Queer film v Německu Queer film v Německu § 175 Trestnost sexuálního styku mezi muži (1871–1994) Queer film v Německu I. Meziválečné období Anders als die Andern (R. Oswald, 1919) – pozitivní reprezentace homosexuality, spolupráce M. Hirschfeld Queer film v Německu I. Meziválečné období • Narušování zavedených kategorií genderu, oslovení heterosexuálního i queer publika: cross-dressing filmy: Aus eines Mannes Mädchenzeit (1913), Jugend und Tollheit (1912), Ich möchte kein Mann sein (1919), Viktor und Viktoria (1933) • Queer spektákl berlínských kabaretů a nočních klubů proniká i do filmu: Wo ist Colleti? (1913), Nächte der Weltstadt (1926), Dr Mabuse, der Spieler (1922), Das Testament des Dr Mabuse (1933), Metropolis (1927) apod. • Mädchen in Uniform (Leontine Sagan, 1931) Queer film v Německu I. Meziválečné období Implicitnější queer reprezentace ve filmech expresionismu: Kabinet doktora Caligariho (1920), Homunkulus (1916), Alraune (1918, 1928, 1930) Queer film v Německu II. Třetí říše • Zvýšená perzekuce queer osob • Brzy problémy s produkcí i distribucí filmů s queer obsahem • Queer divácká identifikace skrze hvězdy: Zarah Leander, Wilhelm Bendow • Filmy propagující politické sdružování příslušníků či příslušnic stejného pohlaví – potencionální homoerotické konotace (Ich für Dich, Du für mich, Olympia) Queer film v Německu Wilhelm Bendow (1884–1950) Zarah Leander (1907–1981) Queer film v Německu III. Poválečné období • Východní i Západní Německo přebírají platnost § 175 • Marginální filmová reprezentace queers, stereotypy (Strassenbekanntschaft, 1948), remaky klasických výmarských filmů (queer konotace odstraněny) • Anders als du und ich (V. Harlan, 1957) Queer film v Německu IV. Queer v rámci Nového německého filmu Po roce 1969: • V Západním Německu rozvoj gay hnutí a současně i tzv. Nového německého filmu – film jako prostředek pro zahájení diskuze o tématech homosexuality • Vědomí problémů spojených s reprezentací gayů a leseb – koncept „vlastního já“, důraz na subjektivitu Queer film v Německu Werner Schroeter (1945–2010) • První filmy natáčí na 8 mm a 16 mm, inspirace americkým undergroundem • Koncepce queer filmu silně ovlivněná camp estetikou: Epizodické vyprávění, silně stylizovaná spektakulární mizanscéna; inspirace tradičním uměním, podléhajícím dekonstrukci – Eika Katappa (1968), Der Tod der Maria Malibran (1972), Willow Springs (1973), Der Rosenkönig (1986) aj. • Spolupráce s Magdalenou Montezumou Queer film v Německu Rosa + Werner Queer film v Německu Rosa von Praunheim (*1942) • Nejvýznamnější osobnost německého queer filmu, aktivista a mluvčí německého gay hnutí • Fikční i nonfikční zpracování témat homosexuality, AIDS, příběhů stárnoucích queer osob • Jedinečnost hereckých interpretů (stárnoucí umělkyně, transvestité, transsexuálové), kolem nichž buduje témata a vyprávění svých filmů. • Nicht der Homosexuelle ist pervers, sondern die Situation, in der er lebt (1971), Die Bettwurst (1971), Ich bin ein Antistar – Das skandalöse Leben der Evelyn Künneke (1976), Unsere Leichen leben noch (1981), Ein Virus kennt keine Moral (1986) aj. Queer film v Německu Rainer Werner Fassbinder (1945–1982) • Nejproduktivnější režisér Nového německého filmu – práce ve filmu, v televizi a v divadle • Společensko-kritická díla, emocionálně přitažlivá pro publikum. • Inspirace v gangsterkách a melodramatech (filmy Douglasa Sirka z 50. let) • Postavy jako oběti (téma masochistické identifikace s idealizovaným utlačovatelem nebo idealizovaným obrazem sebe sama) – hra s identifikací. • Queer témata: Die Bitteren Tränen der Petra von Kant (1972), Faustrecht der Freiheit (1975), In einem Jahr mit 13 Monden (1978), Querelle (1982). Queer film v Německu Ulrike Ottinger (*1942) • Inspirace výtvarným uměním, od něhož přešla k filmu. • V rané tvorbě odpor k dokumentu, inklinace ke stylizaci a narativní dekonstrukci • Experimentální filmy s radikální antirealistickou estetikou • Lesbické motivy, ne zcela artikulované (androgynní a nejednoznačné postavy) • Madame X – Eine absolute Herrscherin (1978), Bildnis einer Trinkerin. Aller jamais retour (1979), Freak Orlando (1981), Dorian Gray im Spiegel der Boulevardpresse (1984) aj. • Spolupráce s Tabeou Blumenschein Queer film v Německu Monika Treut (*1954) • V mediální sféře aktivní od 70. let • Filmové režii se věnuje od 80. let – spolu s Elfi Mikesch zakládají produkční společnost Hyäne Filmproduktion (v roce 1992 Hyena Films). • Lesbická tematika, motiv cest v doslovném i přeneseném smyslu (opouštění Německa, spojené s objevováním vlastní sexuality) • Verführung: Die grausame Frau (1985 / s Elfi Mikesch), Die Jungfrauenmaschine (1988), My Father Is Coming (1991) aj.