QUEER STEREOTYPY II QUEER STEREOTYPY II Amerika po II. světové válce • Obraz mírové, prosperující poválečné společnosti x Studená válka, Korejská válka, komunistická hrozba. • Norma: běloch americké národnosti, heterosexuál, příslušník střední třídy x nátlaky pokoušející se této normě vzdorovat (mj. i zárodky pozdějšího hnutí za práva homosexuálů) QUEER STEREOTYPY II Vnímání homosexuality • Těsně po válce: „hon“ na gaye a lesby (tzv. Blue discharge) • Homosexualita jako forma sociální psychopatologie, homosexuálové – vrahové a devianti, ničící základy společnosti • Skrývání a zatýkání queer osob, pokusy o „léčbu“ homosexuality QUEER STEREOTYPY II Posun ve vnímání obrazu homosexuality Alfred Kinsey: Sexual Behaviour in the Human Male (1948) • Výzkum prokazující erotické vazby mužské populace na stejné pohlaví • Mnoho homosexuálních mužů neodpovídá „pansy“ stereotypu – homosexuál může být kdokoliv z nás. QUEER STEREOTYPY II Poválečné změny v Hollywoodu: Narušování klasického studiového systému: • Rozpad vertikální integrace studií • Vzrůstající fragmentarizace publika • Konkurence zahraničních filmů a nezávislé tvorby • Obrat k novým technologiím QUEER STEREOTYPY II Nové strategie oslovování publika: • Mj. i odvážnější reprezentace sexuality a tabuizovaných témat (od poloviny 50. let slábne moc Produkčního kódu, ostřejší spory mezi filmaři a cenzory) • Náměty, naznačující homosexuální zápletky, musejí být patřičně upravovány (A Streetcar Named Desire, Cat on a Hot Tin Roof, Suddenly, Last Summer). QUEER STEREOTYPY II Obrazy queers po roce 1945 Pokračuje reprezentace nepřátel jako queer osob : • Kriminální filmy: Strangers on the Train, The Big Combo, Rope • Filmy z prostředí ženských věznic nebo ústavů: Caged, Girls in Prison, Reform School Girl • Horory: I Was a Teenage Werewolf, I Was a Teenage Frankenstein, Blood of Dracula, How to Make a Monster • Delikventní mládež s queer konotacemi: The Strange One, Touch of Evil, Compulsion, Rope QUEER STEREOTYPY II Stereotyp smutného mladého muže • Melancholické nazírání světa, z hlediska genderu spíše feminní vlastnosti (cit namísto rozumu, psychická nevyrovnanost) • Úloha žen v rámci vyprávění (matky, ženy- svůdkyně) • Pomíjivost stavu smutku, zaručená mládím hrdinů – mládí jako doba vývinu a změn v životě muže, mládí jako součást krásy hrdinů • Podvratnost stereotypu smutného mladého muže • Filmy: Rebel Without a Cause, Tea and Sympathy, Victim, Advise and Consent / Women in the Shadows, We Walk Alone, The Well of Loneliness, The Children's Hour apod. • Interpreti: Montgomery Clift (na obr.), Sal Mineo, Jeames Dean, Farley Granger nebo Dirk Bogarde QUEER STEREOTYPY II 1961: změna Produkčního kódu Povolena „citlivá“ reprezentace homosexuality ve filmu. Hollywood pokračuje v dosavadních stereotypech, namísto náznaků už však otázky sexuality mohou tvůrci pojmenovávat přímo. The Children‘s Hour (1961) QUEER STEREOTYPY II William Jimmie CaryRandolph Gary Anderson Marlene Claudette QUEER STEREOTYPY II Queer osoby v Hollywoodu: • Prosazuje se skrývání vlastní sexuální orientace (podřizování se heterosexuální ideologii Hollywoodu) • Po válce stopování queers v hollywoodských studiích, hrozba ztráty práce, skandální historky a „drby“ ze soukromí hvězd v bulvárním tisku (Marlene Dietrich, Tab Hunter, Dan Dailey, Johnnie Ray, Tallulah Bankhead, James Dean, Montgomery Clift, Lizabeth Scott, Tommy Kirk, Sheila Kuehl a spol.) QUEER STEREOTYPY II Rock Hudson (1925–1985) • Představitel klasické maskulinity, nečekaný coming out v 80. letech v souvislosti s jeho onemocněním AIDS • Výzva pro média, jak se vyrovnat s rozporuplným obrazem mužný / hezký / drsný / gay. QUEER STEREOTYPY II Nová queer recepce Hudsonových filmů: • „Sex-komedie“ Pillow Talk, A Very Special Favour, Man's Favourite Sport?: homosexuál (Roy Scherer) předstírá, že je heterosexuál (Rock Hudson), který předstírá heterosexuálního muže (filmová postava), předstírajícího queer muže (konkrétní scény nebo gagy ve filmu). • Melodramata Douglasa Sirka Magnificient Obsession, All That Heaven Allows, Written on the Wind – prototyp dokonalé, přirozené maskulinity, která je však pouhou iluzí. Hudsonovy filmy nemusejí stvrzovat heterosexuální ideologii klasického filmu. QUEER STEREOTYPY II Queer publikum • Queer apel hollywoodských muzikálů, melodramat, hororů nebo exotických dobrodružných spektáklů • Lesbická a gay identifikace s konkrétními postavami, hvězdami a žánry: • Julie Harris: The Member of the Wedding, Joan Crawford: Johnny Guitar, Doris Day: Calamity Jane (na obr.) • Judy Garland, James Dean, Marlon Brando, Tab Hunter, Steve Reeves, Jeff Chandler, sword-and-sandal epika (Ben Hur, Spartacus) apod.