Queer avantgarda, nezávislý a experimentální film I Queer avantgarda I Avantgarda a alternativní způsoby filmové tvorby • Heterogenní skupina filmů, „jinakost“ definovaná vůči tradičnímu narativnímu filmu • Avantgarda, experimentální film, nezávislý film, underground • Specifické ekonomické, institucionální, estetické normy Queer avantgarda I Avantgarda a alternativní způsoby filmové tvorby • Produkce: osobnější, řemeslný způsob filmové praxe a tvorby (umělecké individuality, menší kolektivy), vlastní investice, patroni, granty • Distribuce: filmové kluby, spolky, uzavřené projekce, muzea, univerzity • Estetika: subverzivní postoj vůči ustaveným kánonům (například vůči realismu jako dominantnímu způsobu filmové reprezentace) Queer avantgarda I Evropa a USA: Počátky • Centrum meziválečné avantgardy v Evropě (expresionismus, impresionismus, surrealismus) • Okrajová reprezentace queer témat a sexuality: Nezájem nebo „neviditelnost“? Spíše individuální díla s více či méně explicitními queer motivy Queer avantgarda I Evropa a USA: počátky Germaine Dulac (1882–1942) La Sourinate Madame Beudet (1922) La Coquille et le Clergyman (1928) Jean Cocteau (1889–1963) Le Sang d‘un poète (1930) Jean Genet (1910–1986) Un chant d‘amour (1950) James Watson, Melville Weber: Lot in Sodom (1933, USA) Queer avantgarda I USA: Exploatační film • 30. až 50. léta mimo Hollywood • Příslib mimořádného zážitku, který „jinde neuvidíte“ (pohlavní choroby, drogy, prostituce, nahota, mimomanželský sex, kriminalita) • Moralizující, pseudovědecký, pseudosociálně-kritický rámec / komedie a burlesky • Laciné, kvalitativně a technicky nedokonalé filmy – campová odezva • Queer: Children of Loneliness (The Third Sex), Varietease,Teaserama, Hollywood Revels, Kiss Me Baby, Glen or Glenda. Queer avantgarda I Vývoj po roce 1945 • Centrum avantgardy se přesouvá do Ameriky, silná avantgardní komunita, někdy označení „Poetic Cinema“: trance film a psychodrama (Maya Deren, Stan Brakhage) • Queer tvůrci a témata: Kenneth Anger Fireworks, Scorpio Rising Gregory Markopoulos Psyche, Lysis, Charmides Willard Maas Image in the Snow Curtis Harrington Fragment of Seeking Queer avantgarda I USA: Physique films (tělesné filmy) • První erotické gay filmy, erotická objektivizace mužského těla • Původ: rozvoj muscle magazínů po roce 1945 – fotografie svalovců, kompozice na principu vizuálního potěšení Fotograf Bob Mizer: v roce 1945 zakládá Athletic Model Guild studio, vydává magazín Physique Pictorial Dále: Tomorrow's Man, Vim Queer avantgarda I USA: Physique films (tělesné filmy) Z fotografů se stávají také filmaři, krátké 8 mm a 16 mm snímky, projekce místem setkávání gay komunity: • Pózy: snímání svalnatých mužských těl • Zápasy: kombinace násilí a touhy, která se zde transformuje do sadomasochistického schématu • Narativní filmy: do filmu zakomponován příběh (policejní zatčení, vězeňské trýznění, zápletky z vojenského prostředí), inspirace hollywoodskou tvorbou a žánry: Aztec Sacrifice, Ben Hurry, Mad Scientist, Muscles from Outer Space, Cowboys and Indians apod. Queer avantgarda I 60. léta: Underground cinema Andy Warhol (1928–1987) • Minimalismus (Sleep, Eat, Empire), „screen testy“ • Spolupráce s okruhem osobností z Factory (parodie na hollywoodský star systém) • Queer estetika spojená s parodií žánrových konvencí: Batman Dracula, Soap opera, Harlot, The Horse. • Reprezentace queer osob a queer chování: Haircut, Kiss, Couch, Blow Job, My Hustler, Bike Boy. • Přesahy do mainstreamu: „artové hity“ Chelsea Girls a Lonesome Cowboys Queer avantgarda I 60. léta: Underground cinema Jack Smith (1932–1989) • V okruhu Andyho Warhola • Filmař, fotograf, performer (filmy součástí performancí) • Klíčové dílo queer undergroundu Flaming Creatures (1963), dále např. Normal Love (1963)