Základy kinematografické techniky batistov@phil.muni.cz „You may or may not enjoy getting your hands dirty in order to find out how a three-blade shutter or a 'Maltese cross' mechanism works, but there is no doubt that cinema is primarily a mechanical process, and we must understand its rudiments if we do not want our knowledge to be left suspended in an abstract reality halfway between philosophical speculatio and a pr/o/vjudgment." Paolo Cherchi Usai: Silent Cinema: An Introduction. London: BFI, 2003, s. 96. Náplň • Dějiny kinematografické techniky • Filmové materiály • Kamera a natáčení • Promítání • Digitální kinematografie • Prezervace a archivnictví • ENTICKNAR Leo (2005): Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press. • CHERCHI USAI, Paolo (2000): Silent Cinema: An Introduction. London: British Film Institute. • LEVIN SKY, Otto - STRÁNSKÝ, Antonín (eds) (1974): Film a filmová technika. Praha: SNTL. • READ, Paul - MEYER, Mark-Paul (2000): Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann. • SALT, Barry (1992): Film Style and Technology: History and Analysis. London: Starword, 2. vydání. • SMRŽ, Karel (1924): Film. Podstata, historický vývoj, technika, možnosti a cíle kinematografu. Praha: Prometheus. Ukončení • Písemný test • Povinná literatura • Znalost přednášek CO JE TO FILM? Ze staroangl. „felmen" - blanka, tenký potah Významy: 1. materiál- surovina, 2. filmový záznam hmotných faktů a dění 3. hromadný sděl o vací prostředek 4. filmové umění 5. souborný název, správně kinematografie nebo filmovnictví Levinský - Stránský, 1974: 60] Dělení 1. Pohyblivé obrazy před rokem 1889 2. Období nitrátu: 1889-1950 3. Období bezpečného filmu: 1948-2000 4. Období digitálních postupů: 1992-2005 (dnes) [Enticknap, 2005] 1. Filmový pás 2. Podložky filmového pásu 3. Černobílá emulze 4. Střih a kopírování 5. Svícení Filmový pás po délce (části filmového kotouče) Úvodní pás: chranný pás xovací pás /nchronizační pás itiformitÍDti Mffl J^^^^l í.Ď. íti/ormcit Filmový pás zblízkí Obrazové okénko Pncny rez ochranná vrstva emulzní vrstva substrátová vrstva 120-145 um podložka 90-97% tloušťky proti od razová vrstva ochranná vrstva Filmová podložka 0 mechanická odolnost 0 ohebnost 0 průhlednost Nitrát celulózy - produkt z odpadů průmyslu zpracování bavlny - reakce celulózy za přítomnosti kyseliny dusičné (HN03) a sírové (H2S04) - dále zpracováván (rozpouštědla apod.) - hořlavý: 160°C v dobrém stavu, 40°C v pokročilém stádiu rozkladu - 1846, používán do 50. let 20. st. Acetáty celulózy - opět derivát celulózy; reakcí s kyselinou octovou (CH3COOH) a sírovou (H2S04) - diacetát (od poč. 20. st.), na formátech 28 mm a později 16 mm (amatérské) - triacetát (od 40. let 20. st.) - označován jako „SAFETY", vzhledem k vyšší teplotě vznícení „Hořlavý" a „bezpečný" film Polyester Materiál Pevnost v tahu kg/cm2 Teplota samovznícení Nitrát celulózy 680-750 160°C, až 40°C Triacetát celulózy 612-1088 430°C Polyester 1160-1700 480°C Fotografická emulze Černobílá emulze Emulze podle citlivosti na složky světla • Modrocitlivé - citlivé pouze na modrou • Ortochromatické - citlivé pouze na modrou a zelenou složku (neovlivňuje je červená) • Panchromatické - citlivé na celé viditelné spektrum Reklama firmy Kodak ze 30. let, vyzdvihující výhody panchromatického filmi (vpravo) oproti ortochromatickému (vlevo) (film pro fotografii) Sledujte také kontrast a množství šedých tónů Zpracování filmu Střih a kopírování Laboratorní zpracování nuuiij. iu9da"| Lepička s páskou Ultrazvuková lepička Laboratorní postupy Megativ Pozitiv Dptické stroje Kontaktní stroje Vyvolávací stroj Feed roll -Loading elevator -Prebath -Backing removal — Developer — Stop -Wash -Bleach -Wash -Fixer - Final wash -Stabilizer -Drying -Take-up roll f 2 Li -Spray wash — Bleach -Wash — Fixer — Feed roll — Loading elevate -Prebath -Backing remov -Developer Stop Wash First fixer -Wash Sound j )-develo applies — Final wash —Stabilizer -Drying J—-Take-up roil 709764 KOPÍROVACÍ PRVKY 35 Postup Výroba filmového materiálu Svícení Oblouková lampa Rtuťová výbojka Standard 1928-1932 • Panchromaticky fi m • Zärovkove sviceni • Synchronizovany zvuk Kamera a formáty » základní uspořádání kamery - mechanismy pohybu » formát a standardizace » širokoúhlý film Formát (3 x 35mm) son cyan Professional Standard Film Adopted by Soc. Mot. Pic. Engs July 1917 Počáteční standard I—.HO"—I Nový standard f Zanuck's latest picture were the good old-fashioned kind, "here'd be no one in front to look at Marilyn's behind, f you want to hear applauding hands resound 'ou've gotta have glorious Technicolor, breathtaking Cinemascope and itereophonic sound. 'ole Porter: Stereophonic Sound (z filmu Hedvábné punčochy} The world's FIRST FEATURE LENGTH starring ROBERT STACK BARBARA BRITTON • NIGEL BRUCE 20 th CENTURY-FOX pt^t.u The Most Glamorous Entertainment Of Your Lifetime YOU SEE IT WITHOUT GLASSES! MARILYN MONRO. Berrr GRABLE LAtiKEH 3ow To Marry A Millionaire ilaiiil WAYNE Km* ttlhM ■ femra N lUHLtl-^1 ^■"IIIIBIWIT JlMiDI^-JfM Kf GHLJ-S-BBJUKNALLT JOttOH :■.■:=! i | l.:n:ia Lbf: ■ Čočky Panavision Standardizace Kamera 1. vačka 2. uvolňovací šroub strhovacího ústrojí 3. horní přídržné kladky A., 5., 6. vodicí válečky 7. dolní přídržné kladky 8., 9., 10. vodicí válečky 11. ozubený transportní váleček 12. drapák 13. jističi kolíky 14. filmová dráha 15. dvojitá kazeta (odvýecí a navíjecí) 16. světlotěsný labyrint v přírubě kazety Mechanismy krokového pohybu • Trecí mechanismy • Nárazové mechanismy • Drapákové mechanismy • Maltézský kříž třecí mechanismus nárazový mechanismus IWO llof«l i So. 539,168 3 Bíitits- Shnit ! T. A. EDISON. llBETOeHAfHIC EJAMUtLA. _1_ťaUftiad Ang. 31, 1697. 3fí Ji, ÍíUaJi První kamery Studiová kamera Pathé 1903 Bell & Howell 2709 (1912) Mitchell BNC (1934) Mitchell Standard (1921) Mitchell NC (NC=Newsreel Camera, cca 1930) Kamera Technicolor Newman-Sinclair r/Autokine" 1928 ® I6- . — Akeley „ Pancake" Arnold & Richter (Arri) Poválečný vývoj 16mm kamer Arriflex 16 ST Filmo Aaton Studiové kamery od 60. let