MED41 Římské právo a jeho dědictví v mediteránní oblasti
(římské právo po roce 476 n. l.)
5. přednáška - teze
Římské právo a církev. Právní úprava církevních a náboženských otázek
v římském právu
Papež Řehoř I. „Veliký“ – poslední papež antiky a první papež středověku
JUDr. Miroslav Frýdek
©
Chronologický přehled
Ø Císař Claudius v roce 49 vyhání, pro vzájemné nespory, židy a křesťany z Říma. Nero tento zákaz
v roce 54 ruší
Ø okolo r. 56 List apoštola Pavla Římanům
Ø 303 – 311 pronásledování křesťanů císařem Diokleciánem
Ø 313 Edikt milánský (Konstantin Veliký)
Ø okolo 400 misie sv. Patrika v Irsku
Ø okolo 498 křest Chlodvíka v Remeši
Ø 511 lex Salina
Ø 529 založen klášter na Monte Cassino Benediktem z Nurie
Ø 590 – 604 papež Řehoř I. Veliký
Ø 751 pomazání Pipina Krátkého na krále
Ø 754 vznik církevního státu
Ø 800 korunovace Karla Velikého na císaře v Římě
Otázky: víra a právo
Ø Jak bylo možné, že mohla skupina prostých rybářů pod vedením tesaře otřást Jeruzalém a přivést
jej ke vzpouře?
Ø Jak mohla židovská sekta, jejíhož vůdce popravili, vytvořit světovou církev, která je přitažlivá
i pro nežidovské obyvatelstvo?
Ø Jak lze vysvětlit, že si otrocké křesťanské náboženství i přes konkurenci antických učení a
obrovský odpor římského státu získalo příznivce i ve vlivných vrstvách římského občanstva?
Ø Jak se západní impérium změnilo na baštu křesťanství a světovou církev?
Od rané církve ke státní církvi
Ø Proč se římskému státu zdála křesťanská nauka nebezpečná?
Ø Stasis v obci → hledání viníků
Ø Raná církev je společenstvím lidí a to podléhá dozoru státu
Ø r. 313 Edikt milánský do vlády Theodosia (347 – 395) → souhra mezi duchovní a světskou mocí
Ø Křesťanství šlo cestou přesvědčivého učení → navázat na tradici Říma a pak ji od základu změnit
Ø Křesťanství stálo mezi dvěma proudy židovství a římanství → přiklonit se nebo vytvořit něco
nového a jiného?
Ø Symbol kříže → upomínka vykonávání nespravedlivého trestu versus urážka římského smyslu pro
spravedlnost a útok na židovskou zbožnou úctu k právu → utrpení na kříži (druh utrpení, který
nabývá smyslu) nepochopí žádný rabín ani římský právník
Ø Hlavní rozkoly:
§ Míru (spasení) se nadá dosáhnout přesným plněním božích přikázání (židovské pojetí)
§ Míru nelze dosáhnout cestou práva a armády (rozděl a panuj – římské pojetí)
§ Míru se dosáhne tam, kde je člověk připraven snášet vytrpěné bezpráví jako smysluplné
(křesťanské pojetí). Zlu se nesmí odporovat, nesmí se trvat na omluvě a statisfakci → utrpením to
nekončí, přijde ta „lepší část“ → po kříži přichází vzkříšení těch, kteří nevinně trpěli pro mír
světa → tajemství míru a svobody (cílem není zdejší svět).
Ø Právo se má podrobit nové etice → Ježíš: právo má být nádobou křesťanského milosrdenství a boží
milosti. Láska má být vzorem práva
Ø „Dávejte to, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu“
Ø Neporušujte právo, ale to má nastoupit až opakovaně láska selže.
Ø Tam, kde láska znovu selhávala, mělo nastoupit právo. Tam, kde se příkaz lásky neplnil, měl být
tento příkaz nahrazen právním donucením, které mělo navenek urovnat vztah k bližnímu.
Ø Kde lidé neuměli odpouštět, měli být právem chráněni před tím, aby se vzájemně zabíjeli.
Ø Právo je náhradní a nouzový řád pro chybující lidstvo, přesto nebyla o jeho závaznosti žádná
pochybnost.
Ø Ježíšovo a Pavlovo učení hlásalo, že ani nejbezbožnější stát neopravňuje křesťany
k neposlušnosti a ani takovému se nesmí klást odpor a zvednout proti němu zbraně.
Ø List Římanům (zkratka Ř nebo Řím) je součást Nového zákona, jeden z nejvýraznějších a
nejzávažnějších listů apoštola Pavla, který určoval celé pozdější dějiny křesťanství. O Pavlově
autorství listu se nikdy nepochybovalo. List byl napsán řecky v Korintu nebo v jeho přístavu
Kenchrejích. Císař Claudius vypověděl roku 49 židy i křesťany z města Říma kvůli sporům, které
mezi nimi vznikly. Jeho nástupce Nero někdy po roce 54 toto rozhodnutí zrušil, nicméně napětí mezi
židy a křesťany nezmizelo. Pavel se právě chystá na cestu do Jeruzaléma s výsledky sbírky pro tamní
obec a potom se chce poprvé vydat do Říma. List ho má římským křesťanům představit a připravit jeho
příchod.
List apoštola Pavla Římanům 13, 1 – 7 Vztah k veřejné moci
1:Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od
Boha, 2:takže ten, kdo se staví proti vládnoucí moci, vzpírá se Božímu řádu. Kdo se takto vzpírá,
přivolává na sebe soud. 3:Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo
jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly.
4:Vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru. Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese
meč nadarmo; je Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo. 5:Proto je nutno
podřizovat se, a to nejen z bázně před trestem, nýbrž i pro svědomí. 6:Proto také platíte daň.
Vládcové jsou v Boží službě, když se drží svých úkolů. 7:Dávejte každému, co jste povinni: daň,
komu daň; clo, komu clo; úctu, komu úctu; čest, komu čest.
Ø Hlavní myšlenka Listu Římanům: právo a stát jakožto zařízení k zajištění míru plní bezprostředně
boží víru, ačkoli mohou vystupovat vůči křesťanům i nepřátelsky. I nekřesťanský stát žádá
poslušnost, a to i od svých křesťanských občanů.
Ø Křesťané měli s impériem spolupracovat, neměli impérium ničit, ale zušlechťovat a podporovat
v mírovém poslání.
Ø Hřích = ne-právo
Ø Milosrdenství, láska a odpuštění platilo pro křesťany a pro vzájemné vztahy, apoštol Pavel jim
řekl, aby nechodili ke světským soudům → 1. List korintským
Případ sudičství 6,1-11
1:Jak to, že se někdo z vás opovažuje, má-li spor s druhým, jít k pohanským soudcům místo k
bratřím? 2:Což nevíte, že Boží lid bude soudit svět? Jestliže budete soudit svět, nejste snad
schopni rozsuzovat takové maličkosti? 3:Nevíte, že budeme soudit anděly? Tím spíše věci všedního
života! 4:Máte-li spory o tyto všední záležitosti, proč se obracíte k těm, kdo nemají s církví nic
společného? 5:K vašemu zahanbení to říkám. Cožpak není mezi vámi nikdo rozumný, kdo by dovedl
rozsoudit spor mezi bratřími? 6:Ale bratr se soudí s bratrem, a to před nevěřícími!7:Již to je vaše
prohra, že se vůbec mezi sebou soudíte. Proč raději netrpíte křivdu? Proč raději nenesete škodu?
8:Vy však křivdíte a škodíte, a to bratřím! 9:Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v
Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani
zvrácení, 10:ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím
království. 11:A to jste někteří byli. Dali jste se však obmýt, byli jste posvěceni, byli jste
ospravedlněni ve jménu Pána Ježíše Krista a Duchem našeho Boha.
Ø Otázky k tomuto textu je nasnadě: jaké asi spory museli mít křesťané, když hledali pomoc u
soudců, kteří nebyli křesťany? Šlo o soukromoprávní spory? Šlo o spory o učení?
Antické církevní právo
Ø Státy nemohou ignorovat menšiny
Ø Řím byl světovou říší, právním státem s fungující správou, hierarchií úřadů a silným
centralismem. V Římě neplatila zásada rovnosti → to vše byly inspirační zdroje
Ø Původní církevní obce se během dvou generací staly církví úřadů a biskupů.
Ø Řím byl středem světa, v něm se nacházely i hroby apoštolů (svatých Petra a Pavla). Římský
biskup neodvozuje své postavení hlavy církve od ústavy impéria, ale z dosazení Petra na papežský
stolec a z apoštolské posloupnosti římských biskupů.
Ø Církev se nevázala na určitý stát nebo státy → nebyla tedy závislá na jejich ústavách.
Vytvářela si vlastní, na státu nezávislý, právní řád.
Ø Církev se stala hierarchickou strukturou a právní institucí podle římského vzoru.
Ø Církev se zformovala jako právní církev, která se stala církví právníků → lidé ze světské právní
praxe přecházejí do služeb církve a vnášejí do svých funkcí svou právnickou zkušenost. Ze své
světské činnosti věděli, jak konstituovat moc a jak právně upevnit svazky mezi lidmi.
§ Tertullián (160 – 240), Ambrož Milánský (asi 335 - 397), Augustin (354 – 430)
§ Sv. German biskup v Auxerre (asi 316 – 397) – pocházel ze vznešené galorománské rodiny, v Římě
studoval jurisprudenci, dosáhl úřadu místodržitele provincie Galie.
Ø O nebeské hierarchii a O církevní hierarchii → spisy vznikly okolo r. 500 → anonymní autor
nazývaný Pseudo-Dionýsus Areopagita.
§ Pozemská církev je vytvořena podle vzoru nebeského řádu. Nebe je uspořádáno hierarchicky – jeho
vrcholem je svatá Trojice:
III, I: Hierarchie je posvátný řád stupňů, poznání a působnosti. Má vést podle možnosti
k podobnosti s Božstvím a v duchu inspirace, pocházející od Boha, v odpovídajícím poměru povznášet
k věrnému obrazu Božímu. Bohu vlastní krása je prostá, dobrá, je pramenem vší dokonalosti; je ovšem
nepřístupně vzdálená každé bytosti, která je jí cizí, ale chce ze svého jasu dát každému podle jeho
důstojnosti a učinit jej dokonalým cestou Božího posvěcené tím, že adepty dokonalosti harmonicky
utváří ke své neměnnosti.“
§ I církev tedy musí být pojata hierarchicky Matouš 16: 18. I jáť pravím tobě, že jsi ty Petr, a
na téť skále vzdělám církev svou, a brány pekelné nepřemohou jí.
19. A tobě dám klíče království nebeského. A což bys koli svázal na zemi, budeť svázáno i na nebi;
a což bys koli rozvázal na zemi, budeť rozvázáno i na nebi
Ø Uspořádání církve a světa je tedy ospravedlněno vyšší účelem. Vše je podobné nebeskému řádu.
Ø Říšská a státní církev:
§ CJ.1.1 De summa trinitate et de fide catholica et ut nemo de ea publice contendere audeat. O
nejvyšší Trojjedinosti, katolické víře a o tom, že se nikdo nemá odvážit o tom veřejně vést spor
§ CJ.1.1pr.: Imperatores Gratianus, Valentinianus, Theodosius Cunctos populos, quos clementiae
nostrae regit temperamentum, in tali volumus religione versari, quam divinum petrum apostulum
tradidisse romanis religio usque ad nunc ab ipso insinuata declarat quamque pontificem damasum
sequi claret et petrum alexandriae episcopum virum apostolicae sanctitatis, hoc est ut secundum
apostolicam disciplinam evangelicamque doctrinam patris et filii et spiritus sancti unam deitatem
sub pari maiestate et sub pia trinitate credamus. * grat. valentin. et theodos. aaa. ad pop. urb.
constantinop. * Chceme, aby
všechny národy za naší mírné vlády vyznávaly víru, kterou zvěstoval Římanům svatý apoštol Petr, ak
to dokazuje náboženství, které nám doposud vyjevil … totiž abychom podle pokynu apoštola a učení
evangelia věřili v jediné božství Otce, Syna i Ducha svatého v jejich svaté trojjedinosti a též
vznešenosti.
§ CJ.1.1.1. Imperatores Gratianus, Valentinianus, Theodosius Hanc legem sequentes christianorum
catholicorum nomen iubemus amplecti, reliquos vero dementes vesanosque iudicantes haeretici
dogmatis infamiam sustinere, divina primum vindicta, post etiam motus nostri, quem ex caelesti
arbitrio sumpserimus, ultione plectendos. Ti, kteří se řídí tímto zákonem, nechť mají jméno katoličtí křesťané, ti
ostatní ale, které prohlašujeme za bláhové a pošetilé, budou jako odpadlíci od víry potrestáni
bezectností a božím hněvem, a poté podle našeho úsudku, jenž chceme čerpat z nebeského vnuknutí,
budou postiženi trestem světským.
Ø Postavení státu na státní ideologii a závaznost státního kultu pro všechny občany je historická
nutnost → stará státní církev je vystřídána novu státní církví.
Ø Trhlina mezi Východem a Západem má být slepena jednotným státním náboženstvím → problém je
v tom, že i křesťané jsou v otázkách víry roztříštěni → zasahuje Konstantin a v roce 325 svolává
Nicejský koncil.
Ø Niceský koncil → tzv. niceské vyznání víry je dodnes pronášeno:
česky
Věřím v jednoho Boha,
Otce všemohoucího,
Stvořitele nebe i země,
všeho viditelného i neviditelného.
Věřím v jednoho Pána
Ježíše Krista,
jednorozeného Syna Božího,
který se zrodil z Otce
přede všemi věky:
Bůh z Boha, Světlo ze Světla,
Pravý Bůh z Pravého Boha,
zrozený, nestvořený,
jedné podstaty s Otcem,
skrze něhož všechno je stvořeno.
On pro nás lidi
a pro naši spásu
sestoupil z nebe,
skrze Ducha svatého
přijal tělo z Marie Panny
a stal se člověkem.
Byl za nás ukřižován,
za dnů Pontia Piláta,
byl umučen a pohřben.
Třetího dne vstal z mrtvých
podle Písma.
Vstoupil do nebe,
sedí po pravici Otce.
A znovu přijde, ve slávě,
soudit živé i mrtvé
a jeho království bude bez konce.
Věřím v Ducha svatého,
Pána a Dárce života,
který z Otce i Syna vychází,
s Otcem i Synem je zároveň
uctíván a oslavován
a mluvil ústy proroků.
Věřím v jednu svatou,
všeobecnou apoštolskou Církev.
Vyznávám jeden křest
na odpuštění hříchů,
očekávám vzkříšení mrtvých
a život budoucího věku.
Amen.
latinsky
Credo in unum Deum,
Patrem omnipotentem,
factorem cæli et terræ,
visibilium omnium et invisibilium.
Et in unum Dominum
Iesum Christum,
Filium Dei unigenitum,
et ex Patre natum
ante omnia sæcula.
Deum de Deo, Lumen de Lumine,
Deum verum de Deo vero,
genitum non factum,
consubstantialem Patri,
per quem omnia facta sunt.
Qui propter nos homines
et propter nostram salutem
descendit de cælis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto
ex Maria Virgine,
et homo factus est.
Crucifixus etiam pro nobis
sub Pontio Pilato,
passus et sepultus est,
et resurrexit tertia die,
secundum Scripturas,
et ascendit in cælum,
sedet ad dexteram Patris.
Et iterum venturus est cum gloria,
iudicare vivos et mortuos,
cuius regni non erit finis.
Et in Spiritum Sanctum,
Dominum et vivificantem,
qui ex Patre (filioque) procedit.
Qui cum Patre et Filio simul
adoratur et conglorificatur
qui locutus est per prophetas.
Et unam, sanctam,
catholicam et apostolicam Ecclesiam.
Confiteor unum baptisma
in remissionem peccatorum.
Et expecto resurrectionem mortuorum,
et vitam venturi sæculi.
Amen.
Ø Státní vyznání víry mělo vymezující funkci → odlišuje kacíře od pravověrného a tím i nepřítele
od občana.
Just. Cod. a víra, Židé, biskupové, klerici a laici
Ø CJ.1.9. De Iudaeis et Caelicolis – o Židech a Nebešťanech (o židovských uctívačích nebe)
CJ.1.9.14pr.: Imperatores Honorius, Theodosius Nullus tamquam iudaeus, cum sit innocens, obteratur
nec eitum eum ad contumeliam religio qualiscumque perficiat: non passim eorum synagogae vel
habitacula concrementur vel perperam sine ulla ratione laedantur, cum alioquin, etiam si sit
aliquis sceleribus implicitus, idcirco tamen iudiciorum vigor iurisque publici tutela videtur in
medio constituta, ne quisquam sibi ipse permittere valeat ultionem. * honor. et theodos. aa.
philippo pp. *
Žádný Žid, je-li jinak nevinný, nemá být předmětem opovržení. Nikde nesmějí být páleny nebo jiným
způsobem poškozovány synagogy a židovská obydlí …. Ale tak jako my … pečujeme jen o to nejlepší pro
Židy, musíme je na druhé straně varovat před tím, aby snad z pocitu bezpečí nepropadli zpupnosti a
nedopouštěli se ukvapených nepřístojností vůči křesťanským kostelům.
Ø CJ.1.3.28.2: Imperator Leo Cum autem vir religiosissimus episcopus huiusmodi pecunias pio
relictas arbitrio fuerit consecutus, statim gestis intervenientibus earum quantitatem et tempus quo
eas susceperit apud rectorem provinciae publicare debebit. Když ctihodný biskup vybere obnosy, odkázané ze zbožné vůle,musí pořídit
protokol a oznámit co nejdříve správci provincie výši obnosu a dobu jeho přijetí.
Ø CJ.1.2.14.2: Imperatores Leo, Anthemius Ea enim, quae ad beatissimae ecclesiae iura pertinent
vel posthac forte pervenerint, tamquam ipsam sacrosanctam et religiosam ecclesiam intacta convenit
venerabiliter custodiri, ut, sicut ipsa religionis et fidei mater perpetua est, ita eius
patrimonium iugiter servetur illaesum. Je totiž
přiměřené, aby vše, co patří ke jmění svaté církve nebo co bude jako jmění v budoucnosti získáno,
bylo jako ona sama nedotknutelné a s úctou střeženo, aby stejně jako je církev věčnou matkou víry a
pravdy, bylo také její jmění provždy pokládáno za nedotknutelné.
Ø ?? CJ.1.3.35. Chceme, aby žádný z městských úředníků nepřevzal vedle svého zaměstnání ještě úřad
biskupa či kněze. ??
Ø CJ.1.4.9pr.: Imperatores Honorius, Theodosius Iudices dominicis diebus productos reos e custodia
carcerali videant interrogent , ne his humanitas clausis per corruptos carcerum custodes negetur:
victualem substantiam non habentibus faciant ministrare libellis duobus aut tribus diurnis vel quot
existimaverint commentarienses decretis, quorum sumptibus proficiant alimoniae pauperum: quos ad
lavacrum sub fida custodia duci oportet. * honor. et theodos. aa. caeciliano pp. * Soudcové nechť si
dají každou neděli předvést z vězení zatčené, osobně je vyslechnou a na všechno se jich vyptají,
aby zadržení nebyli nelidsky trýzněni hrubostí vězeňského personálu. Chybí-li vězňům potraviny,
nechť jim je biskupové opatří, a k tomu ať zahrnou do církevního rozpočtu podle vlastního uvážení
2 – 3 libelly pro každého vězně na den, aby se chudým pomohlo z nouze; vězni nechť jsou rovněž ,
ovšem pod náležitým dozorem odvedení do lázně …
Ø ??CJ.1.12.3: Pronásledovaným nechť jsou otevřeny chrámy nejvyššího Boha, ochranu jim ovšem
nemají poskytnout jen oltáře a vnitřní prostory kostela, sevřené čtyřmi stěnami, ale i nejzazší
část pozemku patřícího ke kostelu …, tak aby vše, co leží mezi samotným kostelem …. a vchody …, ať
už to jsou byty, domy, zahrady, lázně či sloupové chodby, chránilo uprchlíky právě tak, jakoby se
nacházeli v prostorách kostela.??
Papež Řehoř I. „Veliký“ – poslední papež antiky a první papež středověku
Ø Řehoř I. 590 – 604
Ø Pocházel ze vznešené římské senátorské rodiny
Ø Stal se prefektem orbis
Ø Z oblasti světské služby přešel do služeb církve
Ø Založil 7 klášterů, stal se v jednom z nich mnichem
Ø 5 let studoval, jako papežův vyslanec, život u dvora v Byzanci
Ø Po smrti papeže Pelagia II. se stal na 14 let papežem
Ø V roce 568 a 569 vpadli do Itálie Langobardi, dokonce dobyli Milán a stanuli před Římem
Ø Papež přejímá světskou moc → převzal péči o vojsko a obranu
Ø Jako právník a znalec administrativy zavádí reformy → „Pod vládou berly se dobře žije“
Ø Začíná se označovat jako servus servorum Dei
Ø Obrací na křesťanství Vizigóty a Langobardy
Ø Zavádí jednotnou liturgii
Ø Církev začíná provádět misie na sever
Ø Odpoutává se od Východu a stává se latinskou církví Západu
Ø Koupil na trhu s otroky Angličany, pokřtil je a poslal je na misijní cestu domů → tradice
Ø Státní území, státní lid a státní moc