Předmět: IMN100 a IMN100cv, resp. IMNK10 Nástroje interpretace novomediálního díla I (aktualizovaný sylabus, podzim 2012) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu Nástroje interpretace novomediálního díla se studenti seznámí s teoretickými nástroji, pojmy a způsoby myšlení, které formují teoretický rámec umělecké tvorby v prostředí nových informačních a komunikačních technologií. V prvním semestru se seznámíme především s pojmy, které se váží k aktuální debatě a praxi umění nových médií sdruženým pod názvy softwarové umění a softwarová studia (dále SWS). Pod tímto označením budeme rozumět soubor textů, aktivit a umělecké praxe, které spojuje přístup k novým médiím založený na přesunutí důrazu z plochy obrazovky počítače na procesy odehrávající v pozadí. Jinými slovy, softwarová studia a softwarové umění nahlížejí na nová média primárně jako na programovatelná (a programující) média, jejichž kulturní kontext nemůžeme redukovat na příbuzenské vztahy s jinými moderními médii (tisk, fotografie, film). Na závěr zasadíme iniciativu SWS do širšího kontextu, který můžeme nazvat obratem teorie nových médií od praxe k sebereflexi. Ve druhém semestru se zaměříme na metaforu mysli a paměti v diskurzu nových médií. Umění nových médií zasadíme do kontextu postmoderní a postmediální praxe typu postprodukce, remake, remix, reenactment. Osnova: * Úvodní hodina: seznámení s tématem přednášky, literaturou a požadavky na úspěšné ukončení kurzu. * Softwarová studia: Úvod do problematiky. * Software a genealogie softwaru z hlediska softwarových studií. * Novomediální umělecké dílo z hlediska softwarových studií. * Softwarové umění. * Metodologie nových médií. Požadavky na ukončení kurzu: Kurz bude ukončen písemným znalostním testem, který prověří schopnosti posluchačů definovat základní pojmy a přístupy, které charakterizují softwarová studia. Budou schopni SWS zasadit do širších historických souvislostí, definovat co jsou SWS a softwarové umění. POZOR! Podmínkou přistoupení ke znalostnímu testu (tj. ukončení předmětu IMN100) je odevzdání dvou textů: Text 1 v rozsahu 4 normostran (tj. 7 200 znaků bez mezer), Text 2 v rozsahu 8 normostran (tj. 14 400 znaků bez mezer) na určená témata do „odevzdávárny“ předmětu IMN100cv (cvičení k předmětu IMN100). Deadline pro odevzdání textů: 14. prosinec 2012. Neodevzdání uvedených textů do stanoveného data nebo odevzdání textů, které nesplňují formální a obsahové požadavky na písemnou práci VŠ studenta (pravopis, citace, seznam použité literatury v požadované formě, viz pravidla citování na stránkách ÚHV) znamená, že student bude automaticky vyloučen z kurzu IMN100 (hodnocen „ – „) a v kurzu IMN100cv (hodnocen „N“), bez možnosti nápravy v daném semestru. Anotace kurzu IMN100cv Zavedení cvičení (IMN100cv) k předmětu IMN100 má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se základními texty oboru teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí základní literatury předmětu IMN100 a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií atd. (viz zadané texty ve „Studijních materiálech předmětu“.)V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IMN100cv: Student si vybere vždy jednu z variant/témat nabízených pro vypracování Textu 1 a Textu 2. Text 1: Recenze nebo dramaturgická analýza: Rozsah: min. 4 normostrany (7 200 znaků bez mezer) Varianta 01: Ars Electronica 2012: Big Picture Stránky festivalu: http://www.aec.at/festival/en/festival2012/ Varianta 02: Andreas Müller-Pohle: Codes&Waters O výstavě: http://www.dum-umeni.cz/cz/vystava/codes_waters_1995_2011 Varianta 03: MutaMorphosis 2012: Tribute to Uncertainty Stránky konference: http://mutamorphosis.org/2012/ Text 2: Rešerše a komparace textů: Rozsah: min. 8 normostran (14 400 znaků bez mezer) Varianta 01: Software KITTLER, Friedrich. There is No Software. 1995. http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=74 MANOVICH, Lev. There is Only Software . 2008. http://www.manovich.net/DOCS/Manovich.there_is_only_software.pdf CRAMER, Florian: Chapter 5: What is Software?. In: Words Made Flash. Code, Culture, Imagination. 2005, s. 121 – 125. http://www.netzliteratur.net/cramer/wordsmadefleshpdf.pdf Doplňující literatura: PHILIPSON, Graeme: A Short History of Software. 2004. http://www.thecorememory.com/SHOS.pdf Varianta 02: Software Art ARNS, Inke. Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. in: Rudolf Frieling / Dieter Daniels (Hg.), Medien Kunst Netz 2: Thematische Schwerpunkte, Springer Wien/New York 2005, ISBN: 3211238719, S. 177-193 (dt.), S. 197-207 (engl.). Dostupné on-line: http://www.mediaartnet.org/themes/generative-tools/read_me/scroll/ CRAMER, Florian – GABRIEL, Ulrike. Software Art. 2001. http://www.netzliteratur.net/cramer/software_art_-_transmediale.html CRAMER, Florian. Concepts, Notations, Software, Art. 2002. http://www.netzliteratur.net/cramer/concepts_notations_software_art.html GORIUNOVA, Olga. Software Art. 2007. http://www.digitalartistshandbook.org/?q=book/export/html/26 Varianta 03: Software Studies, Cultural Analytics, Critical Code Studies, Platform Studies: komparace. Heslo: Software studies: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_studies HORÁKOVÁ, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru. In Hana Klímová - Dana Kuželová - Jiří Šíma - Jiří Wiedermann - Stanislav Žák. Hovory s informatiky. 1. vyd. Praha: Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., 2011, s. 117 – 135. On-line: http://monoskop.org/images/b/b8/Hor%C3%A1kov%C3%A1,_Jana_(2011)_-_Konec_d%C4%9Bjin_nov%C3%BDch_m%C3 %A9di%C3%AD._Softwarov%C3%A1_studia_(Czech).pdf FULLER, Mathew (ed.): Software Studies \ a Lexicon. MIT Press: Cambridge – London, 2008. On-line: http://books.google.cz/books?id=LFJ3ashVBuIC&printsec=frontcover&dq=matthew+fuller+software+studies &source=bl&ots=G11k8H-xjX&sig=JjMOmCOih9eRqCvw2JFG3z4Ny18&hl=cs&sa=X&ei=kddhUNGvMYiytAbcxIHQBQ&redi r_esc=y#v=onepage&q=matthew%20fuller%20software%20studies&f=false MANOVICH, Lev: Cultural Analytics. 2007. On-line: http://www.manovich.net/cultural_analytics.pdf http://lab.softwarestudies.com/2008/09/cultural-analytics.html MARINO, Mark C. Critical Code Studies. 2006 On-Line: http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/codology BOGOST, Ian – MONTFORT, Nick. Platform Studies. On-line: http://platformstudies.com/ Seznam literatury: Heslo: Software studies: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_studies Heslo: Software studies: http://monoskop.org/Software_studies ARNS, Inke. Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. in: Rudolf Frieling / Dieter Daniels (Hg.), Medien Kunst Netz 2: Thematische Schwerpunkte, Springer Wien/New York 2005, ISBN: 3211238719, S. 177-193 (dt.), S. 197-207 (engl.). Dostupné on-line: http://www.mediaartnet.org/themes/generative-tools/read_me/scroll/ BOGOST, Ian – MONTFORT, Nick. Platform Studies. On-line: http://platformstudies.com/ CRAMER, Florian: Words Made Flash. Code, Culture, Imagination. http://www.netzliteratur.net/cramer/wordsmadefleshpdf.pdf CRAMER, Florian – GABRIEL, Ulrike. Software Art. 2001. http://www.netzliteratur.net/cramer/software_art_-_transmediale.html CRAMER, Florian. Concepts, Notations, Software, Art. 2002. http://www.netzliteratur.net/cramer/concepts_notations_software_art.html FULLER, Mathew (ed.): Software Studies \ a Lexicon. MIT Press: Cambridge – London, 2008. On-line: http://books.google.cz/books?id=LFJ3ashVBuIC&printsec=frontcover&dq=matthew+fuller+software+studies &source=bl&ots=G11k8H-xjX&sig=JjMOmCOih9eRqCvw2JFG3z4Ny18&hl=cs&sa=X&ei=kddhUNGvMYiytAbcxIHQBQ&redi r_esc=y#v=onepage&q=matthew%20fuller%20software%20studies&f=false GORIUNOVA, Olga. Software Art. 2007. http://www.digitalartistshandbook.org/?q=book/export/html/26 HORÁKOVÁ, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru. In Hana Klímová - Dana Kuželová - Jiří Šíma - Jiří Wiedermann - Stanislav Žák. Hovory s informatiky. 1. vyd. Praha: Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., 2011, s. 117 – 135. On-line: http://monoskop.org/images/b/b8/Hor%C3%A1kov%C3%A1,_Jana_(2011)_-_Konec_d%C4%9Bjin_nov%C3%BDch_m%C3 %A9di%C3%AD._Softwarov%C3%A1_studia_(Czech).pdf KITTLER, Friedrich. There is No Software. 1995. http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=74 MANOVICH, Lev. There is Only Software . 2008. http://www.manovich.net/DOCS/Manovich.there_is_only_software.pdf PHILIPSON, Graeme: A Short History of Software. 2004. http://www.thecorememory.com/SHOS.pdf MANOVICH, Lev: Cultural Analytics. 2007. On-line: http://www.manovich.net/cultural_analytics.pdf http://lab.softwarestudies.com/2008/09/cultural-analytics.html MARINO, Mark C. Critical Code Studies. 2006 On-Line: http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/codology WARDRIP-FRUIN, Noah. Expressive Processing. Digital Fiction, Computer Games, and Software Studies. Cambridge – London: MIT Press, 2009. Doporučená literatura: HORÁKOVÁ, Jana: New Media Art Power: The Hackability Memorandum. Kritika & kontext, časopis kritického myslenia/Journal of Critical Thinking, Bratislava: Občianske združenie K&K Association, XVI., 44, 2012, s. 86-93. HORÁKOVÁ, Jana: Konec dějin nových digitálních médií: Softwarová studia. In Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. od s. 156-179, 24 s. Umění a nová média. ISBN 978-80-210-5639-8. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011. Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.