 Barvený černobílý obraz  Barevný obraz  Technicolor Barva v kinematografii Uměle barvený film  Ruční barvení  Barvení pomocí patron  Virážování  Tónování 4 Virážování Tónování Virážování (růžová) + tónování (modrá) 8 Aditivní metoda skládání barev Subtraktivní metoda skládání barev Kinemakolor (1908) Chronochrome (1912) SUBTRAKTIVNÍ SYSTÉMY 1. „dye-transfer“ – výroba pozitivních kopií hydrotypickou metodou  Technicolor 2. „dye-coupler“ – s vtroušenými barvotvornými částečkami  Agfacolor, Eastmancolor, Sovcolor, … Technicolor System 3 The Viking (1928) Technicolor 1 až 3 Technicolor System 1 The Gulf Between (1917) Technicolor System 2 Toll of the Sea (1922) Technicolor 4 (1932-1955) Černobílé negativy Matrice připravené k obarvení Obarvené matrice Pozitivní kopie Subtraktivní systémy s vtroušenými barvotvornými částečkami  Kodachrome  Technicolor „monopack“ Agfacolor ochranná vrstva vrstva citlivá na modrou složku světla žlutá filtrační vrstva vrstva citlivá na modrou a zelenou složku světla vrstva citlivá na červenou složku světla pojící vrstva filmová podložka antireflexní vrstva ochranná vrstva Eastmancolor Timeline of Historical Film Colors Archivní prezervace a restaurování filmu NITRÁT CELULÓZY Chemický rozklad podložky 1. obraz bledne, emulze se barví dohněda; barvy slábnou a mění se 2. emulze začíná lepit (vytváří se tzv. nitrátový med) 3. podklad filmu měkne; na povrchu se formují bubliny a začíná se tvořit nepříjemný zápach 4. celý film se spojí do kompaktní masy 5. filmový podklad se rozkládá, tvoří se hnědý prášek s nepříjemným zápachem ACETÁTY CELULÓZY: tzv. „OCTOVÝ SYNDROM“ (Vinegar syndrome) 1. film je cítit octem; 2. film se smršťuje; smršťuje-li se nerovnoměrně, začíná se kroutit, a to jak na délku tak do šířky; 3. ztrácí ohebnost; 4. emulze praská a může se odlupovat; 5. na okrajích a povrchu filmu se může vytvářet bílý prášek Prezervace kopírováním Originální negativ Duplikační kopie Duplikátní negativ Kopie z originálního negativu Duplikátní negativ Inverzní duplikátní negativ Kopie Proces duplikace Originál •Pozitivní kopie •Čištění a opravy (potrhané děrování, poškozené slepky) Originál •Určení expozice pro kopírování Originál => •Kopírování •z pozitivu negativ, z negativu pozitiv Duplikátní negativ •Zpracování (vyvolání a ustálení) Duplikátní negativ •Určení expozice Duplikátní negativ => •Kopírování Nová kopie •Zpracování (vyvolání a ustálení) Nová kopie •Ověření kvality nové kopie Pasivní konzervace Chemická stabilita filmových podkladů (kinematografický film) Nitrát celulózy Diacetát celulózy Triacetát celulózy Polyester Životnost AV nosičů (data a nosič) DVD/CD - ??? Magnetická páska, např. VHS – cca 50 let pro záznam, až stovky let pro polyesterový nosič Film – cca 100 let Možné verze 1. Film, který má restaurátor k dispozici. 2. Film, jak ho mohlo vidět první publikum. 3. Film, jak jej mohlo vidět pozdější publikum. 4. Film, jak byl zamýšlen svým/-i tvůrcem/tvůrci. 5. Nová verze, určená pro moderní publikum. 6. Nová verze, přepracování původního díla současným umělcem. 7. Nová verze pro komerční využití. Film v archivu Pracovní proces Identifikace Rozhodnutí o restaurované verzi Dostupné filmové materiály Informace z nefilmových materiálů Porovnání filmových materiálů Sestavení materiálů do požadované verze