Recenze a kritická recenze Jak psát recenzi webu? Zuzana Kobíková Seminář kritikya online publicistiky 1 Struktura článku kritického žánru Uvedení do kontextu (historického, oborového) a představení základních pojmů Rozbor hodnoceného díla pomocí metody (analýza, interpretace, komparace, ilustrace pomocí ukázek, popisu atmosféry, názory publika) Hodnocení (vyzdvižení kladů, upozornění na chyby) odborné, subjektivní (důležité naznačit, co je osobní názor "myslím si") Shrnutí Informace sloužící čtenáři ke snadnému dohledání díla (odpovědi na otázky: co, kdy, kde) zdroje, citace, poznámkový aparát Dělení na odstavce: dle subtémat: 1 odstavec se věnuje 1 tématu 3 Recenze  Z angl „Review“, tedy „přehled“  Především prezentuje základní údaje o díle, často před jeho zveřejněním (premiérou)  Často bývá obsahem kulturních servisů médií  Je kratší než recenze kritická (2000–4000 znaků)  Tvořená na základě tiskových materiálů (Tisková zpráva, novinářská projekce)  Struktura:  Základní prezentace díla  Analýza, selektivní výběr některých prvků, které chce autor hodnotit  Hodnocení  Cílem je představit dílo a poskytnout recipientovi základní orientaci 4 Kritická recenze  Cílem je odpovědět na otázku, jaké jsou přednosti a slabiny práce.  Upozornit na chyby, kterých si autor nevšiml  Jádrem stati je rozbor díla na menší prvky, jejich  další analýza  interpretace  hodnocení  Uvedení do kontextů a souvislostí  Dobových (background)  vývoje autorových prací  Prací podobného žánru  V recenzní stati nelze rozbor a kritiku opřít pouze o znalost díla a vkus recenzenta, je k tomu potřeba širší znalost sekundární literatury a kontextu díla. 5 Recenze výtvarné výstavy Codes&Water Autor: Eliška Lukaščíková Anotace: Ve své recenzi se zaměřím na výstavu Andrease Müller-Pohlea Codes&Waters, která proběhla na podzim 2012 v brněnském Domě umění. Cílem mého článku je zdůraznit kladné a upozornit na záporné stránky této výstavy, potažmo také kriticky zhodnotit autorovu práci a uvést čtenáře do kontextu autorovy celkové tvorby. Proč je Müller-Pohle uchvácen vodou a proč ji akcentuje ve svých posledních projektech? Jakou roli v jeho tvorbě hrají kódy? Tyto a další otázky zodpovím ve své recenzi. Primárně budu vycházet z webové stránky autora (http://www.muellerpohle.net/), kde autor představuje vlastní díla. Sekundárně budu čerpat z doprovodných materiálů k výstavě vydaných Domem umění a také okrajově nahlédnu do několika již publikovaných recenzí na tuto výstavu. Klíčová slova: Codes&Waters, Andreas Müller-Pohle, River project, kód, digitální znaková řeč, Entropia, Zyklogramme, Hong Kong Waters, Face Codes, vizualismus, recyklace 6 Typy interakce v redakci online média 1. mezilidská komunikace 1. face-to face nebo zprostředkovaná počítačem 2. profesní mezilidská spolupráce 1. face-to face nebo zprostředkovaná počítačem 1. Editor 2. Vedoucí redaktor 3. Webmaster 4. Recenzenti 5. Obrazový editor 6. Grafik 7. Fotografové 8. Inzertní oddělení 9. PR manažer 7 Typy interakce v redakci online média 3. interakce členů redakce s počítačovými programy 1. online databáze knihoven a odborných článků 2. mediální editory: 1. textové 2. fotografické 3. pro práci s videem (Word, Open Office, Photoshop) 3. sazečský software (Acrobat Professional) 4. redakční systém pro online publikování 5. webové aplikace jako překladače, email, úschovny souborů apod. Struktura článku kritického žánru Titulek: charakterizuje téma, poutá zájem čtenáře, motivuje k akci Perex / anotace: podává základní informace o tématu (jako anotace v odborném článku), ale v publicistickém stylu musí vzbudit čtenářovou zvědavost a chuť číst dál Mezititulky: tvořící osnovu, dělí text dle subtémat Citace z rozhovorů Přímá řeč Hypertextové odkazy Média často věnují jednomu tématu celé číslo či více stran, kde téma zpracují na ploše několika různých útvarů (přehledová stať, recenze, rozhovor, sloupek, glosy) Recenze webu 9 10 Médium web: Future-Friendly V roce 2012 je web nepředvídatelný a všudypříromný. Vizionářské hnutí Future-Friendly poukazuje na závažnost této transformace, pokouší se o predikci vývoje webu a nastoluje teze nabádající návrháře webových stránek či aplikací k tvorbě webu reflektující ony predikce. • „Co je to web z pohledu zobrazovacích zařízení?“, • „Jaký je skutečný fokus uživatele webu z pohledu obsahu webu?“ • „Jaké jsou nové kontexty užití webu?“ 11 Future-Ready Content By SARA WACHTER-BOETTCHER • How does this kind of content support the overall site goals? • Why would a user want it? • What is the organization accomplishing by publishing it? • What does the organization want the user to do with it? www.alistapart.com/articles/future-ready-content/ 12 Future-Ready Content Recipes are a pretty common type of content, so you may think you’ve got this one figured out already: title, ingredients, directions. But look again, and you’ll see a whole universe of interconnected elements contributing to this single piece of content: • Title • Publication Attribution • Publication Date • Byline • Yield • Teaser Description • Image • Ingredients • Preparation • Wine Pairings • Ratings • Reviews • Main Ingredients • Cuisine Type • Dietary Considerations • Related Recipe Collections An information architect or content strategist sure comes in handy in determining these attributes, but everyone on the team needs to be fully engaged—because you’ll need these chunks to make major decisions about how content will respond to changes in device and display. 13 Jaký obsah můžeme na webu sledovat? • … • … • … Na jaké prvky můžeme web analyzovat (rozebrat)? • … • … • … Na jaké prvky budeme web analyzovat?