Mgr. Jana Plátová, Ph.D. – Apokryfní evangelia (FF MU / ZS 2012; janaplatova@seznam.cz) Program předmětu: Prameny: edice a překlady apokryfních spisů, sekundární literatura Pojem novozákonní kánon a apokryfní literatura Fenomén gnóze ve starověku P. Oxy, P. Egerton Kanonický závěr a nekanonické závěry Mk Agrapha Tajné Markovo evangelium Tomášovo evangelium Židokřesťanská evangelia (ev. Nazorejců, Hebrejců a Ebionitů) Dialogická evangelia (Matějovo evangelium(?), Evangelium Egypťanů, Jidášovo evangelium, Evangelium Spasitele, Rozhovor se Spasitelem, Filipovo evangelium, Mariino evangelium) Petrovo evangelium Evangelia dětství (ps. Tomášovo evangelium, Protoevangelium Jakubovo; ps. Matoušovo evangelium) Ukončení předmětu: Předmět je ukončen ústním kolokviem, při kterém student prokáže znalost probírané látky. Konkrétní okruhy ke kolokviu budou zveřejněny v druhé polovině kurzu. Doporučená literatura Bible: Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona. ČEP, Praha: Česká bibl. společnost 1998^11 (nebo jiný překlad). The Critical Edition of Q, eds. J. M. Robinson – P. Hoffmann – J. S. Kloppenborg, Leuven: Peeters 2000. Novum Testamentum Graecae, eds. E. Nestle – B. et K. Aland, Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 1993^27. Synopsis Quattuor Evangeliorum, ed. K. Aland, Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 2001^15. Edice a překlady novozákonních apokryfů: J. M. Robinson (ed.), The Coptic Gnostic Library: A Complete Edition of the Nag Hammadi Codices, Leiden: Brill, 2000. (Česky vychází jako Rukopisy z Nag Hammádí v nakl. Vyšehrad.) H.-M. Schenke (ed.), Nag Hammadi Deutsch, Berlin–New York: Walter de Gruyter 2007. J. A. Dus – P. Pokorný (eds.), Neznámá evangelia. Novozákonní apokryfy I., Praha: Vyšehrad 2001. J. A. Dus (ed.), Příběhy apoštolů. Novozákonní apokryfy II., Praha: Vyšehrad 2003. J. A. Dus (ed.), Proroctví a apokalypsy. Novozákonní apokryfy III., Praha: Vyšehrad 2007. M. Dospěl (ed.), Jidášovo evangelium, Praha: KLP 2006. D. Lührmann (ed.), Fragmente apokryph gewordener Evangelien in griechischer und lateinischer Sprache, Marburg 2000. W. Schneemelcher (ed.), Neutestamentliche Apokryphen I., Evangelien, Neutestamentliche Apokryphen II., Apostolisches Apokalypsen und Verwandtes, Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck) 1990^6 a 1997^6. Ch. Markschies – J. Schröter (eds.), Antike christliche Apokryphen in deutscher Übersetzung I. Evangelien und Verwandtes, Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck) 2012. A. Resch (ed.), Agrapha. Aussercanonische Schriftfragmente, Darmstadt: Wissensch. Buchgesellschaft 1967^2. T. J. Kraus – T. Nicklas (eds.), Das Petrusevangelium und die Petrusapokalypse. Die griechischen Fragmente mit deutscher und englischer Übersetzung, GCS N.F.11, Berlin–New York: de Gruyter 2004. J. Gijsel (ed.), Libri de Nativitate Mariae. Pseudo-Matthaei Evangelium, CCSA 9, Turnhout: Brepols 1997. R. Beyers (ed.), Libri de Nativitate Mariae. De Nativitate Mariae, CCSA 10, Turnhout: Brepols 1997. T. Burke (ed.), De infantia Iesu euangelium Thomae graece, CCSA 11, Turnhout: Brepols 2011. http://www-user.uni-bremen.de/~wie/ Sekundární literatura (kromě úvodů k výše uvedeným edicím a překladům): S. Döpp – W. Geerlings, Lexikon der antiken christlichen Literatur, Freiburg: Herder 1999^2. J. Hartenstein, Die zweite Lehre: Erscheinungen des Auferstandenen als Rahmenerzahlungen frühchristlicher Dialoge, Akademie Verlag 2000. T. J. Kraus – T. Nicklas, Das Evangelium nach Petrus. Text, Kontexte, Intertexte. TU 158. Berlin–New York: Walter de Gruyter 2007. Ch. Markschies, Die Gnosis, München: C. H. Beck 2001. S. Petersen, „Zerstört die Werke der Weiblichkeit!“ Maria Magdalena, Salome und andere Jüngerinnen Jesu in christlich-gnostischen Schriften, Leiden-Boston-Köln: Brill 1999. P. Pokorný, Píseň o perle. Tajné knihy starověkých gnostiků, Praha: Vyšehrad 1998^2. J. Quasten, Patrology I-IV, Westminster: Christian Classics 1988^2. L. Tichý, Úvod do Nového zákona, Svitavy: Trinitas 2003. http://www2.unil.ch/aelac/ Origenes, In Lucam homiliae I,1-2 Et ut sciatis non solum quatuor evangelia, sed plurima esse conscripta, e quibus haec, quae habemus, electa sunt et tradita ecclesiis, ex ipso prooemio Lucae, quod ita contexitur, cognoscamus: Quoniam quidem multi conati sunt ordinare narrationem (cf. Lc 1,1). Hoc quod ait: conati sunt, latentem habet accusationem eorum, qui absque gratia Spiritus sancti ad scribenda evangelia prosiluerunt. Matthaeus quippe et Marcus et Ioannes et Lucas non sunt conati scribere, sed Spiritu sancto pleni scripserunt evangelia. Multi igitur conati sunt ordinare narrationem de his rebus, quae manifestissime cognitae sunt in nobis. Ecclesia quattuor habet evangelia, haeresis plurima, e quibus quoddam scribitur secundum Aegyptios, aliud iuxta Duodecim Apostolos. Ausus fuit et Basilides scribere evangelium et suo illud nomine titulare. Multi conati sunt scribere, sed quatuor tantum evangelia sunt probata, e quibus super persona Domini et Salvatoris nostri proferenda sunt dogmata. Scio quoddam evangelium, quod appellatur secundum Thomam, et iuxta Mathiam; et alia plura legimus, ne quid ignorare videremur propter eos, qui se putant aliquid scire, si ista cognoverint. Sed in his omnibus nihil aliud probamus nisi quod ecclesia, id est, quattuor tantum evangelia recipienda. Eusebius, HE III 25,5-7 „...i{nÆ eijdevnai ei[comen aujtav~ te tauvta~ kai; ta;~ ojnovmati tw`n ajpostovlwn pro;~ tw`n aiJretikw`n proferomevna~ h[toi wJ~ Pevtrou kai; Qwma` kai; Matqiva h] kaiv tinwn para; touvtou~ a[llwn eujaggevlia periecouvsa~ h] wJ~ jAndrevou kai; jIwavnnou kai; tw`n a[llwn ajpostovlwn pravxei~: w|n oujde;n oujdamw`~ ejn suggravmmati tw`n kata; ta;~ diadoca;~ ejkklhsiastikw`n ti~ ajnh;r eij~ mnhvmhn ajgagei`n hjxivwsen, povrrw dev pou kai; oJ th`~ fravsew~ para; to; h\qo~ to; ajpostoliko;n ejnallavttei carakthvr, h{ te gnwvmh kai; hJ tw`n ejn aujtoi`~ feromevnwn proaivresi~ plei`ston o{son th`~ ajlhqou`~ ojrqodoxiva~ ajpav/dousa, o{ti dh; aiJretikw`n ajndrw`n ajnaplavsmata tugcavnei, safw`~ parivsthsi: o{qen oujdÆ ejn novqoi~ aujta; katataktevon, ajllÆ wJ~ a[topa pavnth/ kai; dussebh` paraithtevon.“ Origenes (Fragmenta ex comm. in Matth. 1; srv. Eusebius, HE VI 25,4-6) dělí knihy do 3 skupin: A) spisy nesporné a uznávané (avnanti,rrhta/o`mologou,mena) B) spisy, o nichž se pochybovalo (avmfiballo,mena) C) spisy heretické / apokryfní / falešné (yeudh/) Eusebius (HE III 25,5-7) dělí knihy do 4 skupin: A) spisy obecně uznávané (o`mologou,mena) B) spisy, o nichž se pochybovalo (avntilego,mena) C) spisy nepravé (no,qa) D) spisy heretické (tw`n aiJretikw`n)