Umělecké dílo a památka •Památka – monumentum – od lat. monere – poučovat, radit, varovat •Od ostatních lidských produktů se odlišuje tím, že má schopnost „být uměním“ •„Umělecká památka“ je tautologie Umělecké dílo, památka a památková péče C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130187.JPG • • http://i.idnes.cz/11/053/cl6/AB371410_dum_Opletalova_VN.JPG http://i.idnes.cz/12/071/cl6/REZ377f59_a_FINAL_1.jpg?v=8 Památka •Hodnota •Originalita •Autenticita C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130828.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Přednášky\České Budějovice_NPÚ\03a.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Přednášky\České Budějovice_NPÚ\03b.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Přednášky\České Budějovice_NPÚ\08a.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Přednášky\České Budějovice_NPÚ\08d.jpg • http://www.kiku.com/electric_samurai/cobweb_castle/image/todaiji_temple.jpg • http://www.hrad.cz/img/u/prazsky-hrad/img-katedrala-sv-vita-1.jpg • http://i.idnes.cz/10/021/gal/AHR30ecda_34Prazsky_Hrad.JPG http://zena-in.cz/media/2011/11/02/Spilberk.jpg • http://media.treehugger.com/assets/images/2011/10/globe-theatre-london.jpg Soubor:Zemanova kavárna Brno Koliště celek 1.jpg C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Privat\Trips\Jizerky_Neissequelle_Dresden_29.10.05\HPIM1345.J PG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Privat\Trips\Jizerky_Neissequelle_Dresden_29.10.05\HPIM1389.J PG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Hranice\DSCN3319.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Brno\DSCN3620.JPG Dějiny umění a příbuzné humanitní disciplíny Dějiny umění Teorie umění Filosofie umění Estetika Dějiny umění Historie Historická antropologie Sociologie Ostatní vědy: hudební věda divadelní věda filmová věda etnografie klasická archeologie Dějiny umění – estetika – teorie – filozofie umění •Odděleno ve 2. polovině 19. století – zahrnuje různé možnosti zabývání se uměleckými díly – mohou se zabývat stejnými díly, ale mají jiné postupy, cíle i výstupy •Dějiny umění: historická a kritická disciplína, objasňuje význam uměl. díla v kontextu dějin umění a lidské existence (předmět: dílo a jeho forma i obsah, umělec, úloha, působení díla v minulosti) •Estetika: věda o specifičnosti estetického hodnocení a estetického postoje ke skutečnosti: věda o tom, co je smyslové; charakter umění – vkusový soud; nauka o „krásnu“ a jeho funkci ve společnosti •Umělecká teorie: teoretické koncepty – pravidla umění a tvorby; reflexe ostatních vědeckých přístupů v rámci principů umělecké tvorby •Filozofie umění (obecná uměnověda): nejen vizuální, ale i hudební, literární ad. umění – principy a postupy umění; předpoklady jeho vzniku; tvořivost a její principy; sociální podmínky umělecké tvorby Dějiny umění a umělecká kritika •Umělecké díla a dvě úrovně jeho vnímání – bylo vytvořeno v minulosti, existuje a působí ovšem v současnosti, bylo vytvořeno pro někoho jiného, působí však i na současného pozorovatele. •Lze jej tedy sledovat z hlediska 1) tvůrce, anebo 2) vnímatele •1) Předmět práce uměleckého kritika • přibližuje se k dílu jako „partner“ umělce a snaží se o poznání „autorova pojetí“. Dle M. Liebermanna je umělecký kritik neúspěšný umělec, který ovšem ví, jak dílo vzniká a tak umělci „radí“,, jak má být zhotoveno •2) Předmět práce historika umění • usiluje o porozumění působení hotového díla v dějinných souvislostech – zkoumá dějinný a hodnotový význam uměleckého díla Příbuzné disciplíny a dějin umění •Primární dějiny umění (znalectví) → izolace •Integrální princip dějin umění (systém dalších humanitní věd) → rozplynutí v dalších vědách • •„Otevřenost“ dějin umění - historická i uměnovědná disciplína • •Historie •Sociologie umění •Historická antropologie Dějiny umění jako disciplinární systém a jejich komplexita Otevřený systém – viz Niklas Luhman – teorie autoreferenčních sociálních systémů (vnitřní komunikace): neproměňuje se jen „umění“, ale role i uměleckých děl, sběratelů, objednavatelů, instituce atd., zkrátka celá společnost = „umění v každé době znamená něco odlišného“ (Max Dvořák) Dějepis umění zahrnuje více než jen jednostrannou výpověď o vývoji uměleckých forem či osobnostech a „stylech“ umělců Komplexita dějepisu umění spočívá v tom, že předává uměleckohistorické znalosti ve zcela odlišných oblastech: - „akademický kontext“ - památková péče, - muzejnictví - galerijní práce - edukace - turismus V těchto oblastech „aplikovaných sfér“ se právě odehrává velká část „pohybu“ v oboru – získávání a prostředkování nových poznatků – dějepis umění se stále znovu utváří = Dějepis umění není do sebe uzavřená „akademická disciplína“; není statický – dynamicky se proměňuje v čase C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130290.JPG Mnohotvárnost dějepisu umění 1) Mezioborové základy: Teorie umění Obecné dějiny umění Ikonologie Dějiny kultury Metodologie 2) Oborové disciplíny Architektura Sochařství Malířství Grafická umění Fotografie Užitá umění Nová média 3) Aplikované přístupy v příbuzných oborech: Znalectví (umělecký trh a obchod) Muzeologie Památková péče Výstavnictví (galerijní práce, kurátorství) Zprostředkování umění (animace, edukace) C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120199.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120200.JPG „Technologie umění“ 0000002584_02 download Obálka 5525 Ukotvení disciplíny dějin umění – prehistorie (Historiografie) •Gaius Plinius St., Naturalia historia, Kapitoly o přírodě – osobnosti, díla, ale i otázka původu umění • •Giorgio Vasari, Životopisy – biografie, koncepce dějin umění a jejich vývoje Ukotvení disciplíny dějin umění v éře osvícenství •Do 18. století umění pevně spojeno s kultem či mocensko-symbolickým významem •Od 18. století se prosadil nový pojem „uměleckého díla“ – má svou výtvarnou a uměleckou kvalitu (originalita a význam v historickém a sociálním smyslu) • •zrod výtvarného/vizuálního umění (2. pol. 18. stol. – 19. stol.) • arti del disegno či beaux arts - nový systém kresebného, krásného umění •arts du dessin, zeichende Künste •Architektura, Sochařství Malba – sestry- otcem je Disegno a matkou Invenzione •l´arts plastique – bildende Künste – plastic arts – výtvorné/výtvarné umění (M. Tyrš) •Ad. mediální umění, vizuální umění •Arts and architecture • Ukotvení disciplíny dějin umění •Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) – Dějiny umění starověku, 1764, česky 1986) – dějiny umění jako dějiny nadčasového ideálu, který se cyklicky objevuje. Ideál = styl = „dobré“ umění – vývoj forem k dokonalosti (Egypt – Řecko – Řím) •Georg Wilhelm Hegel (1770-1831) – umění jako součást civilizace, symbolem světového názoru v historickém vývoji kultury a podílí se na historickém vývoji světového Ducha: 3 zákl. teze: a) estetický transcendentalismus; b) historický determinismus; c) dialektický relativismus • Zákl. otázka – patří umění do oblasti myšlení (Kant, Hegel), anebo do sféry sociální (Schiller)? •Carl Friedrich von Rumohr (1785-1842) – úsilí o novou disciplínu dějin umění, reakce proti osvícenskému pojetí esteticko-dogmatického akademismu - umělecké dílo neobsahuje žádnou „ideu“, je aktivní součástí sociálního a náboženského života; základem je znalectví – dílo jako primární pramen, prameny archivní – sekundární prameny (kritika pramenů) Carl Friedrich von Rumohr (1785-1843), 1802 „Umělecké dílo lze lépe prožít, jestliže objasníme všechny okolnosti z nichž a za nichž vzniklo“ File:RumohrCF.png Ukotvení disciplíny dějin umění v 19. století •Tradice Rumohra - spojit historické hledisko zkoumání uměleckých děl s dílčími estetickými stanovisky: • Carl Schnaase, Heinrich Wölfflin, Vídeňská škola dějin umění (Alois Riegl) • •Moritz Thausing – 1873 přednáška Postavení dějin umění jako vědy • – 1. mezinárodní kongres dějin umění ve Vídni • (Témata: muzea, konzervace a restaurování, výuka dějin umění, edice (Regesten, Repertorium), fotografie a reprodukce – odlitky • • Vymezení dějin umění proti příbuzným vědám: estetice, klasické archeologii a historii. • • Přihlášení se k historické podstatě dějin umění – nejde o teoretickou, ale praktickou, empirickou disciplínu, vycházející z faktů – od počátku spojeno především s praktickou činností (znalectví, sběratelství, muzejnictví, památková péče) • Dějiny umění •Předmět •Metody •Terminologie •Technické postupy •„Instituce“ • Úkoly a vlastnosti historika umění •Popis a analýza uměleckých forem •Historické zařazení •Nalezení/formulování významu • •Znát řemeslo a metodiku oboru – znát své předchůdce a oblast své vědy (diskurz) •Znát ikonografii •Všeobecný kulturní přehled, znalost dějin společenských, kulturních i dějin idejí •Jazykové znalosti •„Historické řemeslo“ (PVH) C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120169.JPG Metody a instituce dějepisu umění Akademie, muzea, univerzity Giovanni Battista Falda, Villa Aldobrandini, 1691 Curieux – Erudita – Cicerone hb_1991_1073_145_5 Tři „typy“ historiků umění •Znalecký (kdo, co, jak, kdy) •Vysvětlující (dílo v kontextu – biografie, styl a doba) •Porozumívající („historická rekonstrukce“ – dílo vzniklo v jiné době, které musíme porozumět) – neřeší „jak“, ale „proč“ • • Tři „osamocené“ pohledy (osobnosti) historika umění 1)Divák – běžný pozorovatel a prvotní interpret – je si svého odstupu vědom 2)Systematický sběr všech informací o díle, srovnání s jinými díly – vědecká kritika; výsledek: publikace 3)Interpretace díla – historik umění jako moderátor; výsledek: publikace, přednáška • M. Baxandall: Jestliže všechny informace, které divákovi předložíme nezprostředkují přesnější pohled na obrazové kvality a význam díla, • naše práce byla potom zbytečná: • Uměleckohistorické řemeslo: kriminalisticko-medicínská metoda „vyšetření“ uměleckého díla (V. Richter): 1. Popis a rozpoznání díla 2. Heuristika 3. Analýza a komparace 4. Rekonstrukce kontextu 5. Konstrukce významu C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2009_ZS\Česká a severská renesance v historiografii\03_Koncept severské renesance\05 (6).JPG F. V. Korompay, Immaculata • P1140237 P1140238 Popis a rozpoznání díla •Definice díla jako katalogového hesla – základní náležitosti: •Základní vymezení – název objektu, věcný popis, ikonografický námět •Materiál – dřevo, kámen (jaké) •Technika – olej na plátně, dřevě apod., grafické techniky •Míry – výška, šířka, hloubka, ev. průměr •Značení, nápisy, štítky apod. = autorství, datace •Místo uložení, vlastník •Provenience •Literatura - heuristika •Vede k určení autorství a dataci. Datace Elias Hauptner, Epitaf olomouckého probošta Jana Šternského ze Štern s Assumptou a sv. Janem Křtitelem, 1607, Olomouc, katedrála sv. Václava 2016 Elias Hauptner, Stětí sv. Jana Křtitele (podle Lucase Cranacha st. ), Erfurt, Angermuseum - epitafní obraz olomouckého kanovníka Václava Pilara z Pilhu, 1609 HPIM7441 HPIM7440 Lucas Cranach st., Stětí sv. Jana Křtitele, 1515, Arcibiskupský zámek v Kroměříži Elias Hauptner, Stětí sv. Jana Křtitele, Erfurt, Angermuseum, detail signatury a její chybný přepis HPIM7442 HPIM7443 HPIM7485 Signatura Eliase Hauptnera na epitafu Jama Štyrnského, 1607 Latinský nápis s chronogramem CDIVMIVIIICI = MDCCVVIIIIII (1716) • • • Soubor:Latinský Napís.jpg Uměleckohistorické řemeslo: kriminalisticko-medicínská metoda „vyšetření“ uměleckého díla (V. Richter): 1. Popis a rozpoznání díla 2. Heuristika 3. Analýza a komparace 4. Rekonstrukce kontextu 5. Konstrukce významu C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2009_ZS\Česká a severská renesance v historiografii\03_Koncept severské renesance\05 (6).JPG Dějiny umění - rozpoznání díla Bernini,Ap Bernini,S A Las Meninas-1656-57-detail1 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Foto\Krakov\P1030189.JPG Dějiny umění – časové vymezení Karolinské umění cca 800 - současnost a) časově Počátky umění – archeologie Antické umění – klasická archeologie Starokřesťanské umění, byzantské umění – starokřesťanská archeologie, byzantologie karolinské umění-gotické umění – dějiny umění středověku (součást medievistiky) 16. – 18. století – raný novověk 19., 20. století – novověk, nejnovější dějiny Současnost – Zeitgeschichte b) chronologicky V italštině 14. století = trecento 15. století = quattrocento 16. století = cinquecento 17. století = seicento 18. století = settecento Ve francouzštině (Anciéme Régime) 17. století = epoque classique / klasicismus ve stř. Evropě doba baroka 18. století = epoque lumier / neoklasicismus ve stř. Evropě klasicismus c) Datování podle vlády panovníků – zejména pro užité umění d) Termíny ante quem, post quem Dějiny umění – prostorové vymezení Umění evropské + ve 20. století umění mimoevropské, zejména severoamerické Pojmy: Škola – př. škola florentská x benátská, škola Fontainebleau „Kunstlandschaft“ – př. Dolní Rakousko, Vídeň + Morava Centrum provincie Škola – př. škola florentská x benátská -škola Fontainebleau Botticelli-Venuse G Fontainebleau01 Fontainebleau02 „Kunstlandschaft“ – př. Dolní Rakousko, Vídeň + Morava Maulbertsch,Lenní sál Maulbertsch,piar IMG_4011 Základní odvětví umělecké tvorby: • •architektura, včetně urbanismu a zahradní architektury •sochařství, včetně architektonické plastiky, medailérství apod. •malířství – nástěnné, deskové, knižní malba •ornament a užitá umění – design •kresba a grafika •fotografie •nová média (instalace, intermédia, koncept ad.) Architektura Wien-NHMuseum Palladio, Villa Rotonda Sochařství Bernini,David,1623-24 Mich Corregio,Jupiter a Ió Malířství Mistr Theodorik B Užité umění Chartres-int Melk-kl „Bel composto“ („Gesammtkunstwerk“) Bomarzo01 Bomarzo02 Zahradní tvorba medaile Medaile Schuppen Albrecht,mnich Kresba Gal Ebbo-evangeliář-Sv Grafika Knižní malba img401 F. A. Mayer podle předlohy F. A. Barana, Slavnostní iluminace na závěr korunování milostného obrazu P. Marie Svatotomášské v Brně 13. 5. 1736 Cena Jindřicha Chalupeckého – 2011: nominovaný Filip Cenek •nominovaný Filip Cenek 400-10 400-07 Hans Belting, Konec dějin umění, 1983/1993, česky 2000 Konec jedné „tradiční“ éry – tradiční metody pro výklad starého (evropského) umění nejsou vhodné pro interpretaci moderního umění C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120168.JPG Kateřina Šedá, Každej pes, jiná ves, Nová Líšeň (2007) K. Šedá zaslala podle adresáře získaného ze zvonků tisícovce rodin z brněnského sídliště Nová Líšeň košile s motivy vytvořenými podle barevných fasád paneláků, ve kterých bydlí. Jako adresáty a odesilatele uváděla jednotlivé obyvatele sídliště, čímž vytvořila dvojice navzájem neznámých lidí. Všichni adresáti poté dostali pozvání na vernisáž v Moravské galerii v Brně. Soubor:Šedá košile.jpg Uměleckohistorické instituce Kdo, kdy a za jakých podmínek rozhoduje, zda se jedná o umělecké dílo? Lidové umění jihočeské baroko Leon Technika, průmysl Instituce dějepisu umění • Akademie akademie C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130939.JPG „Akademie“ Baccia Bandinelliho v Římě C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130940.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130944.JPG Giorgio Vasari a Federico Zuccari C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130942.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130943.JPG Project The Italian Academies 1525–1700: the first intellectual networks of early modern Europe http://italianacademies.org/ Program francouzské Královské akademie v 18. století • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130945.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130946.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130947.JPG Sbírky a muzea C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1130938.JPG Domenico Remps: Kunstkammer, 2. polovina 18. století, Florencie Kunstkammer „Kunstkammer“ Zittau I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\_MG_2059.jpg I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\_MG_2063.jpg I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\Barocksaalsterne.jpg I:\BRNO\ZS 2011\Úvod DU\Obr\Musea - ad Žitava\BarocksaalDornsp.jpg Muzeum museum-Schinkel-půdorys Altes Museum, Berlin, Karl Schinkel, 1823-1840 Berlin, Altes Museum, Schinkel-celek Wien-NHMuseum Naturhistorisches Museum Wien, G. Semper, 1872-81 KHM Wien,int Kunsthistorisches Museum, Wien MAK Wien,ext MAK Wien,studij Uměleckoprůmyslové muzeum Pinakothek der Moderne,München Pinakothek der Moderne, München, 1992, Stephan Braunfels H:\Mnichov_září2006\07.den_Andrea\Pinakothek der Moderne.JPG Pinakothek der Moderne,München-Thonet Pinakothek der Moderne, München H:\Mnichov_září2006\07.den_Andrea\Pinakothek der Moderne (3).JPG Organizace vědy a studia dějin umění CIHA = Comité International d´Histoire de l´Art / Mezinárodní organizace dějin umění První kongres dějin umění – Vídeň 1873 25 CIHA •The Comité International d'Histoire de l'Art (CIHA) has as its aims: • •To develop the historical and methodological study of artistic activities and productions. •To ensure permanent links between art historians of all countries. •To stimulate international meetings of art historians. •To stimulate and co-ordinate the dissemination of information about research undertaken under the aegis of CIHA. •To disseminate information and publicity about art historical activities world-wide: conferences, publications, research projects etc. •To study means of improving methods of teaching and research, and of increasing the research resources available to art historians: data bases, bibliographies, photographic and iconographical documentation, etc. • CIHA vydává například: Glossarium artis SAUR Glossarium artis SAUR http://www.riha-institutes.org/ RIHA, the International Association of Research Institutes in the History of Art, founded 1998 in Paris, is to promote education and research in art history and related disciplines, to intensify cooperation between the institutes by facilitating the flow of information on scientific and administrative activities as well as the exchange of research findings, and to encourage the institutes to undertake joint projects. •Bibliotheca Hertziana – Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte, Rome •Center for Advanced Study in the Visual Arts, Washington, D. C. •Clark Art Institute, Williamstown, MA •Courtauld Institute of Art, London •Danmarks Kunstbibliotek, The Danish National Art Library, Copenhagen •Deutsches Forum für Kunstgeschichte (Centre allemand d’histoire de l’art), Paris •Fondazione Giorgio Cini, Istituto di Storia dell’Arte, Venice •The Getty Research Institute, Los Angeles •Institut national d’histoire de l’art, Paris •Institut royal du Patrimoine artistique – Koninlijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (IRPA-KIK), Brussels •Ústav dejín umenia SAV (Institute of Art History of Slovak Academy of Sciences), Bratislava •Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk (Institute of Art of the Polish Academy of Sciences), Warsaw •Ústav dějin umění (Institute of Art History), Prague Institut Za Povijest Umjetnosti (Institute of Art History), Zagreb •Instituto Amatller de Arte Hispánico, Barcelona •»George Oprescu« Institute for Art History (Institutul de Istoria Artei »George Oprescu«), Bucharest •Międzynarodowe Centrum Kultury (International Cultural Centre), Krakow •Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte, Rome •Kommission für Kunstgeschichte an der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Vienna •Kunsthistorisches Institut in Florenz – Max-Planck- Institut, Florence •MTA Müvészettörténeti Kutatóintézet (Research Institute for Art History of the Hungarian Academy of Sciences), Budapest •Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD, Netherlands Institute for Art History), The Hague •Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft (SIKISEA), Zurich •Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta, Znanstvenoraziskovalni Center, Slovenske akademije znanosti in umetnosti (France Stele Institute of Art History, Scientific Research Center of the Slovenian Academy of Sciences and Arts), Ljubljana •Visual Arts Research Institute Edinburgh (VARIE), Edinburgh •The Warburg Institute, London •Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Munich http://www.udu.cas.cz/cs/ •Ústav dějin umění je jedním z veřejných výzkumných pracovišť, sdružených v Akademii věd ČR (odtud zkratka ÚDU AV ČR, v. v. i.). Jeho cílem je výzkum v oblasti dějin a teorie výtvarného umění, estetiky a architektury. Mezi nejvýznamnější projekty patří několikasvazkové dějiny českého výtvarného umění a Uměleckých památek •Je členem mezinárodní asociace uměleckohistorických institutů RIHA (Research Institutes in the History of Art). •Odborná činnost ústavu do pěti oddělení: Umění středověku, Umění raného novověku, Umění 19. až 21. století, Uměleckohistorická topografie a Dokumentace. Dále v ústavu pracují centra: Studia Rudolphina (Research Center for Visual Arts and Culture in the Age of Rudolf II), Centrum pro výzkum barokní nástěnné malby (člen skupiny akademických a univerzitních výzkumných center The Research Group for Baroque Ceiling painting in Central Europe), Pracoviště pro epigrafická a sepulkrální studia. Renomovanou odbornou platformou se stal ústavem pořádaný cyklus Collegium historiae artium, kde přednášejí domácí i zahraniční vědci. •Ústav vydává časopis Umění/Art, vědecké, uměleckohistorické a mezinárodně respektované periodikum v České republice, a Studia Rudolphina. Bulletin Centra pro výzkum umění a kultury doby Rudolfa II., a spoluvydává časopis Estetika. Další odborné publikace připravuje ústavní vydavatelství Artefactum. •Od roku 1971 ústav zpracovává Českou uměleckohistorickou bibliografii. V ústavu funguje veřejná odborná knihovna, oddělení bibliografie a fototéka. Instituce spravuje bohaté sbírky grafiky, historických plánů, fotografií a písemných pramenů. www.dejinyumeni.cz • Uměleckohistorická společnost v českých zemích: • Uměleckohistorická společnost (UHS) vznikla v roce 1990 jako profesní organizace, sdružující české i zahraniční historiky umění a studenty oboru. •Členové UHS mají možnost účastnit se činnosti několika odborných sekcí. Jednou ročně se koná valná hromada, jednou za tři roky UHS pořádá sjezd českých historiků umění. Vydává též Bulletin UHS, zpravidla dvakrát ročně. •Naším cílem je zastávat se dějin umění jako vědeckého i veřejného oboru, a také historiků umění, společně i jednotlivě, v jejich oprávněných oborových zájmech. Bulletin UHS Uměleckohistorická společnost v českých zemích sborník-1 Akta 2-3 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120173.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120172.JPG „Život oboru“ C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120151.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120156.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120157.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120152.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120153.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120154.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120155.JPG www.kunsthistoriker.org •Verband Deutscher Kunsthistoriker e.V. •Der 1948 gegründete Berufsverband vertritt die Interessen der in Deutschland bzw. in deutschen Institutionen tätigen Kunsthistoriker jeder Nationalität. Die Zahl seiner Mitglieder steigt kontinuierlich (derzeit gut 2600). •Neben den klassischen Berufsfeldern Museum und Denkmalpflege sowie Hochschulen und Forschungseinrichtungen widmet sich der Verband verstärkt der Situation der freiberuflich tätigen Kolleginnen und Kollegen und derjenigen, die vor dem Einstieg ins Berufsleben stehen. •Als Mitglied im Kunstrat nimmt der Verband Deutscher Kunsthistoriker über den gemeinsamen Dachverband des Deutschen Kulturrats die spezifischen Interessen der Kunsthistoriker gegenüber den politischen und gesetzgeberischen Institutionen wahr. •Der Verband nimmt öffentlich Stellung zu aktuellen Fragen der Denkmalpflege, der Museumspolitik und der kunsthistorischen Ausbildung. Er leistet politische Überzeugungsarbeit zugunsten der Verbesserung der beruflichen Situation der Kunsthistoriker. •Der Verband organisiert den alle zwei Jahre stattfindenden Deutschen Kunsthistorikertag, die zentrale, national und international orientierte Fachtagung der Kunsthistoriker in Deutschland. http://www.zikg.eu • Zentralinstitut für Kunstgeschichte: •Das Zentralinstitut für Kunstgeschichte ist das einzige außeruniversitäre kunsthistorische Forschungsinstitut in der Bundesrepublik Deutschland. Es ist Mitglied der International Association of Research Institutes in the History of Art (RIHA), wie auch die deutschen kunsthistorischen Forschungsinstitute in Italien (Bibliotheca Hertziana, MPI für Kunstgeschichte, Rom, Kunsthistorisches Institut in Florenz, MPI) und Frankreich (Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris). •Kunstchronik. Monatsschrift für Kunstwissenschaft, Museumswesen und Denkmalpflege Budova ZIK H:\Mnichov_září2006\01.den\ZIK.JPG H:\Mnichov_září2006\01.den\ZIK_Halle.JPG H:\Mnichov_září2006\01.den\ZIK_Halle (1).JPG Londýn, The Warburg Institute • af816cafa8 f772d3e393 Aby Warburg (1866-1922) 62cac49fcd http://www.h-net.org/ •H-Net (Humanities and Social Science) is an international interdisciplinary organization of scholars and teachers dedicated to developing the enormous educational potential of the Internet and the World Wide Web. Our edited lists and web sites publish peer reviewed essays, multimedia materials, and discussion for colleagues and the interested public. •Diskuse, recenze, oznámení (konference, knihy, výstavy apod., pracovní trh (celosvětový) http://www.ahice.net •The service AHICE (Art Historian Information from centralk Europe) was created to provide easier access to information about events in the domain of art history in four Central European countries: the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia. Artalk: http://www.artalk.cz/ • Školy • Seminář dějin umění Seminář dějin umění „Brněnská škola dějin umění“ Počátky dějin umění na Moravě Schweigl Andreas Schweigl (1735-1812) Hlavní oltář se „stříbrným“ oltářem, (pův. z chrámu augustiniánů u sv. Tomáše), bazilika Nanebevzetí P. Marie na Starém Brně Seminář dějin umění FF MU v Brně názvy Semináře Eugen Dostál Eugen Dostál (1889-1943) Antonín Friedl Antonín Friedl (1890-1975) Albert Kutal Albert Kutal (1904-1976) Václav Richter Václav Richter (1900-1970) Ivo Krsek Ivo Krsek (1922-1993) Zdeněk Kudělka Zdeněk Kudělka (1926-2000) Opuscula SPFFBU-F7 C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120150.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120149.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120170.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1120171.JPG • C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140043.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140042.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140041.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140045.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140044.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140046.JPG C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Brno\Přednášky a semináře\2011_ZS\Úvod DU\Obr\P1140049.JPG Ústav pro dějiny umění FF UK http://udu.ff.cuni.cz/index.html Ústav dějin křesťanského umění, Katolická teologická fakulta UK v Praze http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18.html Katedra dějin umění FF Palackého univerzity v Olomouci http://www.arthist.cz/ Ústav dějin umění Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích http://udu.ff.jcu.cz/ Katedra dějin umění a kulturního dědictví FF Ostravské univerzity http://ff.osu.cz/kdu/