaci Další sociální sítě a jejich využití Praktická část :) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Aktuální stav Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Bylo nebylo … 2004 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) 2011 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Fakta o Facebooku Založen 2004 Přeložen do 70 jazyků 700 milonů uživatelů více než 3 miliony Čechů (=aktivních uživatelských profilů) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Princip fungování Facebooku Nemusíme komunikovat s každým jednotlivě, ale dáváme o sobě vědět všem -> snadné udržování slabých sociálních vazeb (dříve téměř nemožné). Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Kdo je uživatel Facebooku 13 – 17 let: 18% 18 – 24 let: 29% 25 – 34 let: 28% 35 – 44 let: 14% 45+ let: 11% ženy : muži 51 : 49 SocialBakers Fejsbůček Každý 4. člověk je na Facebooku Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Typy marketingu a reklamy na Facebooku Podpora značky (branding) Retence a loajalita zákazníků Výkonová reklama Virální marketing Social data mining Nejprve naslouchejte - zapojte se do konverzace - prodávejte až nakonec! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co si přeje fanoušek stránky? Špehovat Vyjádřit se Být součástí vašeho projektu Dostat něco extra Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co dát vašim fanouškům? Co má rád můj klient/zákazník Jak vypadá jeho den Kolik mu je let (generační rozlišení) Může nakoupit znovu? Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Začínáme propagaci na Facebooku 2) Facebook stránka1) Osobní profil 3) Skupina 4) Komunitní stránka 9:29 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Osobní profil facebook.com/lucie.habartova Historie uživatele Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Možnost hodnocení Možnost komentování Aktualita stránky Aktualita přítele Newsfeed (kanál novinek) facebook.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Stránka vs. skupina na Facebooku Stránka Komerční charakter Ideální pro firmy, produkty ale i osobnosti Více funkcí pro propagaci (stránka může dávat palce a komentovat) Dovoluje implementaci aplikací Více prostoru pro obsah Možné provázání s jinými stránkami na FB Poskytuje statistiky Skupina Staré skupiny se brzy změní na nové Nekomerční záležitosti Zájmové skupiny Vhodnější pro diskuzi Vhodná pro organizaci např. offline akcí a jejich promo 3 stupně soukromí Umí chat Posílá zprávy do inboxu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Osobní profil jako administrátor stránky Není vidět, kdo stránku spravuje, pokud to nenastaví. Přispívající administrátor vystupuje za stránku, ne za sebe (pokud si to nezmění). Uživatel může spravovat neomezený počet stránek. Stránka může mít neomezený počet administrátorů. Administrátor stránky se může stát jejím fanouškem a stránku doporučit svým přátelům. Administrátor může přidat další správce stránky. Pokud stránku administruje jediný správce, po jeho vymazání osobního účtu stránka zaniká. Máte profil a potřebujete ho převést? http:// www.facebook.com/help/?page=18918 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Založení stránky na Facebooku http://www.facebook.com/pages/create.php Přiřazení kategorie Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přiřazení názvu a kategorie Dobře promyslet název stránky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Fulltext není inteligentní. Nedivte se, když nejste k nalezení Facebook není dokonalý X Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Letošní zásadní změny FB stránek Poslední fotky Záložky zmizely, místo nich nové menu Možnost měnit adminské role Notifikace na stránce i do mailu Možnost tagovat stránky do fotek Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Než vůbec začnete: Definujte si cíle Podpora prodeje konkrétních produktů? Zvýšení návštěvnosti obsahového webu? Zvyšování důvěryhodnosti značky? Stimulace stávajících zákazníků? Najděte zodpovědnou osobu Promyslete plán aktualizace stránky Holistický přístup - všichni zaměstnanci mohou participovat v sociálních sítích (BestBuy, Dell, Starbucks) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Rozhraní administrace stránky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nastavení stránky: zobrazení příspěvků na Zdi (Stránka/ Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nastavení stránky: výchozí záložka stránky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nastavení stránky - role, správci, oblíbené stránky a notifikace Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Hlavní logo stránky 180 x 540 bodů hlavní obrázek či text 12px od kraje výraznost, kvalita, corporate identity Logem může být: Oficiální logo firmy Obrázek produktu Známý maskot Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Informace o firmě Informace o firmě - různé podle typu stránky Odkazy na web, blog, do sekcí e-shopu atp. Historie firmy, informace o projektu – mise Sortiment a produkty Adresa, popis cesty, tel. kontakty, e-mail, otvírací doba.. Uveďte všechny důležité informace ale ne příliš mnoho textu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Aktualizace stavu na Zdi Základní nástroj Facebooku Posílání zpráv fanouškům do jejich newsfeedu, lze cílit na zemi (město) a jazyk Příspěvek se zobrazí, pokud fanoušek o stránku jeví zájem Jinak záleží na celkové úspěšnosti stránky (EdgeRank) podle engagementu Příspěvky velkých stránek vidí jen 3 % - 7 % uživatelů! Přiložení odkazu, fotky, videa Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Využijte správného okamžiku Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Komunikujte obrazem! Přiložení obrázku akční nabídky Přiložení odkazu do e-shopu Přiložení obrázku z firemní akce Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook je konverzace Podle SocialBakers až 7 z 8 stránek nereaguje na příspěvky na své zdi (někdy o nich asi ani neví!) Komentáře uživatelů pod vaším příspěvkem zvyšují EdgeRank, pokud ale napíší sami od sebe nebo sdílí fotky, je to ještě lepší (to byl jeden z důvodů, proč dělat soutěže založené na přispívání fanoušků na Zeď) Odpověď má být vždy jedinečná: lidé nesnáší automatické odpovědi a copy/paste. Každý kanál (Facebook, Twitter, blog) musí mít unikátní obsah, nejde zkopírovat všude jednu věc Rychlost je klíčová: 24 hodin = neúspěch, naopak stránka, kde administrátor odpovídá ve dvě ráno, zanechává extremně pozitivní uživatelskou zkušenost Mazat jen vulgarity a spam (ten definovat v pravidlech) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Buďte osobní, představte se, podepisujte své příspěvky Opravdový brand ambassador nemá problém být sám sebou Autenticita je důležitější než formální znalosti, ty lze dohnat Buďte to opravdu vy Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Inspirace Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Poznámky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Poznámky Vhodné pro delší obsah, který se nehodí na Zeď. Nově uveřejněná poznámka se objevuje na Zdi a v News feedu fanoušků Fanoušci mohou poznámky komentovat, sdílet a hodnotit „Líbí se mi“ Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Video Video musí být menší než 1024 MB a kratší než 20 minut Pozor na autorská práva! Příklady vhodných videí: Instruktážní, výkladová, reportážní Vtipná tematicky laděná videa Krátká videa o firmě či projektu Záběry týmu v akci Reklamy na prodávaný sortiment atp. Slideshow - Animoto Zvládne to každý - i Loupač jablek Pepa! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Diskuze - končí na konci října Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Oficiální „otevření“ stránky 1. Ověřte, zda je stránka uveřejněná. 2. Staňte se fanouškem své stránky. 3. Navrhněte stránku přátelům. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přivádějte fanoušky Zmiňujte své stránky, kde jen můžete.. Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Tipy pro získávání fanoušků • Oslovení zaměstnanců • Speciální e-mailing • Aktualita na webu/blogu • Odkazy z podpisu v e-mailu, PR článku • Speciality pro fanoušky (soutěže, slevy, kvalitní obsah) • Komentování příbuzných stránek na FB jako stránka • Offline reklama (noviny, letáky) Sledujte naše tipy na http://www.facebook.com/opravna/ Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Provázání webu s Facebookem Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Like Box – varianty Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Like Box pro váš web http://developers.facebook.com/docs/ plugins/ Fanouškem na jeden klik Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Další zajímavé nástroje Ukázka – Recommendations a Comments na Mediář.cz a Líbí se nám Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Generali – provázání s Facebookem Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Tlačítko „To se mi líbí“ Funkce tlačítka: Možnost uživatelského komentáře (XFBML verze) - nově také tlačítko Send Možnost A/B testování Kontaktování uživatele, který palcoval přímo do jeho news feedu na FB Počítadlo pro vaši doménu (registrujte svou doménu na facebook.com/insights) http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Studie – média a použití tlačítka „To se mi líbí“ ABC News – nárůst návštěvnosti odkazujících stránek o 190% Tlačítko má CTR až 0,2% (podobné bannerům) Největší aktivita uživatelů 09:00 a 20:00 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Tlačítko To se mi líbí Vhodné pro produkty i články: Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Odkazujte na zajímavý obsah - videa Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Události Školení, přednášky Akce, slevy Oslavy a večírky Soutěže Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Zapamatovatelné URL stránky – vlastní username Název URL stránky – vanity username je nezměnitelné a nepřenosné možné u stránek nad 25 fanoušků smí obsahovat jen znaky A-Z, 0-9, nebo tečku „.“ v nejpoužívanějším tvaru ideální pro PR (tiskoviny: vizitky, reklamní předměty) krádež usernamu nahlásit Facebooku www.facebook.com/username Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Komunikace za stránku Je možné přispívat na Facebooku za stránku Uvidíte v notifikacích interakce s vaší stránkou Můžete komentovat ostatní stránky jako stránka (máte-li je v oblíbených) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Zajímavé doplňkové aplikace Ankety (Poll, Poll daddy) RSS kanál (RSS Social, Poznámky) iFrame vložený přes aplikaci Představení dalších nástrojů... Katalog: AllFacebook.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přidáváme na stránku aplikace Cesta k rozšíření používaných aplikací Upravit používané aplikace, odebrat, přidat nové Přehled používaných aplikací Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Vlastní záložka Vlastní název Obsah pomocí HTML Editace přes hotovou FB aplikaci FBML aplikace Vlastní název Obsah pomocí HTML/ flash (520 px šířka) Stránka hostovaná na vašem serveru Vytvoření aplikace na FB – připojení stránky jako iframu iframe jako vlastní aplikace Původní řešení: Nové řešení: Návod na iFrame include na HyperArts Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co může umět vlastní záložka Sbírat kontakty do newsletteru Sbírat příspěvky uživatelů Fungovat jako vítací stránka pro nefanoušky Posloužit jako cílová stránka pro reklamu na FB Fungovat jako jakákoliv webová aplikace Získávat zpětné odkazy po umístění Like tlačítka Příklad: Bastard.cz na Facebooku Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Placená reklama na Facebooku Platí se za proklik (PPC model), nebo za zobrazení Propagujte FB stránku (i konkrétní tab), skupinu, událost, aplikaci, nebo váš web Ukažte sortiment, produkty, služby, slevy, dárkové kupóny Podpořte soutěže, eventy, ankety, diskuze Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) PPC Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Možnosti inzerátů Název: 25 znaků Text: 135 znaků Obrázek: 80x110px Demografické cílení Podle pohlaví Věk Vzdělání (ne) Rodinný stav Sexuální orientace Klíčová slova a zájmy Odhady, kolik uživatelů oslovíte Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Vytváříme inzerát Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Demografické cílení inzerátu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Nastavení ceny inzerátu Platba kartou, PayPalem nebo FB kupony (účtuje se denně nebo po dosažení $25) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Možnost reakce na reklamu Možnost odstranění reklamy Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Statistiky FB stránky Statistiky zobrazují: Počet a demografii fanoušků, přibývání v čase Počet zobrazení stránky Interakci fanoušků na publikace – komentáře, Líbí se mi Konzumaci médií (zobrazení fotek, videa) Optimalizujte: Komunikaci s publikem - na co reaguje Volbu materiálů k publikaci - co se mu líbí Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přibývání fanoušků a jejich aktivita Reakce – líbí se a komentáře Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Uživatelé Přibývání a ubývání fanoušků Demografie – věk a pohlaví Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Interakce Aktivní přispívání fanoušků Zpětná vazba fanoušků k aktualizacím Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) A co soutěže? Pouze pomocí vlastních aplikací („apl. třetích stran“), jako panel na stránce, na nějž lze cílit reklamu Je možné propagovat soutěž z vašeho webu Podmínkou účasti v soutěži nesmí být jakákoliv akce na FB (výjimka - staň se fanouškem stránky) Vyhlásit soutěž na stránce tak, že stávající fanoušci stránky jsou automaticky jejími účastníky Nesmíte vyhlašovat výherce přes Facebook (zeď, zpráva) Kompletní promotion guidelines Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Další důležité podmínky Nikdo nesmí být za odměnu stimulován k aktivitě na stránce (kdo nám pošle fotku, dostane dárek) Žádná soutěž pro: tabák, pohonné hmoty, mléčné výrobky; s cílením na mladší 18 let; loterie pro Nory, Švédy, Belgičany ani Indy; s podmínkou nákupu a dotazníků (protihodnota) Nutnost dodržovat českou legislativu (pozor na loterie) Sbírat adresy a e-maily pro kontaktování uživatele pomocí aplikace třetí strany Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Největší Facebook stránky v ČR Fejsbucek.cz Socialbakers.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Alternativní stránky – všechno je možné Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) 75 tisíc aktivních uživatelů měsíčně Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) 26 tisíc aktivních uživatelů měsíčně Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Funkční stránky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) SEO Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Tudy cesta nevede.. Neriskujte, porušovat pravidla se nevyplácí Nespamujte, komunita to pozná Neduplikujte obsah z vašeho webu Nebuďte formální Nechovejte se jak neřízená střela Nevysílejte, komunikujte Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Konkrétní očekávání -> plán a strategie Přátelský tón a osobní přístup Interakce Ochota poradit a pomoci Něco extra Super produkt/služba Učte se od malých firem Komu se zadaří? Ten, kdo investuje čas a peníze, dosáhne úspěchu. Pokračování příště! e-mail pro vaše dotazy: zbiejczuk@gmail.com posterous: http://vikmb25.posterous.com/ StuNoMe: http://www.facebook.com/stunome StuNoMe posterous: http://stunome-adam.posterous.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Najdete mě také tady: