Předmět: IM124cv (párový předmět kurzu IM124) Cvičení k předmětu Umění nových médií: umění a technika I (aktualizovaný sylabus, podzim 2012) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace kurzu IM124cv Zavedení cvičení (IM124cv) k předmětu UM124 má přispět ke zlepšení Vaší obeznámenosti se základními texty oboru teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí základní literatury předmětu IM124 Umění nových médií: umění a technika I a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií atd. (viz zadané texty ve „Studijních materiálech předmětu“. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IM124cv: Text 1: Genealogie umění nových médií: BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232. MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48. KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67. Text 2: Od umělecké avantgardy k počítačovým aplikacím: Greenberg, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170. Text 3: Umělecké dílo v době své mechanické reprodukce a v době digitální produkce: BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174. DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of_Art.pdf MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: http://www.jstor.org/stable/1557892 Způsob odevzdání: Studenti odevzdají své texty do „odevzdávárny“ předmětu IM124cv v IS do patřičných složek. Deadline pro odevzdání textů je: 13. prosinec 2012. Odevzdané texty se budou vztahovat ke třem tématickým okruhům, viz výše. Při psaní se zaměřte na vyhledání základních myšlenek textů uvedených v každém tematickém okruhu a uveďte je do vzájemných vztahů pomocí komparace. Na závěr zformulujte netriviálním způsobem svůj názor na dané texty, případně je zasaďte do širšího kontextu diskurzu, který reprezentují. Neodevzdání uvedených textů do stanoveného data nebo odevzdání textů, které nesplňují formální a obsahové požadavky na písemnou práci VŠ studenta (pravopis, citace, seznam použité literatury v požadované formě, viz pravidla citování na stránkách ÚHV) znamená, že student bude automaticky vyloučen z kurzu IM124 (hodnocen „ – „) a v kurzu IM124cv (hodnocen „N“), bez možnosti nápravy v daném semestru. Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.