Seminář kritiky a online publicistiky, IMK088a, rok 2012/2013 pro studenty oboru Teorie interaktivních médií Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Pracovní list č. 2. (Soubor lze libovolně formátovat. Vyplňte jej na počítači, vytiskněte a 19. 10. odevzdejte.) Pilotní testování, zpracovala Mgr. Zuzana Kobíková Jméno a příjmení studenta:_______________________ Odevzdat dne: 19. 10. 2012 Úkol 1: Nastudujte si základní informace o kritice. Pokud něčemu nerozumíte, připravte si dotazy ke konzultaci. Zde jsou vypsány některé výrazové prostředky, které tvůrci děl i kritici využívají a literární teorie je definuje. Dohledejte a poznamenejte si zde jejich význam a naučte se je ve dvou větách definovat: l ironie l satira l sarkasmus l parodie l metafora l hyperbola l eufemismus l dysfemismus Úkol 2: Je běžné, že jako kritik potřebujete dílo vidět vícekrát, abyste jej dokázali dobře interpretovat a zprostředkovat čtenáři. Navíc potřebujete znát kontexty díla: dobové, žánrové – když jde o parodii, je důležité znát dílo, na které parodie odkazuje. Ti z Vás, které skeč o Bibli jako diváky rozesmál, mohou potvrdit, že dobrá parodie „funguje“, i když přesně nevíte, k čemu odkazuje. V druhém plánu mi jde o to, ukázat Vám, jak vypadala kritika v době před rokem přibližně 2004) kdy se podle mého názoru česká kritika dostala do trochu jiné polohy, neutrálnější a méně sžíravé než za socialismu. · Seznamte se stručně s pořadem Katovna, který Sklep paroduje, a to prostřednictvím recenze Radka99 a dalších na webu ČSFN: http://www.csfd.cz/film/266926-katovna/ . Záznam Katovny bohužel – nebo snad – bohudík:-)! Na Internetu neexistuje, najdeme zde pouze parodie, ke kterým vybízel více než jiné pořady. Abyste viděli alespoň jeho reálné moderátory, kritiky Jana Rejžka a Vladimíra Justa, můžete věnovat 1 minutu tomu videu, které je opět parodickou montáží: http://www.youtube.com/watch?v=i9s-IoQ7zYE [1] Informace o Janu Rejžkovi si dohledejte na http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Rej%C5%BEek · Pak se podívejte, jak skeč Bible hodnotili laičtí recenzenti na ČSFN: „Jak už jsem napsal jinde, pravidelný kritický pořad s poloironickým názvem Katovna, kde se pod dohledem dua prominentních kritiků Jana Rejžka a Vladimíra Justa scházelo stále stejné torzo dobové kritické obce a tahle soldateska spíše myla hlavy, než že by je stínala, byl ovšem fenoménem, o tom svědčí i řada parodizujících scének (vzpomeňme zejména tu legendární známou coby Hřmění divadla Sklep).“ Viz http://www.csfd.cz/film/244969-hrmeni-divadla-sklep/ · Podívejte na skeče Bible divadla Sklep. (Video najdete na Internetu). · Opět si připravte pracovní list z hodiny, a úkoly č. 1, 5, 8 splňte znovu, na základě druhého dívání a toho, jak jsme dílo rozebrali (analyzovali) v hodině. (Proto jsou tam ty volné stránky:-). Jde o to, že nyní už dílo nevnímáte bez kontextu, a můžete se tak k němu vyjádřit zasvěceněji. Zaměřte se zejména na definování pomocí přídavných jmen a přívlastků, případně přirovnání. Úkol 3: Nastudujte si výklad o žánrech, glose a sloupku. Pak odpovězte na otázky: · Jak byste charakterizovali sloupek? Co jako čtenář očekáváte od tohoto žánru? ................................................................................................... .......................................................... ….................................................................................................. ......................................................... · Je cílem sloupku analyzovat téma odborně? ANO/NE · Je cílem sloupku podat vyčerpávající zprávu o konkrétní události? ANO/NE · Je cílem sloupku představit autorův osobní názor na nějaké téma? ANO/NE Úkol 4: Přečtěte si zadání, vyberte si jednu z variant a GLOSUJTE! Varianta A: Glosujte výrok ze zpravodajství V hodině jsme se okrajově a s humorem dotkli tématu náboženství a ptali jsme se, zda skeč Bible uráží náboženské cítění nebo víru. Abychom o tématu uvažovali také z vážnějšího konce, poprosím Vás, abyste si nyní přečetli následující větu vytrženou z kontextu denního zpravodajství. Tématem glosy totiž velmi často bývá právě taková věta nebo něčí výrok, ke kterému Vás napadne nějaká krátká poznámka neboli glosa. V pátek 21. 9. padla ve zpravodajství ČT, tam tato věta: „Svět se obává sílících vln násilí v souvislosti s tím, že je pátek, den modliteb v …......................................... světě.“ 1. doplňte chybějící výraz, který osvětluje kontext věty, jíž média prezentují v souvislosti se zveřejněním jednoho videa znevažujícího jedno náboženství. 2. Nejprve se zamyslete, nad tím, jak na Vás tato věta působí, jaký vztah vnímáte mezi zvýrazněnými výrazy „vlny násilí“ a „den modliteb“? PAK GLOSUJTE. Varianta B: Glosujte výrok Jaromíra Hanzelky, který použil denní tisk jako svého druhu glosu k rozhovoru s cestovatelem: „Jsem vězněm vlastní pečlivosti.“ Varianta C: Ke glosám mnohdy vybízí i volba titulků v denním tisku: „Lady Gaga přibrala a tvrdí, že za to může její otec.“ Zamyslete se nad tím, jakou informaci po jeho přečtení od článku očekáváte? V jakém typu média byste jej očekávali: bulvární? Zpravodajský? Udělejte si poznámky a pak si článek přečtěte. Titulek glosujte: ….................................................................................................. ....................................................... ….................................................................................................. ....................................................... Glosa je o útvar krátký, jen pár vět, ale jakých, aby stály za to, ptá se autor glosy. Zaměřte na to, aby ty 2-4 věty byly stylisticky pěkné. Sem první verzi zkopírujte a zdokonalte ji. (Ideálně zachyťte vývoj v 3–4 verzích s daty změn. ….................................................................................................. ....................................................... ................................................................................................... ........................................................... Co s sebou na další hodinu? · Červenou a modrou propisku · pracovní list č. 1 s nově vyplněnými úkoly · vyplněný pracovní list č. 2. (Soubor lze libovolně formátovat, po vyplnění můžete zadání smazat. Vyplňujte na počítači, vytiskněte a v hodině odevzdejte.) ________________________________ [1] Mám v plánu Českou televizi o záznam pro studijní účely požádat.