Předmět: IM124 a IM124cv, resp. IMK03 Umění nových médií: umění a technika I (aktualizovaný sylabus, podzim 2012) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu Umění nových médií: umění a technika budou studenti seznámeni s problematikou definice umění nových médií z hlediska synchronního, tedy z hlediska vymezení hranic mezi různými pojmy užívanými k pojmenování umělecké tvorby využívající technické aparáty (umění nových médií, umění a technika, interaktivní umění, digitální umění, softwarové umění, multimédia, internetové umění, umění videa, umění virtuální reality, atd.), a diachronního hlediska, se zaměřením na případy konvergence umělecké tvorby a technických přístrojů, především výpočetní techniky a technických obrazů od fotografie dále. V prvním semestru se seznámíme s místem umění nových médií na časové ose a v kontextu dalších druhů umění. Vyjasníme si vztahy mezi různými názvy tvorby v prostředí nových médií. Zaměříme se na genealogii konvergence umění a techniky a na předchůdce umění nových médií s důrazem na výboje historické avantgardy. Vztah mezi moderními médii a médii novými (či postmoderními) si budeme ilustrovat na případu technického obrazu a jeho vývoje od chemické fotografie k digitálnímu obrazu. Ve druhém semestru se přesuneme do druhé poloviny 20. století. Vývoj umění nových médií rozdělíme pracovně na tři období (60. – 70. léta: generované uměním; 80. léta: 3D imersivní prostředí; 90. léta – internetové umění, softwarové umění). Vedle uvedeného schematického rozdělení podle dominujícího média se budeme věnovat hlavním tematickým okruhům umění vznikajícího v průsečíku umění, techniky a vědy/kultury/společnosti. Osnova: Úvod hodina: Seznámení s tematikou předmětu, způsobem ukončení a povinnou literaturou. * Projekce: Kroker, Arthur a Kroker, Marilouise v dokumentu Kam se žene naše civilizace, kanadský dokument, 50 minut, 1999/2001. Co je umění nových médií: definice, časové vymezení a rozdíly mezi pojmy. Co jsou „nová média“: genealogie: výpočetní aparáty + technické obrazy. Moderní umění: fotografie jako katalyzátor změny: P. Weibel, W. Benjamin. Remediace: od fotografie k digitálnímu obrazu: Bolter a Grusin, Benjaminiana. Avantgardní film jako předchůdce mediálního umění: L. Manovich: D. Vertov, koláž, montáž. Předchůdci mediálního umění: Umělecké manifesty, utopie: futurismus, konstruktivismus, abstrakce, Bauhaus, M. Duchamp. Formování tří strategií mediálního umění. Požadavky na ukončení kurzu: Kurz bude ukončen písemným znalostním testem, který prověří schopnosti posluchačů definovat základní názvy, které se užívají pro „umění nových médií“, z hlediska jejich historické podmíněnosti, tvůrčích principů, které preferují, hranic, které utvářejí. Studenti dále prokáží svoji orientaci na časové ose vývoje umění nových médií, v PS zejména v tzv. prehistorii umění nových médií. Budou znát hlavní osobnosti a budou schopni popsat přístroje, postupy a přístupy, které tuto prehistorii utvářejí. POZOR! Podmínkou přistoupení ke znalostními testu (tj. ukončení předmětu IM124) je odevzdání tří rešerší v rozsahu 2 až 4 normostran (tj. 3600 až 7 200 znaků bez mezer) na tři určená témata do „odevzdávárny“ předmětu IM124cv (cvičení k předmětu IM124). Neodevzdání uvedených textů do stanoveného data nebo odevzdání textů, které nesplňují formální a obsahové požadavky na písemnou práci VŠ studenta (pravopis, citace, seznam použité literatury v požadované formě, viz pravidla citování na stránkách ÚHV) znamená, že student bude automaticky vyloučen z kurzu IM124 (hodnocen „ – „) a v kurzu IM124cv (hodnocen „N“), bez možnosti nápravy v daném semestru. Anotace kurzu IM124cv Zavedení cvičení (IM124cv) k předmětu UM124 má přispět ke zlepšení Vaší obeznámenosti se základními texty oboru teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí základní literatury předmětu IM124 Umění nových médií: umění a technika I a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií atd. (viz zadané texty ve „Studijních materiálech předmětu“. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IM124cv: Text 1: Genealogie umění nových médií: BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232. MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48. KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67. Text 2: Od umělecké avantgardy k počítačovým aplikacím: Greenberg, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170. Text 3: Umělecké dílo v době své mechanické reprodukce a v době digitální produkce: BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174. DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of_Art.pdf MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: http://www.jstor.org/stable/1557892 Způsob odevzdání: Studenti odevzdají své texty do „odevzdávárny“ předmětu IM124cv v IS do patřičných složek. Deadline pro odevzdání textů je: 13. prosinec 2012. Odevzdané texty se budou vztahovat ke třem tématickým okruhům, viz výše. Při psaní se zaměřte na vyhledání základních myšlenek textů uvedených v každém tematickém okruhu a uveďte je do vzájemných vztahů pomocí komparace. Na závěr zformulujte netriviálním způsobem svůj názor na dané texty, případně je zasaďte do širšího kontextu diskurzu, který reprezentují. Literatura: Studijní materiál/skripta: Horáková, Jana: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti. FF MU, 2010. Dostupné on-line: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps10/dilo/web/pages/literatura.html Hesla: KERA, Denisa: Nová media. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=149 MÍČOVÁ, Pavlína: Video. Artlist.cz: http://artlist.cz/index.php?id=120 Studie a kapitoly v knihách: BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232. BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174. BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Imediace, hypermediace, remediace. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, s. 69 – 93. BOLTER, Jay – GRUSIN, Richard: Remediation: understanding new media. Kapitola: Digital Photography. Cambridge Mass.: MIT Press, 2000, s. 105 – 112. DANIELS, Dieter – FRIELING, Rudolf: Media Art Net: www.mediaartnet.org Overview of Media Art: http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/ DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of_Art.pdf DVOŘÁK, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha: AVU, 2010. FOSTER, H.; KRAUSS, R.; BOIS, Y. A.; BUCHLOH, B.: Umění po roce 1900. Praha: Slovart. 2007. GREENBERG, Clement: Collage. Art News, September, 1958. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/collage.html GREENBERG, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67. LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170. MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: http://www.jstor.org/stable/1557892 MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48. MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc MARTIN, Sylvia: Video Art. Köln: Taschen, 2006. PAUL, Christiane: Digital art. Kapitola: Introduction: A short history of technology and art; The presentation, collection, and preservation of digital art, Thames&Hudson, 2003, s. 8 – 23. REENA, Jana –TRIBE, Mark: New Media Art. Taschen, 2009. RUSH, Michael: New Media in Late 20th-Century Art. Introduction: Time Art; Film and Avant-Garde Cinema I; Duchamp to Cage to Fluxus; Film and Avant-Garde Cinema II. Thames&Hudson 1999, s. 7 – 35. SHANKEN, Edward: Art and Electronic media. Themes and Movements, New York: Phaidon 2009. WEIBEL, Peter: The Apparatus World – A World Unto Itself. In Eigenwelt der Apparate – Welt. Pioneers of Electronic Art. Katalog výstavy. D. Dunn (ed.). Ars Electronica 1992, s. 15 – 19. + Nevylučuji doplnění literatury v průběhu semestru. Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.