t. vynieuejte v nasieanjicicn veuicn vsecnny prisuany jmeime se sponou. Řekněte, z čeho se. přísudek skládá. Chřestýši jsou stejně jako ostatní plazi velmi vnímaví na teplo. Všechny dom> na tom sídlišti jsou na chlup stejném Bez vymalování by ten pokoj byl příliš tmavý. Teploměr je přístroj na měření teploty. Společným předkem současných plemen psů je pravděpodobně vlk. Je vůbec chůze na 50 kilometrů zdravá? Starší než já byla v naší třídě jen Gábina. Původně byly všechny opice stromovými zvířaty. Hugo je lhář všemi mastmi mazaný. Na večerní procházky byl Pavel zvyklý od dětství. S. Vyhledejte všechny holé prísudky. Řekněte, zda jde o přísudek slovesný, nebo o přísudek jmenný se sponou. K. mikrofonu přistoupit nějaký muž v tlustých biýlích a oznámil, že bude zvolena nejlepší maska. Z toho jsem usoudil, že protivník nemá moc dobrý zrak. V současném lékařství je velký důraz kladen na prevenci, kam patří například i očkování. Pokud je zákazník se službami cestovní kanceláře nespokojen, co podnikne? Stará už nevěděla kudy kam, a vylezla v té ouzkosti na půdu a pořád bědovala, co to ta nešťastná holka provedla. Vlak uháněl krajinou a tatínek seděl klidně za stolem a jedl knedlíky se zelím, což zapíjel pivem, které ze sklenice vůbec nevyšplíchlo, tak byl ten jídelní vůz odpérovaný. 14. Určete ve větách složený přísudek. Řekněte, zda jde o přísudek slovesný, nebo s panově-jmenný. Ten člověk musí být Japonec. Pavel začal studovat atomovou fyziku. NaStípat dříví někomu můžeme, to je pravda. V té čepicí můžeš být podezřelý. Smím se vás na něco zeptat? Jarka přestala být od toho okamžiku mou přítelkyní. Bratr chce začít studovat na vysoké škole cizí jazyky. Kolemjdoucí zůstal stát v němém úžasu. Ve škole jsme se nemohli s děvčaty domluvit. Začínáš být trochu drzý. 18. V tomto cvičení jsme vybrali věty, v nichž je v prísudku užito slovesa být Vašim úkolem je říct, zda jde o přísudek slovesný, nebo jmenný se sponou. Jindra byl náhle nemluvný. Dům byl postaven za půl roku. Prý upíři jsou! Nejlepší by by la jahodová zmrzlina. Budeme klukům a děvčatům z celé Řásnovky vzorem a budeme pořádat různé hry a závody pro nečleny klubu. Jedenáct závodníků mohlo být odměněno hodnotnými cenami. Jsou dosud lidé, kteří neumějí číst ani psát. Bertík z toho byl úplně vyjevený. Bude z něho dobrý autome- 21. Vyhledejte prísudky. Řekněte, čím jsou vyjádřeny. Když přijel do Prahy a zapsal se na techniku, bylo-mu, jako by v sobě jaro cítil. Je přece všeobecně známo, že dieta musí být taková, aby pacientovi neškodila. ale přesto mnozí lidé nato zapomínají a při první příležitosti tuto zásadu porušují. Musím přiznat, že zákusky byly vynikající, ale ta káva nebyla taková, jakou jsem šiji představoval. Když ses podíva! z okna, viděls, že venku je, že bys psa. nevyhnal. Sousedův Ivoš neustále leží v knihách a dalo by se dokonce říct, že slovník je mu tím, čím je pro lékaře teploměr. Je takový, že nerad slyší kritiku, a presto ho mnozí navrhují za člena třídní samosprávy. 30. Řekněte, který tvar prísudku byste v následujících větách užili. Kde jsou možné oba tvary, zhodnoťte je z hlediska stylistického. Eva je smutná // smutná. Ještě není mrtvý // mrtev. S tou úlohou už jsem hotov //hotový. Jsem stár // starý a chůd // chudý jako kostelní myš. Kotě bylo stále hladové // hladovo. Jsem si jist // jistý svým úspěchem. On nebyl mocný // mocen slova. Dítě bylo zvědavo // zvědavé, co se stane do Vánoc. Pěchota musí být schopna//schopná rychlých přesunů na velkou vzdálenost. Co'je mi platný // pláten ten lístek, když večer nikam nesmím. Jsme živi // živí a zdrávi // zdraví. Ten král nebyl nikdy mocný// mocen. 31. Řekněte, který tvar prísudku byste v následujících větách užili. Tibetskánáhorní plošina byla vyzdvižena// vyzdvižená stretnutím masivů Indie a Číny. Už dlouho je vypracována // vypracovaná technika nočního plašení ptáků. Byl jsem vychováván // vychovávaný otcem. To dítě je rozmazleno // rozmazlené. Nebyl mi doručen // doručený žádný vzkaz. Byl teď k hajnému obrácen // obrácený zády. Skupina turistů byla při bouřce zasažena // zasažená bleskem. Náš byt je perfektně uklizen // uklizený, Bylo vypočítáno// vypočítané, že úbytek hmoty zeměkoule nemá překročit osm tisíc tun. Dívka byla pěkně oblečena//oblečená. 51. Určete v následujících větách podmětovou skladebnou skupinu a potom holý podmět. Řekněte, čím je holý podmět vyjádřen. Pořádní lidé takové problémy nemívají. Někdo klepe na dveře. Na zasedání bylo potvrzeno odhodlání pokračovat v dialogu. Já jsem tehdy ještě ten problém nechápal. Kdo se zúčastní soutěže? Nejste vy také ve volných chvílích vynálezce? Připadalo mi to nesmyslné. Mladý se tedy zeptal tety ještě jednou, Vadí mi neustále poslouchat totéž. fCdo má hlad, tomu dám ještě rohlík se salámem. Ten vám um í vyprávět pohádky! Prý bude brzy následovat i zvýšeni ceny nafty, Po návratu 53. Pokuste se rozhodnou!, které z podstatných jmen v J. paae je ve vŕ.. podmět em. Využijte při tom uvedených testu. Brno je velkoměsto. Kniha je nej lepší přítel člověka. Dědeček je důchodce. Stěhovavý pták je vlaštovka. Škola je základ života. Jazyk je systém. Petrův strýc je invalida. Voda je tekutina. Tvá radaje hloupost. Velryba je savec. Zahálka je jed. Mrkev je zelenina. Myši jsou potvory. 63. Určete v následujících větách podmět. Vysvětlete, proč je vyjádřen 2. pádem. Větu pak přeformulujte tak, aby podmět byl vyjádřen 1. pádem. Na horách letos napadlo sněhu! Po ráně ani památky nezůstalo. Tam ti bylo lidí! Na stole stálo ještě pět nedopitých sklenic. Matce v poslední době přibylo v obličeji vrásek. Nebylo člověka, který by mu pomohl. Přes noc napadalo ze stromu jablek! Každý víkend se rozjíždí mnoho rodin za kulturou do velkoměsta. Není důvodu, proč bych se měl snažit. Těch dvacet korun mi nepomůže. mĹttítUj''Ck'Í VéíáCh JSO" POdmĚty VyjMřeny složkovým pádem Rozdá se po pěti kartách a hraje se. Své lampy rozžehlo na sta mušek v trávě vv^átí n7! ľ nabk!nUt0 P° hrUäCe- U tety " díVají M tólevizi «* d° konce . vys.lam. Na obou koncíchjannarieu bylo po planetári s papouškem. ' 92. Vyhledejte holé předměty. Řekněte, na jakém slovním druhu předmět závisí a jaký větný člen tento slovní druh vyjadřuje. Národ ten, toužící po svobodě, bojoval statečně. Hrát karty celou noc by mě teda opravdu nebavilo, Matka mi poručila umýt okna. Otec, unavený celodenní prací na zahradě, usnul ještě před večeří. Někdo by se mu bál poslat telegram. Návrh předložený konferenci obsahoval důležitá opatření. Potěšil mě svými známkami. V tom filmu šlo o jednoho spisovatele dopisuj ícího právě svůj nejno-vější román. Je nebezpečné čistit skvrny u otevřeného.ohně. rytttidejlu přechodná slovesa a určete jejich předmět. Pokuste se vytvořit věty s přimtdkem vtipném rodě (ne vždy je to možné). Petr nenávidí hady. Naše Janička se bojí hada. Pavel má hlad. Opička louská oříšky. Neopatrně se dotkl chlapce. Litují Petra. Soused umí matematiku. Pense zřekl odměny. Pan Novák učí zeměpis. Děti pouštěly draky. 97. Řekněte, zda tučně označené větně členy jsou předmětem, nebo příslovečným určením. Zdůvodněte to. Hodinu hrál na kytaru. Už jsi někdy letěl helikoptérou? Mrkal na ni očima. Zamilovala se do svého učitele. Architekti dnes navrhují domy počítači. 112. V následujícím cvičeni jsou předměty ve 2. pádě. Určete, zda jde o vazbu slovesa, nebo o významově motivované užití 2. pádu místo vazebného 4. pádu. Náš Frantík se bojí psů. Už nemám ani koruny. Babička navařila guláše, že jsme ho ani nemohli sníst. Zželelo se mu matky. Takových názorů jsem už slyšel! Gymnasta udělal několik přemetů. Systematicky se zbavoval všech kom-promitujících fotografií. Našel jsem deset hříbků a mnoho kuřátek. Pan radní se usilovně domáhal svých privilegií. Hašek dal v podzimní části ligy jedenáct branek. Všimni si té dívky u okna. Ten vypil vína! 124. V následujících větách určete druh tučně označeného příslovečného určení. Pokuste se při lom použít principu náhrady vedlejší větou. Šel matce pro rohlíky. Při psáni vždycky kousal tužku. Přes své stáří ještě neměla na obličeji ani vrásky. Nohy mu klesaly únavou. On ve spánku mluví! Po vyučování chodili kluci na hřiště. Rozčilením ani nedýchal. Poslali syna pro doktora. Do vynesení rozsudku bude ve vazbě. S poctivostí nejdál dojdeš. V případě vítězství dostanou hráči vysokou prémii. 125. V těchto větách už budou tučně označena jen příslovečná určeni příčiny/důvodu, podmínky, přípuslky u účelu. Pokuste se je rozlišit, využívajíce při tom opět. princip náhrady. Sparta proti všemu očekávání titul obhájila. Při nedostatku vláhy květiny často vadnou. Samou radostí je rozplakala. Díky Petrové radě jsem se tam nezesměšnil. Někdo tam volá o pomoc. Pozvali je na chalupu na oslavu narozenin. Za jeho nevhodné chování ho často kritizovali. Bez tvé pomoci bych to byl nedokázal. Na důkaz své neviny zasadil lípu kořeny vzhůru. Přes opětovné protesty veřejnosti se spalovna staví dál. 129. Pokuste se pomocí otázkového testu rozhodnout, zda tučně označené výrazy mají funkci příslovečného určení, nebo předmětu. Dokoupilovi vážně uvažovali o výměně bytu. Změnila ses, moje milá, k nepoznání. Chlapče, vždyť jsi cítit tabákem. Ty hodinky jsem zdědil po babičce. Počítáme s tvou pomocí. Musíme šetřit elektrickým prouděni. Spal jsem celen moc. Za svobodu budeme bojovat. Raněný se svíjel bolestí. Ostrované se živí rybami. O tvé rady nestojím. Myška rychle proklouzla dírou v plotě. Zavezl auto do garáže. 196. Vyhledejte doplňky. Řekněte, kterým slovním, druhem je doplněk vyjádřen a na kterých větných členech je závislý. Moje matka pracuje už dlouho v kanceláři jako sekretářka. Nikdy jsem neviděl mého přítele Tondu tak veselého. Našeho velitele povýšili na plukovníka. Strýc tehdy hrál tenis coby amatér. Jsem ráda, že se manžel vrátil z lázní klidnější. Vážím si Pavla jako lékaře. Pomoz mi ubohému. Z nemocnice jsem se vrátil zdráv. Pozvali mě k soudu coby experta. Ovoce jíme umyté. 199. Řekněte, jakým větným členem jsou přídavná jména v následujících větách. Papír je docela zničen, už si ani nepřečtete, co na něm bylo napsáno. Ten roz-šiápnutý pudl vydrží výt do pánova příchodu. Podle jeho ponětí je tato modlitba pro účel uzdravení starostova zbytečná. Rozhodnutý, že zůstane až do poslední chvilky před deštěm, utrhl travní stéblo. Jde první a přede všemi, oslepen sluncem, a vede před sebou průvod chlapů. Na tomto místě mírně vyvýšeném ize přehlédnout celý kraj. Neodnese ho rozjarený větřík, vznikající někde mezi lesy. Sotva byl vyhnán otcem z domova, přišel opět na faru. Roztažen do všech stran, vyvalenýma očima zkoumal nebeské hvězdy. A Matěj je žízniv tak nezřízeně, že se tomu sám podivuje. př&lovečiiýmurčením ptiivodnítíh ■uiu>!nmíL Kde je io it*alrJ, ttähžM'te:.: doplněk příslovečným mrčením ' .fifU'i^Mdh okolností a naopak, 1. Žebrácká seděla na lavičce prikrčená. 2. Pohlédla na vojáka sb'acltujíc se o dítě. 3, Pepana si brala Matěje s vědojuím, že Vincek patří do rodiny. 4. Žák seděl v lavici wpřumeifflě. 5. Přišel s veselou. 6. Zamyšlen lámal třísky. 7. Odešel bez pozdravu. 8 Pokoušel se v běhu vzpomínat, kterak to bylo na Havránce. 9. Olga odcházela usměvavá. 10. Jeho názory přijímal s jásotem. S Bekněíe, jakým včlným cleném-jmu prídavná jmJfm ,"'■"> 1. Papír je docela zničen, už si ani nepřečtete, co na něm bylo napsáno. 2. Ten rozšlápnutý pudl vydrží výt do pánova příchodu. 3. Podle jeho ponětí je tato modlitba pro starostovo uzdraveni zbytečná. 4. Rozhodnutý, že zůstane až do poslední chvilky před deštěm, utrhl travní stéblo. 5. Jde vzpřímený a přede všemi, oslepen sluncem, a vede před sebou průvod chlapů. 6. Na tomto místě mírně vyvýšeném lze přehlédnout celý kraj. 7. Neodnese ho rozjarený větřík, vznikající někde mezi lesy. 8. Sotva byl vyhnán otcem z domova, přišel opět na faru. 9. Roztažen do všech stran, vyvalenýma očima zkoumal nebeské hvězdy. 10. A Matěj je žízniv tak nezřízeně, že se tomu sám podivuje. f^^ÍNahraä'tejednuz vět v souvětích přechodníkovm (taRsOstó: 1. Když vyli! do mediu všechny své nešťastné slzy, zvedl hlavu a poslouchal. 2. Babica ho pustila a pečlivě přitom zavírala dveře, jako by měla strach z loupežníků. 3. Když jsem se poněkud rozkoukala, spatřila jsem ve světlejším obdélníku okna obrys Petrovy hlavy. 4. Když ji spatřila, rozesmála se jako potok. 5. Bránil se proti útokům a uváděl přitom pádné aigumeníy na svou obhajobu. 6. Máňa pocítila žárlivost, když je přistihla na cestě k Staroměstskému náměstí. 7. lCdyž připil ženichovi a nevěstě, hodil do zlatnice prsten. 8. Zakoupili refraktor z pozůstalosti soukromého hvězdáře a darovali jej technice. 9. Do jejich hovoru se vložila věž cimbálem svých hodin a zvěsíová vala jim úžasnou už hodinu. 10. Kdyžto Bruncvík uslyšel, šel .ia hrad a lev s ním. 11. Když umývá nádobí, bratr si zpívá. 12. Když se Janička češe, bedlivě se pozomje v zrcadle. f|Sf Vyhledejte \6xJuty doplňkové: vety. Pokud je & marné, nahraďteje dep&kovým infinitivem. 1. Díval se na ni, jak masíruje naběhlé klouby nohou. 2. Zahlédl již krajského dragouna, jak u kočáru zastavuje. 3. Učitel jasně slyšel, jak malý Pavlík hraje etudy. 4. Několik výrostků ho zahlédlo, jak hledí do zrcadla. 5. Najednou si povšimla Mih, že usnul. 6. Cítil, že někde hoří. 7. Našel jsem otce, jak ležel v posteli a pokuřoval si. 8. Zastihl lékaře, jak sedí u lože se svěšenou hlavou. 9. Vidě! jsi už Haška, jali střílí penalty? 10. Pozoroval strážné, jak chodí z konců mostu do středu.